Blizzard försäkrar: Inget pay-to-win i Diablo IV

Medlem

Paywall för kosmetik för ett fullprisspel! Låter skit

Medlem
Skrivet av eld:

Jobbiga blir ju att belöningarna bakom seasons hamnar bakom paywall

Detta var ju endgame i diablo 3 tex.

Nej, Season Journey och rewards är kvar. Season Journey kommer dock också att ge progress på Season Pass.

"Like Diablo III , the Season Journey is free for all players. Completing Season Journey objectives also grants progress towards the Season Pass, a new feature with a battlepass-style progression that advances alongside the Season Journey, enabling players to earn even more rewards just by playing. The Season Pass has both free rewards (cosmetics, premium currency, and gameplay boosts) and paid rewards (cosmetics and premium currency only).

Premium Currency = Valuta för cosmetiska saker från shoppen vilket än så länge visat är fulla set. Dessa set är inte karaktärsbundna likt Diablo Immortal, men dem är klass bundna (man kan se vilka klasser som kan ha vad och förhandsgranska hur det ser ut på din karaktär innan köp)

Skrivet av jehuty:

"De skriver att många har gillat säsongsupplägget i Diablo II: Resurrected och Diablo III,"

Var jag hög när jag spelade Diablo 3? Fanns inget seasons pass när jag spelade det. Kom der långt senare?

Säsongsupplägg =! Season Pass.

Säsonger här är att du skapar en ny karaktär och tar del av nya items, balansändringar, ny spelmekanik, ladder reset och en Season Journey som ger ett par kosmetiska saker så som t.ex. vingar, pet, standard och karaktärsramar.

Det finns alltså inte något Season Pass i D3. D3 har i och för sig också gått på sparlåga sedan Reaper of Souls då direkt efter släpp så skickades majoriteten av folk över till D4 så trots lite bättre saker de senaste säsongerna så kan dem inte jämföras med t.ex PoE, men D3 har inte heller dragit in några väsentliga summor från spelare på några år.

Jag är försiktigt positiv då bortsett från monetization så verkar D4 kunna blir riktigt bra.
Men en shop med premium currency och battlepass i ett fullpris spel känns lite för mycket.
Speciellt med Premium Currency så är det alltid framtaget så att man bara får en viss mängd som är precis för lite för att köpa något, och med "Currency Packs" är det det samma. Varje större paket är fortfarande lite för lite att få det värdet av hela paketet. Måste alltid behöva mer... inte något jag är ett fan av precis.

Ska det vara ett butik ska det vara direkta $ priser och inget tjafs med olika valutor för att dölja vad det "egentligen kostar".

Medlem

Väldigt bra uppdatering, exakt de vi ville ha, köp kosmetiska saker för att stödja utvecklingen men inga köp att få power. Tycker Blizzard förklarar detta väldigt väl i sin update, förstår inte alla spekulativa kommentarer där folk inte verkar förstå eller ha läst updaten.

Tor
Medlem
Skrivet av Nest:

Väldigt bra uppdatering, exakt de vi ville ha, köp kosmetiska saker för att stödja utvecklingen men inga köp att få power. Tycker Blizzard förklarar detta väldigt väl i sin update, förstår inte alla spekulativa kommentarer där folk inte verkar förstå eller ha läst updaten.

Det är lite coolt att hata Blizzard. De har absolut gjort tveksamma val de senaste åren men just nu handlar allt bara om att påstå att alla deras spel kommer bli som Diablo Immortal. Det finns inget som säger att de kommer göra alla PC-spel pay2win för att de släppt ett gacha till mobila plattformar, det är olika format och koncept.

eld
Medlem
Skrivet av Nest:

Väldigt bra uppdatering, exakt de vi ville ha, köp kosmetiska saker för att stödja utvecklingen men inga köp att få power. Tycker Blizzard förklarar detta väldigt väl i sin update, förstår inte alla spekulativa kommentarer där folk inte verkar förstå eller ha läst updaten.

Det är väl grejen att vi har kommit så långt att season passes I ett fullpris-spel ska ses som något väldigt positivt.

Ribban sattes så lågt med immortal.

Medlem
Skrivet av Tor:

Det är lite coolt att hata Blizzard. De har absolut gjort tveksamma val de senaste åren men just nu handlar allt bara om att påstå att alla deras spel kommer bli som Diablo Immortal. Det finns inget som säger att de kommer göra alla PC-spel pay2win för att de släppt ett gacha till mobila plattformar, det är olika format och koncept.

"Det är lite coolt att hata Blizzard." Jag försöker ta till mig den meningen, och förstå hur man lyckas komma fram till något sådant. Tror du på riktigt att det är någon skillnad alls mellan mekanikerna kring att suga in pengar i ett mobilspel och ett PC/konsol-spel? De trevar sig fram för att se hur mycket de kan pusha gränserna, och det enda som var chockerande med psykologin kring prissättningen i mobilskräpet var att de inte tryckte in fisten till handleden som väntat, utan körde upp den ända till axeln.

Det SÄGER något om mentaliteten hos ett företag, och den som tror att de aldrig skulle få för sig att göra likadant med ett PC-släpp måste ju vara nästan ofattbart naiv. Om något så hoppas de snarare med att komma undan med något slags mellanting samtidigt som de hoppas på cred när/om de säger: "spelarna har sagt sitt, och vi har lyssnat". Att det ens talas om ett "Season pass" i ett fullpris spel som någonting positivt är ju bortom absurdum bara det.

"Ja men det är ju i alla fall inte lika illa som Diablo: Immortal!" Nej men vågen för något som i så fall är dubbelt så illa som D3.

Tor
Medlem
Skrivet av Ender:

"Det är lite coolt att hata Blizzard." Jag försöker ta till mig den meningen, och förstå hur man lyckas komma fram till något sådant. Tror du på riktigt att det är någon skillnad alls mellan mekanikerna kring att suga in pengar i ett mobilspel och ett PC/konsol-spel? De trevar sig fram för att se hur mycket de kan pusha gränserna, och det enda som var chockerande med psykologin kring prissättningen i mobilskräpet var att de inte tryckte in fisten till handleden som väntat, utan körde upp den ända till axeln.

När vi har information som säger att det blir någon slags kosmetisk cash-shop och folk direkt börjar gå på om pay2win och att det blir samma sak som Diablo Immortal så tänker jag nog att jag kan stå för mitt något provocerande uttalande om att det är lite coolt att hata Blizzard för tillfället. Klart det skulle kunna gå att göra samma sak i ett PC-spel som på mobil, gachas modell bygger dock mycket på impulsköp och tillgänglighet, vilket mobilen är den absolut bästa marknaden för med notiser etc och att den alltid finns i fickan och påminner dig. Det är en horribel och på inga sätt unik modell, så långt kan jag hålla med. Problemet är ju att även klagomuren matar gacha-monstret, streamers som pumpar in 100-tusentals dollar för att "visa en poäng" etc.

Poängen är dock att Immortal är ett gacha och Diablo 4 enligt informationen som finns verkar sikta på en annan modell, hur problematiskt kosmetiska rewards blir och hur det utvecklas är helt beroende på konsumenterna. Vill man tjäna massvis med pengar så är det bara att fortsätta att pumpa ut gacha till mobil istället för det är en mycket större marknad som dessutom är billigare att utveckla till.

Med det sagt så kommer jag inte att förboka eller ta ut något i förväg åt något håll, det borde alla ha lärt sig vid det här laget. Har jag fel och det blir ett PC-gacha till fullpris har jag inget problem att erkänna det men jag tror att vi kan vara rätt lugna. Mitt tips oavsett är att bara att ha is i magen ett litet tag efter release, verkar det skit så kan man gå vidare i livet.

eld
Medlem
Skrivet av Tor:

Poängen är dock att Immortal är ett gacha och Diablo 4 enligt informationen som finns verkar sikta på en annan modell, hur problematiskt kosmetiska rewards blir och hur det utvecklas är helt beroende på konsumenterna. Vill man tjäna massvis med pengar så är det bara att fortsätta att pumpa ut gacha till mobil istället för det är en mycket större marknad som dessutom är billigare att utveckla till.

Det konstanta trycket från konsumenterna är varför marknaden inte spårat ut som den gjort på mobil, så om du glädjer dig över att d4 inte blir lika hemskt som immortal så har du alla dessa personer att tacka.

Blizzard gör inte detta för att de är snälla, men de vet att ett seasonpass är det värsta de kan komma undan med, både för sin marknad och för potentiella lagar.

Tor
Medlem
Skrivet av eld:

Det konstanta trycket från konsumenterna är varför marknaden inte spårat ut som den gjort på mobil, så om du glädjer dig över att d4 inte blir lika hemskt som immortal så har du alla dessa personer att tacka.

Blizzard gör inte detta för att de är snälla, men de vet att ett seasonpass är det värsta de kan komma undan med, både för sin marknad och för potentiella lagar.

Klart att de inte gör det för att vara snälla, de vill tjäna pengar precis som alla andra stora utgivare. Kosmetiska föremål och season pass i fullprisspel är inte nytt, hur många år har det inte hållts på med samma sak om det så kallats DLC, deluxe edition eller något annat? Det är inte särskilt kul men det är inte pay2win, allt man behöver göra är att stå emot behovet av att ha den där röda fräcka hatten som kostar en dollar. Faktum kvarstår att gachamodellen fungerar effektivast både sett till kostnad och vinst till mobil.

Kommer skiten till PC på riktigt så är det precis som du säger upp till konsumenterna att reagera, lämpligast med plånboken så att de inte kan skratta hela vägen till banken för att vi alla springer och köper grisen i säcken. Jag jämför inte spelen över huvud taget, jag tänker inte att gacha är ett riktmärke som andra spel ska hållas mot. Ett uruselt spel får mig inte tycka att andra dåliga spel är bättre i vanliga fall heller.

Medlem
Skrivet av Tor:

När vi har information som säger att det blir någon slags kosmetisk cash-shop och folk direkt börjar gå på om pay2win och att det blir samma sak som Diablo Immortal så tänker jag nog att jag kan stå för mitt något provocerande uttalande om att det är lite coolt att hata Blizzard för tillfället. Klart det skulle kunna gå att göra samma sak i ett PC-spel som på mobil, gachas modell bygger dock mycket på impulsköp och tillgänglighet, vilket mobilen är den absolut bästa marknaden för med notiser etc och att den alltid finns i fickan och påminner dig. Det är en horribel och på inga sätt unik modell, så långt kan jag hålla med. Problemet är ju att även klagomuren matar gacha-monstret, streamers som pumpar in 100-tusentals dollar för att "visa en poäng" etc.

Poängen är dock att Immortal är ett gacha och Diablo 4 enligt informationen som finns verkar sikta på en annan modell, hur problematiskt kosmetiska rewards blir och hur det utvecklas är helt beroende på konsumenterna. Vill man tjäna massvis med pengar så är det bara att fortsätta att pumpa ut gacha till mobil istället för det är en mycket större marknad som dessutom är billigare att utveckla till.

Med det sagt så kommer jag inte att förboka eller ta ut något i förväg åt något håll, det borde alla ha lärt sig vid det här laget. Har jag fel och det blir ett PC-gacha till fullpris har jag inget problem att erkänna det men jag tror att vi kan vara rätt lugna. Mitt tips oavsett är att bara att ha is i magen ett litet tag efter release, verkar det skit så kan man gå vidare i livet.

Väl utvecklat, så jag ska försöka matcha det, om än kortfattat. Jag tror inte direkt att D4 skulle bli p2w, jag är mer orolig för att det inte kommer vara ett "vanligt" spel som D3 ändå var...med undantag för RMAH fiaskot. Den oron kommer från hur Blizzard smugit in mer och mer monetization ända upp till D:I där det förvandlades till ett monster av sällan skådat slag. Blizzard hade kunnat använt sig av häften av alla knep för att dra in pengar till D:I och det hade varit illa nog, men de gick verkligen all in.
Just detta gör mig som spelare orolig för framtida titlar (milt sagt) från det företaget. Dessutom är inte spelet ute än, och vad de än säger om spelets monetization nu har de med D:I visat vara vatten värt. Även där så lovades guld och gröna skogar innan spelet var klart och löftena maldes ner i vedflisen.

Att gatcha-mekaniken enbart skulle vara ett mobilt fenomen stämmer ju faktiskt inte, det och fomo kan lika lätt användas i PC/konsol-spel, för att nämna enbart två dåliga ting. Det jag inte på rak arm tror kommer dyka upp i D4 är motsvarigheten till "diamant-paket". De snabba impulsköpen lämpar sig nog bättre för mobil. Det som oroar mig utifrån vad de redan sagt är att de ska ha ett season pass.
Det bäddar för att det inte är ett "vanligt spel" likt D2/D3 de släpper, utan att de är villiga att förminska spelarens upplevelse redan från början genom att genom en (antar jag) okänd månadsbetalning erbjuda en bättre.

Det är inte OK, och det är bara grunden för hur dåligt det kan bli...the bare minimum. Genom att ha visat sin mentalitet med D:I och hur långt de är villiga att gå så är det allt annat än orimligt att anta att de kommer använda varje knep i branschen för att se till att folk köper det där förbannade passet...TROTS att det är ett fullprisspel.

Medlem

I'll believe it when I see it, Blizzard.

Medlem
Skrivet av eld:

Blizzard gör inte detta för att de är snälla, men de vet att ett seasonpass är det värsta de kan komma undan med, både för sin marknad och för potentiella lagar.

Season pass är ju gratis, som ett sätt att belöna de som spelar mycket. Sen finns det ju en premium tier som ger extra kosmetika (som även kan köpas som dlc) om man gillar sånt, vilket drar in pengar som ger oss mer content. Helt ärligt kan jag inte se en enda negativ del av det utan enbart positiva saker.

eld
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Season pass är ju gratis, som ett sätt att belöna de som spelar mycket. Sen finns det ju en premium tier som ger extra kosmetika (som även kan köpas som dlc) om man gillar sånt, vilket drar in pengar som ger oss mer content. Helt ärligt kan jag inte se en enda negativ del av det utan enbart positiva saker.

"en premium tier" låter som att det är en bra balans mellan standard och premium, men det mesta kommer ju vara låst bakom premium, ta overwatch 2 som exempel:

Tanken är ju att folk ska hoppa in i seasons, se alla de fantastiska sakerna de kommer missa och få en saftig känsla av FOMO.

Allt detta i ett fullpris-spel, i overwatch 2 så är de iallafall lite mer rimliga och släpper spelet som free to play.

Medlem
Skrivet av eld:

"en premium tier" låter som att det är en bra balans mellan standard och premium, men det mesta kommer ju vara låst bakom premium, ta overwatch 2 som exempel:

https://www.theloadout.com/wp-content/uploads/2022/04/overwat...

Tanken är ju att folk ska hoppa in i seasons, se alla de fantastiska sakerna de kommer missa och få en saftig känsla av FOMO.

Allt detta i ett fullpris-spel, i overwatch 2 så är de iallafall lite mer rimliga och släpper spelet som free to play.

Alternativet är ju att de inte släpper någon ny content. De har sagt att de vill se spelet levande, vilket förhoppningsvis gör att vi spelare stannar kvar. Om de ska ha utvecklare som jobbar på spelet behöver de ju få in pengar löpande också. Personligen tycker jag det här är perfekt då det bara är kosmetik som är totalt onödigt för spelupplevelsen, men ändå ger lite strössel på toppen åt de som vill betala. Perfekt enligt mig. Hade de däremot stängt ner exempelvis xp-boosts och liknande bakom en pay Wall hade jag stått där och klagat med er andra.

eld
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Alternativet är ju att de inte släpper någon ny content. De har sagt att de vill se spelet levande, vilket förhoppningsvis gör att vi spelare stannar kvar. Om de ska ha utvecklare som jobbar på spelet behöver de ju få in pengar löpande också. Personligen tycker jag det här är perfekt då det bara är kosmetik som är totalt onödigt för spelupplevelsen, men ändå ger lite strössel på toppen åt de som vill betala. Perfekt enligt mig. Hade de däremot stängt ner exempelvis xp-boosts och liknande bakom en pay Wall hade jag stått där och klagat med er andra.

Och då hade de som sagt kunnat släppa spelet som free to play, när det nu är seasonpasses som kommer generera pengar för dom, det är precis så som de kommer köra med i overwatch 2. Men nu kommer folk betala 700kr men fortfarande få ett season pass dinglandes framför ögonen på en.

Måste dock säga: finns dock inget bättre spel att agera djävulens advokat för

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Alternativet är ju att de inte släpper någon ny content....

Alternativet jag föredrar är ju att de släpper ett färdigt spel MED innehåll i spelet, utan att mångla ut det i små bitar mot ytterligare betalning. Vill man förnya spelet ytterligare så har det alltid fungerat bra med expansioner.
Det är som att folk har glömt bort att det är fysiskt möjligt att släppa ett komplett spel till en engångskostnad.

Qus
Medlem

Är jag bakåtsträvare som vill ha det som i början av D2:LoD utan säsonger?

Medlem
Skrivet av Ender:

Alternativet jag föredrar är ju att de släpper ett färdigt spel MED innehåll i spelet, utan att mångla ut det i små bitar mot ytterligare betalning. Vill man förnya spelet ytterligare så har det alltid fungerat bra med expansioner.
Det är som att folk har glömt bort att det är fysiskt möjligt att släppa ett komplett spel till en engångskostnad.

Det är ju dock i stort sätt ett MMO. Det här är väl en mycket bättre lösning än att ha som WoW med en månadskostnad?

Sen visst, jag är också uppvuxen med hela spel och stora expansioner och hade jag bara önskat ett nytt Diablo så hade det varit offline för single player, men nu är det ju typ ett diablo-mmo de gör med en levande värld som ska få nytt content över tid osv så tycker det här känns bra.

Men jag förstår absolut din synvinkel, jag tycker bara ofta att det blir så himla negativ stämning i forumen här på fz och många som fokuserar på eventuella dåliga saker innan de ens finns. Worst case scenario-tänk liksom, så jag väljer att vara positiv och försöka se fördelarna istället.

eld
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är ju dock i stort sätt ett MMO. Det här är väl en mycket bättre lösning än att ha som WoW med en månadskostnad?

Sen visst, jag är också uppvuxen med hela spel och stora expansioner och hade jag bara önskat ett nytt Diablo så hade det varit offline för single player, men nu är det ju typ ett diablo-mmo de gör med en levande värld som ska få nytt content över tid osv så tycker det här känns bra.

Men jag förstår absolut din synvinkel, jag tycker bara ofta att det blir så himla negativ stämning i forumen här på fz och många som fokuserar på eventuella dåliga saker innan de ens finns. Worst case scenario-tänk liksom, så jag väljer att vara positiv och försöka se fördelarna istället.

Allt hänger på att expansionerna de släpper kommer vara gratis för att hela teorin runt "microtransactions stödjer utvecklingen!" ska hålla.

Just nu ser det ut som att vi får ett diablo-spel, fullpris med expansioner man behöver köpa, och på det så slänger de sedan in en massa microtransactions och season passes.

Seasonpass är inte en fördel för spelarna, det är en fördel för blizzard.

Medlem
Skrivet av eld:

Allt hänger på att expansionerna de släpper kommer vara gratis för att hela teorin runt "microtransactions stödjer utvecklingen!" ska hålla.

Just nu ser det ut som att vi får ett diablo-spel, fullpris med expansioner man behöver köpa, och på det så slänger de sedan in en massa microtransactions och season passes.

https://i.imgur.com/pufqPBJ.png

Det är den där biten jag inte förstår. Varför skulle expansionerna behöva vara gratis? För att man kan köpa extra kosmetiska grejer? Typ alla spel idag har ju DLCs man kan köpa, varför skulle inte Diablo 4 ha det? Eftersom de kosmetiska extragrejerna dessutom inte påverkar spelet alls så är det ju bara att låta bli att köpa dem och spela spelet precis som vilket tidigare Diablo-spel som helst? Dvs köp spelet, köp eventuella expansions och ignorera DLCernas kosmetiska grejer.

Edit2: Kanske förstår vad du menar nu, du tänker att eftersom DLCerna ska stödja utvecklingen så är expansionerna föjden av den utvecklingen och ska därmed vara gratis? Det är inte så jag menar. De pratar ju friskt i senaste uppdateringen (som den här artikeln grundas på) om att Diablo 4 ska vara en "live service" ("supported by an army of developers for years to come"), med levande innehåll, world events, nya quests osv. Den biten är väl det som ska finansieras av DLCerna. En expansion är ju betydligt större och historiskt innebär de en ny akt och minst en ny spelbar klass. Dvs väldigt mycket större än vad som kan tänkas ingå i deras vision av Diablo som en live service. Oavsett vad man tycker om "live service"-tänket så är det ju fortfarande valbart att köpa kostmetiken och sponsra det hela. Om man inte gillar det upplägget så låt plånboken rösta och låt bli att köpa grejer helt enkelt. Personligen tycker jag det är kul att även grundspelet hålls levande över tid, men jag köper aldrig DLCer och kommer således inte köpa någon kosmetik i D4 heller. Däremot kommer jag 100% köpa grundspelet och även framtida expansioner.

Edit: "Seasonpass är inte en fördel för spelarna, det är en fördel för blizzard." Du är med på att seasonpass är gratis och tillgängligt för alla va?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är den där biten jag inte förstår. Varför skulle expansionerna behöva vara gratis? För att man kan köpa extra kosmetiska grejer? Typ alla spel idag har ju DLCs man kan köpa, varför skulle inte Diablo 4 ha det? Eftersom de kosmetiska extragrejerna dessutom inte påverkar spelet alls så är det ju bara att låta bli att köpa dem och spela spelet precis som vilket tidigare Diablo-spel som helst? Dvs köp spelet, köp eventuella expansions och ignorera DLCernas kosmetiska grejer.

Edit2: Kanske förstår vad du menar nu, du tänker att eftersom DLCerna ska stödja utvecklingen så är expansionerna föjden av den utvecklingen och ska därmed vara gratis? Det är inte så jag menar. De pratar ju friskt i senaste uppdateringen (som den här artikeln grundas på) om att Diablo 4 ska vara en "live service" ("supported by an army of developers for years to come"), med levande innehåll, world events, nya quests osv. Den biten är väl det som ska finansieras av DLCerna. En expansion är ju betydligt större och historiskt innebär de en ny akt och minst en ny spelbar klass. Dvs väldigt mycket större än vad som kan tänkas ingå i deras vision av Diablo som en live service. Oavsett vad man tycker om "live service"-tänket så är det ju fortfarande valbart att köpa kostmetiken och sponsra det hela. Om man inte gillar det upplägget så låt plånboken rösta och låt bli att köpa grejer helt enkelt. Personligen tycker jag det är kul att även grundspelet hålls levande över tid, men jag köper aldrig DLCer och kommer således inte köpa någon kosmetik i D4 heller. Däremot kommer jag 100% köpa grundspelet och även framtida expansioner.

Edit: "Seasonpass är inte en fördel för spelarna, det är en fördel för blizzard." Du är med på att seasonpass är gratis och tillgängligt för alla va?

Det är 2,5 saker jag inte är vän med i dina argument.

1. Det som nu verkar bli klassiskt, och dessutom bara ett argument som borde föras av de som vill ha denna utveckling; att "alla" gör det. Det är inte ett argument i sig, det är en kapitulation och jag har svårt att se hur en konsument på allvar kan argumentera för en sådan utveckling. Gillar du hur mobilspelen utvecklats idag? Ifall du inte gör det, varför då argumentera för den?

2. Jag hade inte automatiskt sagt nej till lite extra lullull mot en rättvis kostnad (som har någon som helst relation till arbetet bakom det) IFALL jag hade haft ett uns av förtroende för företaget som gör det. Mitt förtroende har långsamt nötts ner av Blizzard tills det nu är fullkomligt obefintligt. Jag argumenterade t.o.m till Diablo: Immortals favör efter det först utannonserades att: "Ok, det kanske inte är vad folk ville ha, men ifall någon skulle kunna ha tillräckligt med resurser att vända den negativa trenden och utveckla ett BRA spel för den mobila plattformen så är det Blizzard." Visa vägen ut ur träsket liksom.

Istället la de pengarna på grävmaskiner för att göra träsket djupare än någon trodde var möjligt. De har bevisat att de inte är intresserade av att göra ett spel för mig (i egenskap av nöjd och återkommande kund), utan för min plånbok, och därför förväntar jag mig inte ett spel med lite "extra kosmetiskt godis som ska finansiera den fortsatta utvecklingen av spelet i många år framöver" för mig som konsuments skull, jag förväntar mig någonting mer i stil med psykologiskt krigsföring via min hjärna rakt till min plånbok. Jag förvänta mig att jag kommer spela D4 med en känsla av att aldrig få hela upplevelsen jag betalat för utan en slags light version, och jag kommer antagligen ligga närmare sanningen än dig.

0,5. Som svar till sin "Edit": Det du säger är "gratis" är vatten värt, och jag är rädd att det enbart visar att du redan svalt betet och hela flötet därtill. Du tror att du faktiskt "får" något här..."gratis". Det enda du "får" är en skala att jämföra med vad du "får" om du betalar mer...grattis. Det är som att vara glad över 10 av mobilspelens "kristaller" i månaden, och tycka att det är en "bra deal" ifall man bara betalar 100 kr/mån för att få 10000 kristaller i månaden, för att "det är ju så mycket mer!"

Fundera istället på vem som skapade valutan till att börja med, varför den skapades och slutligen vilket värde en digital "kristall" har egentligen. När ditt svar blir att: "men jag kan köpa (digitala) "diamanter" för den", så hoppas jag att polletten trillar ner till slut.

Naturligtvis kommer jag inte köpa något "premiumpaket", som är det egentliga season pass. Jag vet inte ens om det kommer vara värt att köpa spelet jag trånat efter sedan jag kände mig klar med D3, och det svider något förjäkla mycket i spelaren inom mig.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är 2,5 saker jag inte är vän med i dina argument.

1. Det som nu verkar bli klassiskt, och dessutom bara ett argument som borde föras av de som vill ha denna utveckling; att "alla" gör det. Det är inte ett argument i sig, det är en kapitulation och jag har svårt att se hur en konsument på allvar kan argumentera för en sådan utveckling. Gillar du hur mobilspelen utvecklats idag? Ifall du inte gör det, varför då argumentera för den?

2. Jag hade inte automatiskt sagt nej till lite extra lullull mot en rättvis kostnad (som har någon som helst relation till arbetet bakom det) IFALL jag hade haft ett uns av förtroende för företaget som gör det. Mitt förtroende har långsamt nötts ner av Blizzard tills det nu är fullkomligt obefintligt. Jag argumenterade t.o.m till Diablo: Immortals favör efter det först utannonserades att: "Ok, det kanske inte är vad folk ville ha, men ifall någon skulle kunna ha tillräckligt med resurser att vända den negativa trenden och utveckla ett BRA spel för den mobila plattformen så är det Blizzard." Visa vägen ut ur träsket liksom.

Istället la de pengarna på grävmaskiner för att göra träsket djupare än någon trodde var möjligt. De har bevisat att de inte är intresserade av att göra ett spel för mig (i egenskap av nöjd och återkommande kund), utan för min plånbok, och därför förväntar jag mig inte ett spel med lite "extra kosmetiskt godis som ska finansiera den fortsatta utvecklingen av spelet i många år framöver" för mig som konsuments skull, jag förväntar mig någonting mer i stil med psykologiskt krigsföring via min hjärna rakt till min plånbok. Jag förvänta mig att jag kommer spela D4 med en känsla av att aldrig få hela upplevelsen jag betalat för utan en slags light version, och jag kommer antagligen ligga närmare sanningen än dig.

0,5. Som svar till sin "Edit": Det du säger är "gratis" är vatten värt, och jag är rädd att det enbart visar att du redan svalt betet och hela flötet därtill. Du tror att du faktiskt "får" något här..."gratis". Det enda du "får" är en skala att jämföra med vad du "får" om du betalar mer...grattis. Det är som att vara glad över 10 av mobilspelens "kristaller" i månaden, och tycka att det är en "bra deal" ifall man bara betalar 100 kr/mån för att få 10000 kristaller i månaden, för att "det är ju så mycket mer!"

Fundera istället på vem som skapade valutan till att börja med, varför den skapades och slutligen vilket värde en digital "kristall" har egentligen. När ditt svar blir att: "men jag kan köpa (digitala) "diamanter" för den", så hoppas jag att polletten trillar ner till slut.

Naturligtvis kommer jag inte köpa något "premiumpaket", som är det egentliga season pass. Jag vet inte ens om det kommer vara värt att köpa spelet jag trånat efter sedan jag kände mig klar med D3, och det svider något förjäkla mycket i spelaren inom mig.

Alright:
1: nej jag gillar inte mobilspel och hur de är uppbyggda. Ser dock inte hur det här kan liknas vid det, äpplen och päron enligt mig. Mobilspel är pay 2 win i sitt esse.

2: Det är det här jag menar med att många här på fz verkar vara såna pessimister och utgår från worst case. Vi argumenterar om något vi inte vet. Jag väljer att vara positiv, du negativ pga dina erfarenheter av blizzard. Det är helt ok att vi tycker olika här.

0.5: "gratis" är väl fel ord då, det ingår i grundspelet helt enkelt. Jag tycker personligen det låter rätt najs, ett bra sätt att hålla spelare aktiva då man får fördelar av att vara aktiv (eller kanske nackdelar av att vara inaktiv...), vilket jag hoppas leder till fler spelare online och en mer levande mmo-värld. Jag bryr mig noll om kosmetiken, så ser inte din liknelse där med kristallerna. Eller snarare, jag förstår din poäng om man bryr sig om kosmetiska prycklar i spel. Eftersom jag inte gör det så är jag ok med allt i season pass då allt som berör mig redan ingår i spelet utan att kosta något extra utöver spelet. Det blir bara en till spelmekanik för att hålla spelare aktiva och "belöna" de som spelar kontinuerligt.

Sammanfattat tror jag vi förstår varandras poänger men har olika syn på det hela. Och det är helt okej. Förhoppningsvis blir spelet bra och så kan vi spela ihop utan kosmetiskt krams nästa år

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Alright:
1: nej jag gillar inte mobilspel och hur de är uppbyggda. Ser dock inte hur det här kan liknas vid det, äpplen och päron enligt mig. Mobilspel är pay 2 win i sitt esse.

2: Det är det här jag menar med att många här på fz verkar vara såna pessimister och utgår från worst case. Vi argumenterar om något vi inte vet. Jag väljer att vara positiv, du negativ pga dina erfarenheter av blizzard. Det är helt ok att vi tycker olika här.

0.5: "gratis" är väl fel ord då, det ingår i grundspelet helt enkelt. Jag tycker personligen det låter rätt najs, ett bra sätt att hålla spelare aktiva då man får fördelar av att vara aktiv (eller kanske nackdelar av att vara inaktiv...), vilket jag hoppas leder till fler spelare online och en mer levande mmo-värld. Jag bryr mig noll om kosmetiken, så ser inte din liknelse där med kristallerna. Eller snarare, jag förstår din poäng om man bryr sig om kosmetiska prycklar i spel. Eftersom jag inte gör det så är jag ok med allt i season pass då allt som berör mig redan ingår i spelet utan att kosta något extra utöver spelet. Det blir bara en till spelmekanik för att hålla spelare aktiva och "belöna" de som spelar kontinuerligt.

Sammanfattat tror jag vi förstår varandras poänger men har olika syn på det hela. Och det är helt okej. Förhoppningsvis blir spelet bra och så kan vi spela ihop utan kosmetiskt krams nästa år

1. Det går bra att likna dem med PC/konsol-spel för att det inte egentligen finns någon fysisk skillnad mellan dem. I början kostade mobilspelen en dollar styck, men sedan kom de här förbannade mikrotransaktionerna, och allt havererade. Det finns liksom inga teknologiska gränser som säger att mobilspelens betalningsmodeller inte fungerar likadant på alla medium.

2. Sant, många är pessimister (som mig), och varför skulle jag inte vara det? JAg har ingen aning om hur D4 kommer att vara vid release, men det jag HAR en aning om är hur (i det här fallet) Blizzards moraliska kompass pekar. Den kompassen är tillsammans med vinstdrivet det enda som avgör hur ett spel kommer utformas och och vilka eventuella betalningsmodeller det kommer att ha.
Just nu finns det all anledning att vara orolig för D4's utveckling, och DET kan vi tacka Diablo: Immortal för. Det är samma företag som utformar de båda spelen, och samma målsättningar av gör hur vår spelupplevelse kommer se ut.

0.5. Jo men exakt, det är just när folk säger att Season Pass är gratis som det blir fel i mina öron...som att man redan där har fått någon slags gåva, trots att man betalar för spelet. Psykologin bakom är det som stör mig, att man ska känna att "vi ger dig det här "gratis" (för att vi är så fina!) men mot en blygsam kostnad kan du köpa ett Season Pass för en massa extra saker vom vi kommer göra allt för att du ska känna att du behöver".
Det är just den sista biten som oroar mig mest. Ett företag med låg moral kan kraftigt förminska variationen på t ex vapen och rustningar i själva spelet för att istället lägga det i Season Pass, med det behöver inte ens stanna där. De kan smyga in allt möjligt som de kallar QoL (Quality of Life), saker som ska underlätta en spelares upplevelse, och här är det största problemet...

Tänk dig ett scenario där en spelutvecklare VET att ett moment i deras spel är illa omtyckt och allmänt jobbigt, kanske genom beta testning, feedback eller att de bara skapat det med flit...säg tillverknings tider, spring hastighet, vapnens hållbarhet och så vidare. Ett företag med en god moral skulle såklart snarast försöka åtgärda sådana irritationsmoment omedelbart då deras mål är nöjda kunder. Ett företag utan moral (några som skulle kunna utveckla ett spel i stil med Diablo: Immoral t ex) skulle istället erbjuda sig att stoppa eller lindra sådana irritationsmoment mot betalning, och kalla det för QoL.

Jag hoppas också (febrilt) att Blizzard faktiskt släpper ett Diablo IV utan sån här skit, på samma sätt som jag hoppades att de skulle kunna vända den negativa trenden i mobilspelsutvecklingen med Diablo: Immortal och det gick ju sådär. Jag vill verkligen att jag, du och alla andra får den fantastiska spelupplevelse som vi längtat efter, men jag vill även att folk ser på Diablo IV med extremt kritiska ögon fram till (och långt efter release) och inte bara accepterar den oerhört negativa utvecklingen som skrupellösa spelföretag gör sitt yttersta för att tvinga på oss.

"You can fool me once, shame on you, but if you fool me twice, shame on me."

123
Skriv svar