Call of Duty: Modern Warfare 2 | En oslipad diamant

Call of Duty: Modern Warfare 2 | En oslipad diamant

Inledning

COD-spelare vet vad de vill ha i ett COD-spel, och de ser till att utvecklarna vet det. Dom flesta COD-spelare vill ha samma gamla format som det alltid har varit särskilt i multiplayer. Activision verkar har snappat upp på detta och tagit action. Därför är detta spelet mycket som föregångaren Call of Duty: Modern Warfare. Det tycker många är en bra sak från vad jag har sett och hört. Jag tycker också att det är en bra sak för då behöver man inte direkt ändra sättet man spelar för att kunna justera sig till det nyaste COD-spelet.

Grafik & Prestanda

Låt mig bara börja med att säga att grafiken i det här spelet verkligen är grym och att det är något av det bästa jag har sett från ett FPS-spel och spel i allmänhet. Från hur realistiskt vattnet ser ut och reagerar till dina rörelser till detaljerna i bergs strukturerna.

Bra grafik kommer också med en kostnad för prestanda (tråkigt nog) men Modern Warfare 2 hanterar detta på ett bra sätt tycker jag. Jag spelade spelet på ett RTX 3060 tillsammans med en Intel Core i7-10700K och det fungerade kanon! Nådde över 120 fps på höga inställningar och givetvis ännu högre med DLSS. Det här är en av de bättre spelen jag spelat på sistone, grafikmässigt iallafall. Ett kraftigt system är optimalt men inte nödvändigt för att spela detta spelet. Självklart så kommer ju spelet inte se lika bra ut på ett 1060 som ett 3060. Men det ser fortfarande riktigt bra ut.

Kampanj

Call of Duty-spel kampanjer är något jag alltid är intresserad av. Kampanjen i detta spel är 6-8 timmar lång vilket kändes som den perfekta längden för mig. I Modern Warfare 2:s kampanj ser vi återkomsten av flera karaktärer från de tidigare spelen som Price, General Shepherd, Gaz, Soap och min favoritkaraktär från hela Call of Duty, Ghost. Den här storyn höll mig engagerad hela tiden även om den hade några rätt så inaktuella ögonblick så hade jag fortfarande kul. Activision verkade ha tagit det som fungerade från det första spelet och utökat det i MW2, till exempel hus invasion uppdraget i Modern Warfare 1 som togs emot mycket väl och därmed inkluderade fler uppdrag som de i Modern Warfare 2. För någon som är nybörjare i COD- eller FPS-spel i allmänhet skulle jag definitivt rekommendera kampanjen till att börja med och sedan gå vidare till det svårare och mer taktiska multiplayer-modet.

Multiplayer

När Call of Duty: Modern Warfare 2 lanserades så erbjöd multiplayern så många som 16 kartor. Activision har sedan dess tagit bort en karta på grund ut av copyright. Ingen av kartorna stack ut för mig, de var bara... där. Inte att dom är dåliga eller något, de är bara inget speciellt. Multiplayern är i stort sett en förlängning av sin föregångare. Skillnaden är rörelsen och hur lång tid det tar att döda eller bli dödad. Jag kan se varför de gjorde det här, jag tror att de ville strö lite mer realism i multiplayern. Till exempel att istället för att kunna hoppa och glida runt överallt som en galning så saktas rörelsen ner lite och du måste man faktiskt vara taktisk. Du behöver tänka mer innan du engagerar din fiende. Vissa älskar denna förändringen och andra inte. De enda som jag tycker är att det finns inga användbara stats för att hålla koll på vilken nivå du ligger på i spelet och att med multiplayern att du tvingas vara med i skill based matchmaking. Vilket kan vara tråkigt för dom som är väldigt bra på spelet, för dom tvingas spela med folk som är på samma nivå. Dom borde få välja bland att ha skill based matchmaking och att inte ha de. Jag gillar riktningen som COD:s multiplayer går i och jag är spänd på att se vart den är på väg.

Glitchar och buggar

Nuförtiden verkar det som om det är obligatoriskt för spel att alltid ha buggar och fel vid lansering. Detta har varit fallet i några år nu och det här spelet är tyvärr inget undantag. Buggarna och felen förekom mest i kampanjen för mig, vilket är riktigt tråkigt, men jag märkte åtminstone inte så mycket buggar i multiplayern vilket är bra. De buggar och fel som jag upplevde var mestadels krascher och AI som hindrade mig från att göra några framsteg i kampanjen. Jag upplevde 3 krascher under min 7 timmars genomspelning av kampanjen, vilket inte va game breaking för mig utan bara störande. På ett av de sista uppdragen jag spelade fastnade en av mina soldat kompanjoner och satt fortfarande fast när jag laddade om checkpointen. Detta gjorde så jag var tvungen att starta om hela uppdraget, vilket var riktigt irriterande. Jag hoppades verkligen att det här spelet skulle ha skapats med extra försiktighet och tagit bort buggarna innan lansering, men det hände såklart inte. Det resulterade i en oslipad diamant som är Call of Duty: Modern Warfare 2, passar bra till vissa spelare men inte alla.

Call of Duty: Modern Warfare II
3
Bra
+
Imponerande grafik
+
Karaktärsutveckling
+
Engagerande kampanj
+
Speltypsfilter
-
Buggar och krascher
-
Påtvingad skillbased matchmaking
-
Inga användbara stats
Det här betyder betygen på FZ
Medlem
Skrivet av Anton Hallestad:

du tvingas vara med i skill based matchmaking. Vilket kan vara tråkigt för dom som är väldigt bra på spelet, för dom tvingas spela med folk som är på samma nivå.

Är det tråkigt för dom som är väldigt bra på spelet att dom måste spela med folk som är på samma nivå? Menar du att dom hellre vill spela mot folk som är sämre på spelet? Svårt att se detta som något negativt.

Skrivet av TheVoomyOne:

Är det tråkigt för dom som är väldigt bra på spelet att dom måste spela med folk som är på samma nivå? Menar du att dom hellre vill spela mot folk som är sämre på spelet? Svårt att se detta som något negativt.

Jag menar att dom som är bra borde ha valet att kunna spela med dom som är på en lägre nivå också. För ibland så är det inte roligt att behöva tryharda hela tiden för att få kills, däför tycker jag att dom borde lägga till ett orankat gamemode där man kan spela med en blandad nivå av skill.

Medlem
Skrivet av Anton Hallestad:

Jag menar att dom som är bra borde ha valet att kunna spela med dom som är på en lägre nivå också. För ibland så är det inte roligt att bli dödad 24/7.

Förlåt, jag förstår inte. Borde de som är bra VÄLJA att spela med sämre spelare? Menar du i spelet rent MMR baserat eller som en grupp? För du kan alltid queua som grupp... :3


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Skrivet av tr1stam:

Förlåt, jag förstår inte. Borde de som är bra VÄLJA att spela med sämre spelare? Menar du i spelet rent MMR baserat eller som en grupp? För du kan alltid queua som grupp... :3

Jag tycker att man borde kunna ha ett läge där man kan queua utan MMR och komma in i ett spel där alla har olika skill nivå.

Medlem
Skrivet av Anton Hallestad:

Jag tycker att man borde kunna ha ett läge där man kan queua utan MMR och komma in i ett spel där alla har olika skill nivå.

Okej, då är jag med :3 Tack för förtydligandet :3


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av Anton Hallestad:

Jag menar att dom som är bra borde ha valet att kunna spela med dom som är på en lägre nivå också. För ibland så är det inte roligt att behöva tryharda hela tiden för att få kills, däför tycker jag att dom borde lägga till ett orankat gamemode där man kan spela med en blandad nivå av skill.

Okej. Jag håller inte med dig där men visst, ett frivilligt läge som är orankat skadar ju ingen. Tror dock att det läget inte skulle vara särskilt populärt då ingen dålig spelare skulle välja att köra det läget utan det skulle bli en samling bra spelare som hoppas på att få möta dåliga spelare men som i slutändan ändå kommer möta bra spelare.

För att det ska vara rättvist och roligt för alla ska det självklart vara skill based matchmaking.

Redaktör

Tack för recensionen, @Anton Hallestad! Snyggt jobbat.


signatur
Medlem

Något jag har hatar med denna versionen är hur man får vapen/ attachments till sina vapen. Gillar inte den biten. Sedan är mp banorna sådär. Ingen som sticker ut för mig tyvärr. Men är ändå level 51 så något bra har de ju gjort. Story delen är väl inte direkt något att hänga i julgranen.

Medlem

Varje COD jag provat de senaste åren har kraschat och haft "features" så som >90% cpu-användning ute i huvudmenyn oavsett hur man försöker trixa med inställningar etc. Inte värt frustrationen.

Avstängd

Fantastisk vapendesign och estetik förpackad i en McDonalds förpackning. Ytligt, dyrt och genomskinligt.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Något jag har hatar med denna versionen är hur man får vapen/ attachments till sina vapen. Gillar inte den biten. Sedan är mp banorna sådär. Ingen som sticker ut för mig tyvärr. Men är ändå level 51 så något bra har de ju gjort. Story delen är väl inte direkt något att hänga i julgranen.

Håller med och samtidigt inte, tycker på ett vis det är kul att man måste variera vapen, men samtidigt helt efterblivet, men sen är det ett spel också.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Spelet i sig är ok, men kartorna är det sämsta jag någonsin skådat, speciellt den avlånga med massvis av bilar som exploderar hejvilt. Sen själva MP som är så tråkigt och erbjuder så lite. Saknar 2vs2 mode o lite andra saker. Tröttnade rätt snabbt på MW2. Hade roligare tider på mw2019. Dessutom borde kartorna från mw2019 komma tillbaka.


signatur

* 🖥️ i9 9900K | Z390 | 32GB | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* 915 TKL | 🖱️ Rival 310 | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Medlem

Själv gameplayet är riktigt bra och vapensystemet är riktigt bra.
Däremot stort minus för UI't och avsaknaden av mycket funktioner som fanns med i förra spelet.
Kartorna är tråkiga. Det var bättre kartor i MW2019.
Grafiken är snygg i singelplayer men i multiplayer tycker jag de är ganska torra.

Blir såklart bättre med tiden. Men mycket har kunna varit bra redan från början.

Medlem

Det jag minns från tidigare kampanjer var flygplatsmassakern, sniperuppdraget med coola snubben och luftpangandet från en bombare med värmekamera. Finns det några liknande höjdpunkter i denna kampanj?

Spelar inte MP alls, jagar eftertexter, inte kills, så är det värt att hålla koll på realådorna sen, för enbart kampanjen?

Skrivet av Lindhenberg:

Det jag minns från tidigare kampanjer var flygplatsmassakern, sniperuppdraget med coola snubben och luftpangandet från en bombare med värmekamera. Finns det några liknande höjdpunkter i denna kampanj?

Spelar inte MP alls, jagar eftertexter, inte kills, så är det värt att hålla koll på realådorna sen, för enbart kampanjen?

Aaa de finns liknande uppdrag i kampanjen, tycker priset är lite högt om man endast ska spela kampanjen så ja vänta på rea skulle jag säga är en bra idé. 👍

Medlem
Skrivet av Anton Hallestad:

Aaa de finns liknande uppdrag i kampanjen

Nice, har du nån hint, typ liknande rubrik på något som du(eller någon annan här) uppskattade/tyckte var coolt?

Medlem

Ursäkta mig här men du inleder med " Dom flesta COD-spelare vill ha samma gamla format som det alltid har varit särskilt i multiplayer. Activision verkar har snappat upp på detta och tagit action. Därför är detta spelet mycket som föregångaren Call of Duty: Modern Warfare."

Sen längre in skriver du " jag tror att de ville strö lite mer realism i multiplayern. Till exempel att istället för att kunna hoppa och glida runt överallt som en galning så saktas rörelsen ner lite och du måste man faktiskt vara taktisk.

Så hur ligger det till är spelet långsammare eller är det som det tidigare modern warfare????....

Sen nämner du även "du tvingas vara med i skill based matchmaking. Vilket kan vara tråkigt för dom som är väldigt bra på spelet, för dom tvingas spela med folk som är på samma nivå. Dom borde få välja bland att ha skill based matchmaking och att inte ha de"

Hur tänkte du där?, det skulle ju förstöra multiplayerdelen totalt, tänk dig att ha tex drdisrespect,timthetatman och allt vad dom där sk pro spelarna heter sittandes och ganka nybörjare 24/7, reflektera över det och så kan du rätta din resention,.. i övrigt bra skrivet

Inaktiv

Kanske börjar bli gammal, men satan va trött jag är på att alla "operators" ska ha en ful jävla edgy mask. Kör alltid med den där standard soldaten som åtminstone ungefär ser ut som man bör i strid.

Medlem
Skrivet av roftg:

Sen längre in skriver du " jag tror att de ville strö lite mer realism i multiplayern. Till exempel att istället för att kunna hoppa och glida runt överallt som en galning så saktas rörelsen ner lite och du måste man faktiskt vara taktisk.

Så hur ligger det till är spelet långsammare eller är det som det tidigare modern warfare????....

Jag tycker spelet har väldigt mycket långsammare movement, men TTKn är sjukt låg. Speciellt nu utan plates.
Därför är spelet både långsammare och snabbare

Medlem

Smaken är som baken antar jag, kan vara åldern också men kampanjen kändes förolämpande puckad, till och med inom ramen för ett b-action-lir.

Gameplaymässigt det bästa cod jag spelat, synd att crossplay inte går att stänga av då aimassisten gör att duellerna känns off och ojämna. Input-baserad matchning skulle göra under för spelet.

Medlem
Skrivet av Molnet2013:

Jag tycker spelet har väldigt mycket långsammare movement, men TTKn är sjukt låg. Speciellt nu utan plates.
Därför är spelet både långsammare och snabbare

Hade man plates i modern warfare?

Edit: testade precis modern warfare och där finns inga plates.. iaf inte i team deathmatch..
Tänkte du på warzone möjligen?

Medlem

Är det verkligen 15 kartor i spelet?,

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Kanske börjar bli gammal, men satan va trött jag är på att alla "operators" ska ha en ful jävla edgy mask. Kör alltid med den där standard soldaten som åtminstone ungefär ser ut som man bör i strid.

Håller med. Själv kör jag standardskins på både vapen och karaktär. Alltid lika cringe att se dessa maskbärande incels med röda eller guldfärgade vapen.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Håller med. Själv kör jag standardskins på både vapen och karaktär. Alltid lika cringe att se dessa maskbärande incels med röda eller guldfärgade vapen.

oooh nej, ursäkta oss som är lite camo-kåta etc, men jaga camos etc känns som ett mål i spelet. Man spelar för att låsa upp saker istället för att bara panga folk, visst är det kul, men det är roligare med ett mål. Sen maskerna tycker jag är lite fränt ändå. Men ja, det sticker väl lite i ögonen när man ser nån springa omkring med rosa grejer på sig, men men. Men att kalla folk ''incels'' för att de väljer att spela med camo, eller gillar att spela som diverse karaktärer med masker etc är ''cringe'' imo.

Sen ordet ''cringe'', haha. Och du tycker det är löjligt med maskbärande spelare med camos på sina vapen... Ooooookaj, right.

Medlem

Btw, någon som har hittat en lösning till dessa krasher man kan få ibland? Jag kan spela bra länge och sen rätt vad det är så krashar spelet. Ibland kan jag spela utan som helst problem. Nya drivisarna skulle ha åtgärdat problemen, men icke! Uppskattar lite tips om nån har en lösning Annars flyter spelet på fint och jag gillar det skarpt

Inaktiv
Skrivet av Jonrei:

Sen ordet ''cringe'', haha. Och du tycker det är löjligt med maskbärande spelare med camos på sina vapen... Ooooookaj, right.

Skrivet av roftg:

Ursäkta mig här men du inleder med " Dom flesta COD-spelare vill ha samma gamla format som det alltid har varit särskilt i multiplayer. Activision verkar har snappat upp på detta och tagit action. Därför är detta spelet mycket som föregångaren Call of Duty: Modern Warfare."

Sen längre in skriver du " jag tror att de ville strö lite mer realism i multiplayern. Till exempel att istället för att kunna hoppa och glida runt överallt som en galning så saktas rörelsen ner lite och du måste man faktiskt vara taktisk.

Så hur ligger det till är spelet långsammare eller är det som det tidigare modern warfare????....

Sen nämner du även "du tvingas vara med i skill based matchmaking. Vilket kan vara tråkigt för dom som är väldigt bra på spelet, för dom tvingas spela med folk som är på samma nivå. Dom borde få välja bland att ha skill based matchmaking och att inte ha de"

Hur tänkte du där?, det skulle ju förstöra multiplayerdelen totalt, tänk dig att ha tex drdisrespect,timthetatman och allt vad dom där sk pro spelarna heter sittandes och ganka nybörjare 24/7, reflektera över det och så kan du rätta din resention,.. i övrigt bra skrivet

Själva rörelserna är långsammare tillexempel när man glider i det förra spelet så går det snabbare och man glider längre. Men i MW2 så har dom nerfat glidandet så de är långsammare och därmed mer realistiskt för i verkligheten så är de ju inte så att man kan glida 5 meter med ett automatvapen i händerna. Så alltså spelet spelas långsammare men resten är mer som det tidigare modern warfare.

Som jag svarat till en annan person så tycker jag att dom borde lägga till ett unraked läge där man spelar utan MMR och får möta andra med olika skillnivå. Aa, jag håller med recensionen va inte perfekt skriven men behövde få klart den på en snabbt eftersom att min praktik skulle sluta inom en dag och jag hade lite annat o plugga på. Men tack för feedbacken 👍

Skrivet av roftg:

Är det verkligen 15 kartor i spelet?,

I nuläget, ja. Men vid lansering så hade spelet 16 kartor men en blev borttagen (museum kartan), Och på vissa hemsidor så står det att de kommer 2 kartor till när season 1 startat vilket dom har med i den totala räkningen av någon anledning.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

<Uppladdad bildlänk>

Haha. Roligt

12
Skriv svar