Valve antyder kraftfullare Steam Decks framöver

Robot
Valve antyder kraftfullare Steam Decks framöver

Produkten ska spänna över "flera generationer".

#steam-deck


Medlem

Steam Deck 2 släpps om ett par år. Sen är det slut på det roliga. Vi vet alla att Valve inte gör treor.

Medlem

RDNA 3 + zen 4 i en handheld skulle sitta fint det.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Bennii:

Steam Deck 2 släpps om ett par år. Sen är det slut på det roliga. Vi vet alla att Valve inte gör treor.

Half-life 3 conf... Nevermind.

Medlem

Jag står i kö på en men tror jag kommer avstå, vill nog hellre lägga pengarna på ny klocka och jag har redan för mycket spelkonsoler som jag bör nyttja mer. Men någon steam deck eller liknande enhet blir det garanterat för min del.

Skrivet av Bennii:

Steam Deck 2 släpps om ett par år. Sen är det slut på det roliga. Vi vet alla att Valve inte gör treor.

Det kommer de enkelt runt man måste ju inte namnge produkterna med logiska siffror. Steam deck 360, Steam deck one, Steam deck series, Super Steam deck, Steam deck advance, Steam deck u osv.

Medlem

Min kom idag. Sjukt fin är den. Nu ska jag bara hitta nåt spel att snöa in i. Disco Elysium har jag inte kört än och känns perfekt i horisontellt läge.

Medlem
Skrivet av magma:

RDNA 3 + zen 4 i en handheld skulle sitta fint det.

Blir nog nästa för egen del. Nuvarande duger till mycket, men jag vill bland annat ha med Direct Storage och kanske lite roligare skärm, 8 kärnor skulle vara riktigt nice med för prestanda/kompabilitet med kommande spel/konsol portar. Kommande uppskalningsteknik kan ju bli riktigt trevligt framöver också.

Medlem

Jag skulle hellre ha en mindre än en kraftfullare.

Exakt, man köper inte den första modellen som släpps.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Bennii:

Steam Deck 2 släpps om ett par år. Sen är det slut på det roliga. Vi vet alla att Valve inte gör treor.

Steam deck kör ju redan idag Steam Os 3.3

Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Steam deck kör ju redan idag Steam Os 3.3

Confirmed... säkert exklusivt till VR...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag skulle hellre ha en mindre än en kraftfullare.

same

Medlem

Även om det är logiskt med en uppföljare så är det lite konstigt att dom annonserar en innan dom ens har hunnit tillverka och leverera de som har beställt den nuvarande versionen...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

För mig blir det nog en Steam Deck 2/2nd gen eller vad den kommer heta.
Köpte en Switch Oled som varit guld värd när man fick en liten knodd.

Ser dock positivt på Switch Deck så kan bli riktigt kul med nästa version när det nu är; 3-4 år kanske


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag skulle hellre ha en mindre än en kraftfullare.

Finns andra alternativ som Aya Neo, OneXPlayer och GPD som kör Windows men du kommer kunna lägga in Steam OS 3 på. Att just Steam Deck är så kraftfull är lite det som skiljer den från mängden.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Exakt, man köper inte den första modellen som släpps.

Ja! Precis som med Apple och annat: köp aldrig Gen1. Det är oftast vid Gen4 som det känns som maskinen som de lovade.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Taskman:

För mig blir det nog en Steam Deck 2/2nd gen eller vad den kommer heta.
Köpte en Switch Oled som varit guld värd när man fick en liten knodd.

Ser dock positivt på Switch Deck så kan bli riktigt kul med nästa version när det nu är; 3-4 år kanske

OLED och Nodkrympning(mindre värme eller mer prestanda) borde de kunna göra rätt snart.
Men Jag föredrar nog med att dem väntar lite med en direkt uppföljare.

Det kan ju dock gå snabbare ifall konkurrenterna släpper sina varianter så fort ny hårdvara finns tillgänglig, då kanske tillexempel Razer har en med RDNA 3 och Zen 4 i slutet av nästa år, med bland annat upp till 50% starkare GPU(enligt AMD).

Frågan är om man bör se det som en konsol med generationer eller som en PC där man får kolla på specifikationer istället.
Men kanske tick-tock modell där de släpper optimeringar som bättre batteritid och skärm nästa år sedan fokuserar mer på prestandaökning släppet efter det. Varje iteration med ca 2 års mellanrum alltså.

Jag kan inte komma på något specifikt spel, men det känns lite som att den kommer ha svårt att driva de lite tyngre spelen som släpps från nästa höst typ och framåt. Men nästa prestanda version borde ju kunna orka med något nerskalade versioner av spel från senaste generationens konsoler, så den bör alltså ha tillräcklig prestanda för ganska lång tid framöver.

Medlem

Skrattar för mig själv ibland att "självutnämnda experter" bla här på FZ forumet, innan Steam Deck släpptes påstod att det kommer inte fungera bra.
Spel måste vara "specialgjorda" för Decken för att fungera med funktionerna som ingen kommer idast göra och på så sätt kommer den floppa. 😂 🤣


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra att de satsar hårt på Steam deck! Då kan man uppgradera framöver när man känner att det behövs.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem

Hade varit intressant om det var tvärtom...

Kanske har hänt någon gång, men kan inte riktigt komma på ett riktigt exempel. Kanske om man räknar Sonys spelmobil som en efterföljare till PSP?

Skrivet av Lilagröt:

Steam deck 360, Steam deck one, Steam deck series, Super Steam deck, Steam deck advance, Steam deck u osv.

"SteamDeck Stacked!"

Skrivet av Molotov:

Skrattar för mig själv ibland att "självutnämnda experter" bla här på FZ forumet, innan Steam Deck släpptes påstod att det kommer inte fungera bra.
Spel måste vara "specialgjorda" för Decken för att fungera med funktionerna som ingen kommer idast göra och på så sätt kommer den floppa. 😂 🤣

Fast det stämmer delvis. Om deras ambition, som ju faktiskt Gaben sa, att vara ett svar till konsoller. Då fungerar det inte att det mesta "typ funkar". Redan att behöva pröva 6-7 olika versioner av ett abstraktionslager för att vissa spel ska starta alls är helt enkelt inte kompatibelt med den bredare marknaden de säger sig vilja vara en del av. Om även inställningar, både system och spel, för att det ska funka väl även ska kureras kan man såklart diskutera. Men jag kan garantera att det försvårar även för många befintliga datorspelare som är vana vid att helt enkelt brutalforcera upplevelsen. Det kan man helt enkelt inte praktiskt göra på en portabel. Inte SteamDeck 2 eller 3 heller.

Så ska den säljas till annat än inom det redan befintliga ekosystemet, så får det allt till att ha optimeringsprofiler till "allt" snarare än "en hel del".

Medlem
Skrivet av ZF:

Fast det stämmer delvis. Om deras ambition, som ju faktiskt Gaben sa, att vara ett svar till konsoller. Då fungerar det inte att det mesta "typ funkar". Redan att behöva pröva 6-7 olika versioner av ett abstraktionslager för att vissa spel ska starta alls är helt enkelt inte kompatibelt med den bredare marknaden de säger sig vilja vara en del av. Om även inställningar, både system och spel, för att det ska funka väl även ska kureras kan man såklart diskutera. Men jag kan garantera att det försvårar även för många befintliga datorspelare som är vana vid att helt enkelt brutalforcera upplevelsen. Det kan man helt enkelt inte praktiskt göra på en portabel. Inte SteamDeck 2 eller 3 heller.

Så ska den säljas till annat än inom det redan befintliga ekosystemet, så får det allt till att ha optimeringsprofiler till "allt" snarare än "en hel del".

De flesta som har reviewat steam deck säger ju att det inte direkt är en konsol upplevelse snarare en PC upplevelse i konsolformat och det köper jag. Är man inte van att hantera datorer och fiffla så bör man kanske hålla sig till en Nintendo Switch.
Jag förväntar mig att behöva gå in på google ibland för att läsa hur man löser en del saker, jag har det tålamodet.

Sen lär jag nog inte sitta och spela de mest grafikkrävande spelen som körs bäst i 200fps.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av ZF:

Fast det stämmer delvis. Om deras ambition, som ju faktiskt Gaben sa, att vara ett svar till konsoller. Då fungerar det inte att det mesta "typ funkar". Redan att behöva pröva 6-7 olika versioner av ett abstraktionslager för att vissa spel ska starta alls är helt enkelt inte kompatibelt med den bredare marknaden de säger sig vilja vara en del av. Om även inställningar, både system och spel, för att det ska funka väl även ska kureras kan man såklart diskutera. Men jag kan garantera att det försvårar även för många befintliga datorspelare som är vana vid att helt enkelt brutalforcera upplevelsen. Det kan man helt enkelt inte praktiskt göra på en portabel. Inte SteamDeck 2 eller 3 heller.

Så ska den säljas till annat än inom det redan befintliga ekosystemet, så får det allt till att ha optimeringsprofiler till "allt" snarare än "en hel del".

Jag förstog inte din poäng.
Menar du att det inte fungerar?
Ja det är en PC, det är även en 99%ig konsolupplevelse.
Dom flesta som inte besitter vissa svårogheter fixar den sista %enheten.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Brona:

Finns andra alternativ som Aya Neo, OneXPlayer och GPD som kör Windows men du kommer kunna lägga in Steam OS 3 på. Att just Steam Deck är så kraftfull är lite det som skiljer den från mängden.

Jag känner till dessa, och jag har själv en GPD Win 3. Det finns ett hyfsat antal alternativ, både stora och små. Jag skulle vilja säga att det som mest skiljer Steam Deck från mängden är att det är en volymprodukt från ett väl etablerat företag och inte något kinesiskt källarföretag som säljer sina produkter via crowdfunding och Amazon. Därför skulle jag lita mycket mer på kvaliteten i Valves enhet, så jag skulle gärna ha en därifrån nästa gång om det bara kommer en i lite behändigare format. Går den inte ner i innerfickan på en vinterjacka åtminstone så är jag tveksam.

Medlem

Typiskt att den här nyheten släpptes precis samtidigt som jag fick mitt erbjudande om att köpa en gen. 1. Nu blir det nog inget köp utan att vänta istället (iofs bra för plånboken!)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av lonian:

De flesta som har reviewat steam deck säger ju att det inte direkt är en konsol upplevelse snarare en PC upplevelse i konsolformat och det köper jag. Är man inte van att hantera datorer och fiffla så bör man kanske hålla sig till en Nintendo Switch.
Jag förväntar mig att behöva gå in på google ibland för att läsa hur man löser en del saker, jag har det tålamodet.

Sen lär jag nog inte sitta och spela de mest grafikkrävande spelen som körs bäst i 200fps.

Fast jag skulle inte rekommendera någon som inte älskar Nintendo att skaffa en Switch, 3rd party rullar ofta på väldigt dåligt och det är mest Nintendos egna titlar som slår igenom på konsolen. Kolla toplistan för försäljning.
Utbudet är betydligt större på Deck och den tar stora kliv hela tiden med optimeringar och kompabilitet. Med växande volym så kommer också större intresse från utvecklare, så det finns ju väldigt stort potential för konsolen framöver.

Ska du lira indi så är såklart Deck överlägsen både när det gäller prestanda, pris och utbud. Tror inte ens att du behöver googla vid den typen av spel.

Första säljer bra nu, men med fortsatt utvecklad mjukvara och väldigt bra omdömen av spelare och folk i branschen så kan nästa verkligen slå igenom. Optimeringar och bättre batteritid skulle dock uppskattas av mainstream.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Typiskt att den här nyheten släpptes precis samtidigt som jag fick mitt erbjudande om att köpa en gen. 1. Nu blir det nog inget köp utan att vänta istället (iofs bra för plånboken!)

Det här är varför det är vanskligt för företag att diskutera framtidsplaner alltför tidigt. Men vi vet ju inte alls hur lång tid det kan dröja eller hur stora uppgraderingar det blir.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast jag skulle inte rekommendera någon som inte älskar Nintendo att skaffa en Switch, 3rd party rullar ofta på väldigt dåligt och det är mest Nintendos egna titlar som slår igenom på konsolen.

Ja exakt, jag håller med dig. Jag har en Nintendo Switch för Nintendos egna spel.
De andra spelen säljs ju billigare på typ Steam deck.
Skulle jag rekommendera en Steam deck till de som älskar Nintendo spel då?
Om man är beredd på att köra emulatorer då möjligen och äldre spel, fast då får man ju utforska djupare i installationer osv dvs mer datorkunskap.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar