Meta Quest Pro avtäckt - premium-VR för 19 500 kr

Medlem
Skrivet av FRULZ:

lol. Det enda som kan locka mig till att vilja uppgradera från Quest 2 är längre batteritid.. Typ 4 timmar. Inte kortare batteritid till 4 gånger högre pris...

Om du klr original så köp bobo vr strap med powerbank eller kiwi eller elite battery så har du 4 timmar.
Eller så vilken större powerbank som helst för fler timmar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har inte läst att Pico 4 skulle ha liknande feedback som PSVR2 kontrollerna. Vart har du läst/sett det?
Det är skillnad på Pico 4 och Quest Pro passthrough då Quest pro har fler kameror och Metas computer vision är rejält förfinad jämfört med alla konkurrenter.
Men ja, för att kolla mobil, skärm, leta efter drickan mm så fungerar ju Pico 4 färg passthrough lika bra

Pico 4 har XR2 Gen 1 chippet.
Quest Pro har XR2+ Gen 1 eller vad det kallades.
Quest 3 ska ha XR2 Gen 2 chip vilket är en ny generation och på GPU delen minst dubbelt så kraftfull som XR2 Gen 1

Alltid snack om stulen data hit och dit.
Datan blir stulen hela tiden.
Pico/ByteDance säger sig ha fixat så att data i EU stannar i EU.
Dessutom stjäl Apple, google mm data också.
Sen så har många kinesiska techprylar så jag tror majoriteten bryr sig helt enkelt inte.

Från länken jag postade:
"Pico also says its new controllers have a “HyperSense broadband motor” for more realistic haptic feedback. We’ll be testing this in our review."
Jag hoppas på det, vore tråkigt om det inte stämmer. De som testat PSVR2 verkar ju riktigt nöjda med ökad feedback i VR, känns nästan som en av de viktigare framstegen.

Angående Passthrough, så blir man snabbt illamående av fiskögat till lins när det används, om Pro har löst det är det ju bra, men så många kameror kommer nog inte på någon konsumentvänligt prissatt nivå på ett tag. Om mixed reality verkligen ska bli en grej, vilket jag inte hoppas på direkt, duger att jag kan se nån pryl utan att ta av hjälmen nån sekund.

Angående hårdvaran, så vill man ju alltid ha mer. Tycker det är nice att tekniken idag tillåter trådlöst, men är inte nöjd innan grafiken motsvarar PSVR2. Blir nog att ha spelen i Sonys ekosystem och annan multimedia med något som Pico 4 för min del.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Från länken jag postade:
"Pico also says its new controllers have a “HyperSense broadband motor” for more realistic haptic feedback. We’ll be testing this in our review."
Jag hoppas på det, vore tråkigt om det inte stämmer. De som testat PSVR2 verkar ju riktigt nöjda med ökad feedback i VR, känns nästan som en av de viktigare framstegen.

Angående Passthrough, så blir man snabbt illamående av fiskögat till lins när det används, om Pro har löst det är det ju bra, men så många kameror kommer nog inte på någon konsumentvänligt prissatt nivå på ett tag. Om mixed reality verkligen ska bli en grej, vilket jag inte hoppas på direkt, duger att jag kan se nån pryl utan att ta av hjälmen nån sekund.

Angående hårdvaran, så vill man ju alltid ha mer. Tycker det är nice att tekniken idag tillåter trådlöst, men är inte nöjd innan grafiken motsvarar PSVR2. Blir nog att ha spelen i Sonys ekosystem och annan multimedia med något som Pico 4 för min del.

Ok jag läste den där artikeln tidigare men fick inte intrycked av dom som gjort first impressions i videoformat nämnt att det skulle vara samma som PS5.

Fiskögon problemet är inte alls samma längre på Quest jämfört med hur det var förut så det tror jag inte är nått problem på Quest Pro

För min del blir det att ha spelen i Sonys ekosystem om dom inte släpps på PCVR.
Det lär iaf bli en del tidexclusivitet på PSVR2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Pico 4 har många av samma spel som finns på Quest.
Tror nån drog ihop nån lista på 300 titlar.
Och det verkar fyllas på.
Så klart inte Quest exclusiva spel.
Pico 4 bygger på samma hårdvara och operativsystemet bygger på Android precis som Quest. Det är nog samma spel på båda
Av spel som Pico utannonserade var ett exclusivt "Just Dance VR" frpn Ubisoft, det verkar som dom också kommer satsa på att binda exclusiva deals.

Ja med en Quest kan du så klart ävennspela dina PCVR spel frpn Rift butiken och även Steam.
Antingen med Link kabel eller trådlöst med AirLink.
En hel del spel som finns på både Rift och Quest butiken är sk cross-buy. Det betyder att köper/har köpt Rift versionen så är du automatiskt även ägare av Quest versionen och tvärt om så klart

Ok intressant. Hade jag inte haft min quest 2 så hade jag kanske hellre köpt den.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

PICO 4 vs Quest 2

För er som inte orkar klicka, Pico 4 har bättre linser, högre upplösning, liknande feedback som PSVR2 i kontrollerna och väger betydligt mindre. Lite mera minne också.

Något billigare också, så ett betydligt vettigare alternativ till Quest 2, Quest Pro ska vi inte ens prata om, det är bara spårningen som är fördelen med den, passthrough i färg är samma som Pico 4 typ.

Pico 4 är lite som att få en Quest 3(den lär också få pannkakslinser) långt i förtid, fast utan metaskräp.

Enda nackdelen med Pico är att det är kinesisk spyware. Är man okej med det så är det en bra deal.

Medlem

Kul att se lite ny-släpp även om det är för fel marknad och högt prissatt... Får med andra ord vänta ett tag till på ett riktigt PCVR-headset.

12
Skriv svar