Star Wars: Andor

Skrivet av Daniel Sjöholm:

Gillar verkligen Andor så här långt. Betydligt bättre än Bobba och Obi-Wan.
Kul med fokus på det byråkratiska med imperiet, känns som tydliga refernser till Nazityskland.
Älskar storyn kring karaktären Syril Karn, ska bli spännande att se hur han utvecklas.

Tänkte samma sak angående parallellen till Nazisterna! Sen slog det mig hur många onda organisationer och karaktärer i fiktion som har byggts/inspirerats av nazisterna. Stela, fula, anala, hierarkiska, gråa, beräknande, kalla. Jag antar att det fanns snygga nazister men onda karaktärer måste alltid vara fula Typ som de på ISB.

Och stackarnas Tyskland som fått så många i Hollywood att göra deras onda karaktärer just tyska.

Avstängd

Genomgång av påskägg å detaljer från sista avsnittet:

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

https://images7.memedroid.com/images/UPLOADED359/633164afe30e...

Har verkligen fastnat för denna nya Star Wars serie, speciellt de tre första avsnitten, den känns mörkare och mer dystopisk än Mandalorian och Obi-Wan enligt mig.

Ja, läste en recension om Andor där han tyckte att det var det bästa Star Wars någonsin. Jag var inte så förtjust i Rogue One.
Star Wars för mig är originaltrilogin. Där finns magin. Return of the Jedi såg jag på bio tre gånger, och jag var med i officiella fanklubben. Hade flera figurer man lekte med, och vi lekte Star Wars på rasterna i skolan och planerade att göra en egen film.

Vill man ha sci fi dystopi så är ju några av Alien-filmerna rätt så deprimerande. Och Blade Runner.

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Ok. Sett sista avsnittet. Toppen, pepp på sässong två osv.
MEN! Det enda jag kan tänka på nu är: Varför bytte de kepsar?
Hjälp mig att förstå!

I början hade han en keps med orange skärm då han var "commander", eller vad hans titel nu var, medans dom andra hade blåa skärmar på sina kepsar. Det var väl lite för att visa att han fortfarande var ledaren i duon.

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt poängen med dom två, men det var intressant att se hur besatt han blev av Andor.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

I början hade han en keps med orange skärm då han var "commander", eller vad hans titel nu var, medans dom andra hade blåa skärmar på sina kepsar. Det var väl lite för att visa att han fortfarande var ledaren i duon.

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt poängen med dom två, men det var intressant att se hur besatt han blev av Andor.

Tycker Syril Karn's karaktär känns rätt meningslös. Sitter mest och käkar corn flakes.

Gnällkuk
Skrivet av ryeshack:

Tycker Syril Karn's karaktär känns rätt meningslös. Sitter mest och käkar corn flakes.

Känns som han kommer ha en större roll i S2, han kändes mest som en bi-figur som fick bygga bakgrund av. Däremot älskar jag Deedra, riktigt bra skurk! Nu har han ätit sig stark på sina fruity loops och kommer bli en ondskefull duo med Deedra S2 tror och hoppas jag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Chefredaktör
Skrivet av Force:

I början hade han en keps med orange skärm då han var "commander", eller vad hans titel nu var, medans dom andra hade blåa skärmar på sina kepsar. Det var väl lite för att visa att han fortfarande var ledaren i duon.

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt poängen med dom två, men det var intressant att se hur besatt han blev av Andor.

Aha, så det var nån slags grej att gubben ville visa att Siryl Karn fortfarande var "chefen" trots att de var där "privat"!
Makes sense. Tack! Nu kan jag sova igen!

Jag gillade hans besatthet. Tänker att besattheten av Andor bara vara en effekt av en grundbesatthet av att "göra rätt", ja enligt Imperiets regler dårå.
Som en liten nyhjärntvättad nazist som hittar mål och mening i en större grupp.
Besattheten av Andor kom väl av att, det var Andor som kom undan och gjorde att Siryl fick sparken.

Kul att han blev typ kär i Dedra Meero, men hanterade det som en stalker.
Och så bodde han hemma hos mamma. Förmodligen uppfostrad rätt hårt hållen, mycket regler. Modern var kanske överbeskyddande. Avsaknaden av en fadersgestalt...
Jag tycker han var en av de absolut intressantaste karaktärerna.
Sa kanske något om vår samtid på något sätt

Releasehästryttare

8/10, Färre space wizards och mer av detta tack, enda jag har att klaga på är att vissa avsnitt va lite väl utdragna i början

Medlem

Om Andor hade visats på tjock-TV 1975, ett par år före första Star Wars-filmen...

(och en liten spoilervarning om man inte hunnit se första säsongen av Andor)

Chefredaktör
Skrivet av Nemo:

Om Andor hade visats på tjock-TV 1975, ett par år före första Star Wars-filmen...

(och en liten spoilervarning om man inte hunnit se första säsongen av Andor)

https://www.youtube.com/watch?v=t9Pccq0DZVc

Missade denna tidigare, underbar ju!

Medlem

Andor är helt underbar även om vissa delar var sega som nåt segt relations drama.
Otroligt grymma karaktärer för alla möjliga små o stora biroller.

Medlem

Utan tvekan bästa Star Wars serien. Star Wars för vuxna som det beskrivits av många.

12
Skriv svar