Vad tycker ni om Rings of Power?

Medlem

Bland det sämsta jag sett. Porrfilmer har bättre manus och dialoger. De flesta har bättre skådespeleri också.

Att man sedan inte ens vet hur vapen och rustningar fungerar är rent ut sagt skrattretande. Den som godkände scenerna med katapulterna och bergen den ska avskedas och aldrig någonsin få jobba med film igen.

Pengatvätteri.

Medlem

Jag såg också Rings of Power (säsong 1 & 2) under julledigheten. Jag gillade den, tyckte den var klart underhållande. Scenerna med

Celebrimbor och Sauron

i säsong 2 var bland det bästa tyckte jag.

Ser fram emot fortsättningen.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Bland det sämsta jag sett. Porrfilmer har bättre manus och dialoger. De flesta har bättre skådespeleri också.

Att man sedan inte ens vet hur vapen och rustningar fungerar är rent ut sagt skrattretande. Den som godkände scenerna med katapulterna och bergen den ska avskedas och aldrig någonsin få jobba med film igen.

Pengatvätteri.

Nu vet jag inte varför man stör sig på overkliga saker i en film eller i böcker som har magi, orcer, alver och annat all där i mellan.

Att orcerna gör en fördämning är ju inget som serien hittar på, utan något som beskrivs i både sagan om ringen och de förlorade sagornas bok.

Sen exakt tillvägagångssätt finns det olika teorier om, en är att de skapar ett jordskred.

signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Pengatvätteri.

Du ser en hel del porr mao?

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Soulless:

Vet inte vad det ska betyda annat än att betygsinflationen är galen.
6.9/10 kan ju omöjligt anses som ett dåligt betyg annat än om man förväntar sig att allt ska vara mästerverk.

I ett vakuum, absolut, men betygsinflationen är extrem när det gäller TV-serier på IMDb. Why? Don't know! Alltid varit likadant och internet kryllar av folk som ställer frågan kring varför. Av de där 275 serierna är det tretton som har under 7 och tre som har under 6 i betyg. Antar att folk som ogillar en serie i regel lägger ned efter en handfull avsnitt och sedan inte ids betygsätta något man inte sett klart. Antingen kan man välja att tolka det som att det knappt finns några dåliga TV-serier, eller att måttstocken är skev.

Testpilot
Skrivet av Soulless:

Vet inte vad det ska betyda annat än att betygsinflationen är galen.
6.9/10 kan ju omöjligt anses som ett dåligt betyg annat än om man förväntar sig att allt ska vara mästerverk.

Man kanske tror att 5 ska vara medel och godkänt på en sådan skala, men så fungerar inte våra hjärnor generellt.
https://help.joyoushq.com/how-do-i-interpret-the-joyous-0-10-...

På en 1-10 skala så är under 7 knappt godkänt, vilket jag skulle se som bedrövligt om jag skulle fundera på att se en serie eller inte endast utifrån betyg.

Med film är det lite samma sak, men eftersom det är en tidsinvestering på cirka två timmar jämfört med många många timmar när det är en serie så är det enklare att "prova på" en film i de nedre betygsspannen.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Why? Don't know!

The Critical Drinker citat? Love to see it! Han sågade denna serie efter fotknölarna bland annat.

Medlem
Skrivet av Wolffe:

The Critical Drinker citat? Love to see it! Han sågade denna serie efter fotknölarna bland annat.

Väldigt populärt bland en viss stil av youtubers att hata på serien, och ofta helt pga fel anledningar.

Om man vill ha en mer nyanserad analys av serien så rekommenderar jag att man kollar in denna kanal Nerd of the Rings. Han är inte känslomässigt styrd av att serien råkar ha en svart alv eller att en kvinna tar lite mer plats i serien än vad som vanligtvis händer i Tolkiens böcker. Det bästa av allt är hur han har en djup förståelse och kunskap av hela Tolkiens verk. Han är inte alltid positiv till serien, men han går in med rätt inställning.

signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Väldigt populärt bland en viss stil av youtubers att hata på serien, och ofta helt pga fel anledningar.

Om man vill ha en mer nyanserad analys av serien så rekommenderar jag att man kollar in denna kanal Nerd of the Rings. Han är inte känslomässigt styrd av att serien råkar ha en svart alv eller att en kvinna tar lite mer plats i serien än vad som vanligtvis händer i Tolkiens böcker. Det bästa av allt är hur han har en djup förståelse och kunskap av hela Tolkiens verk. Han är inte alltid positiv till serien, men han går in med rätt inställning.

Håller med! Följer honom sedan länge

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Kan även rekommendera svenska tolkienpodden, de har dels ett avsnitt för varje avsnitt sen ett avsnitt per säsong där de betygsätter dels hur tolkientroget det här och dels hur den står sig som tv serie.

För min del är säsong 2 betydligt bättre än första även om det fortfarande finns riktiga bottennapp.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Wolffe:

Omedvetet i så fall, inte någon jag följer.

Medlem

Precis som Wheel of Time, hade jag väldigt svårt för RoP. Kände att inga karaktärer tilltalade mig. Inte som när jag såg GoT, som fångade mig direkt. Budgetmässigt syns det ju dock att RoP är mer påkostad och vackrare än GoT. Hjälper dock inte när allt annat är själlöst.

Medlem

Mina tankar om säsong 2
Jag tycker att säsong 2 var ett tydligt steg upp från säsong 1. Det märks att skaparna har lyssnat på en del av kritiken från den första säsongen, även om det finns saker som fortfarande skaver. Här är mina personliga plus och minus:

Plus:

Gil-Galads sång i första avsnittet: En fantastisk scen som verkligen satte rätt stämning och känsla.

Annatars design och gestaltning: Jag är mycket nöjd med hur Annatar presenterades – både visuellt och genom skådespelet.

Dynamiken mellan Celebrimbor och Annatar: Deras relation och kemi var trovärdig och engagerande

Fler alver med långt hår : Det kan verka som en ytlig detalj, men för mig personligen bidrar det till en mer "Tolkiensk" känsla. Det hjälper också att tydligare skilja alver från människor. Det här valet ligger också i linje med hur jag föreställt mig alverna från böckerna, långt innan PJ-filmerna använde liknande gestaltning.

Mindre fokus på Harfoots: Jag uppskattar att deras del fick mindre utrymme i den här säsongen, då jag tyckte att de var den svagaste delen av säsong 1.

Minus:

The Stranger som Gandalf: Även om det var något som anades redan i säsong 1, hoppades jag in i det sista att han skulle vara en av de blå trollkarlarna eller en helt ny karaktär. "Grand-elf Gandalf" kändes tråkigt och förutsägbart.

Arondirs skador: Hans allvarliga skador behandlades inte konsekvent – han gick från att vara svårt skadad till att det inte nämndes alls (?)

Adar: Jag gillade verkligen Adar som karaktär och hade hoppats få se mer av honom i den här säsongen och kommande

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Är du ett får?

Testa se den och bilda dig din egen uppfattning.

Njaaa. Gillade origins jätte mycket även inqusition. Veilguard ser ju ut som en ett hackn slash med rpg element. O nu när hon som bossade över det har avgått så känner jag mig ganska säker på att det är ett skit spel.

signatur

Allätare

Geeks Gaming
Skrivet av gonzo247:

Njaaa. Gillade origins jätte mycket även inqusition. Veilguard ser ju ut som en ett hackn slash med rpg element. O nu när hon som bossade över det har avgått så känner jag mig ganska säker på att det är ett skit spel.

Nu tror jag du kanske är i fel tråd, vi pratade om serien ”rings of power”

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Pengatvätteri.

suck...

Skriv svar