Streamat spelande, en fluga eller hÀr för att stanna?

Medlem
Streamat spelande, en fluga eller hÀr för att stanna?

Som rubriken lyder, att spela streamat via tjÀnster som tex gamepass och Gforce Now Àr det hÀr för att stanna tror ni?
Började fundera pÄ det nu i samband med att Google gick ut och berÀttade att dom skulle lÀgga ner Stadia. Spelar sjÀlv nu mera allt fler spel via Gforce Now och dÄ min nuvarande PC Àr i Àldsta laget sÄ ser jag denna tjÀnst som en skÀnk frÄn ovan. Spelar just nu Cyberpunk med maxade instÀllningar och rtx on och tycker det fungerar hur bra som helst. Ska tillÀgga att jag har 1000mbs internet sÄ det hjÀlper sÀkert till en del.
Men vad tror och tycker ni om detta fenomen?
Diskutera nedan 😘

Geeks Gaming
Skrivet av svampfan:

Som rubriken lyder, att spela streamat via tjÀnster som tex gamepass och Gforce Now Àr det hÀr för att stanna tror ni?
Började fundera pÄ det nu i samband med att Google gick ut och berÀttade att dom skulle lÀgga ner Stadia. Spelar sjÀlv nu mera allt fler spel via Gforce Now och dÄ min nuvarande PC Àr i Àldsta laget sÄ ser jag denna tjÀnst som en skÀnk frÄn ovan. Spelar just nu Cyberpunk med maxade instÀllningar och rtx on och tycker det fungerar hur bra som helst. Ska tillÀgga att jag har 1000mbs internet sÄ det hjÀlper sÀkert till en del.
Men vad tror och tycker ni om detta fenomen?
Diskutera nedan 😘

Jag tror det Àr hÀr för att stanna men inte nödvÀndigtvis som det ser ut idag.

Det kommer sÀkert att utvecklas en hel del och gÄ genom olika stadier

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror det Àr hÀr för att stanna men inte nödvÀndigtvis som det ser ut idag.

Det kommer sÀkert att utvecklas en hel del och gÄ genom olika stadier

DĂ€r tror jag helt klart du har en poĂ€ng, frĂ„gan Ă€r ju vilken vĂ€g som kommer bli mest populĂ€r? đŸ€” TjĂ€nster likt tex Netflix dĂ€r du streamar material du inte sjĂ€lv Ă€ger eller kommer modellen Nvidia anvĂ€nder sig av dĂ€r du mĂ„ste "Ă€ga" spelen pĂ„ en annan tjĂ€nst för att kunna spela dom. Eller kommer det komma nĂ„got helt annorlunda tro men har ingen anning om vad detta skulle vara isĂ„fall. Men utvecklas tror jag helt klart det kommer göra iallafall

Geeks Gaming
Skrivet av svampfan:

DĂ€r tror jag helt klart du har en poĂ€ng, frĂ„gan Ă€r ju vilken vĂ€g som kommer bli mest populĂ€r? đŸ€” TjĂ€nster likt tex Netflix dĂ€r du streamar material du inte sjĂ€lv Ă€ger eller kommer modellen Nvidia anvĂ€nder sig av dĂ€r du mĂ„ste "Ă€ga" spelen pĂ„ en annan tjĂ€nst för att kunna spela dom. Eller kommer det komma nĂ„got helt annorlunda tro men har ingen anning om vad detta skulle vara isĂ„fall. Men utvecklas tror jag helt klart det kommer göra iallafall

Ja den Àr inte lÀtt

Jag tror fortfarande att spelköp kommer att finnas kvar i stor utstrĂ€ckning men att det kommer vara en grej för mindre utvecklare att köra ett ”bundleavtal” med tex ms eller Sony för att göra ett namn av sig sjĂ€lva.
NÀr de blir stora/kÀnda nog kanske en utgivare plockar upp dessa istÀllet.
Men frÄgan Àr komplex!

NĂ€r det kommer till hĂ„rdvaran sĂ„ tror jag att man pĂ„ sikt kommer ha en ”lĂ€ttare” hĂ„rdvara pĂ„ klientsidan som kan behandla enklare saker för att förhindra/förebygga inputlag/delay/vaddetnukanvara medans de tyngre sakerna ligger i molnet.
Lite som dagens streaming men mer fokus pÄ specialbyggd hÄrdvara för ÀndamÄlet.

BÄde ms och sony hade nog gÀrna minskat kostnaderna för utveckling och tillverkning för konsoler och vi ser ju att halvledarebristen gör det hela problematiskt redan nu

Medlem

Tror xcloud Àr en bra fingervisning hur det kommer se ut.
En prenumeration och tillgÄng till ett bibliotek.

Medlem

Gaming som vi (hardcore gamers) ser det, Àr streaming nog inte riktigt moget för. Vi förvÀntar oss hög fps, hög upplösning, HDR, lÄg latens osv för att nÀmna nÄgra saker. I en streamingkontext blir Àven hög bitrate extremt viktig för sjÀlva bildkvalitén. Nuvarande plattformar uppfyller nÄgra men inte alla dessa kriterier, samtidigt som spelkonsoler/datorer fortfarande Àr överkomliga ur en prissynpunkt och det finns fortfarande en skepsis till att inte Àga spelen och att endast ha tillgÄng till dem medan man Àr internetansluten.

Jag tror ÀndÄ att streaming kan finnas kvar som ett komplement, men mindre pengar kommer satsas pÄ det och som en tidigare forumit var inne pÄ sÄ kommer det sÀkert tillÀmpas pÄ andra anvÀndningsomrÄden (mobilspel osv) till dess att infrastrukturen Àr mogen pÄ riktigt.

Medlem

Har bara streamat spel lite grann, men det finns ju mÄnga fördelar med streaming. Den stora fördelen Àr nog den som du beskriver; att ens halvdana dator kan spela krÀvande spel. Sen Àr det nice att spel blir tillgÀngliga trots att man inte lagt tid pÄ att ladda hem dem och man kan spela nÀr man Àr pÄ resande fot pÄ bÄde laptop och telefon. SÄ det finns sjukt bra fördelar med streaming. Sen kÀnns det ÀndÄ som att det kommer dröja lÀnge innan det blir större Àn t.ex steam eller nedladdade spel pÄ konsol.

Vet inte hur bra det hÀr resonemanget Àr, men lÄt sÀga att streaming Àr framtiden. DÄ Àr ju kanske Microsofts senaste uppköp av spelföretag inte sÄ underligt egentligen. Som en del kanske hört sÄ tjÀnar Microsoft och Sony framförallt pengar pÄ att folk köper spel till deras konsoler, och inte pÄ konsolköpen som kanske Àr lÀtt att tro annars. Kanske vet Microsoft att antalet xboxÀgare kommer att sjunka om streaming blir populÀrt, men Àven om det blir fÀrre som spelar pÄ deras konsol sÄ kommer fortfarande vÀldigt mÄnga att streama spel pÄ bÄde dator och mobil via deras Xbox Game Pass-app. Bara en liten spaning

Sup. /herr Puffing Puff Puffius

1
Skriv svar