Fans jobbar på att släppa Duke Nukem Forever som det var 2001

Robot
Fans jobbar på att släppa Duke Nukem Forever som det var 2001

Bygger på demoversionen från E3 2001.

#duke-nukem-forever


Medlem

men hur blir det med rättigheter, för det har dom knappast ?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

men hur blir det med rättigheter, för det har dom knappast ?

Blir som alla andra fan-projekt. De får ett "cease and desist"-brev och projektet läggs ner.
Jag har helt tappat intresset för såna här projekt då det nästan alltid slutar så. Visst kan det vara kul se vad som är tekniskt möjligt men blir oftast inte mer än så.

Medlem
Skrivet av enborn:

Blir som alla andra fan-projekt. De får ett "cease and desist"-brev och projektet läggs ner.
Jag har helt tappat intresset för såna här projekt då det nästan alltid slutar så. Visst kan det vara kul se vad som är tekniskt möjligt men blir oftast inte mer än så.

Det som kan ske här är kanske att 3dr får släppa det faktiskt, det borde inte vara så mycket problem med rättigheter längre kring Duke eftersom allt ägs av samma företag och 3dr med.


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det som kan ske här är kanske att 3dr får släppa det faktiskt, det borde inte vara så mycket problem med rättigheter längre kring Duke eftersom allt ägs av samma företag och 3dr med.

Jag tänker samma här. Goodwillen man får av att låta dom släppa det här projektet, kanske till och med sälja det och dela pengarna med moddarna, hade ju bara varit bra. Speciellt då Duke är en sovande franchise som alla tittar på och småskrattar. Men ett sånt här projekt välgjort hade nog sålt väldigt bra för alla nostalgiker.


Videomupp

Medlem

Duke hör bön, verkar det som. På Mob DB säger de att de är cirka 100 personer världen över som jobbar på projektet, en stor del av dem är industriveteraner. DNF verkar vara en vit val för både gamers och branschfolk.


Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag antar att dom använder allt material som ändå läckte för ett tag sedan? Det mesta finns ju, rykten säger att det var till 90% klart.

Redaktör
Skrivet av PGR1985:

Jag antar att dom använder allt material som ändå läckte för ett tag sedan? Det mesta finns ju, rykten säger att det var till 90% klart.

Det saknades en hel del i den läckan vad jag förstår. Några uppdrag var "klara", andra saknade mycket innehåll.

Medlem

Hoppas detta går igenom. Gearbox verkar ju inte bry sig alls just nu, de har bara ögon för borderlands?

Vår kära duke förtjänar mycket bättre!


Ryzen 7 5800x | rtx 3060 ti | samsung 980 pro | Nintendo switch |

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag antar att dom använder allt material som ändå läckte för ett tag sedan? Det mesta finns ju, rykten säger att det var till 90% klart.

DNF Restoration Project uppskattar att spelet var cirka 60% klart när de började jobba på det.


Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det saknades en hel del i den läckan vad jag förstår. Några uppdrag var "klara", andra saknade mycket innehåll.

Skrivet av Pjotor:

DNF Restoration Project uppskattar att spelet var cirka 60% klart när de började jobba på det.

<Uppladdad bildlänk>

Okej. Minns för några sedan, att en anställd bad om att få färdigställa projektet. Nämndes i detta sammanhang att det var klart till 90%. Randy Pitchford var inte så imponerad, och gav kalla handen.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag antar att dom använder allt material som ändå läckte för ett tag sedan? Det mesta finns ju, rykten säger att det var till 90% klart.

Det kan inte ha varit så mycket klart, 90% är i princip ett helt spel, som jag ser DF så är det lite av ett luftslott, mycket PR och sådant som är gjort för att visa upp, jag antar att i bästa fall så är spelet klart ~40% om ens det?


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

DNF Restoration Project uppskattar att spelet var cirka 60% klart när de började jobba på det.

<Uppladdad bildlänk>

Ok!


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det kan inte ha varit så mycket klart, 90% är i princip ett helt spel, som jag ser DF så är det lite av ett luftslott, mycket PR och sådant som är gjort för att visa upp, jag antar att i bästa fall så är spelet klart ~40% om ens det?

Jag hänvisar till min föregående kommentar.

Detta nämndes i ett twitter-inlägg av en anställd som ville färdigställa projektet.

Medlem

Det här ser roligare ut.

https://youtu.be/kNHePOv64qQ

Serious Duke 3D - Duke Nukem 3D: L.A. Meltdown remake - Full playthrough - Serious Sam 3 BFE mod

Medlem

Hade det varit bra så hade dom nog släppt det

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Duke hör bön, verkar det som. På Mob DB säger de att de är cirka 100 personer världen över som jobbar på projektet, en stor del av dem är industriveteraner. DNF verkar vara en vit val för både gamers och branschfolk.

Guilty! jag jobbar mestadels med all HUD när det kommer till projektet. Har även gjort lite småfixar här och där, när det kommer till QoL.

Medlem
Skrivet av hetsen:

Guilty! jag jobbar mestadels med all HUD när det kommer till projektet. Har även gjort lite småfixar här och där, när det kommer till QoL.

Häftigt! Man är ju lite nyfiken på hur teamet jobbar, hur många "avdelningar" ni har och sånt. Ni verkar ju ha tagit sjumilakliv sedan juni, när tror du det är klart för släpp?

Kanske FZ kunde göra en intervju, @Tomas Helenius?


Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Häftigt! Man är ju lite nyfiken på hur teamet jobbar, hur många "avdelningar" ni har och sånt. Ni verkar ju ha tagit sjumilakliv sedan juni, när tror du det är klart för släpp?

Kanske FZ kunde göra en intervju, @Tomas Helenius?

Allt är på helt egen nivå, inget tvång, man gör så mycket som man orkar - när man orkar och har tid. När det kommer till avdelningar så har vi

The Council (En grupp med projektledare skulle jag kalla det, dom man går till när man behöver hjälp eller dylikt)
Senior Developer (Lite samma som projektledare men mer fokuserat på kodningsbiten)
2D Art/Textures
3D Design
Audio/Music production
Level Design/Game Design
Programming/Config
Story/Screenplay
Voice actor
Playtester

Vågar inte säga när det eller klart eller så. Jag har otroligt dålig koll på just content då allt mitt fokus sitter på HUD, vilket medför att jag inte drar ner de senaste content allt för ofta, sitter mestadels med orelaterade saker så det har aldrig hänt någon konflikt kodmässigt.

Medlem
Skrivet av hetsen:

Allt är på helt egen nivå, inget tvång, man gör så mycket som man orkar - när man orkar och har tid. När det kommer till avdelningar så har vi

The Council (En grupp med projektledare skulle jag kalla det, dom man går till när man behöver hjälp eller dylikt)
Senior Developer (Lite samma som projektledare men mer fokuserat på kodningsbiten)
2D Art/Textures
3D Design
Audio/Music production
Level Design/Game Design
Programming/Config
Story/Screenplay
Voice actor
Playtester

Vågar inte säga när det eller klart eller så. Jag har otroligt dålig koll på just content då allt mitt fokus sitter på HUD, vilket medför att jag inte drar ner de senaste content allt för ofta, sitter mestadels med orelaterade saker så det har aldrig hänt någon konflikt kodmässigt.

Alltså det låter helt galet proffsigt och strukturerat för ett fanprojekt. Jag läste att det finns flera veteranutvecklare från spelbranschen ombord, så de har kanske ett och annat att säga till om när det kommer till strukturen? jobbar du själv med spel till vardags? Och har ni nån "branschkändis" i teamet som du har blivit starstruck av?

Ursäkta att jag bombar dig med frågor, jag tycker bara det är så jäkla coolt.


Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Alltså det låter helt galet proffsigt och strukturerat för ett fanprojekt. Jag läste att det finns flera veteranutvecklare från spelbranschen ombord, så de har kanske ett och annat att säga till om när det kommer till strukturen? jobbar du själv med spel till vardags? Och har ni nån "branschkändis" i teamet som du har blivit starstruck av?

Ursäkta att jag bombar dig med frågor, jag tycker bara det är så jäkla coolt.

Jag har inte superkoll på allas historia när det kommer till alla utvecklare, men vet att vi har riktigt smarta fellas som sitter och skriver renders för att kunna köra med nyare APIer som DirectX 9 istället för det som spelet kom med.

Själv så har jag aldrig riktigt jobbat med spel, jag jobbade med att göra mobilspel för ca 10 år sedan, men inte med än så. Det här är ett helt nytt scriptspråk för mig, Unreal Scripting, det finns dokumentation på diverse sidor för att jag ska kunna klara mig fram, samt att jag refererar till kod som redan finns i spelat för att lista ut vissa saker. Jag är heller ingen kodare i grunden men jag gör mitt bästa och det verkar de andra vara nöjda och glada med

Den kändisen vi har från branschen skulle jag säga är Lee Jackson, som är skaparen av Grabbag från Duke Nukem 3D, vilket jag tycker är rätt så coolt. Låten i en av våra trailers som heter "Alternative Action Teaser - Duke Nukem Forever 2001 Restoration Project" är den som först var menad för Duke Nukem Forever E3 trailern men byttes ut. Given till oss av Lee Jackson himself

Sen så har vi en välkänd voice actor Gianni Matragrano som gör Dukes röst åt oss, då vi inte kan få med John St. John.

Medlem
Skrivet av hetsen:

Jag har inte superkoll på allas historia när det kommer till alla utvecklare, men vet att vi har riktigt smarta fellas som sitter och skriver renders för att kunna köra med nyare APIer som DirectX 9 istället för det som spelet kom med.

Själv så har jag aldrig riktigt jobbat med spel, jag jobbade med att göra mobilspel för ca 10 år sedan, men inte med än så. Det här är ett helt nytt scriptspråk för mig, Unreal Scripting, det finns dokumentation på diverse sidor för att jag ska kunna klara mig fram, samt att jag refererar till kod som redan finns i spelat för att lista ut vissa saker. Jag är heller ingen kodare i grunden men jag gör mitt bästa och det verkar de andra vara nöjda och glada med

Den kändisen vi har från branschen skulle jag säga är Lee Jackson, som är skaparen av Grabbag från Duke Nukem 3D, vilket jag tycker är rätt så coolt. Låten i en av våra trailers som heter "Alternative Action Teaser - Duke Nukem Forever 2001 Restoration Project" är den som först var menad för Duke Nukem Forever E3 trailern men byttes ut. Given till oss av Lee Jackson himself

Sen så har vi en välkänd voice actor Gianni Matragrano som gör Dukes röst åt oss, då vi inte kan få med John St. John.

Finns det någon insyn om vad Gearbox eller vilka som ni äger det känner att man kör på? Man kan ju ana att dom är medvetna att det sker.


Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Finns det någon insyn om vad Gearbox eller vilka som ni äger det känner att man kör på? Man kan ju ana att dom är medvetna att det sker.

Mig veterligen så har de inte sagt något till oss när det kommer till projektet, ingen har kontaktat oss vad jag har hört. Det finns kanaler på Discord som jag inte har tillgång till då jag inte har med projektledningen att göra eller dylikt. Kan varken säga bu eller bä, tyvärr :/

Medlem
Skrivet av hetsen:

Mig veterligen så har de inte sagt något till oss när det kommer till projektet, ingen har kontaktat oss vad jag har hört. Det finns kanaler på Discord som jag inte har tillgång till då jag inte har med projektledningen att göra eller dylikt. Kan varken säga bu eller bä, tyvärr :/

Jag antar att Gearbox/Embracer skulle stängt ner det redan? Vore en dröm att få spela den här versionen av DNF. Har ni tillgång till allt material? Eller använder ni det som läckte för ett tag sedan?

All heder till er hur som, och det vore tragiskt om projektet lades ner. Vet du föresten om någon i teamet haft kontakt med Gearbox/Embracer som äger rättigheterna?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag antar att Gearbox/Embracer skulle stängt ner det redan? Vore en dröm att få spela den här versionen av DNF. Har ni tillgång till allt material? Eller använder ni det som läckte för ett tag sedan?

All heder till er hur som, och det vore tragiskt om projektet lades ner. Vet du föresten om någon i teamet haft kontakt med Gearbox/Embracer som äger rättigheterna?

Jag känner lite samma sak gällande det, vi hade blivit nedstängda för länge sedan. Gällande material så använder vi så mycket som möjligt ifrån det som läckte, sen få fyller vi i alla blanks helt enkelt. Ju senare man kommer in i spelet, ju mer kommer vi att ha varit de som ligger bakom story osv, vi har ett hyfsat hum då det finns tomma maps osv.

1
Skriv svar