The Last of Us Part I

Moderator | Testpilot
Skrivet av Proximately:

Jo, jag har sett det där. Men för mig är en remake mer än det de har gjort med Part I. Antingen det eller så rä det den absolut lägsta gränsen för vad som kan klassificeras som en Remake.

Folk förväntar sig olika saker från en Remaster kontra en Remake. Tidigare har det ju varit ganska tydliga skillnader, kontroversen är ju att det i detta fallet är så pass likt en Remaster sett till känslan att folk har svårt att köpa att det är en Remake. Det har ju att göra med hur man har marknadsfört och utvecklat Remaster- och Remake-spel tidigare.

Instämmer i att spelet ser fantastiskt ut. Jag såg den biten när jag kollade på Digital Foundrys genomgång, men poängen är väl att originalet fortfarande helt enkelt ser bra ut enligt mig. Det är liksom inte på samma nivå, men bra nog för att jag ändå rycker lite på axlarna när jag kollar på PS5-varianten. Jag ser de tydliga skillnaderna och anser att PS5-versionen är riktigt snygg, men jag kollar fortfarande på originalet och känner att det är ett snyggt spel.

Ta detta spelet i jämförelse med exempelvis Demon's Souls Remake där skillnaden är som natt och dag och originalet verkligen inte står sig visuellt sett. Då blir det kanske lite tydligare vartifrån känslorna folk uttrycker kommer ifrån.

Vi kanske behöver ett tredje ord?

Vad förväntar du dig då? Likt jag skrev i ett annat inlägg i en annan tråd är det inte riktigt någon som berättar vad man vill ha av en sådan här remake.

Spelet ser otroligt mycket snyggare ut, till en punkt där jag tycker att remaken är värd att finnas för det är väldig skillnad i hur allting ser ut. Det är liksom natt och dag, även om originalet fortfarande känns okej, så är många scener mycket bättre tack vare den uppgradering vi får här.

Mafia I remaken var väl i stort samma sak? Givetvis mer tid mellan släpp av original och remake så det kändes ännu mer värt med det lyft man fick rent grafiskt, men annars är det väl egentligen inga stora skillander såvitt jag vet. Nyare spel så lite nyare kontroll och ber behalig kontroll, men det får man ju här också.

Demon Souls till PS5? Samma grej, egentligen bara ett grafiskt lyft med några små quality of life-ändringar. Dock hyllas det som en av de bästa remakesen någonsin.

Allt det sagt så hade det givetvis varit kul att få se möjligheter till att krypa och sådant man fick göra i TLOU2. Det hade tyvärr krävt att de gör om grundspelet och dess nivåer, vilket är något spelare hade kunnat bli sura över och att det inte håller sig till originalets mall. Oavsett hur de hade valt att göra så skulle folk bli sne.

Annat än priset så tycker jag det här är perfekt. Grym remake!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ingen remake, de uppdaterade bara grafikmotorn typ vilket man redan kunnat göra med moddar. Nu fungerar dock det nya mycket fint. Så självklart ska det vara gratis att bara höja grafiken något tycker jag.

Nä, de uppdaterade alla texturer, modeller och animationer också. Var nog ganska mycket jobb bakom.

Visserligen kanske de inte kallade det för en remake, men jag vet inte egentligen vart gränsen går där ¯\_(ツ)_/¯.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

Okej, 25% rabatt då? Ja, de har gjort ett fantastiskt jobb - ingen tvekan om saken men eftersom story, gameplay osv är orört finns det ingen anledning för någon som spelat den näst senaste versionen att punga ut 650-700kr för denna. SÅ bra var inte spelet (enligt min mening iaf).

Förstår inte varför man skulle få en rabatt när de gör en remake. Ska folk få en remake av FF7 för att man köpte originalet på 90-talet?

Nej givetvis inte, och jag förstår argumentet handlar om att den äldre versionen ligger så pass nära i tiden - men jag förstår ändå inte varför det ska spela roll.

På samma sätt som att du alltid måste köpa varje ny utgåva av Star Wars så borde man ju i regel behvöa göra detsamma för ett spel. Folk som är sne är ju egentligen bara människor som redan spelat det, och egentligen är ju inte spelet till för oss/er - utan folk som inte testat det innan i grunden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Nä, de uppdaterade alla texturer, modeller och animationer också. Var nog ganska mycket jobb bakom.

Visserligen kanske de inte kallade det för en remake, men jag vet inte egentligen vart gränsen går där ¯\_(ツ)_/¯.

Egentligen att du bygger saker from grunden. Crash Bandicoot-remaken ser identisk ut med originalet fast med bättre grafik, men de använde orignialet som en ritning och återskapde hela spelet i en ny motor - en remake.

Remaster så tar man originalet och med den teknik man kan uppdaterar redan skapade texturer och spelmoment i den motor remastern görs i, oftast samma motor fast en nyare version.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Egentligen att du bygger saker from grunden. Crash Bandicoot-remaken ser identisk ut med originalet fast med bättre grafik, men de använde orignialet som en ritning och återskapde hela spelet i en ny motor - en remake.

Remaster så tar man originalet och med den teknik man kan uppdaterar redan skapade texturer och spelmoment i den motor remastern görs i, oftast samma motor fast en nyare version.

Jag förstår vad du menar fast egentligen inte, för med den logiken kan man ju säga att Black Mesa egentligen är en remaster av HL Source och inte en remake, trots att nästan allt är uppdaterat.

Men kanske därför just det spelet bara kostar 15€ och inte 60-80€ ¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Nä, de uppdaterade alla texturer, modeller och animationer också. Var nog ganska mycket jobb bakom.

Visserligen kanske de inte kallade det för en remake, men jag vet inte egentligen vart gränsen går där ¯\_(ツ)_/¯.

Remaster är då ett spel får uppdaterad grafik typ. Last of us Remastered.
När spel görs om från grunden blir det en remake som Last of us part 1 hävdar att vara.

Quake 1 är inte omgjord från grunden, alla banor är exakt som vanligt bara högre grafik. Du kan stänga av alla extra saker och få tillbaka ursprungs spelet.

Här har du en remake på Quake 1 i spelet Prodeus. https://youtu.be/AXzxvwRDhR4
Här är en tidigare mod till quake 1 för bättre grafik https://youtu.be/DlWFZo55aoU kalla det remaster om du vill.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Jag förstår vad du menar fast egentligen inte, för med den logiken kan man ju säga att Black Mesa egentligen är en remaster av HL Source och inte en remake, trots att nästan allt är uppdaterat.

Men kanske därför just det spelet bara kostar 15€ och inte 60-80€ ¯\_(ツ)_/¯

https://www.youtube.com/watch?v=TAIJich73NY

Black Mesa är en remake. De har alltså skapat om spelet från grunden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag tror också att väldigt få varit "upprörda" om inte PS4-remastern kommit. Som jag skrivit förut så var denna i stort sett nödvändig då spelet lanserades några månader innan PS4 släpptes och det fanns ingen bakåtkompatibilitet .

Att PS4-versionen sålt mer säger det mesta.

Nu tänker man släppa det på PC och hade man släppt något där som ser ut som ett uppskalat PS3-spel så hade folk gnällt då också.

"Damned if you do, damned if you don't."

Japp, jag håller helt med dig.
Stor anledning till varför Last of us part 1 kommer är ju pga serien samt för att ge PC spelare chansen. Det kommer dra in både tittare och spelare i samma veva. Att de som redan spelat Last of us både på ps3 och ps4 gnäller är nog en piss i havet för Sony och Naughty Dog.

Om vi tar zelda twilight princess som ett exempel så släpptes det samtidigt till Gamecube och Wii men då utan stora grafikskillnader då konsolerna har i princip samma styrka. Sen släpptes en HD version på Wii U och nu ryktas det om ännu en version på Nintendo Switch. Men jag misstänker att den kommer vara identisk med HD versionen då det inte är stor skillnad mellan Wii U och Nintendo Switch medan på PC kan man modda spelet att se ännu snyggare ut än alla konsolerna.

Det återstår att se vad en PC port på Last of us part 1 kan göra och moddas till.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har lirat i 3 timmar nu och kan säga att jag faktiskt ångrar köpet för full pris. Det var för nyligen jag upplevde spelet år 2020. Har klarat remastern 4 gånger totalt. Borde ha inväntat en rea.
Riktigt snyggt spel men det känns som The Last of Us 2 till PlayStation 4 nästan. Lirar dock i upplösning Läget i PlayStation 5.

Sedan saknar jag de avancerade och råa skotthålen som man kunde göra mot fienden i 2an. Trodde de skulle implementera det i denna remake då motorn är så pass avancerad jämfört med originalet.
::::EDiT:::: Jo, skotthålen finns visst med i denna remake precis som 2an.

Har man aldrig lirat originalet så är det ett självklart köp och jag avundas de personerna som får uppleva denna remake färskt. Spelet är ju ett mästerverk i grunden.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Gen
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Förstår inte varför man skulle få en rabatt när de gör en remake. Ska folk få en remake av FF7 för att man köpte originalet på 90-talet?

Nej givetvis inte, och jag förstår argumentet handlar om att den äldre versionen ligger så pass nära i tiden - men jag förstår ändå inte varför det ska spela roll.

På samma sätt som att du alltid måste köpa varje ny utgåva av Star Wars så borde man ju i regel behvöa göra detsamma för ett spel. Folk som är sne är ju egentligen bara människor som redan spelat det, och egentligen är ju inte spelet till för oss/er - utan folk som inte testat det innan i grunden.

Nu tar du väl i lite väl mycket? Att jämföra ett spel från 90-talet med ett spel som släpptes 2014 (Remastered versionen) är ju inte speciellt rättvist. Man kanske är lite mer bortskämd på PC isf? Där är det inte ovanligt att stora uppdateringar eller nya releaser säljs med viss rabatt till ägare av det tidigare spelet.

Sen tycker jag heller inte man kan jämföra filmer med spel på det sättet men det kanske bara är jag.

Nåja, vi lägger ner diskussionen, ska ändå inte köpa det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

Nu tar du väl i lite väl mycket? Att jämföra ett spel från 90-talet med ett spel som släpptes 2014 (Remastered versionen) är ju inte speciellt rättvist. Man kanske är lite mer bortskämd på PC isf? Där är det inte ovanligt att stora uppdateringar eller nya releaser säljs med viss rabatt till ägare av det tidigare spelet.

Sen tycker jag heller inte man kan jämföra filmer med spel på det sättet men det kanske bara är jag.

Nåja, vi lägger ner diskussionen, ska ändå inte köpa det.

Jag skrev tydligt att jag förstår det handlar om att remaster till remake är nära i tiden.

Är det verkligen vanligt? Inte vid en remake skulle jag säga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Håller med till viss del. Grejen är ju att Sony höjer priset på spel och nu även hårdvara och deras konkurrenter ligger kvar på ursprungliga priser.

Precis. Men kan garantera dig att om Microsofts Xbox hade sålt bäst så hade dom varit företaget som väljer att höja priserna. Prisbilden på Xbox spel kommer också att justeras, likaså konsolen. Men det bästa är väl att gå över till Xbox istället just nu isf.

Jag har tex. Irriterat mig på att varje gång ja ska köpa ett Nintendo Switch spel till grabben så spelar det ingen roll om spelet är släppt idag, eller för två år sedan så kostar det forfarande lika mkt. Men det är ju för att folk fortsätter att köpa spelen, trots priset. Är nog bara gilla läget. 🙂

Skriv svar