Nightdive reder ut (?) skillnaden mellan remake och remaster

Robot
Nightdive reder ut (?) skillnaden mellan remake och remaster

Jobbar just nu med System Shock-remaken.

#nightdive-studios, #remake, #remaster


Medlem

Ja, remake är ett helt nytt projekt som man bygger från grunden och remaster är ett gammalt projekt som man går tillbaka till och förfinar.

Jag tycker inte att nya The Last of Us är en remake, för det är fortfarande det gamla spelet bara med bättre grafik. Om det var en remake så hade allt varit nytt, även cutscenes, röstskådespel, gameplay osv.

Men det blir ju krångligt när inte ens utvecklare själva kan använda dessa begrepp korrekt.

eld
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Ja, remake är ett helt nytt projekt som man bygger från grunden och remaster är ett gammalt projekt som man går tillbaka till och förfinar.

Jag tycker inte att nya The Last of Us är en remake, för det är fortfarande det gamla spelet bara med bättre grafik. Om det var en remake så hade allt varit nytt, även cutscenes, röstskådespel, gameplay osv.

Men det blir ju krångligt när inte ens utvecklare själva kan använda dessa begrepp korrekt.

Antagligen för att det inte finns en definition, remakes och remasters inom spel är ju relativt unga termer.

Last of us är ju grafiskt sett en remake, även om allt annat är relativt orört, problemet ligger väl i att spelet redan är så bra och också nytt att det inte finns något behov av att ändra mycket.

Närmsta likelsen är ju ocarina of time 3ds, ett spel som är så perfekt i sin grund att allt som kunde "göras om" är grafiken.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Ja, remake är ett helt nytt projekt som man bygger från grunden och remaster är ett gammalt projekt som man går tillbaka till och förfinar.

Jag tycker inte att nya The Last of Us är en remake, för det är fortfarande det gamla spelet bara med bättre grafik. Om det var en remake så hade allt varit nytt, även cutscenes, röstskådespel, gameplay osv.

Men det blir ju krångligt när inte ens utvecklare själva kan använda dessa begrepp korrekt.

Last of us remaken, är en remake, även om den inte är en solklar sådan så har dom återskapat typ allt på ny teknologi.

Jag tycker iaf personligen det är för grundligt utfört för att kallas remaster

Medlem

Tycker det är helt sjukt att vi inte lagt till en tredje, jag tänker såhär när det kommer till nygamla spel;

Remaster = The last of us 1 (ps4), Alan Wake (2021) ffx (2013) Aka, uppskalad med kanske lite bättre framerate.

Remake = Crash N Sane Trilogy, Spyro Reignited Trilogy, TLOU part 1, Samma spel med nya texturer.

Re Imagining = Re2 (2019), FF7 (2020), ett helt nytt sätt att uppleva ett spel

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Ja, remake är ett helt nytt projekt som man bygger från grunden och remaster är ett gammalt projekt som man går tillbaka till och förfinar.

Jag tycker inte att nya The Last of Us är en remake, för det är fortfarande det gamla spelet bara med bättre grafik. Om det var en remake så hade allt varit nytt, även cutscenes, röstskådespel, gameplay osv.

Men det blir ju krångligt när inte ens utvecklare själva kan använda dessa begrepp korrekt.

Nä. Det du menar är att Last of us part 1 är en shot for shot remake, det du vill ha är en remake Reimagining med nytt kontent.
Demon's Souls PS5 är också en shot for shot remake, allt är densamma gameplay men ny grafik.

Last of us remaster så skulle man i princip kunna stänga av nya texturer och upplösning så får man originalet som ps3ans version.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv
Skrivet av Påskmust:

Ja, remake är ett helt nytt projekt som man bygger från grunden och remaster är ett gammalt projekt som man går tillbaka till och förfinar.

Jag tycker inte att nya The Last of Us är en remake, för det är fortfarande det gamla spelet bara med bättre grafik. Om det var en remake så hade allt varit nytt, även cutscenes, röstskådespel, gameplay osv.

Men det blir ju krångligt när inte ens utvecklare själva kan använda dessa begrepp korrekt.

Det är så jag har tänkt med.
Gaming- och techvärlden är ju kända för att spruta ut nya ord utan att någon vet vad de menar.

Som jag upptäckte häromdagen har gamingvärlden inte någon branschstandard för minimum och rekommenderade krav. Utan de kan egentligen sätta vilka krav som. I något spel kan det innebära 30 fps 1080p och i ett annat spel 100 fps 1440p. Skulle behövas en ordentlig global branschorganisation.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Närmsta likelsen är ju ocarina of time 3ds, ett spel som är så perfekt i sin grund att allt som kunde "göras om" är grafiken.

Vattentemplet där man måste gå in i en meny i snitt var 11:e sekund för att byta skor: Allow me to introduce myself

Skoj åsido är OoT rätt bra men enligt dagens standards och komforter finns det en del man kunde gjort i remaken men risken är förstås att de som spelade originalet blir besvikna/upprörda om man ändrar för mycket.

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Vattentemplet där man måste gå in i en meny i snitt var 11:e sekund för att byta skor: Allow me to introduce myself

Skoj åsido är OoT rätt bra men enligt dagens standards och komforter finns det en del man kunde gjort i remaken men risken är förstås att de som spelade originalet blir besvikna/upprörda om man ändrar för mycket.

Fast på 3DS så hade du ju meny på andra skärmen hela tiden, så du slapp "gå in i den" hela tiden. Med det sagt så hatar jag vattentemplet med passion.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Last of us remaken, är en remake, även om den inte är en solklar sådan så har dom återskapat typ allt på ny teknologi.

Jag tycker iaf personligen det är för grundligt utfört för att kallas remaster

Jag håller inte riktigt med. I grunden är det fortfarande samma spel, bara med ett nytt skal. En remaster kan ju vara mycket mer än bara "cranka upp upplösning och framerate" som vissar nöjer sig med, men det betyder inte att det är en remake. Men om folk vill säga remake så får dom väl göra det.

Medlem

Yeah, Last of Us är ingen remake, det är en ordentlig remaster.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag håller inte riktigt med. I grunden är det fortfarande samma spel, bara med ett nytt skal. En remaster kan ju vara mycket mer än bara "cranka upp upplösning och framerate" som vissar nöjer sig med, men det betyder inte att det är en remake. Men om folk vill säga remake så får dom väl göra det.

Varför skulle det inte i grunden vara samma spel när det är det dom återskapar på ny teknologi och det inte finns anledning till att modernisera delar av speldesignen som blivit clunky efter åren?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag håller inte riktigt med. I grunden är det fortfarande samma spel, bara med ett nytt skal. En remaster kan ju vara mycket mer än bara "cranka upp upplösning

Om Last of us part 1 är en remaster så är Demon's Souls ps5 också det. Vi alla vet att Demon's Souls ps5 är byggt upp från grunden i ny motor men spelas lika.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Remaster = modifierat original (högupplösta texturer, ny post processing, stöd för moderna upplösningar m.m.)
Remake = Gjorts om från grunden med helt ny eller kraftigt uppdaterad grafikmotor.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

1
Skriv svar