Pc lär få vänta "minst ett år" på Playstation-spel i framtiden

Robot
Pc lär få vänta "minst ett år" på Playstation-spel i framtiden

Möjligtvis med undantag för live service-spel.

#Herman-hulst


Medlem

Sålänge det inte dröjer 3+ år så får man väl vara nöjd.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Det bryter ju lite sönder varför man just skaffar en konsol, just för de spelen bara finns där.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Det bryter ju lite sönder varför man just skaffar en konsol, just för de spelen bara finns där.

Visst är det så. Men pengarna från PC-spelarna är alldeles för smaskiga, nu går det ju att tjäna pengar TVÅ gånger. De vann kanske konsol-kriget men att titta på när Microsoft hinkar in enorma pengar på annat håll blev för svårt att svälja.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Jag är nöjd iaf. Jag är något ointresserad av att äga en konsol igen (Switchen fyller dock en funktion) och är glad att det kan komma till PC över huvudtaget, det var väll mer oklart förut? Deras portar till PC har varit riktigt bra och väl optimerade.

Medlem

Jag väntar gärna. Man får inte glömma att spel generellt behöver 6 månader på sig efter släpp dessa dagar för att vara relativt buggfria så de kan man ju räkna bort ändå.

Medlem

Tror gör man i kyrkan. 🙂

För att Sony överhuvudtaget ska ha en chans mot Microsoft att undvika sin egen demise så kommer de släppa sina PC versioner - day 1. Time will tell.

Medlem

Ett år är för lite! Om det är sant kommer jag inte köpa ett enda spel till PS5, jag väntar lätt hellre ett år på att få en PC-version.

Trist, det känns redan som att man kämpade för att köpa ett PS5 helt i onödan.


signatur

Memento Mori

Moderator | Testpilot

Ser snart ingen poäng med att ha min PS5. De flesta exklusiva spelen kommer till PC i långa loppet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om Sony skulle släppa sina exklusiva PS spel till PC samtidigt finns det inte längre någon anledning till att äga någon konsol förutom en Switch.

Jag tror på allvar att jag skulle sluta köpa konsoler.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Sålänge det inte dröjer 3+ år så får man väl vara nöjd.

Håller helt med, finns så sjukt mycket att spela ändå.

Medlem
Skrivet av A1200G:

För att Sony överhuvudtaget ska ha en chans mot Microsoft att undvika sin egen demise så kommer de släppa sina PC versioner - day 1. Time will tell.

Deras spel säljer ju bra både på konsol och PC - varför skulle de behöva ändra sig?

Testpilot

Skönt när man inte har en PS5 och de har dessutom höjt priset på den.

Medlem

Att de kommer släppa sina spel dag 1 på PC tror jag inte kommer ske under den här generationen iaf. Att deras live service-spel gör det däremot säger ju sig självt. Samtidigt når de en större marknad när väl spelen kommer till PC och de som inte har någon konsol har möjlighet att köpa spelen. Man ser ju bara vilken succé det varit för God of War och Spider-Man på PC t.ex.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Skönt att långa exklusiviteter börjar försvinna.

Hade ju självfallet velat haft dag 1 på PC också på alla spel, men men, 1 år är, som någon nämnde, bättre än 3+.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag går emot strömmen här känner jag men jag kommer inte sluta köpa spelen på konsol även om de släpps dag ett på PC. Soffa, konsol och en stor tv är det rätta sättet att spela på i mina ögon.

Quake-konnässsör

Jag har väntat 7 år på Bloodborne PC release...

Medlem
Skrivet av Margy:

Deras spel säljer ju bra både på konsol och PC - varför skulle de behöva ändra sig?

För att överleva och inte bli Sega.

För er som skulle sluta med konsol, är ni sugna att betala 14 lax för endast graffekort vartannat år so go for it! 🙂

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Skönt när man inte har en PS5 och de har dessutom höjt priset på den.

Tur att det bara är PS5 som gått upp i pris och inte annan hårdvara....
RTX 4080 gick upp 500$ emellan generationer, lika mycket som en PS5 kostar.

Men det är kanske tveksamt att Nvidia kan hålla det priset, vi får väl vad som händer kommande månaderna.

Skrivet av gorbatjov:

Jag går emot strömmen här känner jag men jag kommer inte sluta köpa spelen på konsol även om de släpps dag ett på PC. Soffa, konsol och en stor tv är det rätta sättet att spela på i mina ögon.

Priset, smidigheten, GP/PS Plus Extra är också bra argument. Jag har väldigt svårt att motivera ett PC köp just nu även fast att jag tänkte köra konsol tillfälligt när PS4 Pro släpptes. Får se hur det blir med PSVR2 jämfört med PCVR och hur nästa Steam Deck blir, men jag känner ingen brådska att hoppa över till PC igen annars. PS5 har också kört 60FPS vilket är ok, över 60 är såklart trevligt, men 60 är mer ok jämfört med 30 i alla fall.

Får väl se lite hur mycket konsolerna lyckas kräma ur UE5, hoppas att de lyckas ligga på 60FPS framöver. Matrix var ju tungdrivet, men det är väl typ 2-3 år emellan demot och att fullskaliga spel som är optimerade för motorn släpps, så det kan ju hinna hända lite. Matrix Demot använda tydligen bara en bråkdel av vad lagringsenheten i nya konsolerna klarar av också(upp till ca 400MB/S jämfört med 2500MB/S på series X/S och 5500MB/S på PS5), så det kanske kan göras vissa optimeringar där.

Men glöm inte bort att de säger minst 1 år, dock så bör det bli mycket vanligare med snabbare releaser framöver.
PC spelen blir förmodligen andra vågen, alltså när de har börjat med ganska stora reduktioner av pris på PS5 versionen eller börjar närma sig PS Plus Extra.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ser snart ingen poäng med att ha min PS5. De flesta exklusiva spelen kommer till PC i långa loppet.

Ja och nej, det beror helt på hur lång tid man är benägen på att vänta på ett spel. Personligen när det kommer till exklusiva spel jag inte får tag i innom 6mån-1år faller oftast mellan stolarna då det hinner komma andra saker när det väl kommer och har då inte tid.

Sedan ska man inte glömma att det är enkelheten och priset som är den huvudsakliga anledning till att skaffa en konsol över PC. Speciellt med dagens priser på vitala komponenter samt bristen på dem.

Skrivet av N3gn4v:

Det bryter ju lite sönder varför man just skaffar en konsol, just för de spelen bara finns där.

Samma sak här, den grova majoriteten av personer som skaffar konsoler kan inte eller har inte någon lust att spendera en hel konsols kostnad bara på en komponent för en PC.

Att spel kommer till PC tycker jag inte minskar värdet på konsolerna överhuvudtaget, det är bara bra om fler kan få uppleva bra spel.

Medlem
Skrivet av A1200G:

För att överleva och inte bli Sega.

Vad är det som gör att de inte kommer överleva om de inte ger ut sina spel dag ett på PC? Du måste väl ha en anledning (eller flera) i åtanke?

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Det bryter ju lite sönder varför man just skaffar en konsol, just för de spelen bara finns där.

Förstår mig aldrig på folk som resonerar såhär. Att man köper en konsol *bara* pga eventuella exklusiva spel. Så att bara för att fler får spela några spel så kommer folk sluta köpa konsoler?

Tveksamt när smidigheten av att ha en konsol man inte behöver uppgradera/byta ut under en generation (om man inte vill köpa 'pro' eller slim-varianter som kommer). Att kunna sitta i soffan och slöspela något gött.
Sådant måste ju väga upp så otroligt mycket mer än ett par spel.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag går emot strömmen här känner jag men jag kommer inte sluta köpa spelen på konsol även om de släpps dag ett på PC. Soffa, konsol och en stor tv är det rätta sättet att spela på i mina ögon.

Exakt så jag lirar, fast med PC.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

NuZ
Testpilot

Spelar absolut ingen roll för mig. Då konsol är sättet jag spelar och jobbar på en PC. Betydligt billigare dessa dagar med konsol än att behöva uppgradera PC’n stup i kvarten. Sen soffa, handkontroll och TV är ju mysigt som attan att spela och så man bör spela också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag som hade tänkt att vänta in en slim, då behöver jag inte det så jag redan pungat ut för ett grafikkort som leverera PS5 prestanda. Så 6 papp att köpa spel för istället


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Ett år tycker jag inte är så farligt. Man kan ju alltid se det som att PS-folket får betatesta spelet

Medlem

Spelar det egentligen någon roll att ett spel är fördröjt ett år till den plattform man föredrar längre? Jag har så sjukt många spel i min backlogg att jag ligger flera år efter redan. Spelen är dessutom ofta mycket billigare efter ett par år så jag ser bara fördelar med det


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Eftersom deras intressanta spel oftast är det pga singelplayer story kan de vänta flera år utan att jag blir ledsen. De spelen håller oftast att spelas 5 år efter release.

Skrivet av Snabeltorsk:

Exakt så jag lirar, fast med PC.

Några fördelar konsolerna har är ett smidigare ui för att hanteras med handkontroll, generellt färre buggar i spel och lågt pris på hårdvaran (som snabbt äts upp av de dyra spelpriserna om man inte köper fysiska spel och säljer vidare)
Annars är det mest fördelar på pc.

Medlem
Skrivet av Ph3noM:

Förstår mig aldrig på folk som resonerar såhär. Att man köper en konsol *bara* pga eventuella exklusiva spel. Så att bara för att fler får spela några spel så kommer folk sluta köpa konsoler?

Tveksamt när smidigheten av att ha en konsol man inte behöver uppgradera/byta ut under en generation (om man inte vill köpa 'pro' eller slim-varianter som kommer). Att kunna sitta i soffan och slöspela något gött.
Sådant måste ju väga upp så otroligt mycket mer än ett par spel.

Håller med. Med en konsol är det i princip bara att starta och spela. Alla spel funkar med varandra. Alla har samma chatprogram. Alla har samma hårdvara så man vet att spelet kommer funka ok. Jag behöver inte installera om konsolen då och då för att den börjar bli seg.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Det är smart. Då kan de sälja spelet flera gånger till samma personer. Först konsol, sen pc med extra funktioner, sen konsolversion med pc-funktioner som kallas definitiv, sen en remaster som kallas remake där de tar fullpris igen. Fyra försäljningar av ett spel, inte illa.

12
Skriv svar