17-åring misstänks ligga bakom GTA 6-läckan hos Rockstar

Medlem

Vet inte om det stämmer, men läste att han hade fått tillgång till en utvecklares slack-kanal genom att begära om att återställa lösenordet för ett konto. Så inte mycket hacking involverat


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Gaara:

Dålig säkerhet om en 17åring kan lyckas hacka dem...

Man ska inte underskatta folk pga deras ålder. Geohot, som hackade både Iphone och PS3 var också bara 17 år.

Medlem

Hade Rockstar varit lika coola som gamla Rockstar så hade den här killen och resten av gänget hamnat i GTA6. Bara för att..

Medlem
Skrivet av Ducci:

Det e 30 år sen vi får hoppas säkerheten är bättre idag.

Sant, men det var betydligt krånligare då med en hel del. Samt hacking är ofta inte att man kör ett tonvis med program utifrån, ofta är det brister på insidan som gör det möjligt för de utanför att komma åt.

Edit: Min poäng är - underskatta inte tonåringar vad det gäller programmering osv.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av anon_79617:

17!? Och här sitter jag och är 33 och försöker få igång skrivaren på jobbet.

https://www.webtoons.com/en/challenge/system32comics/printers...

Medlem

Håller med när det kommer till att inte underskatta folk pga deras ålder. många 17 åringar är så mycket mer intelligenta än en själv. 33 år gammal själv Mojo.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Man ska inte underskatta folk pga deras ålder. Geohot, som hackade både Iphone och PS3 var också bara 17 år.

Jag underskattar inte 17åringar, jag överskattar tydligen folket med decennier av kompetens inom IT och spelbranchen.

KoP
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Är nog hans bästa karriärdrag att bli arresterad. Andra unga hackers som åkt dit har sedan fått jobberbjudanden, många gånger från staten

Jovisst.. men räkna inte med att du får ett fett jobberbjudande bara för att du hackat dig in någonstanns. 🙄 Finns ett flertal hackers som avtjänat tid/sitter på kåken och som har ett tungt bötesbelopp hängande över sig.

Avstängd

När jag var 17 så lekte jag med lego.

Medlem
Skrivet av Pottan:

När jag var 17 så lekte jag med lego.

Lekte med mig själv ;). körde han social engineering så är det inte en stenhård hackar direkt.

Medlem

Nice det är i UK han kommer ifrån lär åka på det hårt med deras lagar samt om han blir utlämnad till USA, såna kräk ska straffas hårt.

Medlem

Jag tycker 17 åringen som gjort det här är otroligt smart och samtidigt riktigt jäkla korkad!
Har han förmågan att göra en sån här grej så måste han vara riktigt begåvad. Men att göra rätt destruktiva saker med sin begåvning är så jäkla korkat..

Medlem

Lite tråkigt att folk inte kan hjälpa utvecklare med att ta kontakt med dom om deras säkerhetshål istället.

Medlem

Hoppas att de använder honom i kampen mot fascist-Ryssland.

Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Fast om det är åldern som är avgörande, borde inte läckan redan skett av en 18-åring, en 19-åring osv då redan?

En 70-åring skulle hackat Rockstar samma dag de påbörjade GTA 6.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Jag tycker 17 åringen som gjort det här är otroligt smart och samtidigt riktigt jäkla korkad!
Har han förmågan att göra en sån här grej så måste han vara riktigt begåvad. Men att göra rätt destruktiva saker med sin begåvning är så jäkla korkat..

Njeaoaoaoo.
Tycker man missbrukar order ”hacker” å det grövsta.
Det verkar mer som att personen i fråga har lyckats lura till sig folks inloggningar. Sjukt att folk som jobbar med sånt här inte har bättre koll. Skulle skämmas ihjäl om man gick på nått likande själv.

——-

On Monday, an 18-year-old hacker by the name of "teapotuberhacker" allegedly breached Rockstar Games' Slack messages, stealing over 90 videos of an upcoming game that had yet to be announced

……

So how did the hacker do it? Well, we might have a hint. The hacker claimed responsibility for a similar security breach to the ride-sharing company Uber just a week prior. Allegedly, they got into the ride-sharing company's Slack by tricking an employee into granting them access. They reportedly spammed them with multi-factor authentication (MFA) push notifications until they let them into their internal systems, where they were able to browse the source code.

https://www.esquire.com/entertainment/a41292914/gta-6-leak-vi...

Medlem
Skrivet av whoo:

Njeaoaoaoo.
Tycker man missbrukar order ”hacker” å det grövsta.
Det verkar mer som att personen i fråga har lyckats lura till sig folks inloggningar. Sjukt att folk som jobbar med sånt här inte har bättre koll. Skulle skämmas ihjäl om man gick på nått likande själv.

——-

On Monday, an 18-year-old hacker by the name of "teapotuberhacker" allegedly breached Rockstar Games' Slack messages, stealing over 90 videos of an upcoming game that had yet to be announced

……

So how did the hacker do it? Well, we might have a hint. The hacker claimed responsibility for a similar security breach to the ride-sharing company Uber just a week prior. Allegedly, they got into the ride-sharing company's Slack by tricking an employee into granting them access. They reportedly spammed them with multi-factor authentication (MFA) push notifications until they let them into their internal systems, where they were able to browse the source code.

https://www.esquire.com/entertainment/a41292914/gta-6-leak-vi...

"Cybersäkerhetsbrottslingar" är lite jobbigare att säga än "hacker". Men social engineering är ju bara ett verktyg i den typen av brottslingars verktygslåda. Sen kan man vara ännu mer petig och skilja på "riktiga" hackers och script kiddies o.s.v. också.

Sen finns det flera intressanta skillnader - social engineering kanske kräver mindre teknisk kompetens, men desto mer manipulationsförmåga och också förmåga att tillämpa den manipulationen som genomförs på ett sätt som ger resultat.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av whoo:

Njeaoaoaoo.
Tycker man missbrukar order ”hacker” å det grövsta.
Det verkar mer som att personen i fråga har lyckats lura till sig folks inloggningar. Sjukt att folk som jobbar med sånt här inte har bättre koll. Skulle skämmas ihjäl om man gick på nått likande själv.

Har en vän som arbetar som IT-säkerhetskonsult och det allra vanligaste han stött på är "social engineering" attacker. Vanligtvis phishing men även andra typer av social engineering attacker. Han har sett allt från vaktmästare falla för sånt och t.o.m. högt uppsatta chefer.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Hur lång tid tror ni det tar innan något filmbolag köper rättigheterna och gör en rulle med nån av Stranger Things-kidsen i huvudrollen?

10 minuter

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Har en vän som arbetar som IT-säkerhetskonsult och det allra vanligaste han stött på är "social engineering" attacker. Vanligtvis phishing men även andra typer av social engineering attacker. Han har sett allt från vaktmästare falla för sånt och t.o.m. högt uppsatta chefer.

Alla "hackers", tekniska eller ej, går på den svagaste länken. Vilket oftast visar sig vara en påse av kött och blod.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

En 70-åring skulle hackat Rockstar samma dag de påbörjade GTA 6.
https://previews.123rf.com/images/anitabonita/anitabonita1206...

Vore helt klart mer imponerande om det var en 70-80 eller 90 åring som hackat in på Rockstar. Om de hade läckt film på nätet tror jag dock inte skulle ske.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Man blir ju lite nyfiken på hur det gick till, om han lyckades hacka sig in på riktigt eller om nån anställd råkade klicka på en länk nånstans. Läste om nåt experiment där man delade ut gratis usb-minnen utanför nåt företag, kan ha varit ett säkerhetsföretag, och sen väntade man bara på att nån skulle stoppa in minnet i sin jobb-dator. Tog inte lång tid har jag för mig.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

HL2 försenades 1 år när det läckte ut så det är illa.

Aj aj, ah ja vad ska man göra.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Är nog hans bästa karriärdrag att bli arresterad. Andra unga hackers som åkt dit har sedan fått jobberbjudanden, många gånger från staten

Tror inte att det var ett bra karriärdrag då han försökte sig på utpressning med hänvisning att han snott deras källkod. Det här är mkt illa för Rockstar då andra hackare kan använda sig av informationen i källkod till möjliga framtida attacker och för att hitta andra säkerhetshål. Det kommer bli fängelsestraff och personlig ekonomisk konkurs för grabben istället.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Vet inte om det stämmer, men läste att han hade fått tillgång till en utvecklares slack-kanal genom att begära om att återställa lösenordet för ett konto. Så inte mycket hacking involverat

Det är i högsta grad hackning. Skillnaden är att du hackar människor istället för maskiner. Hackning innebär att du finner säkerhetshål som du utnyttjar, oavsett om de består av ettor och nollor eller DNA

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

"Cybersäkerhetsbrottslingar" är lite jobbigare att säga än "hacker". Men social engineering är ju bara ett verktyg i den typen av brottslingars verktygslåda. Sen kan man vara ännu mer petig och skilja på "riktiga" hackers och script kiddies o.s.v. också.

Sen finns det flera intressanta skillnader - social engineering kanske kräver mindre teknisk kompetens, men desto mer manipulationsförmåga och också förmåga att tillämpa den manipulationen som genomförs på ett sätt som ger resultat.

Det var precis det här som var min poäng.
Liiiiite teknisk skillnad på att köra social engineeering mot att hacka hela inloggningen hos Slack….

Hade nån lyckats med det senare så hade några läckta gta6 videos varit obetydliga i datat/informationen man hade kunnat få tag på….

Medlem

Jag får en känsla av att det är många här som inte kan ta att en tonåring kan vara en duktig hacker...

12
Skriv svar