Blizzard ber om ursäkt för Overwatch 2-släppet

Robot
Blizzard ber om ursäkt för Overwatch 2-släppet

Och tar bort telefonkravet för de flesta existerande Overwatch-spelarna.

#Blizzard, #Overwatch-2


Gnällkuk

"...om allt går som planerat."


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

det har sin fördel att spela mellan 06-08, har inte märkt nå problem


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Trodde först dom bad om ursäkt att dom släppte en uppföljare enbart för att monotize it.

Medlem

Spelet, precis som det verkade i trailers och gameplay är ju nästintill exalt likadant som Ow1? Har kärt typ 7 kartor och alla har vart Ow1 kartor men något uppdaterat och gubbarna är exakt sig lika med några små ändringar i abilities. Sjukt att kalla det för Ow2. Mer Overwatch 1.2. Knappt 1.5 alltså. Rätt så besviken ännu


signatur

The King is Back

Medlem

Ett spel som inte borde finnas men ett bra sätt för ett pengasuktande företag att få in mer ge-oss-dina-pengar system.

Aja, ska undersöka om det är kul och fungerar som 100% f2p nu och i längden.

Skrivet av FortuN:

Spelet, precis som det verkade i trailers och gameplay är ju nästintill exalt likadant som Ow1? Har kärt typ 7 kartor och alla har vart Ow1 kartor men något uppdaterat och gubbarna är exakt sig lika med några små ändringar i abilities. Sjukt att kalla det för Ow2. Mer Overwatch 1.2. Knappt 1.5 alltså. Rätt så besviken ännu

Jag har som du, svårt att se allt nytt. Extremt besviken. Det känns som du säger; som knappt overwatch 1.5 på sin höjd.

Upp till bevis från blizzard nu med och patcha och uppdatera med nytt content!

Medlem

För mig som aldrig lirat overwatch innan, vägrade betala pengar för en hero shooter, där det fanns nästan identiska spel som var gratis. Ex paladins. sedan började jag lira warzone etc. Nu när det är gratis har jag provat det i ett par timmar och haft riktigt skoj. Gratis är gott. Förstår inte varför man klagar på det? Dock är köerna för att komma in i spelet brutala, jg har kids och inte mycket tid till spel, så att sitta i kö i 30 min är brutalt och känns så jäkla dumt.

Medlem
Skrivet av Bf1942:

För mig som aldrig lirat overwatch innan, vägrade betala pengar för en hero shooter, där det fanns nästan identiska spel som var gratis. Ex paladins. sedan började jag lira warzone etc. Nu när det är gratis har jag provat det i ett par timmar och haft riktigt skoj. Gratis är gott. Förstår inte varför man klagar på det? Dock är köerna för att komma in i spelet brutala, jg har kids och inte mycket tid till spel, så att sitta i kö i 30 min är brutalt och känns så jäkla dumt.

"bUt It Is FrEe To PlAy" är ingen ursäkt för ta bort ett väl fungerade spel och göra spelet extremt grindit och låsa content bakom paywall i en "uppföljare"

Dessutom va grejen med OW2 PvE content som inte ens existerar, som dom även kommer ta betalt för.

Medlem

Jag testade en quickplay-runda till morgonkaffet. Inga köer och stabila servrar på morgonkvisten, men jag tycker matcherna känns slöare och tommare när det bara är 5v5 istället för 6v6. Ingen höjdare, det var bättre förr.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Blir spännande att se hur länge ow2 kommer vara populärt, om de lyckas behålla antalet spelare fram till årsskiftet.

Jag står fortfarande fast vid att de borde ha haft kvar ow1 som ett komplement till ow2. Kanske integrerat det i ow2 så att man kan skifta så fort man vill spela första spelet. Då kan folk i lugn och ro testa de olika spelen för att se vilken de föredrar. Floppar ow2 så kan de istället lägga resurserna på ow1. Klart många vill testa ow2 eftersom det är blizzard och nytt men synd att man gjorde det med ow1 liv som insats...

Hade hellre betalt en engångssumma för ow2 (ungefär samma som för ow1) och fått ett fullständigt spel istället för detta Free2play-koncept de kör nu.

Bortsett från det kommer jag ge ow2 en ärlig chans, drar igång någon match ikväll om jag får komma in och inte blir utkastad.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Gnälliga gejmers fortsätter gnälla i ännu en tråd:)

För utom serverstrul har tomefan Blizzard inte gjort något fel med detta spel. De gör samma sak som sina konkurrenter och på frågan om att de är snarare ett OW 1,5 än en 2a, det visste vi väl för fan redan för 2 år sen typ. Herregud.
Jag är absolut inget OW-fan. Inte spelat det på många år men tycker detta släppet är kul! Har inget emot f2p-modellen med battlepass, det är så alla stora multiplayer-spel jobbar. Om de inte duger så får man nog hålla sig till "indie-spelen".

Klart kostymnissarna ska tjäna pengar också. Det är väl inte så konstigt. Inte gratis att driva ett spelföretag. Lär ju knappast va billigare att jobba med ett multiplayer-spel som ska hålla alla tjuriga fans glada med ny content i flera år. Men det är ju inte okej att tjäna pengar längre🤣

Geeks Gaming

Fick äntligen spelat lite vid typ 7 på morgonen. Allt de roliga är borta. Och taskigt läge om man inte låst upp allt i Overwatch 1.. för nu måste du betala för dom skinsen du inte hade. Även om du betala 500kr när spelet släpptes.

Skribent
Skrivet av Jinxswe:

Fick äntligen spelat lite vid typ 7 på morgonen. Allt de roliga är borta. Och taskigt läge om man inte låst upp allt i Overwatch 1.. för nu måste du betala för dom skinsen du inte hade. Även om du betala 500kr när spelet släpptes.

Förlåt mig, men vad av "allt det roliga" är borta?

Jag är rätt nöjd med att allt verkar ganska likt, fast lite snyggare, och uppskattar att tanksen är mäktigare. Gillar också att jag kan välja att köpa skins till mina favorithjältar istället för att farma lootboxar och bara hoppas på det bästa

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Förlåt mig, men vad av "allt det roliga" är borta?

Jag är rätt nöjd med att allt verkar ganska likt, fast lite snyggare, och uppskattar att tanksen är mäktigare. Gillar också att jag kan välja att köpa skins till mina favorithjältar istället för att farma lootboxar och bara hoppas på det bästa

Håller med dig.

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Förlåt mig, men vad av "allt det roliga" är borta?

Jag är rätt nöjd med att allt verkar ganska likt, fast lite snyggare, och uppskattar att tanksen är mäktigare. Gillar också att jag kan välja att köpa skins till mina favorithjältar istället för att farma lootboxar och bara hoppas på det bästa

vet itne om jag uppskattar att tanksen är mäktigare, har bara kört lite men både Sigma och Reinhardt är ju helt cray cray


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Händer inte detta vid exakt alla spel/expansionsläpp som Blizzard någonsin gjort?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Geeks Gaming
Skrivet av Jonas Vågström:

Förlåt mig, men vad av "allt det roliga" är borta?

Jag är rätt nöjd med att allt verkar ganska likt, fast lite snyggare, och uppskattar att tanksen är mäktigare. Gillar också att jag kan välja att köpa skins till mina favorithjältar istället för att farma lootboxar och bara hoppas på det bästa

För dom gjort allt "meta". Tagit bort skills eller ändrat dom enbart för att passa esport.

Kunde man mer eller mindre göra i ettan också. Men nu måste jag betala riktiga pengar för skins som jag tekniskt sett hade men inte låst upp. Och alla de ingame pointsen man hade i förra är borta så tekniskt sett har de låst saker du fått med spelet kostar nu riktiga pengar.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Gnälliga gejmers fortsätter gnälla i ännu en tråd:)

För utom serverstrul har tomefan Blizzard inte gjort något fel med detta spel. De gör samma sak som sina konkurrenter och på frågan om att de är snarare ett OW 1,5 än en 2a, det visste vi väl för fan redan för 2 år sen typ. Herregud.
Jag är absolut inget OW-fan. Inte spelat det på många år men tycker detta släppet är kul! Har inget emot f2p-modellen med battlepass, det är så alla stora multiplayer-spel jobbar. Om de inte duger så får man nog hålla sig till "indie-spelen".

Klart kostymnissarna ska tjäna pengar också. Det är väl inte så konstigt. Inte gratis att driva ett spelföretag. Lär ju knappast va billigare att jobba med ett multiplayer-spel som ska hålla alla tjuriga fans glada med ny content i flera år. Men det är ju inte okej att tjäna pengar längre🤣

Inget fel?

Citat:

No in-group indicator while in-match, removed

The little line that connected player icons when pressing tab no longer exists. There is no other way of knowing if you are playing against a premade team anymore and how many players the enemy group consists of. This, apparently, was present only in non-role queue modes of Overwatch 1, in Overwatch 2, however, it is absent entirely.
Reputation is no longer shown directly above a player's icon and is now extremely hidden

It is no longer possible to judge at the first glance what kind of a player you are teamed up with, while it was in no way a 100% accurate assessement before, it was still something. The only way to see the reputation of a player is when you press escape, go to a social tab and click RMB on a player, also its shown when you open an endorsing menu AFTER the match, when its already too late. The endorsements themselves are now less detailed, you can't endorse a specific trait of a player and you can no longer endorse enemy players. No idea why Blizzard would hide reputation indicator so far away from other players to see.
No more ability mini-cutscenes when inspecting a character in the menu, removed

This was probably too cumbersome to keep up as the game is constantly changing, still it was a nice touch.
No level based progression system outside of Battle Pass, questionable Premium Battle Pass value

The battle pass in question is heavily restricted for F2P players, you get almost nothing as a reward compared to OW1, also you don't get any premium credits for buying the Battle Pass so there is no way of earning cashback for your purchase, this cashback could potentailly counteract some of the issues communtiy has with the new monetization and is a popular choice for developers of other similar games to appeal to the customers and provide more value for their money.

This is a part of an even bigger issue regarding economy of premium credits and cosmetic costs which is covered in a separate section of this post. Essentialy, what you need to know is that the days of free earnable cosmetics are gone.
No more indication of playtime via icons, less showing off options in general

If you are an OW1 player there is no way to show off that you are a veteran, also despite the introduction of player cards and titles there are less showcasing options in general, your reputation as mentioned above is well-hidden, the afore mentioned titles are only shown on POTGs which feels redundant as the POTG animations themselves are just straight up better, there is no time spent type player badges (bronze, silver, gold etc.), it doesn't even show your rank itself in a ranked match anymore for whatever reason. Bragging rights heavily nerfed sadge.
No more priority pass tickets for QP and ranked playlists, removed

I know these were mostly a meme, but Blizzard could have actually tweaked the system to make it better instead of just scrapping it altogether. The lack of this feature should be much more apparent when the population of the game will inevitably die down, queue times will increase and the most popular role will be harder to queue for.
No more "on-fire" system, removed

Sad, but Blizzard said a similar feature is to be added back at some point in the future.
No Arcade incentives, aka winstreak rewards and featured gamemode of the day rewards removed

There is now a battle pass XP reward as a matchmaking incentive for unpopular roles (which ranges from 100 to 500 xp depending on the demand), no idea why Blizzard couldn't shove the same reward to for winstreaks, now you just get nothing for continuous wins. There are, however XP rewards for winning Arcade matches in general, featured gamemode of the day rewards are still absent.
"Find a group" feature removed

It is no longer possible to form groups and create lobbies with random players for QP, Ranked and Arcade play. This is not to be confused with custom games which are still fully functional. This makes finding premade groups for coordinated play or just creating a premade team in general a lot harder for those who don't have friends to play with.
End-game statistics summary, endorsement cards and personal record stats were completely removed

Play Of The Game is now the only thing you see in the end-game, after that you are removed from the match and awarded XP. Blizzard previously mentioned that medals were removed because there is now a more accurate TAB screen that allows you to see specifically what impact your or enemy team made, this, however didn't exactly contradict with the end-game screen that provided more detailed stats for you to assess and read up to gauge your effectiveness in the match, there is no real reason why that screen was removed, in my opinion it heavily takes away from the feel of competitive nature of the game. Also it just makes no sense.

As of writing this post these statistics are completely absent and there is no way to access the data, the game now tracks your stats only from Competitive Season 31 going forward.
Almost all cosmetics suffered a massive increase in cost, yet only 60 credits can be earned weekly

For example: POTG animations now cost 750 compared to 250 in OW1 (A +200% increase in cost), and new legendary skins now cost 1900 credits (a +90% increase in cost), new costs and new premium currency ratio as 1:1 to Legacy Credits as well, which means all the credits that you saved up in Overwatch 1 are roughly doubled in value since it is no longer possible to freely farm credits in Overwatch 2.

You are limited to 60 credits per week, for reference: with this amount of earnable credits you, as a free player, can buy only 1 legendary skin per 8 months of non stop grind. This might not be that big of an issue for veteran players, but a huge problem for newer players that don't have an offshore account worth of Legacy Credits and are now stuck with new abysmal monetization system.

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Förlåt mig, men vad av "allt det roliga" är borta?

Jag är rätt nöjd med att allt verkar ganska likt, fast lite snyggare, och uppskattar att tanksen är mäktigare. Gillar också att jag kan välja att köpa skins till mina favorithjältar istället för att farma lootboxar och bara hoppas på det bästa

Jag håller med bortsett från att köpa skins biten. Jag har inget emot att man kan betala för skinsen men att få ihop tillräckligt med currency tar vansinnigt länge om du inte tänker betala 200kr (eller vad det nu var) för ett Legendary Skin. Jag saknar inte möjligheten att köpa lootboxes, men jag saknar lootboxes som rewards när man levlar.

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Förlåt mig, men vad av "allt det roliga" är borta?

Jag är rätt nöjd med att allt verkar ganska likt, fast lite snyggare, och uppskattar att tanksen är mäktigare. Gillar också att jag kan välja att köpa skins till mina favorithjältar istället för att farma lootboxar och bara hoppas på det bästa

Du kunde köpa vilket skin du ville i OW1 också lol

Medlem

Ang SMS-verifikationen så fick det mig att tänka på "you guys don't have phones?" eller vad han nu sa. Hade ju varit klockrent om samme snubbe dök upp och sa samma sak här...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Har haft en match där min pc frös och fick koppla ur den, annars knappt något strul. Rätt kul med fortfarande, så jag får krypa till korset och ta tillbaka min gissning om att spelet kommer floppa helt


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Force:

Händer inte detta vid exakt alla spel/expansionsläpp som Blizzard någonsin gjort?

Det händer vid alla stora släpp av multiplayerspel, inte bara Blizzards. Anstormningen av spelare är alltid mycket större de första dagarna än det är någon vecka senare. Alla vill prova spelet så fort det släpps, och sen lugnar det ner sig, både för att många kanske inte återkommer och spelar mer, och för att folk spelar på mer utspridda tider.

Skribent
Skrivet av Jinxswe:

För dom gjort allt "meta". Tagit bort skills eller ändrat dom enbart för att passa esport.

Kunde man mer eller mindre göra i ettan också. Men nu måste jag betala riktiga pengar för skins som jag tekniskt sett hade men inte låst upp. Och alla de ingame pointsen man hade i förra är borta så tekniskt sett har de låst saker du fått med spelet kostar nu riktiga pengar.

Jag har ännu inte hunnit testa tillräckligt för att kunna avgöra om ändringarna som gjorts är till det sämre - allt känns snabbare och jag uppskattar att det inte finns lika många barriärer överallt 🙂

Jag har nog inte reflekterat över alla negativa aspekter som du tar upp utan enbart upplevt att det känns enklare att bara kunna klicka hem ett skin och se direkt att det kostar 49:- (obs, har ej köpt något än). Men du har rätt i att många saker faktiskt kostar pengar nu som man kunde "råkat få" i en låda tidigare 😕

Skrivet av Luciphear:

Jag håller med bortsett från att köpa skins biten. Jag har inget emot att man kan betala för skinsen men att få ihop tillräckligt med currency tar vansinnigt länge om du inte tänker betala 200kr (eller vad det nu var) för ett Legendary Skin. Jag saknar inte möjligheten att köpa lootboxes, men jag saknar lootboxes som rewards när man levlar.

Skrivet av Rakoon:

Du kunde köpa vilket skin du ville i OW1 också lol

Det.... har du iofs rätt i när jag tänker efter 😅 men det känns ändå enklare och rakt på sak i ow2. Sen priserna på skins är helt uppåt väggarna!

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Du kunde köpa vilket skin du ville i OW1 också lol

Schhh... låt honom shilla ifred till Blizzard..

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Du kunde köpa vilket skin du ville i OW1 också lol

Om du hade tillräckligt med in-game currency, som inte gick att köpa direkt utan bara lite här o där via lootboxes eller en hel del spelande. Föredrar dock fortfarande det gamla alternativet och är rätt nöjd med att jag redan låst upp majoriteten av allt i spelet innen det sattes bakom betalvägg.

Medlem

Tänker ju knappast betala 200 kr eller va de blir för ett season pass. Man får dessutom inga coins för att klara season pass så det blir väl typ alltid att man faktiskt skulle få betala?

Detta är min uppfattning om gameplay:

Är du DPS eller om du gillar snabba FPS spel som Apex, Valorant etc., då kommer du kanske gilla nya OW2. För nya 5v5 formatet och kartdesignen har förändrat hur spelet känns och hur folk spelar det och vad som krävs för att vinna med ett lag.

Spelet har blivit väldigt mycket snabbare. För att vinna måste du faktiskt ha mer teamplay och koordination än föregångaren. Detta kommer påverka de olika ranker annorlunda. I de högre ranker och proffsnivån kommer OW2 vara väldigt kul. Även för tittare kommer det nog vara roligare.

I de lägre ranker uppstår problemen. Enligt data från 2018 så är det runt 50% som befinner sig på brons-guld nivå. På denna nivån pratas det knappt och detta leder till KAOS på de nya kartorna. Alla springer runt åt olika håll och jagar kills. Det känns som Team deathmatch.

Nya kartdesignen påverkar heroes olika också. De som är snabba och kan ta sig upp över väggar (eller igenom) är nu väldigt bra medan resterande får det svårare, speciellt när det gäller support heroes.

Om jag bortser från alla tekniska problem, priser och skins osv så får spelet 4/10 i betyg i detta läget. OW1 hade sina problem och behövde lösningar, men OW2 är inte svaret. Iaf inte för den casual spelaren som gillar solo/duo Q.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

För dom gjort allt "meta". Tagit bort skills eller ändrat dom enbart för att passa esport.

Kunde man mer eller mindre göra i ettan också. Men nu måste jag betala riktiga pengar för skins som jag tekniskt sett hade men inte låst upp. Och alla de ingame pointsen man hade i förra är borta så tekniskt sett har de låst saker du fått med spelet kostar nu riktiga pengar.

Detta stämmer inte, snarare tvärtom. Kan nu spela alla karaktärer jag vill utan att känna att någon av de är värdelösa, spelet uppmuntrar individuella beslut mer än i ettan. Med nya hjälten Kiriko kan man nu dessutom nå fram till de DPS som pga dåliga beslut hamnat långt bort från gruppen. "I need healing-behind enemy lines" memen kan äntligen dö ut nu.

Allt som allt känns spelet mer förlåtande gällande misstag jämfört med ettan.

Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Tänker ju knappast betala 200 kr eller va de blir för ett season pass. Man får dessutom inga coins för att klara season pass så det blir väl typ alltid att man faktiskt skulle få betala?

Detta är min uppfattning om gameplay:

Är du DPS eller om du gillar snabba FPS spel som Apex, Valorant etc., då kommer du kanske gilla nya OW2. För nya 5v5 formatet och kartdesignen har förändrat hur spelet känns och hur folk spelar det och vad som krävs för att vinna med ett lag.

Spelet har blivit väldigt mycket snabbare. För att vinna måste du faktiskt ha mer teamplay och koordination än föregångaren. Detta kommer påverka de olika ranker annorlunda. I de högre ranker och proffsnivån kommer OW2 vara väldigt kul. Även för tittare kommer det nog vara roligare.

I de lägre ranker uppstår problemen. Enligt data från 2018 så är det runt 50% som befinner sig på brons-guld nivå. På denna nivån pratas det knappt och detta leder till KAOS på de nya kartorna. Alla springer runt åt olika håll och jagar kills. Det känns som Team deathmatch.

Nya kartdesignen påverkar heroes olika också. De som är snabba och kan ta sig upp över väggar (eller igenom) är nu väldigt bra medan resterande får det svårare, speciellt när det gäller support heroes.

Om jag bortser från alla tekniska problem, priser och skins osv så får spelet 4/10 i betyg i detta läget. OW1 hade sina problem och behövde lösningar, men OW2 är inte svaret. Iaf inte för den casual spelaren som gillar solo/duo Q.

Season pass premium kostar 1000 overwatch coins eller 10€, man kan tjäna upp till 60 overwatch coins per vecka genom weekly challenges så tjänar man allt under en säsong bör man ha samlat mer än halva kostnaden av nästa premium pass. Spelar man spelet mycket kommer det kosta i runda slängar 30€ för att köpa alla battlepass under året. I min mening är detta helt acceptabelt. Att all kosmetika måste köpas nu är inte det men tyvärr dagens trend.

Man har nu implementerat ett detaljerat ping system i spelet så att folk som inte röstchattar kan förmedla laget sin intention.

12
Skriv svar