Visa upp din Pixel Art!

Medlem
Visa upp din Pixel Art!

Hej!

Jag undrar om någon annan här tycker om att göra pixelart? Visa gärna upp lite om ni vill.
Är den för ett spel, fanart, eller något annat? Hur har ni övat, och vad är svårast?

Här är lite från mig. Fanart till spel jag tycker är kul/inspirerande. (Elder Scrolls, Pokemon, och Darkest Dungeon)

Ser fram att se era pixelpärlor : )

Medlem

Oj du var ju svinduktig. Får lätt jobb som pixel artist... har du provat att söka till Lavapotion eller nåt annat företag i sverige?

Medlem

riktigt bra jobbat.

Medlem

Snygga pixlar!

Jag gillar att programmera spel och knåpar lite pixelart för eget bruk. Ta en titt på mitt bidrag i förra årets FZ Game Jam om du vill, där blev det en hiskligt massa pixlande. Grafiken är inte pixelperfekt på något sätt men till största delen utklickad för hand pixel för pixel. Eftersom det var rätt extrem tidspress fick det bli lite slarvigt ibland.

Svårast tycker jag det är att rita växtlighet, tror aldrig jag har lyckats göra ett träd som ser bra ut.

I somras ritade jag följande inofficiella logga för årets (ej ännu utannonserade Game Jam):

Jag kunde ju inte veta att Jocke skulle sluta

Skribent

Älskar Pixel art. Har noll skills i att skapa det.

Snygga alster @AdamMK


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av robbis:

Oj du var ju svinduktig. Får lätt jobb som pixel artist... har du provat att söka till Lavapotion eller nåt annat företag i sverige?

Tackar! Har inte prövat söka jobb som det nej, men får ibland lite förfrågningar om att rita något.

Skrivet av Tratt:

riktigt bra jobbat.

Tack. Kul att du gillar det!

Skrivet av RiddarKatig:

Snygga pixlar!

Jag gillar att programmera spel och knåpar lite pixelart för eget bruk. Ta en titt på mitt bidrag i förra årets FZ Game Jam om du vill, där blev det en hiskligt massa pixlande. Grafiken är inte pixelperfekt på något sätt men till största delen utklickad för hand pixel för pixel. Eftersom det var rätt extrem tidspress fick det bli lite slarvigt ibland.

Svårast tycker jag det är att rita växtlighet, tror aldrig jag har lyckats göra ett träd som ser bra ut.

I somras ritade jag följande inofficiella logga för årets (ej ännu utannonserade Game Jam):
https://i.imgur.com/GDiNCbd.gif

Jag kunde ju inte veta att Jocke skulle sluta

Spelet var asballt, första gången jag sett ett spel utspela sig i Stockholm. Typiskt duvorna att hamna i vägen sådär.
Jag är så imponerad att du kan jamma fram ett spel.
Vad jag märkt är växtlighet inte något man tittar på så noga, det kan ofta bli estetiskt snyggare med lite större former. Men det finns ju såklart exempel på båda.

Tack för att du delar med dig Kul att prata med någon annan som pixlar

Medlem

@AdamMK

Brukar du skissa först och pixla ovanpå det eller vad har du för teknik?

Själv brukar jag skissa med vanligt papper och penna som jag fotar av och sen pixlar ovanpå det som en mall. Köpte till och med en ritplatta för att snabba upp processen men orkade aldrig träna på ritplattan för att känna mig bekväm med den, så jag håller mig ändå till lowtech penna/papper än så länge.

Använder en mix av Paint.NET och LibreSprite.

Här är en fånig bild från ett pixligt spel jag gjorde för några år sen som handlade om att valla djur (och bäbisar):

Jag har jobbat med bilder och konst i drygt 32 år, kan se tjusningen med pixel art, men skulle aldrig klara av att göra det själv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Älskar Pixel art. Har noll skills i att skapa det.

Snygga alster @AdamMK

Tack! Jag älskar det också. Det är kul att lära sig

Skrivet av RiddarKatig:

@AdamMK

Brukar du skissa först och pixla ovanpå det eller vad har du för teknik?

Själv brukar jag skissa med vanligt papper och penna som jag fotar av och sen pixlar ovanpå det som en mall. Köpte till och med en ritplatta för att snabba upp processen men orkade aldrig träna på ritplattan för att känna mig bekväm med den, så jag håller mig ändå till lowtech penna/papper än så länge.

Använder en mix av Paint.NET och LibreSprite.

Här är en fånig bild från ett pixligt spel jag gjorde för några år sen som handlade om att valla djur (och bäbisar):
https://homebrewed.se/img/goodgirl4.png

Hej igen.

Jag brukar göra ungefär såhär

Eller så börjar jag med att göra en bit klar (vanligtvis huvudet) och sedan lägga till resten.
Jag har också en ritplatta, men när jag gör pixelart brukar jag mestadels använda mus och tangentbord i programmet Asesprite. Det är väldigt bra och billigt. Sen så försöker jag jobba med många olika referenser för en bild, concept art, 3d figurer och annan pixelart för att få en feel för det.

Jag har gjort en massa figurer från Elder Scrolls, som ibland kan vara lite konstig design. Det som förvirrar mig mest med pixel art (och vanlig konst) är ljus och skuggor. Om något kommer nära betraktaren brukar det vara ljusare för att visa formen, men också det som är mot ljuskällan, men ibland går de inte riktigt ihop. Försöker ofta zooma ut för att se om det ser ok ut.

Ser väldigt dosigt ut Glad bebis!
Varför började du göra pixel art från början?

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag har jobbat med bilder och konst i drygt 32 år, kan se tjusningen med pixel art, men skulle aldrig klara av att göra det själv.

Jobbar du i 3d i så fall? eller med concept art i photoshop?
Jag tycker det påminner om broderi som man gjorde i lågstadiet eller med mormor.

Medlem

@AdamMK

Jag har alltid gillat att rita, mest skisser i blyerts. Pixalart-grejen i mina spel har nog att göra med lika delar nostalgi och att det har varit en trend i indiespel ett tag.

Jag gillar att variera stilar när jag gör spel. Ibland är det pixelgrafik, ibland handritat. En gång gjorde jag ett spel med all grafik ritad med kritor.

Men jag måste säga att jag gillar begränsningarna som pixelart innebär. Och att en enda pixel på fel ställe kan verkligen göra all skillnad. Sen är jag lite av en perfektionist ibland också.

Du då?

Medlem

@Riddarkatig

Jag brukade rita som liten, både med pennor och i typ program som The Games Factory.
Sen började jag igen för några år sedan. Har alltid gillat att rita Megaman-saker.

Jag försökte göra ett spel men fastnade i att jag inte visste hur man skulle programmera vissa saker.
Har du laddat upp spelet som bara är med kritor? det låter nice

Hmm så kan det vara i vissa detaljer, särskilt i ansikten men inte i alla sprites skulle jag säga. Beror hur stor spriten är också Men jag kanske inte är lika perfektionistiskt lagd.

(kom på hur man svarar någon direkt)

Medlem

@AdamMK
Kritspelet hittar du här
Jag varnar dig, det är snart 20 år gammalt. Låt oss säga att det tur att man blir bättre med tiden

Medlem

@RiddarKatig

Haha, Det här är ju supercoolt!
Jag vill ha fler Kritspel!

Medlem

Grymt vackra alster @AdamMK !

Här kommer mina bidrag till vernissagen:

Vårat hus i Dalarna en sommardag:

Kyrkan i byn:


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

@JohannesID

Mycket fina! Ser väldigt mycket ut som något äldre "adventure game".
Btw, kyrkan har exakt samma design som i min hemtrakt

Medlem

Inte riktigt pixlar i spel (jag är helt talanglös när det gäller spelgrafik), men gjorde en time-range selector med pixlar. Tog en del lärande i hur man skapar grafik i en picturebox i Visual studio, skulle lika väl kunnat ha varit ett projekt där jag animerar en gubbe eller nåt.

Den börjar med att ta reda på dagens datum, sen ritar den upp dagar åt vänster och fyller i Lördag/Söndag i grönt, finns även en hour-range selector (vertikal) som funkar på samma sätt. De är till för att en användare snabbt ska kunna välja ett tidspann för data: t.ex. senaste veckan och mellan 5-8 på morgonen. Urvalet sker med en brush (musen) som dras över den tid som användaren vill välja helt interaktivt. Det här är väl det enda jag gjort inom pixelgrafik så...

Och så här funkar den:

1
Skriv svar