FZ Game Jam 2022 - Den stora tråden!
Hej ursäkta jag är sen! Grymt jobbat @riddarkatig !
Om jag hinner klämma in ett förslag på tema innan vi börjar rösta är mitt förslag: uppoffringar
Samt att jag skriver upp mig på deltagarlistan
Tjena! Ja, traditionen måste ju leva vidare. Kul att du är med.
Grymt initiativ @RiddarKatig
Signa upp mig så ska jag försöka få ur mig ett litet spel 🙂 skrattade lite åt temaförslagen, det här blir kul!
no remorse
Grymt initiativ @RiddarKatig
Signa upp mig så ska jag försöka få ur mig ett litet spel 🙂 skrattade lite åt temaförslagen, det här blir kul!
Spännande! Consider yourself signad.
Hur går det med tema-omröstningen? 😀
Hur går det med tema-omröstningen? 😀
Omröstningen pågår här
Då var vi gång! Temat är "Skägg". (Ett tema som ligger mig varmt om halsen). Lycka till alla. Posta gärna lite statusuppdateringar löpande här i tråden för att hjälpa till att hålla motivationen uppe. Det tänker jag göra.
Grymt!
Broforce möter hårattacken i Shantae blir mina ledord.
Ni som har skägg, vad är skäggens naturliga fiende? Typ rakhyvlar och trimmers?
Grymt!
Broforce möter hårattacken i Shantae blir mina ledord.
Ni som har skägg, vad är skäggens naturliga fiende? Typ rakhyvlar och trimmers?
Sås
Sås
Mycket bra.
Protagonisten Brad the Beard Man som slåss mot sin ärkerival Gravy Guy
Grymt!
Broforce möter hårattacken i Shantae blir mina ledord.
Ni som har skägg, vad är skäggens naturliga fiende? Typ rakhyvlar och trimmers?
Skäggens naturliga fiende? En fru.
Dag 1:
Grundläggande karaktärs-sprites. Här är protagonisten Brad:

Nu ska jag börja fila på en temalåt.
Dag 2 (igår) - temalåt
Här körde jag fast! Men tillslut blev det iallafall nånting. Går det att stå ut med detta "overworld tema"?
https://soundcloud.com/user-524216489/brad-gary-overworld
Dag 2 (igår) - temalåt
Här körde jag fast! Men tillslut blev det iallafall nånting. Går det att stå ut med detta "overworld tema"?
https://soundcloud.com/user-524216489/brad-gary-overworld
Ja men det var ju en rätt svängig bit. Påminner en del om första Castlevania. Det passar nog i ett spel med äldre retrostil. Typ 1988. Funkar det att loopa den eller blir den påfrestande i längden?
Kul att du verkar ha kommit igång bra och roligt att följa lite av din process även om det är i tidigt skede. Jag ska själv försöka posta något ikväll...
Kul! Ska följa denna tråden och bli inspirerad tyvärr tappade jag motivationen helt för Game Jam eftersom jag har så ont om tid, men motivationen rann över till mitt evergoing spelprojekt istället så nu blir det det om kvällarna kanske att jag plockar upp Game Jam ändå om ett par dagar när jag fått klura ut en idé.
Ja men det var ju en rätt svängig bit. Påminner en del om första Castlevania. Det passar nog i ett spel med äldre retrostil. Typ 1988. Funkar det att loopa den eller blir den påfrestande i längden?
Kul att du verkar ha kommit igång bra och roligt att följa lite av din process även om det är i tidigt skede. Jag ska själv försöka posta något ikväll...
Loopfrågan får jag återkomma till men det där är ju en klassisk fälla annars, att man glömmer att skapa tomrum för återhämtning mellan melodierna.
Kul att du gillar uppdateringarna! Det blir lite av en motivationsfaktor för egen del också, att försöka göra lite progress varje dag. Säger väl bara pang sen har dom här 30 dagarna gått.
Ser fram emot din/era uppdateringar!
Kul! Ska följa denna tråden och bli inspirerad tyvärr tappade jag motivationen helt för Game Jam eftersom jag har så ont om tid, men motivationen rann över till mitt evergoing spelprojekt istället så nu blir det det om kvällarna kanske att jag plockar upp Game Jam ändå om ett par dagar när jag fått klura ut en idé.
Jag kände exakt samma sak. Men sen tänkte jag att det nog kan vara nyttigt med ett break från ordinarie evergoing-projekt. Och om jag av en händelse skulle skapa några användbara assets i detta spel så kan jag ju alltid lyfta över det till det.
Jag kände exakt samma sak. Men sen tänkte jag att det nog kan vara nyttigt med ett break från ordinarie evergoing-projekt. Och om jag av en händelse skulle skapa några användbara assets i detta spel så kan jag ju alltid lyfta över det till det.
Det kan också vara en befrielse att göra något quick-and-dirty också har jag märkt. Inte bry sig så mycket om detaljerna utan bara köra på. I mina ordinare projekt brukar jag fastna och pollera på detaljer orimligt mycket, men det har man liksom inte tid med nu. Det får bli som det blir.
Då var vi gång! Temat är "Skägg". (Ett tema som ligger mig varmt om halsen). Lycka till alla. Posta gärna lite statusuppdateringar löpande här i tråden för att hjälpa till att hålla motivationen uppe. Det tänker jag göra.
My name is Daniel Sjöholm and i approve of this tema.
Klockan är halv tolv och här sitter jag och animerar en gubbe som stryper sig själv med sin slips.
https://i.imgur.com/YOdhlmV.gif
En helt normal måndag alltså....
Haha!
Grymt. Måste ta lång tid att rita för hand? Antar att du ritar, scannar in/fotar, och sen klipper bort omgivande pappersytor.
Nu håller jag på med karaktärens huvudattack: Skäggsnärten.
.. samt tappra försök på att få till en stadsmiljö.
Haha!
Grymt. Måste ta lång tid att rita för hand? Antar att du ritar, scannar in/fotar, och sen klipper bort omgivande pappersytor.
Ja, jag ritar och sen fotar med mobilkameran.
På plussidan ritar jag snabbare för hand än digitalt. Men sen kommer det förvånansvärt mycket efterarbete i datorn. Speciellt om ljuset när jag fotar inte är så bra.
Nu håller jag på med karaktärens huvudattack: Skäggsnärten.
.. samt tappra försök på att få till en stadsmiljö.
https://www.youtube.com/watch?v=G8lpLMac_X0
Haha. Så det var inte vara musiken som liknade Castlevania. Även (skägg-)piska. Underbart. Du borde försöka få till en headbang-rörelse i animationen så det förmedlar lite mer POWER! Superbra jobbat!
Ja, jag ritar och sen fotar med mobilkameran.
Speciellt om ljuset när jag fotar inte är så bra.
Ja sånt där är lurigt. Nästan så man får bygga ett rum utan påverkan av dagsljus och med belysning så att man alltid har en konstant ljusskälla.
Haha. Så det var inte vara musiken som liknade Castlevania. Även (skägg-)piska. Underbart. Du borde försöka få till en headbang-rörelse i animationen så det förmedlar lite mer POWER! Superbra jobbat!
Håller med! Tänkte på det också men var för lat för att ändra, men nu när det inte bara är jag som reagerat så måste jag ju lägga till det
Ja sånt där är lurigt. Nästan så man får bygga ett rum utan påverkan av dagsljus och med belysning så att man alltid har en konstant ljusskälla.
Håller med! Tänkte på det också men var för lat för att ändra, men nu när det inte bara är jag som reagerat så måste jag ju lägga till det
Om du har tid och lust, testa att lägga till lite screenshake. Det brukar göra otroligt mycket för att ge tyngd åt attackerna. I FZ-jammet 2020 la jag till just screenshake i sista minuten men blev väldigt nöjd med resultatet. Testa själv om du vill: Mitt spel från 2020 (Jag tänker på när kors-attacken på första banan träffar, du fattar...)