Du kan behöva blöda fram 18 000 kr för ett Geforce RTX 4080-grafikkort

Robot
Du kan behöva blöda fram 18 000 kr för ett Geforce RTX 4080-grafikkort
Medlem

Tack Stefan Ingves!

Medlem

Vidrigt. Jag har ångest. Vill alltid köpa X080 kortet (köpte 2080 för 8000kr) men det här går inte.

Även om man skulle kunna skrapa ihop 18000kr så känns det bara så fel, så ovärt.

Frågan är vad man ska köpa istället. Nöja sig med 3080? Hoppas på 4070?


signatur

Memento Mori

Gnällkuk

Var dag är man som pc-entusiast ett steg närmre att skapa ett OnlyFans-konto.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Slimebeast:

Vidrigt. Jag har ångest. Vill alltid köpa X080 kortet (köpte 2080 för 8000kr) men det här går inte.

Även om man skulle kunna skrapa ihop 18000kr så känns det bara så fel, så ovärt.

Frågan är vad man ska köpa istället. Nöja sig med 3080? Hoppas på 4070?

Nöj dig absolut med 3080. Jag funderade också på att uppgradera både cpu+mobo+ram+gpu men efter att ha sett priserna så blev det en klocka och en steam deck istället. Min rigg funkar utmärkt, bara för att man har råd så behöver man inte köpa nytt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

How about no?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Känns inte som grafikkort kommer bli billigare i framtiden heller. Det var inte många kr man sänkte 3090 ti till exempel när 4090 kom. Begagnat marknaden har blivit bättre iallafall. Går att köpa 3080 för 6-7000. Ja de är inte nya men mitt begagnade 2080 super funkar fint fortfarande

Medlem

Gameing håller på att bli en lyxhobby. Så jävla trist.

Medlem

Är nästan glad över att jag köpte mitt 2080 för 9000kr när det släpptes

På så vis känner jag inte behovet av att uppgradera denna generation heller, fyfan för dessa priser

Medlem
Medlem
Medlem

Rtx 3080 hade ju ett betydligt lägre pris när det släpptes. Tyvärr fick komponentbristen priset att stiga snabbt men det var många som han göra bort sig och slumpade iväg kort från RTX 20x0 bara för att 3000 serien var så "billig".
Jag lyckades köpa 2080 beggat som jag sen några månader senare kunde sälja för dubbla priset.
Jag har ett 3070 ibdatorn det köpte jag nytt för ca 6000 nör det var nytt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Vidriga företag som bara blir girigare och girigare.
Synd det finns folk som sponsrar dessa skitbolag och betalar de här sjuka priserna.

Medlem

Lockar mer och mer att bli en konsol gamer nuförtiden.

Medlem

Hoppas amd på allvar kan börja konkurera med nvidia så kanske vi kan få lite press på priserna.

Medlem

Har fan inte råd att uppgradera datorn längre. Min dator som jag sitter vid nu är från 2018. 8600k och 2070. Idag kostar ju bara grafikkorten mer än vad man fick en bra speldator för för några år sedan.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Herregud. Var ett tag sedan jag brydde dator men för 18000kr 2013 fick man ett jävlas monster till PC.

Jag är glad över att ha bytt till konsol sen flera år tillbaka men detta är helt absurt.

Medlem

Löjligt att dessa fantasipriser på high end-kort har normaliserats. Entusiastkortet GTX Titan kostade 9000 kr när det släpptes, och ansågs då ha en saftig prislapp. Titan Z gick loss på skyhöga ~25 000 kr, men då fick man ett kort med två Titan-kretsar. Både 4080 och 4090 är ett skämt som jag hoppas floppar totalt.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Hoppas amd på allvar kan börja konkurera med nvidia så kanske vi kan få lite press på priserna.

Verkligen. Ska bli väldigt intressant vad dom visar på torsdag.

Man hoppas ju på bättre priser, men släpper AMD enbart toppskiktet likt Nvidia med 4080-4090 så lär det väl ligga på samma vidriga priser, kanske nån tusenlapp billigare.

Om AMD släpper mellanskiktet samtidigt dock, till rimliga priser(och om dom självklart presterar), så kommer nog många gå över till AMD.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Hoppas amd på allvar kan börja konkurera med nvidia så kanske vi kan få lite press på priserna.

Dock ser jag inte varför AMD skulle sänka priserna istället för att haka på Nvidias riktlinjer? Räcker att AMD har kanske 1000kr lägre pris så är de nöjda.

--

Jag är glad att jag valde att uppgradera mitt 1080 Ti till 3080. Funderade på om jag skulle vänta till 4000-serien pga många som klagade på att 3080 bara har 10GB VRAM, men med dessa priser så hade jag aldrig köpt ett 4080.
Ja, 10GB kan kännas lite på gränsen om man vill spela i 4K och allt maxat, eller VR, men det funkar ändå.

Jag kommer avvakta med att uppgradera grafikkortet tills de börjas prissättas vid 10.000kr eller lägre. Enda kortet jag kan acceptera ha 15.000kr eller högre prislapp är XX90-korten som är menade för de riktiga entusiaster och företagen som behöver VRAMen.

Medlem

Bygger (byggde kanske är mer korrekt senaste året) en hel del datorer åt folk i mitt område. Många har helt enkelt inte råd att få ihop en dator som ger en vettig uppgradering från t.ex ett 960. Sure, det finns alternativ men att betala ett par hundralappar mindre för ett 2060 idag mot för vad det kostade 2019 är ett skämt.

Jo jag vet hur ekonomiska läget ser ut och att det finns mer viktiga saker att lägga pengar på men snart kommer 960's och liknande vara under minimum krav för en del spel.
Redan nu finns det en del titlar som är så gott som meningslösa att spela med den generationens prestanda och det är väldigt många Nvidia 9xx/amd 5x0 kort i omlopp fortfarande.

Nvidia/AMD kan klaga över hur mycket dyrare allt är att tillverka, covid och mining hur mycket dom vill men samtidigt har vinsterna inte varit direkt dåliga right?

Får väl hoppas på bättre tider.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Herregud. Var ett tag sedan jag brydde dator men för 18000kr 2013 fick man ett jävlas monster till PC.

Jag är glad över att ha bytt till konsol sen flera år tillbaka men detta är helt absurt.

Det är dock 21,500kr om man räknar med 2% inflation. Släng på att dollarkursen gått från 6.5kr/1$ till dagens 11kr/1$ så har du 36,400kr. Det är bara valuta+inflation. Å får 36k kan du få en riktigt ganska najs pc idag med. 21k för ett 4090 å 15k över till cpu+moderkort+ssd+annat vilket bör räcka.

Arbeta och spara pengarna. Trägen vinner.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Om folk bara kunde låta bli att köpa till överpris.... men det kommer inte ske för många ska ha det bästa och värsta jämt.
Ha det så kul i framtiden när ett mellanklasskort kommer kosta 20 lax. Förstår inte hur man plötsligt kan acceptera ett top-kort för 10 lax ens när xx80-korten varit betydligt billigare förut.

Vi andra får leva på begagnatmarknaden eller instegskorten för 6-7 lax (om det ens kommer räcka).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av magma:

Om folk bara kunde låta bli att köpa till överpris.... men det kommer inte ske för många ska ha det bästa och värsta jämt.
Ha det så kul i framtiden när ett mellanklasskort kommer kosta 20 lax.

Vi andra får leva på begagnatmarknaden eller instegskorten för 6-7 lax (om det ens kommer räcka).

30 fps är trots allt en mer cinematisk upplevelse.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Hoppas alla lager blir fyllda med osålda produkter. Lätt man håller sig till gamla spel när de håller på så där. Mitt GTX 1070 verkar få hålla ut hela år 2023 med.

Medlem
Skrivet av anon_331517:

Vidriga företag som bara blir girigare och girigare.
Synd det finns folk som sponsrar dessa skitbolag och betalar de här sjuka priserna.

Hur vet du hur mycket marginaler det är på dessa produkter?


signatur

IDKFA

Skrivet av mrFluffy:

Hur vet du hur mycket marginaler det är på dessa produkter?

Det vet han/hon inte utan nöjer sig med att allt som är dyrt är pga girighet och inte andra faktorer som är prisdrivande.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Väntade på 4xxx serien inför uppgradering, men nu får mitt 1070ti tuffa på några år till.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Det är dock 21,500kr om man räknar med 2% inflation. Släng på att dollarkursen gått från 6.5kr/1$ till dagens 11kr/1$ så har du 36,400kr. Det är bara valuta+inflation. Å får 36k kan du få en riktigt ganska najs pc idag med. 21k för ett 4090 å 15k över till cpu+moderkort+ssd+annat vilket bör räcka.

Vettifan, men tycker ej min lön hängt med denna utvecklingen alls

123
Skriv svar