Vilka spel har ni 100% på?

Skribent
Vilka spel har ni 100% på?

Steam benämner dem som "Perfect Games". Vilka spel har förtjänat er dedikation och tid till den grad att alla achievements är avbockade?

Mina är:

  • Banished

  • Kathy Rain

  • Life is Strange

  • Tell me Why

  • The Walking Dead

  • The Walking Dead: Season Two

  • The Walking Dead: A New Frontier

  • The Walking Dead: The Final Season

Mina nästa projekt är Life is Strange 2, Overcooked! 2, Planet Zoo, Stardew Valley, State of Decay 2, och Red Dead Redemption 2. Lär ju ta sin lilla tid, men kul att ha något att arbeta emot när man inte riktigt har något bättre för sig i spelen.

Sen vet jag att jag 100%-ade ett Tomb Raider spel till Xbox360 någon gång i livet, men det var så länge sen att jag inte längre räknar det.

Medlem

Inget, nu när jag kollat igenom. Men jag spelar inte heller för achievements över huvud taget. Så även om jag har tusentals timmar i vissa spel har jag inte alla.
Närmast är Knight of the Old Republic 2 där jag har 92%.

Medlem

Super Mario World

Testpilot

På konsol är det nog bara Final Fantasy X HD Remaster. Medan på Steam är det lite fler:

Life is Strange
Deus Ex: Human Revolution - Directors Cut
NieR Automata (finns ett trick utan att behöva göra allt)
Elden Ring
Thomas Was Alone
Sekiro: Shadows Die Twice
Lara Croft GO
Fahrenheit: Indigo Prophecy Remastered
Distraint Deluxe Edition
Black the Fall
Vampire The Masquerade - Shadows of New York
Her Story
SOMA
To the Moon
A Bird Story
Finding Paradise

Sen ännu fler spel där jag har väldigt nära men av olika anledningar gav upp på det. Svårast var nog Sekiro tror jag, Elden Ring var i jämförelse betydligt enklare.

Medlem

På steam är det bara Soma.

Medlem

Inga, spelar igenom storyn och sen känner jag mig klar oftast.

Medlem

Wonder boy The dragons trap remaken.

Medlem

Jag har 100% på ett enda spel tror jag och det är Assassin's Creed Rogue. Jag ville verkligen inte sluta spela det där spelet, men annars så bryr jag mig inte särskilt mycket. Dock! Nu när jag spelat lite mer Switch så saknar jag lite att ha achivments där...Det är ändå en lite skön känsla att höra det där plinget när man inkasserar en achivment.

Men att lira igenom spel flera gånger bara för att få 100%, nja då ska spelen som sagt vara en fullständig homerun.

Medlem

Assassins creed 2.
Bloodborne.

Det är väl dom enda tror jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Fattar inte vitsen med att fixa 100%, tror inte det finns något mer onödigt att sträva efter. Spelar tills det inte längre är roligt och sätter mina egna mål.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Fattar inte vitsen med att fixa 100%, tror inte det finns något mer onödigt att sträva efter. Spelar tills det inte längre är roligt och sätter mina egna mål.

Fattar inte vitsen med att ge upp innan man har klarat av 100% Har du inga som helst mål när du spelar?

Medlem
Skrivet av Mattias.K:

Fattar inte vitsen med att ge upp innan man har klarat av 100% Har du inga som helst mål när du spelar?

Innan du blir för kränkt, läs min kommentar igen.

Medlem

Tillsammans med Playstation, Steam och Xbox så är det väl runt 140 spel, det senaste var Eiyuden Chronicle: Rising som jag spelade igenom under semestern i juli.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Fattar inte vitsen med att fixa 100%, tror inte det finns något mer onödigt att sträva efter. Spelar tills det inte längre är roligt och sätter mina egna mål.

Det finns få spel som faktiskt sätter en anledning till att 100% :a Spel som ger det ett lyft av att man ska bli bättre och bättre och tillslut nå i mål på 100%. Sen finns det andra helt onödiga mål, som att typ samla alla hundra konstiga vapen i spelet. Sådant är inte ens kul.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Inte ett enda tror jag.
Tittar inte ens på achievements:P


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Quake-konnässsör

Samma som Molotov, inte ett enda spel.

Medlem

Tycker det är intressant att läsa svaren. Det finns liksom inget rätt eller fel, man spelar som man själv tycker är kul och det återspeglas i svaren. Det är det som är tjusningen med spel helt enkelt

Skribent
Skrivet av greb1989:

Jag har 100% på ett enda spel tror jag och det är Assassin's Creed Rogue. Jag ville verkligen inte sluta spela det där spelet, men annars så bryr jag mig inte särskilt mycket. Dock! Nu när jag spelat lite mer Switch så saknar jag lite att ha achivments där...Det är ändå en lite skön känsla att höra det där plinget när man inkasserar en achivment.

Men att lira igenom spel flera gånger bara för att få 100%, nja då ska spelen som sagt vara en fullständig homerun.

Håller med. Jag får enorma endorfin-kickar av plinget och den lilla rutan. Drivs ganska hårt av achievements i spel men tröttnar ganska snabbt när de känns för omöjliga att nå/blir bara grind, och spelar sällan om ett helt spel bara för att plocka achievements (det sköna med episodsbaserade spel)

Skrivet av lonian:

Det finns få spel som faktiskt sätter en anledning till att 100% :a Spel som ger det ett lyft av att man ska bli bättre och bättre och tillslut nå i mål på 100%. Sen finns det andra helt onödiga mål, som att typ samla alla hundra konstiga vapen i spelet. Sådant är inte ens kul.

Ja jag föredrar de som kommer naturligt med progression i spelet, eller där de är kopplade till olika typer av utmaningar och sånt.

Skrivet av Tiggaren:

Tycker det är intressant att läsa svaren. Det finns liksom inget rätt eller fel, man spelar som man själv tycker är kul och det återspeglas i svaren. Det är det som är tjusningen med spel helt enkelt

När jag pluggade spelutveckling använde vi en bok som gick igenom de olika typerna av spelare som finns och det var superintressant att läsa om hur olika motivation driver människor framåt i spel.

Medlem

Hades är det enda spelet jag har 100% i.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Life is Strange
Her Story
Marie's Room
missed messages.
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Final Fantasy XV
Kingdom Hearts: Dream Drop Distance HD
Death Stranding

Roligast var nog MGS V: Ground Zeroes eftersom det fanns så många olika sätt att göra uppdraget på samt extra uppdrag. Funderar på om jag ska försöka få 100% på Phantom Pain också, har några achievments kvar där.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem
Medlem

Grim Fandango, Fallout New Vegas och snart Mass Effect Legendary Edition (saknar två stycken).
Har tidigare inte brytt mig nämnvärt om achivements, men under coronapandemin fick jag upp ögonen för det. I vissa spel i alla fall.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Spiderman
God of war
Infamous First Light
Astros playroom

Roligast var God of war, riktigt bra endgame där man kan samla ihop allt man missat. Ingen stress så sätt. Inga krav på omspelningar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Fattar inte vitsen med att fixa 100%, tror inte det finns något mer onödigt att sträva efter. Spelar tills det inte längre är roligt och sätter mina egna mål.

Det är ju inget konstigt, folk har olika mål helt enkelt. Vissa vill känna sig färdiga, vilket också ger mer speltid. Inget meningslöst med det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Precis som @Freakon skriver, inget konstigt alls om man gillar att fixa 100 %.

Spelforskaren Richard Bartle funderade på det där förut och kom fram till att det finns i huvudsak fyra olika spelartyper:

Socializers - Gillar att hänga med polare i spel.
Explorers - Spelar för storyn och gillar ofta att grotta ned sig i lore.
Achievers - Går igång på utmaningar, oavsett stora eller små. Spelar gärna 100 %.
Killers - Spelare som älskar att röja loss i PVP.

Inget är svart och vitt förstås utan alla spelare har olika gråskalor av de olika spelartyperna i sig.

Om du till stor del är Achiever så har du förmodligen ett antal spel som är 100 % eller väldigt nära.
Är du däremot till stor del Explorer som mest spelar för storyns skull så undrar du säkert vad Achievers håller på med — varför slösa tid på massa utmaningar när man kan spela klart storyn och sedan vara nöjd? Medan Achivern tänker "såja, nu är storyn avklarad vilket bara är 50 %. Underbart, då har jag 50 % kvar att fixa!"

Dec
Medlem

Half-Life 2, Episode 1+2 och Portal över flera genomspelningar. I Portal 2 så saknar jag endast co-op achievements.

Siktar också 100% på Black Mesa eventuellt. När det gäller achievements så tar jag lite i taget; första gången jag spelar ett spel så fokuserar jag mest på storyn, och andra, tredje gången så fokuserar jag mer på achievements. Fast om spelet har en massa långtråkiga eller tidskrävande achievements så brukar jag ignorera sådana.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem
Skrivet av Mattias.K:

Fattar inte vitsen med att ge upp innan man har klarat av 100% Har du inga som helst mål när du spelar?

100% achievements betyder inte nödvändigtvis samma som göra allt i ett spel (plocka alla items, göra alla quest, spöa alla bossar)

Medlem

Ganska många. Med 100% menar jag Platinum.

Assassin's Creed 2
Assassin's Creed Brotherhood
Carrion
Control
Death Stranding
Death Stranding Directors Cut
Fallout 4
Farming Simulator 2017
Ghost of Tsushima
Ghost Recon Wildslands
God of War
Horizon Zero Dawn
Human Fall Flat
inFamous First Light
inFamous Second Son
L.A. Noire
Mafia
Mafia 2
Mafia 3
Mad Max
MudRunner
Narita Boy
Portal Knights
Ride 2
Rime
Salt and Sanctuary
Skyrim
SnowRunner
The Order: 1886
Watch Dogs
Wreckfest
Och några till.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Fattar inte vitsen med att fixa 100%, tror inte det finns något mer onödigt att sträva efter. Spelar tills det inte längre är roligt och sätter mina egna mål.

Ok men varför gå in i en forumtråd där frågan är "Vilka spel har ni 100% på?" och skriva att du inte förstår vitsen med det?
Vill du att vi förklara varför vi gillar det? Försöker du framstå som lite bättre än oss genom att påpeka att det förmodligen inte finns något mer onödigt att ägna sig åt?
Tycker inlägget är ungefär lika intressant i sammanhanget som när folk klickar in på nyheter om spel som dom inte gillar och skriver att dom minsann tycker att spelet är skit

Du får givetvis tycka att det är helt meningslöst att försöka få 100% i spel, jag förstår bara inte meningen med inlägget.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Inga. Gör mitt bästa för att blockera alla info om achievements och liknande. De stör inlevelsen för mig.

Målsättning när jag spelar? Ha roligt. När det roliga tar slut är spelet slut.

Med det sagt lite imponerande med de som köttat sig till 100% i många spel. Passionerade människor.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skriv svar