[Deltagare sökes till ny studie] Sambandet mellan psykologiska faktorer och problematiskt datorspelande

Medlem
[Deltagare sökes till ny studie] Sambandet mellan psykologiska faktorer och problematiskt datorspelande

Att spela datorspel (på till exempel persondator, spelkonsol, surfplatta eller mobiltelefon) är en av världens vanligaste fritidsaktiviteter. För de allra flesta personer är datorspel förknippat med glädje eller avkoppling och tidigare forskning visar att det finns många fördelar med att spela datorspel. Trots allt positivt som datorspel kan medföra så kan överdrivet datorspelande leda till negativa konsekvenser för vissa individer.

Syftet med den här studien är att se om de mätverktyg som används idag för att upptäcka problematiskt datorspelande fungerar bra och mäter rätt saker, samt undersöka vilka psykologiska faktorer som bidrar till problematisk datorspelande. Av den anledningen är vi intresserade av just din erfarenhet av datorspel och spelvanor. Vi söker efter alla personer över 15 år och som spelar datorspel minst 10 timmar i veckan.

Studien tar ungefär 15–30 minuter att genomföra. För att delta i studien måste du:

  • Spela minst 10 timmar per vecka

  • Vara minst 15 år gammal

Vill du vara med och delta? Klicka här: https://evasys.ltu.se/evasys/online.php?p=Datorspel1

Vi som genomför detta projekt är forskare vid Luleå Tekniska Universitet: https://www.ltu.se/org/hlt/Nyheter/Deltagare-so-kes-till-ny-s...

Ni kan läsa vår senaste studie på området här: https://akjournals.com/view/journals/2006/aop/article-10.1556...

Har du frågor eller funderingar, skriv en kommentar här eller kontakta mig via mail: christian.backlund@ltu.se

Medlem

Deltog precis på alla frågor!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Deltog precis på alla frågor!

Vad kul, tack för att du deltog! Till dig och andra som deltar så kan det ibland ta lite tid att skicka ut presentkorten. Jag sitter själv med detta just nu. Men jag gör det så snabbt jag kan. Säg till här eller via mail ifall ni inte har fått.

Jag har också fyllt i, ge mitt presentkort till nästa deltagare som skriver här. Lycka till!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag har också fyllt i, ge mitt presentkort till nästa deltagare som skriver här. Lycka till!

Stort tack! Då sparar jag det till nästa person : )

Medlem

Har fyllt i jag med samtliga frågor. Behöver inget presentkort, så den kan nån annan snäll få.

Kändes som vissa frågor upprepade sig men med bara en lätt omskrivning.

Chefredaktör

Har deltagit. Intressant och viktig undersökning!
Behöver inget presentkort!

Medlem

Deltagit, presentkortet kan någon annan få


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Tung studie men tog mig igenom!

Medlem
Skrivet av piddau:

Har fyllt i jag med samtliga frågor. Behöver inget presentkort, så den kan nån annan snäll få.

Kändes som vissa frågor upprepade sig men med bara en lätt omskrivning.

Jag förstår vad du menar. Det blir lätt en viss grad av upprepning när man använder sig av flera skalor som är statistiskt säkerställda att mäta rätt saker (validerade). Tack för att du kämpade igenom.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Tung studie men tog mig igenom!

Det uppskattas, tack!

Medlem

Fyllde i, intressant att reflektera över sig själv. Presentkortet skippade jag.

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Har deltagit. Intressant och viktig undersökning!
Behöver inget presentkort!

Tack för att du deltog. Du får gärna sprida enkäten vidare ifall du har möjlighet : ) Här finns en till länk: https://www.ltu.se/org/hlt/Nyheter/Deltagare-so-kes-till-ny-s...

ifall du fyllde i mailadress har du nog fått ett presentkort. Du får isf ge det till någon snäll i din omgivning

phi
Medlem

Nu har jag svarat rätt på alla frågor!

Medlem
Skrivet av phi:

Nu har jag svarat rätt på alla frågor!

Tack för att du deltog!

Medlem

Har fyllt i.

Notera att det finns andra faktorer än datorspel som gör en deprimerad och förbannad, t.ex. om man har en psykiskt störd granne med städmani som går igång klocka 05:30 varje morgon, eller om förutsättningarna i livet förändras, eller om man lever ensam. Allt negativt har inte med datorspel att göra.

Lite feedback:

1. De här är nästan samma fråga, finns några till exempel som känns som tårta på tårta:

>Jag spelar onlinespel...
>...därför att det får mig att glömma det verkliga livet
>...därför att spelande hjälper mig att fly verkligheten

2. Ihopskrivning: "attfokusera" -> "att fokusera"

"8.7 När jag blir känslomässigt upprörd, har jag svårt attfokusera på andra saker."

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Har fyllt i.

Notera att det finns andra faktorer än datorspel som gör en deprimerad och förbannad, t.ex. om man har en psykiskt störd granne med städmani som går igång klocka 05:30 varje morgon, eller om förutsättningarna i livet förändras, eller om man lever ensam. Allt negativt har inte med datorspel att göra.

Lite feedback:

1. De här är nästan samma fråga, finns några till exempel som känns som tårta på tårta:

>Jag spelar onlinespel...
>...därför att det får mig att glömma det verkliga livet
>...därför att spelande hjälper mig att fly verkligheten

2. Ihopskrivning: "attfokusera" -> "att fokusera"

"8.7 När jag blir känslomässigt upprörd, har jag svårt attfokusera på andra saker."

Tack för att du deltog! Jag tycker du lyfter en viktig poäng och jag håller helt och hållet med om att det är mycket viktigt att inte stigmatisera datorspelande i sig. Som vi skriver i intro-texten kan datorspel medföra flertalet positiva effekter (sociala, kognitiva osv). Jag tänker att de även finns de som spelar väldigt mycket och inte upplever några problem som konsekvens av sitt spelande. Det finns också studier som indikerat att det inte är speltiden i sig som är problemtisk. Men trots allt positivt så finns de individer som faktiskt mår dåligt på grund av sitt datorspelande och har svårt att sluta spela.

1. Jag håller med om att det blir lite tårta på tårta. Grejen med validerade skattningsskalor är att de kan bli upprepande och fyrkantiga. Men de är de skalor som har det bästa statistiska underlaget att mäta rätt saker.

2. Tack för att du uppmärksammade det. Tyvärr kan jag inte ändra texten utan att återkalla hela enkäten. Hade gärna önskat ett nyare system.

Tack för din feedback och att du deltog!

Medlem
Skrivet av ChristianLTU:

Hade gärna önskat ett nyare system.

Faktiskt så var det en av de bättre undersökningsmjukvarorna jag har använt. Enda negativa var att det inte direkt syntes när man glömt fylla i ett fält och den bara gjorde inget när man tryckte på knappen, men såg när jag scrollade upp. Annars tip-top.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Faktiskt så var det en av de bättre undersökningsmjukvarorna jag har använt. Enda negativa var att det inte direkt syntes när man glömt fylla i ett fält och den bara gjorde inget när man tryckte på knappen, men såg när jag scrollade upp. Annars tip-top.

Kul att höra!

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

Intressant studie. Har svarat på alla frågor, jag läser just nu Grundkurs i psykologi på Örebro Universitet och håller på med en delkurs som heter Socialpsykologi för tillfället!

Lycka till med studien, skulle vara intressant att läsa denna studie när den är klar!


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Intressant studie. Har svarat på alla frågor, jag läser just nu Grundkurs i psykologi på Örebro Universitet och håller på med en delkurs som heter Socialpsykologi för tillfället!

Lycka till med studien, skulle vara intressant att läsa denna studie när den är klar!

Tack så mycket och tack för att du deltog! Vet inte ifall du såg vår senaste studie, men annars kommer den här igen: https://akjournals.com/view/journals/2006/aop/article-10.1556...

Det låter spännande, lycka till med studierna!

Edit: glömnde att skriva att vi planerar att publicera artikeln i alla forum och grupper där vi sökt deltagare.

Medlem

Jag har svarat på alla frågor, det ska bli intressant att se hur "överdrivet" spelande kan kopplas till npf så som adhd och även autism. Det kändes som att många av frågorna kan vara kopplade till det

Medlem

Svarat.

Kan tycka att det var lite väl många (nästan) identiska frågor på avsnitt 6, så där slarvade jag lite. Men sedan gick det vägen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Avstängd

Jag orkar inte svara, men jag kan gärna ta alla presentkort som de andra inte vill ha!

Medlem
Skrivet av Pottan:

Jag orkar inte svara, men jag kan gärna ta alla presentkort som de andra inte vill ha!

You drive a hard bargain

Medlem

Hej, Tack till alla som har deltagit i studien! Vill bara meddela att är slut presentkort, men att det fortfarande går att delta i studien. Allt gott!

Medlem
Skrivet av ChristianLTU:

Hej, Tack till alla som har deltagit i studien! Vill bara meddela att är slut presentkort, men att det fortfarande går att delta i studien. Allt gott!

Fan, jag som precis svarade på alla frågorna

Medlem
Skrivet av robbis:

Fan, jag som precis svarade på alla frågorna

Attans! Jag försökte vara snabb att säga till på alla forum och FB-grupper där jag postat. Men jag misstänkte att jag skulle göra någon besviken. Ledsen, men tack för att du deltog!

Medlem
Skrivet av ChristianLTU:

Attans! Jag försökte vara snabb att säga till på alla forum och FB-grupper där jag postat. Men jag misstänkte att jag skulle göra någon besviken. Ledsen, men tack för att du deltog!

Hahaha det är lugnt. Lycka till med undersökningen

12
Skriv svar