I dag lämnar Grounded early access, och betygen ser bra ut
Pepp!
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Testade för något år sedan eller två och tyckte inte det var jättekul. Svårt att sätta fingret på vad dock. Världen var ganska rolig (om än lite liten då, kanske är större nu) men byggandet kändes ganska oinspirerat.
Kan hursomhelst säkert vara ganska underhållande nu när det är färdigt, spelet var åtminstone hyfsat polerat redan då.
Nu är väl inte survivalspel min favoritgenre på långa vägar men jag har ändå försökt mig på många av de större titlarna; ARK, Rust, Minecraft m.fl. I mina ögon är Grounded det tveklöst bästa och mest polerade trots att det befunnit sig i EA. Har inte lirat det på säkert ett år nu men jag tänkte testa efter det skarpa släppet. Diverse forum verkar nöjda över hur det utvecklats under denna period.
Ska bli kul att få se den färdiga produkten. Likt många av er testade jag spelet för något år sedan och hade superkul!
Hoppas att dem har otroligt mycket story till släpper då det i early access varit lika torrt och öde som en öken.
Har varit ganska många missar i spelet för mig, även delvis buggar som förstört. Allt från att göra att försvara basen svårare genom att göra det enda automatiska försvaret dödligt med extremt lite hp där det oftast blir förstört utav små icke aggressiva insekter men dyra att bygga.
Dessutom gjorde dem om bygget så att man inte längre kunde lägga ner resurs byggnaderna på enstaka fyrkanter. Vilket gjorde att det vart mycket svårare att bygga uppåt utan några uppsikter.
Sedan lade dem till så att vapen och rustningar kunde uppgraderas med resurser som kunde hittas i världen som förnyades. Vilket var passande då det är otroligt buggigt med kollisionen för terrängen och vapen som kastas eller blir avväpnade utav fiender som åker igenom marken. Men senare ändrade dem det till en resurs som är begränsad till en värld. Snacka om att vara totalt ignorant om spelet, varför skulle man göra en sådan ändring när spelare gärna byter vapen/rustningar.
Sedan la dem till bas försvar vilket har nollbalans och är helt värdelöst då det enbart finns 2st byggnader för att försvara en som kräver att en spelare sitter inuti. När min bas vart attackerad kom det 8st spindlar varpå 3st var muterade wolf spindlar och jag kunde knappt döda en med nästan maxad utrustning/vapen.
Men vi för se ikväll hur spelet blir, kommer det enbart 1 timmes till story så kommer jag skratta.
Trevligt koncept men tyckte det dog direkt efter man tog sig till basen i trädet. Fanns inget efter det som känndes: Ah det ska jag sträva mot nu.
Och grinden i detta spel för utrustning tog död på mitt sug att fortsätta spela.
Tog +40 nörmare 50 Nyckelpigor innan jag fick det första huvudet som behövdes.. innan vi fick nästa hade det vi gjort gått sönder sedan länge.
Ark hsr rätt löjlig drop rate på saker på officiella servrar men det känndes gudomligt generösa i jämförelse här.
Kanske tar ett titt igen men får se, lär inte få med dem jag spelade med förut igen och orkar inte lira ensam.
Det här ska bli redigt skoj! Spelade litegrann när det kom till Game Preview och gillade det men bestämde mig för att vänta till full release.
Det här är en av fördelarna med Game Pass och Xbox. Xbox first party-studior kan ta sig för sådana här relativt riskabla projekt, Pentiment är ett annat exempel. Obsidian verkar stortrivas.
Jump in.
Jag spelade Grounded ett tag precis när det släpptes i EA och kände att potentialen var väldigt hög.
Så jag slutade att spela för att jag ville inte spela igenom spelet som ofärdigt. Så jag valde att avinstallera och vänta in 1.0-versionen.
Och nu är 1.0 ÄNTLIGEN här. Som jag väntat. Kl 19:00 kan inte komma fort nog
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.