Snabbkollen - Hur mycket får ett grafikkort kosta?

Robot
Snabbkollen - Hur mycket får ett grafikkort kosta?
Medlem

Köper nytt grafikkort....kanske en gång vart tionde år . Så när jag köper så köper jag ordentligt.

Så det får kosta vad det kostar .


signatur

It´s a me

Medlem

Spelar mig väl inte direkt någon roll så, men tycker priserna är sinnessjuka. Jensen skrattar hela vägen till banken och lite till

Medlem

6000 max. Att priset fyrdubblats för toppsegmentet är så sjukt att jag nästan funderat på att köpa konsoll

Medlem

Jag tycker det är helt galet att pröjsa mer än 6000 för ett grafikkort, ett enda grafikkort som kostar mer än top of the line konsoller ?
Grafikkort för 6000plus sen ska man ha resten av datorn också...galet ju

Jag anser att om en top of the line konsoll kostar runt 6000 så ska en riktigt grym gamingdator kostar 15k ish
Inte 50k...

Testpilot

Har ofta köpt dyrare modeller genom åren, men sedan RTX-serien lanserades och 2080 Ti gick lös på drygt 14 000 kronor har intresset grovt svalnat av för detta. Tyckte att 1080 Ti var dyrt när det begav sig, men det var åtminstone ett otroligt stort kliv över sin föregångare, och inte minst syskonet utan Ti-beteckningen - till ett någorlunda rimligt pris om runt 8 000 kronor.

Men tänker inte betala några 12 000 kronor eller mer för vad som rimligen bör vara ett RTX 4070 (12GB-versionen av 4080). Det är ett kort som inte borde kosta mer än max 8 000 kronor, speciellt givet att 3080 hade ett lanseringspris på $699USD (drygt 7 800 kronor).

Nej, jag kommer precis som med 2000-serien skippa 4000-serien helt, ser ingen anledning att betala dessa hutlösa summor. Får hoppas att Intel med Battle Mage eller AMD med 7000-serien kan sätta lite eld i baken på Nvidia här. Att de råkar ha ett extremt överskott på 3000-serien är deras problem och inte något jag tänker väga upp som konsument å deras vägnar.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Det är ju en ganska komplicerad fråga. Max 6000? Ja kanske, men man får också vad man betalar för. Med tanke på att det finns flera steg av samma modell har ju alla samma möjlighet att köpa efter eget behov. Jag har generellt inget emot att ett grafikkort kostar upp emot 10-12k, men då ska det banne mig vara ett bra grafikkort. Sen ska man heller inte glömma bort att grafikkorten i det övre prissegmentet är vanligtvis inte menade för oss normala människor utan mer för entusiaster och personer som jobbar med grafik (och gamers som tycker att det är tufft att kunna säga att dom äger ett "3090TI" fast dom inte använder kortets prestanda). Självklart har dom råd att betala för sig.

Många sade samma sak om mobiler för några år sedan men slänger gladeligen ut 10k+ vartannat år.

Medlem

Med tanke på hur frågan var ställd så röstade jag för "Det kostar att ligga på topp". Personligen skulle aldrig betala mer än säg 15 000kr.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Max 3000kr. Man är ju inte gjord av pengar

Medlem

Runt 6 000:- för ett mellanklass kort ?060/?070 och runt 10 000:- för ?080/?090

Medlem

Blev en röst på max 6000 för det är svårt att hitta bra kort under 3000. Men om jag köper så är det 60-korten som gäller och dom brukade ligga där omkring, vet inte hur det ser ut nu dock.

Medlem

9000, vilket är det jag gav för mitt 3080. Men när jag börjar jobba igen kanske det kan höjas ett snäpp men det vettefan om det är värt.

Medlem

Helst under 5 lax skulle jag säga. Och då är smärtgränsen nästan redan nådd. Som den grafiknörden jag trots allt är så lär jag få gå långt över smärtgränsen innan jag är nöjd. Tur att man inte har planer på att bygga en ny dator

Medlem

Har aldrig varit en "PC Gamer" utan bara spelat spel jag tror jag kommer gilla, oavsett platform. Sedan prisboomen på grafikkort för några år sedan så har jag helt lagt ner spelande på PC, fungerar det inte på min nuvarande dator så får det vara. 15.000kr är totalt vansinne och är inget jag kommer stödja, och då har jag ändå inte dåligt med pengar, bara en principsak.

Medlem

Skulle vilja svara 6000:-, men mitt 3080 kostade 7,8k och det tyckte jag det var värt tydligen.. (Svarade 9000:-)

Medlem

Egentligen ville jag säga att smärtgränsen går vid 6000 kr, men jag köpte ett 3070 Ti för åtta papp i våras så...


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Bara att betala och se glad ut.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

under 6000, köpte RTX 3070 för 5990 i början av året och skulle inte lägga en spänn mer än så

Inaktiv

Max 6000 kr.

Förstår inte hur spelindustrin inte har börjat diskutera frågan mer. Spelarna kommer bokstavligen inte kunna spela de kommande spelen. Ökningarna saktar inte ned heller. Hur ska en familj ha råd när deras barn vill börja spela?

Eller är det prenumerationstjänst för en dator a la Geforce Now som de förespråkar? Mycket möjligt förvisso.

Medlem

Pollen är ju rätt meningslös. Beror ju på om man menar low, mid, high eller super high end när man röstar. Någon kan ju rösta på 6000 kr och mena high end medan en annan menar low end. xD

För mig:

Mid (4070) 5000 kr
High End (4080 12GB) 6000 kr
High End (4080 16GB) 7000 kr
Super highend (4090) 10 000

Medlem

Produkter fått väl kosta hur mycket som helst.
Jag kommer däremot inte köpa över en viss summa.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har ofta köpt dyrare modeller genom åren, men sedan RTX-serien lanserades och 2080 Ti gick lös på drygt 14 000 kronor har intresset grovt svalnat av för detta. Tyckte att 1080 Ti var dyrt när det begav sig, men det var åtminstone ett otroligt stort kliv över sin föregångare, och inte minst syskonet utan Ti-beteckningen - till ett någorlunda rimligt pris om runt 8 000 kronor.

Mitt nuvarande grafikkort är ett 1080 Ti och jag kommer ihåg att jag tänkte samma sak. Både att det var en stor uppgradering (gick från ett 670) och att det var dyrt. Senast jag kollade på komponenter inför en uppgradering låg priset på dom bättre grafikkorten på 12-14 tusen och uppåt och då tappade jag helt suget.
Sitter hellre kvar med mitt 1080 och en PS5a


signatur

PSN: OAKTHYR

Geeks Gaming
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Pollen är ju rätt meningslös. Beror ju på om man menar low, mid, high eller super high end när man röstar. Någon kan ju rösta på 6000 kr och mena high end medan en annan menar low end. xD

För mig:

Mid (4070) 5000 kr
High End (4080 12GB) 6000 kr
High End (4080 16GB) 7000 kr
Super highend (4090) 10 000

Detta lät som priser i min smak!

Medlem

2k - budget
4k - lowend
6k - midend
8k - highend
10k - topend deluxe deluxe topend super mega

Å vid varje ny generation så hoppar förra generationen ned ett steg

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Max 6000 kr.

Förstår inte hur spelindustrin inte har börjat diskutera frågan mer. Spelarna kommer bokstavligen inte kunna spela de kommande spelen. Ökningarna saktar inte ned heller. Hur ska en familj ha råd när deras barn vill börja spela?

Eller är det prenumerationstjänst för en dator a la Geforce Now som de förespråkar? Mycket möjligt förvisso.

Fast spelen kräver ju inte heller att man har senaste värstingkortet. Kan väl fortfarande komma undan ganska bra med GTX 1000-kort.

Barnen får helt enkelt "nöja sig" med 1080p/60fps.

Redaktör
Skrivet av Ejziponken:

Pollen är ju rätt meningslös. Beror ju på om man menar low, mid, high eller super high end när man röstar. Någon kan ju rösta på 6000 kr och mena high end medan en annan menar low end. xD

För mig:

Mid (4070) 5000 kr
High End (4080 12GB) 6000 kr
High End (4080 16GB) 7000 kr
Super highend (4090) 10 000

Frågan är hur mycket man som mest kan tänka sig att betala för ett grafikkort - oavsett hur det presterar. Det du säger handlar ju om hur mycket man tycker olika prestandaklasser får kosta.


signatur
Redaktör
Skrivet av jeppe109:

Produkter fått väl kosta hur mycket som helst.
Jag kommer däremot inte köpa över en viss summa.

... och hur stor får den summan vara?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Frågan är hur mycket man som mest kan tänka sig att betala för ett grafikkort - oavsett hur det presterar. Det du säger handlar ju om hur mycket man tycker olika prestandaklasser får kosta.

Om grafikkortet kan visa upp 64k upplösning RTX ultra allt 5TB gddr10x und so weiter, och kortet fanns idag? Då hade jag betalat 50k++ för det.

Så håller med andra, går inte svara på vad ett kort får kosta, det är relativt vad det presterar.

Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Köper nytt grafikkort....kanske en gång vart tionde år . Så när jag köper så köper jag ordentligt.

Så det får kosta vad det kostar .

Hur väl fungerar Microsoft Flight Simulator i 60 fps på ultra med grafikkort från 2013?

123
Skriv svar