Tangentbord och mus till Xbox.

Medlem
Tangentbord och mus till Xbox.

Jag tänkte bara slänga ut en liten fråga. Varför är stödet för mus och tangentbord till konsolspelen så dåligt? Jag förstår att det inte är många som skulle använda det men om utvecklarna ändå gör en PC version av spelet så finns det ju redan på plats så att säga.

Ett spel som jag tycker alla utvecklare borde följa efter är gamla ”State of Decay 2”. Jag spelar på xboxen nu och spelet byter själv kontrollmetod direkt när jag slår an en tangent eller greppar handkontrollen. HUD’en byter också symboler automatiskt mellan tangentbordets och handkontrollens knappar. Nu fungerar ju just det spelet bäst med hk men det är skönt att kunna använda musen snabbt och smidigt när man är i menyer eller vill få till ett enkelt headshot på nästa slemmiga zombie som dyker fram.

Finns några spelutvecklare på siten som vet varför stöden tas bort. Är det billigare att ta bort det än att bara ha kvar det till konsolerna? Playstation och Xbox är ju bara pc i snyggare förpackningar ändå och åtminstone Xbox har ju stöd för både mus och tangentbord i sitt OS. Även fast de verkar ha glömt muspekaren.

Medlem

Jag undrar samma sak! Vad är anledningen till att det inte inkluderas?

Ett exempel är Diablo 4 som nyligen släpptes och många av oss hade velat ha möjligheten att spela med tangentbord och mus istället. Diablo 4 fungerar dock bättre än jag tänkt med handkontroll, men vi pratar om ett storspel som utvecklats under lång tid. Borde inte vara omöjligt att få till stöd för tangentbord och mus vid release då?

Dagsfärskt släpptes nu också Age of Empires 4, även det utan tangentbord och mus stöd vilket jag tycker är ett måste till den sortens spel. Till Age of Empires 2 DE som släpptes tidigare i år fanns det stöd.

Finns det någon anledning till att detta inte inkluderas?
Är det väldigt avancerat/dyrt (känns inte så)?
Avtal/kommersiella skäl?

Medlem

Ren slapphet av utvecklarna har jag börjat misstänka... Nu när man går mot crossplay mellan alla plattformar också så varför inte bara tillåta mus o tangentbord rakt över brädet? Finns några exempel på spel som gjort det superbra men dom går att räkna på 1 hand. Quake 1 remastern på ps5 tillåter tillexempel att styra gubban med joysticken på dualsense medans du styr siktet med musen. Fantastiskt!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Finns massor med spel som går utmärkt att spela med mus och tangentbord på Xbox.

Misstänker att det i många fall handlar om resurser, ska fler kontrollmöjligheter än handkontrollen som de flesta använder supportas så behöver det både testas, felsökas och anpassas. De flesta sitter nog ändå och spelar på sina konsoler framför en TV i en bekväm fåtölj/soffa där tangentbord och mus inte är ett alternativ... resurserna kan läggas på bättre.
Jag hade själv inte tagit med stödet i mina egna spel, skulle inte orka med gnället på "lagg" eller fel som beror på användarens egna utrustning... handkontrollen vet jag alltid presterar/fungerar likadant. Om Microsoft hade släppt ett eget tangentbord/mus för konsolen så hade jag nog tänkt om.

Diablo 4 hade varit trevligt med stöd dock, hade varit billigare för mig än att köpa nytt grafikkort. PC stödjer ju båda handkontroll/mus och handkontroller, så resurserna borde ju finnas... men misstänker ändå att fler PC-spelare kör med handkontroll än Xbox-spelare hade kört med mus och tangentbord.

Medlem

Har du implementerat det på en platform är det egentligen inga svårigheter att bara lägga med det på tex konsol. Däremot att göra ett spel som tex Diablo 4 som sömnlöst switchar mellan modes är lite mer jobb men ingen stor grej egentligen. Aktiverar och avaktiverar bara de olika alternativen. Jag hade nog sagt att det antagligen är för få som spelar med mus o tangentbord på konsol.

Nåt däremot som jag inte förstår är varför inte Xbox lägger in stöd för mus o tangenbord på xcloud. Funkade utmärkt på Stadia. Även där sömnlöst att switcha emellan.

Medlem

Egentligen förstår jag inte varför de inte bara portar windows versioner av spelen till Xbox. Och att microsoft låter alla kontroller som fungerar till windows även fungera på xbox. Börjar bli lite avundsjuk på HOTAS utbudet på PC också.

Medlem

Jag läste på flera forum att det inte var tangetbord och mus stöd till Age of Empires 4. Men efter att ha testat själv nu så var det valbart och det är tacksamt i alla fall. Även om min önskan att det skulle finnas som valbart till alla spel som släpps står kvar.

1
Skriv svar