Fundering kring recensenter đŸ€”

Medlem
Fundering kring recensenter đŸ€”

Till att börja med sĂ„ vill jag sĂ€ga att jag uppskattar och gillar medlemmars recensioner hĂ€r pĂ„ sidan â˜șïžđŸ‘
Men har funderat pĂ„ en grej, min magkĂ€nsla tycker sig kĂ€nna att deras recensioner i snitt har ett högre betyg Ă€n dom "proffsigare" recensionerna. Vad kan detta bero pĂ„? Är det sĂ„ att recensenterna blir bittare med tiden eller finns nĂ„gon anledning? đŸ€”
Spekulera hĂ€r under â˜ș Puss pĂ„ er

Farornas Konung

Skulle gissa att den största anledningen Àr att medlemmar i första hand recenserar spel dom gillar. Med vissa undantag förstÄs. @Keffkebab

Skribent

Köper du ett spel sÄ nog chansen rÀtt stort att du kommer att gilla det. Inte som du blint plockar ett spel frÄn hyllan för 599 kr och gÄr hem. Som recensent kan man ju fÄ vad som helst att recensera. Men detta Àr ocksÄ en del av charmen med att recensera, fÄ ta del av saker jag kanske inte skulle köpa eller spela i normala fall. Ett exempel var nÀr jag fick recensera Farming Simulator, ett spel jag ALDRIG skulle ha köpt eller ens provat. Men nÄgot jag verkligen förstod charmen med efter jag recenserat och har sedan dess faktiskt köpta flera delar i serien.


signatur

"Writer and Fighter"

AvstÀngd

Gillar man inte ett spel sÄ spelar man vÀl det oftast inte. Iaf inte nÄgon lÀngre stund. DÄ blir det ocksÄ svÄrt att skriva en vettig recension.

Medlem

För mig Àr nog anledningen att jag fattar beslut om att medlemsrecensera ett spel efter jag har spelat det. För en professionell recensent antar jag att det beslutet tas före man spelar. Jag har mÄnga spel som jag spelar frÄn backloggen som inte skulle fÄ sÄ bra betyg, men nÀr jag spelat ett smÄkasst spel vill jag liksom inte lÀgga mer tid pÄ det efter slutet, jag vill bara avinstallera och glömma det. Om jag istÀllet skulle recensera det professionellt, dÄ blir ju recensionen en del av spelet pÄ ett helt annat sÀtt.

Sedan Àr nog en del av motivationen till att skriva medlemsrecensioner att man vill lyfta spelet, och dÄ blir det ju de spel man tycker Àr vÀrda att lyfta. Jag kanske skulle kunna skriva en lÄng och detaljerad recension av ett spel jag verkligen inte gillar, men Àr det verkligen vÀrt att uppmÀrksamma ett spel man avskyr jÀmfört med ett man tycker om? Jag skulle hellre fÄ folk att spela spel jag gillar (eller i alla fall tycker Àr intressanta) Àn fÄ dem att undvika de jag ogillar. SÄ tÀnker i alla fall jag.

Medlem

Jag tÀnker lite sÄ hÀr ,

Medlemmars recensioner tittar jag pÄ nÀr jag egentligen redan vet att jag vill köpa spelet , men behöver den dÀr extra positiva knuffen för köpa spelet .

Skribenternas recensioner tittar jag pÄ nÀr jag faktiskt inte vet ifall spelet Àr för mig eller inte ,för att fÄ en mer 'neutral ' recension .


signatur

ItÂŽs a me

ZF
Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Gillar man inte ett spel sÄ spelar man vÀl det oftast inte. Iaf inte nÄgon lÀngre stund. DÄ blir det ocksÄ svÄrt att skriva en vettig recension.

Det som verkar vara vanligast att ha lÀngre utlÀggningar om Àr vanligen spel som verkligen tycks toppen eller botten.

FÀrre orkar skriva en motiverande avhandling om varför ett spel som Àr "meh.." utan att fÄ betalt.

Medlem

Precis som mÄnga andra sÀger sÄ handlar det vÀl mest om att man skriver en recension kring nÄgot man gillar. Jag har vÀl skrivit en eller tvÄ hÀr pÄ FZ som kanske inte var överdrivet positiva...Men för egen del sÄ skriver jag mest för att sjÀlv ha lite av ett arkiv kring spelade spel och hur jag kÀnde för dem dÀr och dÄ samt hÄlla igÄng skrivandet nu nÀr jag sysslar med annat.

DödgrÀvaren

De fÄ jag har skrivit recensioner för har varit för spel som inte fÄtt sÄ mycket uppmÀrksamhet och som jag fattat tycke för. SÄ dÄ blir det ju svÄrt att sÀtta nÄgot lÀgre Àn en fyra.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag tror @JonseredRocks har det. Det Àr nog i allmÀnhet roligast att skriva recensioner av spel man antingen diggar rejÀlt eller vill sÄga jÀms med fotknölarna - men det sistnÀmnda Àr sÀllan spel man skaffar och spelar igenom pÄ eget bevÄg.

Quake-konnÀsssör

Oh, du ville ha medlemsrecensioner som ger ett lÀgre snitt betyg... Challenge accepted....

HÄller / höll tillfÀlligt pÄ och spela igenom FarCry 6 i Co-op, dÀr har vi ett prakt exempel pÄ utvecklare som inte har lyssnat pÄ kritik frÄn sitt community gÀllande co-op. Vi tröttnade tillslut och slutade spela, men kan sÀkert skriva ihop nÄgot...

Redaktör
Skrivet av almblad:

Oh, du ville ha medlemsrecensioner som ger ett lÀgre snitt betyg... Challenge accepted....

HÄller / höll tillfÀlligt pÄ och spela igenom FarCry 6 i Co-op, dÀr har vi ett prakt exempel pÄ utvecklare som inte har lyssnat pÄ kritik frÄn sitt community gÀllande co-op. Vi tröttnade tillslut och slutade spela, men kan sÀkert skriva ihop nÄgot...

Intressant! Jag hÄller ögonen öppna sÄ vi kan fÄ upp det pÄ framsidan.


signatur
Redaktör

Som mÄnga varit inne pÄ redan sÄ beror höga betyg pÄ att folk frÀmst köper sÄnt de Àr rÀtt sÀkra pÄ att de kommer gilla, och sÄnt de lÀgger tid pÄ (vilket ocksÄ Àr sÄnt man gillar).

SidospÄr: FZ recenerar ju lÄngtifrÄn allt som slÀpps. FrÀmst blir det sÄnt vi och ni Àr intresserade av, och dÄ faller ju en del rÀtt bleka titlar bort. Vilket gör att medelbetyget förmodligen blir högre Àn om vi hade testat allt, och att vÀldigt fÄ ettor delas ut.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Som mÄnga varit inne pÄ redan sÄ beror höga betyg pÄ att folk frÀmst köper sÄnt de Àr rÀtt sÀkra pÄ att de kommer gilla, och sÄnt de lÀgger tid pÄ (vilket ocksÄ Àr sÄnt man gillar).

SidospÄr: FZ recenerar ju lÄngtifrÄn allt som slÀpps. FrÀmst blir det sÄnt vi och ni Àr intresserade av, och dÄ faller ju en del rÀtt bleka titlar bort. Vilket gör att medelbetyget förmodligen blir högre Àn om vi hade testat allt, och att vÀldigt fÄ ettor delas ut.

Borde inte detta indikera för er att ni kanske dÄ har "var och en" som recenserar spel inom olika genre, kategorier och plattformar? Behöver inte vara just en person per faktor; men nÄgot Ät det hÄllet? Samtidigt som de vet vad fan de skriver om? :3

OnT: HÄller med ditt pÄstÄende OP


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Redaktör
Skrivet av tr1stam:

Borde inte detta indikera för er att ni kanske dÄ har "var och en" som recenserar spel inom olika genre, kategorier och plattformar? Behöver inte vara just en person per faktor; men nÄgot Ät det hÄllet? Samtidigt som de vet vad fan de skriver om? :3

OnT: HÄller med ditt pÄstÄende OP

Det gör vi förstÄs redan, i den utstrÀckning det gÄr. Vi betalar alla vÄra skribenter, men ekonomin tillÄter inte att vi har folk stÀndigt redo att tÀcka alla genrer och serier. Och det Àr svÄrt att hitta folk som vill och kan skriva sÄ att det passar det vi behöver, inte bara pga ekonomi.


signatur
1
Skriv svar