Nvidia har utannonserat nästa generations grafikkort

Robot
Nvidia har utannonserat nästa generations grafikkort

Låt oss presentera RTX 4000-serien.

#Nvidia, #RTX


Medlem

Med de priser som utlovas ställt mot hög inflation och en kommande lågkonjunktur, så kommer nog PC byggare få sikta in sig på det lägre segmentet av kort. Svårt för många att hitta ursäkter för att lägga ut 20k+ på ett kort eller ens 10k+. När så sker så kommer nog en del att stanna på äldre hårdvara eller fixa PS5 eller Xbox series X istället.

Spännande att Nvidia kör ut rökridåer i sin marknadsföring dessutom genom att släppa två 4080 modeller där folk skall intalas att tro att den lägre presterande modellen skall vara prisvärd

Min huvudburk kör ett 3060Ti idag vilket kommer räcka gott och väl för vad jag gör en tid framöver. Kör inte högre upplösningar än 1080P.

Medlem

Grafikkortstillverkare och deras förbannade marknadsföring... att ha två varianter av 4080 som skiljer sig rejält mycket mer än vad som uttryckligen beskrivs i namnet (mängden VRAM) känns riktigt fult, hoppas de får lite välförtjänt skit för det när recensioner börjar dyka upp.

Är inte första (och sannolikt inte sista) gången, och de är inte ensamma om att göra det heller, AMD förtjänar en slev skit där med - återanvända gamla kretsar och ge dem nya namn, ha ganska ordentligt skilda produkter med så gott som identiska namn (som nu) etc. Om man ser till EVGA-debaclet också så känns det som att nVidia faktiskt behöver skärpa till sig lite.

På pappret ser väl korten någorlunda vettiga ut, och det är skönt att se att strömförbrukningen inte blev så brutal som befarat (SweC har ju rapporterat rykten kring det ungefär en gång i veckan - en bra påminnelse att man kanske inte ska lägga alltför mycket vikt vid även läckor som tidigare haft rätt, det känns som att "kopite7kimi" på Twitter citerats som "källa" några hundra gånger det senaste). Prisnivån däremot... där är det mer tveksamt, inte minst med tanke på att det kommit ganska rejält fina erbjudanden på 3000-kort. 3090Ti för ~14-15kkr har funnits några exempel på det sista, och det känns konkurrenskraftigt ställt mot de 16199:- som SweC uppger för 4080 16GB.

De lär väl dock ryka ur lager förhållandevis fort, men ändå.
Gäller ju också att försöka planera för elpriser (med reella, om än förhoppningsvis små, risker för brownouts dessutom), konjunktur och ränteläge, precis som @Aletheides skriver. Kanske inte är läge att köpa det fläskigaste grafikkortet man kan hitta, av flera anledningar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag har ett rtx 3080 kort så det klarar av några generationer grafikkort till,kan bara speltillverkarna koda som dom ska så är nog inte prestandan några problem.
Jag kör full HD skärm(1080*3840) så det jag har räcker för att föra runt den,men det är ju klart att när skärmen eller kortet går sönder vilket jag hoppas slippa de närmaste åren så kan jag nog vilja uppdatera.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Äntligen! Känns som att man har chans att kanske uppgradera till 1080 nu.

Medlem

Dom priserna.

Håller tummarna att AMD kommer med någon bra kontring till ett bättre pris.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

jag skulle fortfarande nöja mig med ett 3070


signatur

//monster

Medlem

Blev personligen irriterad på att DLSS 3 är kopplad till nya korten så inte ens 3000-serien får uppgraderingen.

Nvidia hanterade 3000-serien under all kritik. Allt från Ti-serien och deras meningslösa prestandaökning relativt den höga prisökningen till hur de lyckades lura entusiaster att deras Foundation kort faktikst existerade vid lansering. Det var så mycket dåligt och Nvidia har bara framstått som ett företag villiga att använda sin position precis hur som helst.

Nu har vi 4080 i två version som är förvirrande på flera plan (notera att kärnor, minnesbandbredd och Gb skiljer), extrema priser och 3000-serien får inte ens en uppdatering av DLSS.

Inte imponerad och riktigt trött på företaget.

Medlem

Fortsägger med mitt 3070.
Hade tänkt uppgradera men behövs inte för mina behov.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Kom ihåg nu att man inte får gnälla på de årliga scam priserna...!

Folk ska komma ihåg att priserna ökade på grund av komponentbrist. Ändå sägs det att de har stora lager av 3000-serien och ingen uttalad brist kring 4000-serien har gjorts.

Men människor måste förstå vad målet för detta är: Geforce Now. Du ska hyra din dator för 200 spänn i månaden. De har höjt priset till astronomiska priser för de vill kontrollera och göra människor helt beroende av deras prenumerationstjänst som vi ser överallt i samhället.

Medlem

Vad skall man ha dessa grafikkort till idag? Spelen spelar väldigt bra på sämre hårdvara tack vare den långsamma konsolutvecklingen ändå.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad skall man ha dessa grafikkort till idag? Spelen spelar väldigt bra på sämre hårdvara tack vare den långsamma konsolutvecklingen ändå.

Folk som vill spela i tex 1440p 144fps utan framedrop eller liknande? Finns många anledningar

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Folk som vill spela i tex 1440p 144fps utan framedrop eller liknande? Finns många anledningar

Då klarar man sig ju med ett 3060Ti som jag kör med eller ett 3070.
Finns ingen anledning att köpa ett dyrare kort om man bara kör i 1440p.

Beror ju lite på spelen också men jag klarar mig fint med ett 3060Ti i 1440p.

Medlem

Blir att beställa så fort det går. Riktigt nice tech.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Blev personligen irriterad på att DLSS 3 är kopplad till nya korten så inte ens 3000-serien får uppgraderingen.

Läste att detta handlade om en ny processor i GPUn som inte finns i 3xxx serien. Därav endast till 4xxx serien.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Jag har ett rtx 3080 kort så det klarar av några generationer grafikkort till,kan bara speltillverkarna koda som dom ska så är nog inte prestandan några problem.
Jag kör full HD skärm(1080*3840) så det jag har räcker för att föra runt den,men det är ju klart att när skärmen eller kortet går sönder vilket jag hoppas slippa de närmaste åren så kan jag nog vilja uppdatera.

Full HD är 1920x1080.
Själv tycker jag att det är ovanligt med att Raytracing 4K flyter på bra och Direct storage verkar inte så långt borta längre.
Så jag tror helt klart att man kan få utmärkt användning av prestandan, speciellt om man vill ligga på 90+ FPS i nya spel.

Priset däremot känns overkligt, speciellt nu när folk inte är lika nerbundna av Corona och disponibla inkomsten är mycket lägre än för bara ett år sedan. Sedan så lär ju såklart mining kraschen påverka en hel del.

DLSS 3 lär ju begränsas till 4000-serien för att kunna driva på priset och inget annat. Att 4080 kostar 200$ mer än vad 3080 gjorde vid lanseringen är ju också rätt stört, under nuvarande omständigheter. Och då snackar vi budgetmodellen av 4080, inte fullskaliga.

Medlem

Nvidia mjölkar som bara den genom att normalisera priserna som sattes förra generationen pga allt som pågick då. Folk är allt annat än glada.

Medlem

Kör 3080 i 4k. Anledningen till att man inte behöver uppdatera är att det inte finns några nya spel som pressar datorn än. Kommer det något i höst/vinter ?

Medlem

Okej så de vill sätta en 4070 lite lägre än så. Inte otrevligt, men gissar 4060 blir vad jag får sikta in mig på, kanske om ett helt år då. Mitt GTX1070 hinner bli välanvänt och jag får väl dröja till med att spela på 1440p. Min PS5:a fortsätter kännas löjligt prisvärd även året efter köp

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Kör 3080 i 4k. Anledningen till att man inte behöver uppdatera är att det inte finns några nya spel som pressar datorn än. Kommer det något i höst/vinter ?

Med 4k + RTX får mitt 3080 det lite väl kämpigt. Tex med spel som Cyberpunk. Fler RTX spel på ingång så kan tänka mig uppgradera trots galna priset för att tjäna dem extra fps.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad skall man ha dessa grafikkort till idag? Spelen spelar väldigt bra på sämre hårdvara tack vare den långsamma konsolutvecklingen ändå.

Nej och varför skulle man betala 15-20 tusen för enbart ett grafikkort när man kan få bra grafik för 6-7 tusen med en konsol?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Kör 3080 i 4k. Anledningen till att man inte behöver uppdatera är att det inte finns några nya spel som pressar datorn än. Kommer det något i höst/vinter ?

Du kommer ju inte ens över 60FPS i Spider-man med 4K/RT så jag har svårt att se att du inte lyckas pressa datorn.
Kollade på Sweclockers test, men de kanske inte använder DLSS, men tror ändå inte att du kommer upp över 100FPS vilket är lägre än vad spelskärmar har idag.

Men nej, du maxar inte spelen med 3080.

Ska ändå bli intressant med recensioner, hoppas att vi kommer kunna börja närma oss RT och 4K på ett vettigt sätt framöver.

Sweclockers Spider-man

Medlem

Har läst att crypto mining snart är dött/slut. Inte värt längre. Kommer inte detta pressa ner priserna på grafikkort?

Medlem

Hej

Jag har för närvarande

Intel Core i5-10400 Processor
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB
ASUS PRIME B460-PLUS
Med ett Geforce 2070 Super

Jag spelar just nu mest Wotlk classic och lite andra spel med en 27 tums skärm i 1920*1080.
Det enda spelet jag ser fram emot igentligen är väl Starfield.
Om det finns en bra och prisvärd uppgradering från mitt 2070 super, vad är det? 30 eller 40 serien?


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Har läst att crypto mining snart är dött/slut. Inte värt längre. Kommer inte detta pressa ner priserna på grafikkort?

Priserna har nog inte så mycket med mining att göra, utan handlar mer om att Nvidia kan sätta dessa priser pga brist på konkurrens. Känns som att 3000- och 4000-serien även kommer samexistera under ett bra tag, där 3080 får agera midrange. Nvidia gick rätt så nyligen ut med att det finns ett överflöd av kort från 3000-serien (mest troligt pga cryptokrasch och höga elpriser) och att konsumenter kan förvänta sig reor.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Dom priserna.

https://c.tenor.com/UFiuavYfWSUAAAAC/joe-gilgun-misfits.gif

Håller tummarna att AMD kommer med någon bra kontring till ett bättre pris.

Priset och strömförbrukningen lär bli bättre då deras kort kommer vara billigare att producera. Men förvänta dig inga enorma skillnader i pris.

Tycker det är dåligt att prissätta så här högt när de vet hur dåligt det är med ekonmin i världen, många som tvingas tänka om pga inflation, svag krona, kretsbrist, ökade mat- och bränslepriser.

Kommer nog sälja slut som vanligt på release och grafikkort har blivit som iPhone, en lyxvara. Kör vidare på 3060 ti men funderar på att gå ner till 1080p så man kan utöka livslängden på kortet några år till.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Blir att beställa så fort det går. Riktigt nice tech.

får hoppas nvidia betalar din elräkning i vinter.

Medlem

Jag håller mig till mitt 3080 känner jag 😬


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Priserna har nog inte så mycket med mining att göra, utan handlar mer om att Nvidia kan sätta dessa priser pga brist på konkurrens. Känns som att 3000- och 4000-serien även kommer samexistera under ett bra tag, där 3080 får agera midrange. Nvidia gick rätt så nyligen ut med att det finns ett överflöd av kort från 3000-serien (mest troligt pga cryptokrasch och höga elpriser) och att konsumenter kan förvänta sig reor.

Skrivet av magma:

Priset och strömförbrukningen lär bli bättre då deras kort kommer vara billigare att producera. Men förvänta dig inga enorma skillnader i pris.

Tycker det är dåligt att prissätta så här högt när de vet hur dåligt det är med ekonmin i världen, många som tvingas tänka om pga inflation, svag krona, kretsbrist, ökade mat- och bränslepriser.

Kommer nog sälja slut som vanligt på release och grafikkort har blivit som iPhone, en lyxvara. Kör vidare på 3060 ti men funderar på att gå ner till 1080p så man kan utöka livslängden på kortet några år till.

Ja, nVidia har ganska goda marginaler, och det känns som att de pressar dem så hårt de kan. (Återigen, hela EVGA-cirkusen pekade ju på det.)
Rätt cyniskt när den globala ekonomin är ansträngd, och den sannolikt (inte minst i västvärlden, en "ganska" stor marknad för elektronik) inte kommer bli så mycket bättre inom en överskådlig framtid heller.

nVidia förtjänar verkligen konkurrens, synd att inte Intel lyckats leverera den här gången. Håller tummarna för att AMD kan sätta lite mer press på dem.

Vad gäller kort ur 3000-serien känns det som att de försvinner rätt fort - många modeller som rykt från en del större ÅF i Sverige i alla fall.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jackie my boi!!! Too soon!!!

123
Skriv svar