The Last of Us-seriens Ellie uppmuntrades att inte spela spelet

Medlem
Skrivet av Thane:

Tror inte många tycker det är relevant om en 14-årig karaktär är vacker

Skådespelaren är 19 år.
Oavsett om det är en bäbis i en film så väljer man ingen ful unge.

När det sedan gäller en huvudkaraktär dessutom.
I detta fall misslyckades dom uppenbarligen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av heady89:

Många har en relation till karaktärerna och dess historia om det så är spel eller annat medium, och det är inte på något sätt konstigt att man vill se respekt av källmaterialet.

Respekt för källmaterialet i detta fall måste väl ändå handla mest om hur karaktärerna beter sig och vad som händer och inte att de är 100 % porträttlika?

Man skulle kunna förlägga exakt samma story till andra delar av världen då deras ursprung och utseende inte är relevant för handlingen.

Det kryllar av nyinspelningar av filmer där karaktärerna inte liknar originalen det minsta utan att folk gnäller?

Medlem
Skrivet av lonian:

Skådespelaren är 19 år.
Oavsett om det är en bäbis i en film så väljer man ingen ful unge.

När det sedan gäller en huvudkaraktär dessutom.
I detta fall misslyckades dom uppenbarligen.

Nu är ju inte skönhet något objektivt med utgång från dina åsikter

Medlem
Skrivet av Thane:

Nu är ju inte skönhet något objektivt med utgång från dina åsikter

Jag var i alla fall inte ensam om att tycka hon är ful. Men andra gillar väl henne så visst.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

eld
Medlem
Skrivet av lonian:

Skådespelaren är 19 år.
Oavsett om det är en bäbis i en film så väljer man ingen ful unge.

När det sedan gäller en huvudkaraktär dessutom.
I detta fall misslyckades dom uppenbarligen.

Hon var 17 när de började spela in serien, men nej, ingen hälsosam människa sitter och graderar barn i filmer efter deras utseende.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag var i alla fall inte ensam om att tycka hon är ful. Men andra gillar väl henne så visst.

Är det inte bättre att bara hålla käften om vad du tycket om någon tonårings utseende?

Väldigt konstigt beteende från en del personer som ofta måste kommentera unga tjejers utseende.

Medlem
Skrivet av Margy:

Är det inte bättre att bara hålla käften om vad du tycket om någon tonårings utseende?

Väldigt konstigt beteende från en del personer som ofta måste kommentera unga tjejers utseende.

Jag kan kommentera unga pojkars utseende i filmer om du hällre vill det. Film är film.
Jag kan även tycka vad jag vill om äldre personers utseende.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag kan kommentera unga pojkars utseende i filmer om du hällre vill det. Film är film.
Jag kan även tycka vad jag vill om äldre personers utseende.

Smått obehagligt.

Medlem
Skrivet av zevile:

Smått obehagligt.

Håller med dig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Hade ett längre inlägg, men.. asså...
Ät sörjan om ni vill. Jag orkar inte prata om media längre. I'm out.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem

Nu ska man inte dömma efter utseendet men Ellie såg ju snygg ut i spelet. I serien...hm 🙂

Medlem
Skrivet av Margy:

Respekt för källmaterialet i detta fall måste väl ändå handla mest om hur karaktärerna beter sig och vad som händer och inte att de är 100 % porträttlika?

Man skulle kunna förlägga exakt samma story till andra delar av världen då deras ursprung och utseende inte är relevant för handlingen.

Det kryllar av nyinspelningar av filmer där karaktärerna inte liknar originalen det minsta utan att folk gnäller?

Respekt för källmaterialet gäller väl minst lika mycket det utseende, utrustning och beteende som definerat dem ? Det är karaktärer, att låssas som att just X inte spelar roll blir så himla genomskinligt.

De flesta som jag pratar med och som delar uppfattningen är sällan ute efter någon 100%ig representation (edge cases finns alltid) utan man vill inte att etablerade karaktärer och IP:n används som slagträ i aktivistiska rörelser på bekostnad av dem. Man råkar inte göra Superman bisexuell som bekämpar klimatförändingar, Duke till pridequeen eller något annat trams, det är ju bara för att peta folk i ögonen, och det går som vi sett nästan alltid ut över serierna, filmerna eller spelens kvalité och karaktärer.

Detta genomsyrar alla möjliga områden de senaste åren. Fanns exempelvis flera polisserier som aktivt hyrde in folk för att få serierna besatta av polisvåldet och misstänkliggöra poliser i stort, i den proccessen lyckas man totalt demolera dessa serier.

Jag är den första som säger att gör de spel på Blade så ska han vara lik Wesley Snipes och mörk. Ser verkligen inte problemet och har full förståelse för att folk blir förbannade. Gör nytt eget aktivistisk material iställer för att förstöra allt man rör, oh wait!, ingen är intresserad av att se på aktivistisk propagande i någon högre utsträckning så det är bäst vi tar något etablerat för banka vårt budskap in i folks huvuden. Det blir påklistrat, genomskinligt och blir totalt ointressant med noll trovärdighet.

Medlem
Skrivet av heady89:

De flesta som jag pratar med och som delar uppfattningen är sällan ute efter någon 100%ig representation (edge cases finns alltid) utan man vill inte att etablerade karaktärer och IP:n används som slagträ i aktivistiska rörelser på bekostnad av dem. Man råkar inte göra Superman bisexuell som bekämpar klimatförändingar, Duke till pridequeen eller något annat trams, det är ju bara för att peta folk i ögonen, och det går som vi sett nästan alltid ut över serierna, filmerna eller spelens kvalité och karaktärer.

Detta genomsyrar alla möjliga områden de senaste åren. Fanns exempelvis flera polisserier som aktivt hyrde in folk för att få serierna besatta av polisvåldet och misstänkliggöra poliser i stort, i den proccessen lyckas man totalt demolera dessa serier.

Vad har detta med att karaktärerna i Last of Us TV-serien inte ser ut exakt som i spelet att göra?

Medlem
Skrivet av A1200G:

Nu ska man inte dömma efter utseendet men Ellie såg ju snygg ut i spelet. I serien...hm 🙂

”At the beginning of The Last of Us Part 1 (and in Left Behind) in Summer 2033, Ellie is 14.”

Medlem
Skrivet av Thane:

”At the beginning of The Last of Us Part 1 (and in Left Behind) in Summer 2033, Ellie is 14.”

I Part II så är hon över 18!? Oavsett, om hon är 14 eller 18 så ser hon betydligt bättre ut i spelet än i serien. Bara ett konstanterande, inget illa menat. 🙂

Medlem

Var tvungen att gå med i forumet, enbart p.g.a. denna tråden. Kort och gott, det spelar ingen roll vad vanliga människor tycker, det är personerna bakom produktionen som bestämmer. Människor lägger ut stora pengar för att få lova att filmatisera olika typer av IP, och den dagen man börjar bry sig om, som i detta fallet, en högljud minoritet på internet, då är det sista dagen vi får se denna typen av filmatiseringar. Oavsett om det är en fiktiv karaktär eller ej, så är det creepy om man känner att man måste kommentera någons utseende. Det finns gott om "underhållning" gjord för människor som lägger vikt vid andra människors utseende, och om inte den typen av "underhållning" duger, då får man använda sin fantasi och läsa (eller skriva) fan fiction to your hearts content, det är ingen som stoppar dig.

123
Skriv svar