Snabbkollen - Hur viktig är frameraten i spel?
Brukade aldrig ha problem med 30fps förut. även när jag hade en fet dator ståendes brevid mina konsoler som jag hoppade friskt mellan. Men sedan inköpet av min XBS:S så har jag på något höger lyckats skämma bort mina ögon ändå, det blödde ett tag kan man säga när jag gick tillbaks från Elden Rings 60fps till Bloodbornes 30fps(som även gillar att dippa på köpet) men det går att vänja sig efter någon halvtimma!
Så svaret är att det är inte superviktigt med höga nivåer däremot som Xstioph skriver så vill man ju gärna ha den konstant!
Missbrukare av Souls
Beror på genren. I racing och snabb action är hög fps (och jämnt flyt) viktigt, men i saker som Xcom spelar det mindre roll (även om det är skönare för ögonen).
Många Forza-spel var/är kända för att de rullade i 60 konstanta fps, men backspeglarna hade lägre fps. Där var skillnaden väldigt tydlig.
Intressant läsning. Brukar lira lite Forza ibland på Series X. Inget jag har lagt märke till men måste se skillnaden nästa gång jag spelar. Man kan säkert se det ganska markant om det är 60 vs 30 sida vid sida.
Varför jag inte har sett det förut beror nog på att jag kör tredje person i racing simmar.
Allt beror på vilket spel.
Spelar en del konsolspel och på Steam Deck, där får man inte vara kräsen alltid.
Men det är verkligen skillnad på 30FPS och 60FPS, dom som påstår att dom inte ser skillnad måste ha fel på ögonen.
Pallar inte att gå tillbaka igen i action spel, över 30 borde vara standard i alla spel för senaste generationen. Jag tycker att alla spel borde ligga på minst 40FPS i alla fall, helst högre ifall spelet innehåller actionbaserat gameplay.
Jag är dock beredd att betala för Pro modell för högre FPS, men tycker ändå att standard ska vara minst 40 utan Pro.
Spelar mest strategi och RPG, så jag känner personligen inte att jag behöver gå över 60 i alla fall. Spel med högt tempo intresserar mig inte specifikt alls.
Sen är det ju en del spel som har svårt med att lösa 1080p60 (*host* CP2077 *host*) även på biffigare grejer, och då drar jag ner detaljerna lite för att få en någorlunda jämn spelupplevelse (håller med @Mortaigne m.fl. i att stabiliteten är viktigare, än antalet frames/s), men överlag känns det inte så viktigt.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Stabilitet är viktigare för mig än siffran i sig. Högre är naturligtvis att föredra, men jag väljer hellre stabila 30 FPS än ostabila 60 FPS.
Så är det... jag har alltid propagerat för stabilitet och flyt istället för skyhög FPS som fluktuerar enormt.
Allt beror på vilket spel.
Spelar en del konsolspel och på Steam Deck, där får man inte vara kräsen alltid.
Men det är verkligen skillnad på 30FPS och 60FPS, dom som påstår att dom inte ser skillnad måste ha fel på ögonen.
Jag har nog fel på ögonen.
Men jag har å andra sidan inte testat 30 vs 60 sida vid sida.
IDKFA
Jag har nog fel på ögonen.
Men jag har å andra sidan inte testat 30 vs 60 sida vid sida.
Det kan jag inte svara på men skillnaden är enorm både hur det ser ut och känns imo.
Jag brukar dra en referens om biljard med ett kvastskaft. Visst det funkar men det är inte bra.
Tycker 60 är okej om jag spelar med handkontroll. Med mus och tangentbord är det oftast viktigare med mer än så. Snabba shooters vill jag helst ha 120+. Spelar en del Hell Let Loose, där fungerar det med något lägre fps då det är så pass långsamt, brukar ligga mellan 80-110). Skulle gärna ha mer, men 10700k och 3070 verkar inte kunna göra bättre ifrån sig i det spelet än så.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Helt avgörande nu för tiden. Har bara Oled-skärmar hemma och det är en mycket större skillnad på denna teknik än ex LCD. Jag spelar inte i 30 fps längre, då får det va. Vissa spel på PS5 har ju 40 fps 4K, det är acceptabelt.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''
Har inte ett enda spel på min pc som rullar under 60 fps, 40 och uppåt är acceptabelt för mig. Stabil framerate är dock mer avgörande, men ah på pc kan man näst intill alltid pilla till det så man blir nöjd.
Hållt mig borta från skräphögarna till next gen som min pc redan utpresterar på exakt alla plan, köpte en steam deck istället som fyller en funktion varken konsolerna eller pc'n kan.
Mycket nöjd.