Return to Monkey Island

Robot
Return to Monkey Island

Till slut - Ron Gilbert återvänder, med nygamla apkonster.

#return-to-monkey-island


phi
Medlem

Jag har definitivt en banan i byxorna och jag kommer att peka och klicka skiten ur detta.

Medlem

Inte kompis med grafiken (Broken Age-ig) men spela blir det förr eller senare, har ju spelat alla tidigare spel i serien och stilen har varit lite hit å dit genom åren (3D spelet var ju ingen höjdare).

Men bådar gott då

Medlem

"Den grafiska stilen är överarbetad och ojämn"
Oh snap, Ron Gilbert kommer jaga ner er nu och kalla er för haters
Han tycker inte om kritik

Jag inväntar en GOG release, men har en känsla att det aldrig kommer komma


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Tack för en trevlig recension!

Får bli första spelet till steam decken när den väl kommer

Medlem

4/5 av mig också, det var en underbar genomspelning och den grafiska stilen passar finfint., men spelet är inte perfekt.

Dock är det synd att jag inte hade writers cut på från början, trodde att det mer var nån slags commentary. Får bli vid andra genomspelningen.

NuZ
Testpilot

Blir def. Köp!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent
Skrivet av Blackwolfe:

4/5 av mig också, det var en underbar genomspelning och den grafiska stilen passar finfint., men spelet är inte perfekt.

Dock är det synd att jag inte hade writers cut på från början, trodde att det mer var nån slags commentary. Får bli vid andra genomspelningen.

Det når inte ända upp till de tidiga spelen, och några karaktärer hade behövt lite mer sarkasm (Elaine, framför allt).

Medlem

När en var liten och drömde om hur spel kan se ut i framtiden...

Vad man fick...

Skribent
Skrivet av Sapiens:

När en var liten och drömde om hur spel kan se ut i framtiden...

Vad man fick...

Ha ha! Så illa tycker jag väl inte att det är (tycker som sagt att Escape har fulare och Tales tristare estetik), men jag skrattade.

Skribent

Får en Tim Burton-känsla av grafiken? Det där lite sagoartade-gotiska och färgsättningen?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Sapiens:

När en var liten och drömde om hur spel kan se ut i framtiden...

Vad man fick...

Men nej, 3D har jag aldrig velat ha för Monkey Island. Helt onödig bloat.

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Får en Tim Burton-känsla av grafiken? Det där lite sagoartade-gotiska och färgsättningen?

Det är typ lesser Double Fine, som gör den här sortens estetik med klart större fingertoppskänsla.
Men så illa är det som sagt inte. Snarare ojämnt och överarbetat ibland. Det största problemet är att det är just Guybrush själv som är fulast av alla. Den där ljusröda näsan (den ser typ infekterad ut), skäggstubben och senapskornsögonen får honom att se ut som en nedsupen gammal blottare. Vilket jag förvisso inte kan låta bli att samtidigt tycka är rätt roligt.

Skribent
Skrivet av waeress:

Men nej, 3D har jag aldrig velat ha för Monkey Island. Helt onödig bloat.

De flesta är väl överens om att serien såg som bäst ut i andra och tredje spelet. Två väldigt olika stilar, men båda är ju oerhört stämningsfulla till stor del tack vare just de handmålade bakgrunderna. 2D har alltid passat genren bra.

Skribent
Skrivet av Joakim Kilman:

Det är typ lesser Double Fine, som gör den här sortens estetik med klart större fingertoppskänsla.
Men så illa är det som sagt inte. Snarare ojämnt och överarbetat ibland. Det största problemet är att det är just Guybrush själv som är fulast av alla. Den där ljusröda näsan (den ser typ infekterad ut), skäggstubben och senapskornsögonen får honom att se ut som en nedsupen gammal blottare. Vilket jag förvisso inte kan låta bli att samtidigt tycka är rätt roligt.

Jag tycker det ser bra ut i rörelse, men håller med om att man nog måste vänja sig vid Guybrush.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Får en Tim Burton-känsla av grafiken? Det där lite sagoartade-gotiska och färgsättningen?

Tycker det påminner mer om påskö staty gjord i lego...

Medlem

"You had me at Return". Bra recension! Jag diggar grafiken, inte lika snyggt som trean men för mig är glaset halvfullt. Förövrigt dags att gå ner i källarn och korka upp en flaska rom.

Medlem

Grafiken ser ut som något man skulle se ifrån ett informationsblad hos doktorn, staten eller så. Något som skall se ut så själlöst och "mild" som möjligt.
Tror det kallas "corporate artwork?"

Medlem

Vill inte läsa recensionen innan jag lirar. Ni som har koll, tycker ni det är ett krav att lira igenom Monkey Island II innan man ger sig på detta? Jag har bara lirat ettan och det var några år sedan.

Medlem

Jag tycker att från om med nu så borde alla recensioner ha en stämpel på sig hur den fungerar hyfsat på deck. Det borde vara en självklarhet nu för tiden då många äger en steam deck,eller väntar på sin. Jag upplever att allt jag kastar på den fungerar men sen e det kontrollera som sätter käppar. Där borde ni tänka till framöver.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag tycker att från om med nu så borde alla recensioner ha en stämpel på sig hur den fungerar hyfsat på deck. Det borde vara en självklarhet nu för tiden då många äger en steam deck,eller väntar på sin. Jag upplever att allt jag kastar på den fungerar men sen e det kontrollera som sätter käppar. Där borde ni tänka till framöver.

Det klarar de inte för fz är en för liten hemsida.
De hinner enbart testa spelet på en plattform tydligen.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Vill inte läsa recensionen innan jag lirar. Ni som har koll, tycker ni det är ett krav att lira igenom Monkey Island II innan man ger sig på detta? Jag har bara lirat ettan och det var några år sedan.

Det finns en "scrap book" i huvudmenyn som ger dig lite information om vad Guybrush har haft för äventyr fram tills nu. Men det man får veta där är en kort sammanfattning och få detaljer.
Det är en hel del skämt i spelet som baseras på detaljer från dom andra spelen, inte bara 1 & 2. Men jag skulle inte kalla det ett krav att spela 2 innan, då de flesta skämt funkar ändå fast spelaren då inte uppfattar alla nivåer av skämtet (tänk på hur det är att kolla på Disney eller Pixar-filmer med barn och det är skämt som funkar för barn men på ett annat sätt för vuxna). Lite så.

Sen skulle jag verkligen rekommendera att spela 1, 2 och kanske 3 åtminstone, då dom ger mest i det hänseendet. Men som sagt, verkligen inte ett krav.

Medlem

Klarar inte av den gräsliga designen, påminner för mycket om typ 2017-Duck Tales.
Hade varit guld om de valt en mer klassisk pixeldesign med lite modern ljussättning etc.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Klarar inte av den gräsliga designen, påminner för mycket om typ 2017-Duck Tales.
Hade varit guld om de valt en mer klassisk pixeldesign med lite modern ljussättning etc.

Efter Thimbleweed Park ville inte Ron göra pixels längre. Det var alldeles för mycket arbete. Inte konstigt, dom är ett litet team som jobbat på det här och pixelgrafik idag tar sjukt lång tid om man vill få det bra.

Inaktiv

Trodde det var Skull & Bones

Medlem
Skrivet av Majoren:

Klarar inte av den gräsliga designen, påminner för mycket om typ 2017-Duck Tales.
Hade varit guld om de valt en mer klassisk pixeldesign med lite modern ljussättning etc.

Spot on! Jag hade t.om. glömt hur gräsligt 2017 Duck Tales såg ut.

Skribent
Skrivet av BloodFarmer:

Vill inte läsa recensionen innan jag lirar. Ni som har koll, tycker ni det är ett krav att lira igenom Monkey Island II innan man ger sig på detta? Jag har bara lirat ettan och det var några år sedan.

Ju fler delar i serien du spelat (särskilt just ettan och tvåan), desto bättre, med tanke på allt självrefererande. Men storyn lär du ju fatta ändå. Om jag var du hade jag nog ändå passat på att testa MI2 före Return, om möjligt. Finns ju en remake från några år sedan med röstskådespeleri, som även inkluderar originalgrafiken.

Medlem
Skrivet av waeress:

Det finns en "scrap book" i huvudmenyn som ger dig lite information om vad Guybrush har haft för äventyr fram tills nu. Men det man får veta där är en kort sammanfattning och få detaljer.
Det är en hel del skämt i spelet som baseras på detaljer från dom andra spelen, inte bara 1 & 2. Men jag skulle inte kalla det ett krav att spela 2 innan, då de flesta skämt funkar ändå fast spelaren då inte uppfattar alla nivåer av skämtet (tänk på hur det är att kolla på Disney eller Pixar-filmer med barn och det är skämt som funkar för barn men på ett annat sätt för vuxna). Lite så.

Sen skulle jag verkligen rekommendera att spela 1, 2 och kanske 3 åtminstone, då dom ger mest i det hänseendet. Men som sagt, verkligen inte ett krav.

Skrivet av Joakim Kilman:

Ju fler delar i serien du spelat (särskilt just ettan och tvåan), desto bättre, med tanke på allt självrefererande. Men storyn lär du ju fatta ändå. Om jag var du hade jag nog ändå passat på att testa MI2 före Return, om möjligt. Finns ju en remake från några år sedan med röstskådespeleri, som även inkluderar originalgrafiken.

Tack! Skulle gärna lira igenom ettan och tvåan och har tid nu i helgen, dock endast tillgång till en MacBook med Catalina och det fungerar inte till det. Typiskt 😅

Medlem

Jag älskar Monkey Island spelen! Men...jag gillar inte den grafiska stillen dom valde?!
Så det blir inget köp.


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Ion
Medlem

Jag fattar inte hur ni orkar gnälla på grafiken i varenda tråd om det här spelet. Grafiken har ju aldrig varit grejen med MI - så länge det är bra pussel, så där typisk referens-humor och sarkasm som alltid gjort spelet bra så är det Monkey Island. Jag hade fattat diskussionen om det var nåt nytt Crysis eller liknande där dom valt den här estetiken..

Sen en sak också, som Gilbert själv säger och som han har helt rätt i. Dom gjorde aldrig spel med "pixel art", dom gjorde bara "art". Det råkade bara vara så att 320x200@16 färger var vad dåtidens maskiner klarade av, så därav blev det den grafiken. Och folk verkar också glömma hela tiden att den typen av grafik inte alls såg sådär blockig ut på CRT-skärmar där allt flöt ihop till en mjuk nyans snarare än krispiga pixlar.

Om 1:a spelet hade sett ut som årets släpp gör hade ingen suttit och klagat nu. Så skit i det där med grafiken nu och hoppa in i årets roligaste äventyr istället

12
Skriv svar