Moza Racing kontrar Fanatec - släpper "budgetratt" med direct drive-teknik

Robot
Moza Racing kontrar Fanatec - släpper "budgetratt" med direct drive-teknik

Kostar i runda slängar 7 000 kronor.

#fanatec, #moza-racing, #nyhetstips


Medlem

Det kanske är dags att sälja av min G923 (som jag vann här på FZ) för en uppgradering nu!

Inaktiv

Albert Mellannamn Einstein: Allt är relativt.
(Einstein är f.ö. tyska för ”En sten” sammansatt)

Medlem

Vart är den utvecklad? Är det Kinaskräp?

Medlem

Moddat min G923 med en f1 ratt häromdan, ska slänga igång f1 22 och se hur den känns ikv.

Medlem
Skrivet av superapan:

Vart är den utvecklad? Är det Kinaskräp?

Nja, vet inte riktigt varifrån men Moza har väl ett ganska bra rykte inom racing sim-världen skulle jag säga.

Medlem
Skrivet av stenman:

Moddat min G923 med en f1 ratt häromdan, ska slänga igång f1 22 och se hur den känns ikv.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Återkoppla när du testat den! Jag har kikat på dom där rattarna ett tag 😁

Medlem
Skrivet av Bizarre:

Återkoppla när du testat den! Jag har kikat på dom där rattarna ett tag 😁

Absolut, bytet tog ca 45 min i lugnt tempo, ratten känns väldigt gedigen med skönt moccaskinn på "handtagen". Man fick ju skräddarsy vad den skulle vara gjord av.

Gav 900 nånting inkl. Frakt.
Blir att beställa den där telemetrimodulen när den finns i lager sen igen.
Det andra jag gjort är att beställa en customfjäder till bromspedalen då den är helt linjär original, det gör det rätt svårt att känna av bromspunkten strax innan hjullåsning.

Levtid var väl närmare en månad pga de har massor av beställningar.

Skriver hur den känns ingame sen. Får prova den i ACC med antar jag för att få lite mer input.

Redaktör
Skrivet av superapan:

Vart är den utvecklad? Är det Kinaskräp?

Huvudkontoret ligger i Shenzhen, så det är väl ett Kinaföretag. Men de verkar göra bra grejer utifrån de tester som finns att läsa. Ett potentiellt minus är att deras grejer inte verkar vara kompatibla med andra tillverkares, så det de själva gör är vad som står till buds.

Jag har bett om en ratt för test, får se om vi får något svar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Huvudkontoret ligger i Shenzhen, så det är väl ett Kinaföretag. Men de verkar göra bra grejer utifrån de tester som finns att läsa. Ett potentiellt minus är att deras grejer inte verkar vara kompatibla med andra tillverkares, så det de själva gör är vad som står till buds.

Jag har bett om en ratt för test, får se om vi får något svar.

Men om du kopplar in allt separat i pcn så har de ju olika mjukvaror om du kör tex csl pedaler med moza rattbas, å i spel som f1 allokerar du allt separat.

Värre om du använder konsol då kanske?

Medlem

Jättebra att det kommer fler billiga DD baser!

Redaktör
Skrivet av stenman:

Men om du kopplar in allt separat i pcn så har de ju olika mjukvaror om du kör tex csl pedaler med moza rattbas, å i spel som f1 allokerar du allt separat.

Värre om du använder konsol då kanske?

Jo, det lär väl gå. Men rattutbudet blir väl smalt (om det inte går med adaptrar?)


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jo, det lär väl gå. Men rattutbudet blir väl smalt (om det inte går med adaptrar?)

Aha!
Funkar detta med fanatecs bas?

Medlem

Fått lira lite med en Moza i ~en vecka. Blev väldigt förvånad över hur "inte-skräp" den kändes. För pengarna är det galet mycket ratt.

Medlem

Verkar shysst, synd bara att även budget är så dyrt. Tur man har körkort så man kan gasa lite på riktigt istället.

Medlem
Skrivet av Krycka:

Verkar shysst, synd bara att även budget är så dyrt. Tur man har körkort så man kan gasa lite på riktigt istället.

För att gasa på riktigt beger man sig till motorsportbana, och där behövs inget körtkort!

Redaktör
Skrivet av stenman:

Aha!
Funkar detta med fanatecs bas?

Tvivlar starkt på det. Och det finns väl ingen riktig poäng med det heller, att använda en Moza-ratt på en Fanatec-rattbas? Eller förstår jag fel?


signatur
Medlem

Slår man inte i benen i de där långa bordsskruvarna? (kan inget om racing, men det ser ju kul ut)

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tvivlar starkt på det. Och det finns väl ingen riktig poäng med det heller, att använda en Moza-ratt på en Fanatec-rattbas? Eller förstår jag fel?

Hjärnan i fanatecs ecosystem sitter i ratten, själva motorn är bara en motor och styrs med hjälp av ratten så man måste köra en hub från fanatec om man vill köra andra rattar.

Medlem
Skrivet av superapan:

Vart är den utvecklad? Är det Kinaskräp?

Skrivet av Tomas Helenius:

Huvudkontoret ligger i Shenzhen, så det är väl ett Kinaföretag. Men de verkar göra bra grejer utifrån de tester som finns att läsa. Ett potentiellt minus är att deras grejer inte verkar vara kompatibla med andra tillverkares, så det de själva gör är vad som står till buds.

Jag har bett om en ratt för test, får se om vi får något svar.

Alltså, det är ett väldigt nytt företag som i en ändå fortfarande ganska niche marknad spottar ut sig grejer just nu. Jag ser att många "hyllar" bolaget för att dom sätter konkurrens på Fanatec men om detta kinesiska företag som byggt mycket av sin PR kring youtubers kommer att hålla igång i det långa loppet eller om detta kommer att slopas och support för produkterna i längden försvinner är så klart svårt att sia om i dagsläget.

Personligen skulle jag avvakta med att köpa en Moza om jag hade funderingar på att uppgradera. Låt dom etablera sig lite på marknaden först och se hur dom supportar sina produkter framöver.

Medlem

Angående priset så kommer man väl inte undan momsen på 25 %? Så de 640 EUR utan moms blir 800 EUR med moms, som läggs till i tullen antar jag. Då är vi uppe i ca 8600 kr.

Medlem
Skrivet av rosroborb:

Angående priset så kommer man väl inte undan momsen på 25 %? Så de 640 EUR utan moms blir 800 EUR med moms, som läggs till i tullen antar jag. Då är vi uppe i ca 8600 kr.

Finns återförsäljare inom EU att handla från om man vill. https://www.simufy.com från Spanien till exempel. 6945kr (VAT included) + frakt därifrån. Med kupong "L7ZRSKILKB" (hittade hos random racing-youtuber) blir det 6806kr.

Medlem
Skrivet av Bizarre:

Finns återförsäljare inom EU att handla från om man vill. https://www.simufy.com från Spanien till exempel. 6945kr (VAT included) + frakt därifrån. Med kupong "L7ZRSKILKB" (hittade hos random racing-youtuber) blir det 6806kr.

Tack för infon! 👍

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Huvudkontoret ligger i Shenzhen, så det är väl ett Kinaföretag. Men de verkar göra bra grejer utifrån de tester som finns att läsa. Ett potentiellt minus är att deras grejer inte verkar vara kompatibla med andra tillverkares, så det de själva gör är vad som står till buds.

Jag har bett om en ratt för test, får se om vi får något svar.

Hej!

Hur går det, får du någon ratt att provsladda med?

Jag lirar Thrustmaster idag men har börjat snegla mot en rejäl uppgradering, och börjar bli väldigt mer intresserad av MOZA jämfört med Fanatec.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Redaktör
Skrivet av socialarbetaren:

Hej!

Hur går det, får du någon ratt att provsladda med?

Jag lirar Thrustmaster idag men har börjat snegla mot en rejäl uppgradering, och börjar bli väldigt mer intresserad av MOZA jämfört med Fanatec.

Nix. Jag fick inget svar från Moza. En svensk distributör lovade att skicka en för test, men de hade stora problem att få tag på produkterna och sen hörde jag inget mer.

Logitechs DD-ratt är grymt bra men kostar en del. Fanatec gör riktigt bra grejer de också (instegsmodellera testade här och här), och stort plus för alla valmöjligheter. Thrustmasters DD-debut försökte jag få tag på, men de behagade inte svara.

Fanatec tar för övrigt bara 400 euro för en startmodell nu, men då är det långtifrån säkert att den har allt man vill ha (bordsfäste ingår inte, t.ex., om man behöver ett sånt).


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nix. Jag fick inget svar från Moza. En svensk distributör lovade att skicka en för test, men de hade stora problem att få tag på produkterna och sen hörde jag inget mer.

Logitechs DD-ratt är grymt bra men kostar en del. Fanatec gör riktigt bra grejer de också (instegsmodellera testade här och här), och stort plus för alla valmöjligheter. Thrustmasters DD-debut försökte jag få tag på, men de behagade inte svara.

Fanatec tar för övrigt bara 400 euro för en startmodell nu, men då är det långtifrån säkert att den har allt man vill ha (bordsfäste ingår inte, t.ex., om man behöver ett sånt).

Tack för svar! FZ kan man lita på

Trist med uteblivna svar, såg annars att Inet verkar ha rätt mycket MOZA i lager - kolla med dom?

I övrigt har jag lusläst allt du länkar och dom flesta tester. Thrustmaster vore ett givet val kan man tycka då jag har en TX i dagsläget, men blev så såld på MOZAs F1-ratt https://www.inet.se/produkt/6610992/moza-gs-v2-formula-wheel. Riktigt tuff.

Fanatecs instegsmodell känns bara dum, visst man får DD, men då kan jag lika gärna stå ut med min TX (som för övrigt är bra) tills jag har 15-20 k att lägga på en ordentlig setup, vilket är det jag siktar på


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Redaktör
Skrivet av socialarbetaren:

Tack för svar! FZ kan man lita på

Trist med uteblivna svar, såg annars att Inet verkar ha rätt mycket MOZA i lager - kolla med dom?

I övrigt har jag lusläst allt du länkar och dom flesta tester. Thrustmaster vore ett givet val kan man tycka då jag har en TX i dagsläget, men blev så såld på MOZAs F1-ratt https://www.inet.se/produkt/6610992/moza-gs-v2-formula-wheel. Riktigt tuff.

Fanatecs instegsmodell känns bara dum, visst man får DD, men då kan jag lika gärna stå ut med min TX (som för övrigt är bra) tills jag har 15-20 k att lägga på en ordentlig setup, vilket är det jag siktar på

Kanske får kolla upp med återförsäljare, ja. Ska bara hitta tiden. 🙂

Thrustmasters DD har väl inte fått översvallande omdömen. Moza-kringlan ser grym ut, blir säkert bra när du slår till. Steget upp från ”vanlig” till DD är rejält, även från rattar som TX och T-GT till Fanatecs instegare.


signatur
1
Skriv svar