Nu har Microsoft Flight Simulator fått helikoptrar
Såväl som historiska plan och segelflygplan.
#Asobo-studius, #Microsoft-flight-simulator, #nyhetstips
Varför vill helikoptern pitcha rakt upp såfort man drar i gasen? Måste hålla spaken fullt framåt nästan hela tiden.
Om jag inte minns helt fel från min tid med Longbow 2.0 (underbart spel) så får man tänkte lite annorlunda mot ett flygplan. Där throttle styr hastighet på ett flygplan är det annorlunda på en helikopter.
Förenklat.
Mer fart - joystick.
Mer höjd - throttle.
Så ju mer gas du drar på desto mer behöver du trycka ned nosen på helikoptern för att hålla samma höjd men du bör också öka hastigheten på så sätt.
Typ nått sånt vill jag minnas, finns kanske nån pilot här som kan beskriva detta mycket bättre
Through the cables and the underground now
Om jag inte minns helt fel från min tid med Longbow 2.0 (underbart spel) så får man tänkte lite annorlunda mot ett flygplan. Där throttle styr hastighet på ett flygplan är det annorlunda på en helikopter.
Förenklat.
Mer fart - joystick.
Mer höjd - throttle.
Så ju mer gas du drar på desto mer behöver du trycka ned nosen på helikoptern för att hålla samma höjd men du bör också öka hastigheten på så sätt.
Typ nått sånt vill jag minnas, finns kanske nån pilot här som kan beskriva detta mycket bättre
Nåt åt det hållet, ja. De styrs på helt annat sätt än plan. Man måste samverka med gas, spak och roderpedaler, för varje grej man gör påverkar helikoptern i nån riktning. Egentligen ska man väl ha en "collective"-spak för att reglera höjden, men det går säkert att lösa med annan analog kontroll. Jag är för dålig på helis för att förklara, tyvärr, men finns säkert nån här som kan detta bra.
Har du en traditionell Hotas så kör du med throttel till collective som justerar bladvinklarna Själva throtteln brukar ha en governor som tar hand om "effekten". Om jag minns rätt så brukar man vilja ha samma rpm bara att motorn får jobba hårdare ju mer vinkel du har. Mer vinkel = mer lyftkraft.
I filmen "Blue Thunder" (1983) kan Roy Scheider "flyga" en helikopter uppåner,
https://www.imdb.com/title/tt0085255/
autograph
I filmen "Blue Thunder" (1983) kan de flyga en helikopter uppåner,
https://www.imdb.com/title/tt0085255/
Haha ja verkar bara vara att slå på "Turbine boost" så är det kirrat!
Sökte lite och verkar faktiskt gå med riktig heli! Trodde inte att rotor-bladen skulle palla sådant.
Varför vill helikoptern pitcha rakt upp såfort man drar i gasen? Måste hålla spaken fullt framåt nästan hela tiden.
Det låter som flapback eller en annan aerodynamisk effekt jag inte minns namnet på men som genererar pitch up och en viss rolleffekt när man tar collective i forward flight.
Testa slå på autopiloten (utan att koppla någon axel) om du hittar något sånt i maskinen. Slå även på hydraliken om du inte gjort det.
Du bör även koppla trimmen på cyclic så att du kan ställa in nolläge för cyclic. När du hittar ett nosläge som är bra så ”beepar” du rätt så kommer den hålla det läget tills du ändrar i något reglage. Moderna maskiner har även en knapp som heter Force Trim Release som, när du släpper knappen, sätter nolläget där du för tillfället håller cyclic.
FuQ, nu måste jag ju styra till detta spel till mitt Steam bibliotek. Verkar as coolt o helikoptrar är roliga att flyga i t.ex GTA 4 även om det är ett helt annat lir. Det är en helt annan frihet som helikoptrar har jämfört med flygplan.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || NordVPN™ ||
FuQ, nu måste jag ju styra till detta spel till mitt Steam bibliotek. Verkar as coolt o helikoptrar är roliga att flyga i t.ex GTA 4 även om det är ett helt annat lir. Det är en helt annan frihet som helikoptrar har jämfört med flygplan.
Det är ruskigt svårt om det är realistiskt. Minns att BF Vietnam hade snälla helis som stannade på den höjd man var, medan nån mod till BF1942 (Desert Combat?) var lite mer krävande. Sen har vi helis i DCS som är nåt helt annat... Bara att lyfta och hovra är sjukt svårt.
Det är ruskigt svårt om det är realistiskt. Minns att BF Vietnam hade snälla helis som stannade på den höjd man var, medan nån mod till BF1942 (Desert Combat?) var lite mer krävande. Sen har vi helis i DCS som är nåt helt annat... Bara att lyfta och hovra är sjukt svårt.
Tjusningen när det kommer till simulatorer som försöker vara så realistiska som de kan är ju att kunna bemästra fordonet/tinget. Även ifall det enbart handlar om ett specefikt moment så ger det en rätt bra känsla när man lyckas.