Sådant vi tar för givet i ett nytt spel

It's not a lake, it's an ocean
Sådant vi tar för givet i ett nytt spel

Inför 2021 bestämde jag mig för att börja gå igenom min backlogg, inspirerad av den årliga backloggtråden. Detta fick mig att ompröva vad en backlogg egentligen är. I stället för att bli stressad började jag se den som en tillgång, ett privilegium. Om det så inte släpptes ett enda nytt spel på flera år skulle jag inte stå utan nya spel att spela.

Jag har försökt behålla det perspektivet när jag nu, via min OSSC, har börjat gå igenom mitt Dreamcast-bibliotek. Det blir snabbt uppenbart hur mycket som har hänt i spel på 20 år. 3D-spel från mitten av 90-talet och framåt till 00-talets början är, många av dem, minst sagt grova i kanten. Inte bara det, de känns inte sällan lite obekväma eftersom de saknar sådant som vi kommit att ta för givet.

Detta fick mig att fundera över hur mycket vi numera tar för givet när vi sätter oss ned med ett nytt spel. Saker som vi förväntar oss bara ska finnas där. Nästan lika självklart som en hoppknapp.

Några exempel:

Automatiska sparpunkter
Spel som inte sparar automatiskt känns... jobbiga. Åtminstone för mig. Det finns en charm i ett spel som Resident Evil 2 att behöva jaga tillbaka till ett safe room, men det fyller ju fler funktioner än att bara erbjuda ett tillfälle att spara. Men när jag måste spela om långa sektioner helt i onödan bara för att jag dog blir jag lite sur.

Roterbar kamera
Ja, detta finns inte alltid i lite äldre spel och det kan driva mig till vansinne. I synnerhet om spelet kräver viss precision, som ett plattformsspel.

För att inte tala om vilken skillnad quick resume gör, men det är ju mer en funktion än något som finns i själva spelet.

Har ni några saker som bara måste finnas där i ett nytt spel för att det inte ska kännas konstigt?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

"exit to desktop" utan att passera main meny

Medlem

escape ska gå till pausskärm och meny med load/save/options/quit

Jag tittar på dig return to monkey island, att behöva klicka på kugghjulet uppe till höger är galenskap.

Inaktiv

I förstapersonsskjutare börjar möjligheten att klättra över objekt vara ganska standard så när det saknas känns det skumt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Rakoon:

"exit to desktop" utan att passera main meny

Alt + F4.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

ZF
Medlem

Moderna tider: Att spelet blir bättre nästa år. : )

Saker jag tog för givet i gamla spel: Att enkelt kunna kopiera min sparfil. : /

Medlem
Skrivet av superlim:

escape ska gå till pausskärm och meny med load/save/options/quit

Jag tittar på dig return to monkey island, att behöva klicka på kugghjulet uppe till höger är galenskap.

Skrivet av Rakoon:

"exit to desktop" utan att passera main meny

Skrivet av uberpwnage2.0:

Alt + F4.

Finns flera spel idag som fortfarande inte förstår att man vill kunna detta. Men det beror inte alltid på att inte utvecklaren vill det, utan kanske mera bakomliggande problem att få in denna funktion.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Spontant tänker jag på undertexter med Closed Captioning för hörselskadade, samt inställningar för färgblinda. Det är något enklare att spela idag med en syn/hörselnedsättning än det var back in the day


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hipshot:

Finns flera spel idag som fortfarande inte förstår att man vill kunna detta. Men det beror inte alltid på att inte utvecklaren vill det, utan kanske mera bakomliggande problem att få in denna funktion.

Funktionen borde finnas, men för oss vana PC-spelare borde det samtidigt inte vara ett stort problem. Stäng ned fönstret med Alt + F4 och det går mycket snabbare. Orsakar inga problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Funktionen borde finnas, men för oss vana PC-spelare borde det samtidigt inte vara ett stort problem. Stäng ned fönstret med Alt + F4 och det går mycket snabbare. Orsakar inga problem.

En del spel (om än säkerligen rätt få) autosparar när man väljer alternativet "quit" i menyn, medan alt-f4 inte gör det.
Minns inte vilket RPG jag lärde mig den hårda vägen att det fungerade så, sedan dess alt-f4ar jag bara om jag verkligen måste.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Moderator | Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

En del spel (om än säkerligen rätt få) autosparar när man väljer alternativet "quit" i menyn, medan alt-f4 inte gör det.
Minns inte vilket RPG jag lärde mig den hårda vägen att det fungerade så, sedan dess alt-f4ar jag bara om jag verkligen måste.

Den del som är otroligt få skulle jag säga.

Igen, som van PC-spelare (som de flesta av oss är) borde det nästan sitta i ryggmärgen att man sparar och sedan stänger av. Därav save, alt + F4 och så är man utanför spelet otroligt fort. Jag skulle ärligt inte vilja att spelet alltid sparar när jag stänger av, för vissa gånger kanske jag bara vill testa något och inte spara. Ska en sådan funktion finnas (vilket den som tur är inte ofta gör) ska den i bästa fall vara valbar.

Med allt detta sagt borde en "quit to desktop" finnas i menyn. Punkt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Funktionen borde finnas, men för oss vana PC-spelare borde det samtidigt inte vara ett stort problem. Stäng ned fönstret med Alt + F4 och det går mycket snabbare. Orsakar inga problem.

Det finns spel där det inte funkar och de blir vanliga även om de är få, eftersom det finns flera system idag som inte använder dessa funktioner som standard i fönsterhanteraren.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ett par PC-specifika saker:

- Sömlöst byte mellan tangentbord och handkontroll mitt i spelet. The Witcher spelas bäst med handkontroll, men det är en mardröm att skjuta armborst utan mus.

- Spel som lyder Windowsinställningarna för standardljudenhet när man vill byta från hörlurar till högtalare. Detta är inte helt perfekt än, men ljusår bättre än förr.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Den del som är otroligt få skulle jag säga.

Igen, som van PC-spelare (som de flesta av oss är) borde det nästan sitta i ryggmärgen att man sparar och sedan stänger av. Därav save, alt + F4 och så är man utanför spelet otroligt fort. Jag skulle ärligt inte vilja att spelet alltid sparar när jag stänger av, för vissa gånger kanske jag bara vill testa något och inte spara. Ska en sådan funktion finnas (vilket den som tur är inte ofta gör) ska den i bästa fall vara valbar.

Med allt detta sagt borde en "quit to desktop" finnas i menyn. Punkt.

Jag ska inte komma och säga varken hur få eller hur många de är, då jag inte grävt djupare i det. Vet bara att det existerar. ^^

Sen beror det väl lite på vad vi pratar för spel och hur man spelar också. Jag nöter just nu Pathfinder: Wrath of the Righteous och har 25st quicksave-slots och 25st autosave-slots separata. Quicksave sköter jag när jag känner för det, autosave sker bl.a. när spelet stängs av. (Har dock inte testat om en genereras vid alt-F4, görs en vid menyvalet att avsluta dock.)

Tycker det funkar utmärkt, spelet laddar senaste autosaven om jag inte manuellt väljer annat. Har ju liksom några alternativa saves (så väl automatiska som manuella) att välja på om det nu skulle krävas.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Chefredaktör

Att kunna skippa cinematics om man vill....

Testpilot
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Att kunna skippa cinematics om man vill....

... att kunna pausa i cinematics

Medlem

Att man ska kunna välja om man ska klicka eller hålla inne knappen för att sikta in. Tyvärr har vissa spel endast hålla inne som alternativ vilket är bedrövligt. Cyberpunk 2077 är ett exempel.

Chefredaktör
Skrivet av Mutumba:

... att kunna pausa i cinematics

Ja, det också!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mutumba:

... att kunna pausa i cinematics

Good one!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hipshot:

Det finns spel där det inte funkar och de blir vanliga även om de är få, eftersom det finns flera system idag som inte använder dessa funktioner som standard i fönsterhanteraren.

Poängen var bara att de gånger man stöter på problemet att man inte kan klicka "Quit to desktop" så fungerar Alt + F4 ypperligt Vi behöver inte sitta och rada upp varje scenario när det inte fungerar, för givetvis finns det ju alltid någon liten drös av spel där det inte går. Heller inte Alt + Tab. Jag gav bara ett alternativ som kommer fungera säkerligen 9/10 gånger i de flesta spelen folk lirar idag.

Som sagt, självklart ska funktionen i menyn finnas finnas. Men i det flesta fall finns det alternativa sätt att lösa det på som går lika fort.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Som en tidigare forumit nämnde så vill jag också säga sömlös övergång mellan tangentbord/handkontroll, men då tänker jag främst på att gränssnittet uppdateras för den kontrollmetoden man använder (dvs ikonen för att skjuta med vänster musknapp byts ut mot högra triggern osv).

Sen kan även följande nämnas:
Kunna skippa cutscenes
Kunna byta shoulder i 3e personsskjutare
…som jag kommer på just nu 👍😉

Medlem

Att ändra key binding.

Medlem
Skrivet av waeress:

Att ändra key binding.

- Ändra ALL keybinding utan att tillverkaren har undantagit några för att de tyckte så.

- Inga quicktime events. Någonsin ever again.
- Om det är en flygsim: VR.
- Om det är open world: Inga invisible walls.
- MMO: minst 3 Character slots
- Story drivet RPG (Cyberpunk/Fallout) :Character customisation.
- Multipla lösningar på problem: Typ Deus Ex - Hacka, Combat eller Stealth.

1
Skriv svar