Obsidian: Pentiment hade inte funnits utan Game Pass

Robot
Obsidian: Pentiment hade inte funnits utan Game Pass

Regissören hade inte "gjort sig besväret".

#pentiment, #xbox-game-pass


Medlem

Färdig med första delen, lite väl långsamt men manuset tar igen det mesta.

Medlem

Och jag hade inte provat det utan Game Pass. Orkade bara 30 minuter dock. Det var originell design men för segt för mig. Kanske missar jag något bra.

Medlem

Det var inte alls så dåligt. Väldigt bra. Jag ser varför det är 86 Meta.

Ambassadör
Xbox

Men...jag trodde att Game Pass leder till att det bara görs likadana GaaS-spel?

Pentiment verkar grymt, ska bita tag i det snart. Har ju för fasiken en backlog på Game Pass också nu...


signatur

Jump in.

Medlem

Verkligen bra för branschen den där tjänsten. Testar så många bra spel.

Medlem

Undrar vilka krav som gamepass ställer innan de tar in spel på sin plattform.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Gillar starkt game pass , upptäckt så många bra spel som jag annars aldrig hade spelat .Ska ge mig på Pentiment någon dag .


signatur

It´s a me

Medlem

Jag förstår inte, varför kan man inte göra spelet utan game pass? Menar han att ingen skulle köpa det eller? Men vad får man ens betalt för att lägga sina spel på game pass?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kan någon hjälpa mig.

Jag är orolig för att spelet innehåller modernt sätt att prata på och uttryck för moderna värderingar som känns malplacerade i en medeltida miljö. Är jag orolig i onödan?

Är också rädd att de misslyckats med att få karaktärerna och händelserna att engagera och beröra. Att man bara tittar på en massa saker som händer och läser en massa text, men att man som spelare i slutänden inte bryr sig särskilt om vad som sker.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag förstår inte, varför kan man inte göra spelet utan game pass? Menar han att ingen skulle köpa det eller? Men vad får man ens betalt för att lägga sina spel på game pass?

Han tänker att en utgivare skulle tänka: "det är alldeles för nischat, det här säljer bara 250 000 ex på en 4 miljoners budget, det går nätt och jämnt ihop, i bästa fall".

Men precis som med Netflix, bara att ett lite obskyrt nischspel finns med i Gamepass bidrar till att göra Gamepass bredare och mer intressant, att många som inte bryr sig om genren (eller inte tror sig bry sig om genren) kommer bli nyfikna att åtminstone testa spelet fast de i vanliga fall aldrig hade tagit steget att verkligen betala $20 för ett så nischat äventyrsspel. Om många spelar det, då stärker det prenumerationstjänsten.

Jag tror deras tes är att mervärdet och slutkalkylen i Gamepass, om än svår att beräkna, blir betydligt större än "250 000 gånger 20 dollar".


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Kan någon hjälpa mig.

Jag är orolig för att spelet innehåller modernt sätt att prata på och uttryck för moderna värderingar som känns malplacerade i en medeltida miljö. Är jag orolig i onödan?

Är också rädd att de misslyckats med att få karaktärerna och händelserna att engagera och beröra. Att man bara tittar på en massa saker som händer och läser en massa text, men att man som spelare i slutänden inte bryr sig särskilt om vad som sker.

Det är ett typiskt obsidianspel skulle jag säga. Du kan prata ”modernt” men det är ju ofta det sätt som är fel att tala på. Många val för mig slutar istället på ”god bless”. Du skapar ju en karaktär som har en bakgrund man arbetar lite efter 😊

Men det är extremt mycket text så om du inte orkar läsa allt hade jag nog tagit en paus från spelet 👍

Dödgrävaren

Kul spel, men i slutänden är det mest ett pekaklicka äventyr och ingenting revolutionärt. Skoj setting och nice presentation, dock tycker jag det blir rätt mycket springa runt överallt å kolla i varje "tidssegment", antagligen en svag 4a från mig i betyg.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Kan någon hjälpa mig.

Jag är orolig för att spelet innehåller modernt sätt att prata på och uttryck för moderna värderingar som känns malplacerade i en medeltida miljö. Är jag orolig i onödan?

Är också rädd att de misslyckats med att få karaktärerna och händelserna att engagera och beröra. Att man bara tittar på en massa saker som händer och läser en massa text, men att man som spelare i slutänden inte bryr sig särskilt om vad som sker.

Du kan ju testa och sedan lämna tillbaka det på steam.

Skrivet av Slimebeast:

Han tänker att en utgivare skulle tänka: "det är alldeles för nischat, det här säljer bara 250 000 ex på en 4 miljoners budget, det går nätt och jämnt ihop, i bästa fall".

Men precis som med Netflix, bara att ett lite obskyrt nischspel finns med i Gamepass bidrar till att göra Gamepass bredare och mer intressant, att många som inte bryr sig om genren (eller inte tror sig bry sig om genren) kommer bli nyfikna att åtminstone testa spelet fast de i vanliga fall aldrig hade tagit steget att verkligen betala $20 för ett så nischat äventyrsspel. Om många spelar det, då stärker det prenumerationstjänsten.

Jag tror deras tes är att mervärdet och slutkalkylen i Gamepass, om än svår att beräkna, blir betydligt större än "250 000 gånger 20 dollar".

Nej, jag förstår den tanken med, det måste ju vara hela anledningen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Det är ett typiskt obsidianspel skulle jag säga. Du kan prata ”modernt” men det är ju ofta det sätt som är fel att tala på. Många val för mig slutar istället på ”god bless”. Du skapar ju en karaktär som har en bakgrund man arbetar lite efter 😊

Men det är extremt mycket text så om du inte orkar läsa allt hade jag nog tagit en paus från spelet 👍

Haha, jag vill också gå runt och säga "God bless". 😊

Okej, så man har olika val. Coolt!


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Du kan ju testa och sedan lämna tillbaka det på steam.

Men åh, jag känner mig som en sniken råtta när jag köper och lämnar tillbaka på Steam. Har gjort det en gång dock.

Det måste vara nåt fel på mig. 😊


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men åh, jag känner mig som en sniken råtta när jag köper och lämnar tillbaka på Steam. Har gjort det en gång dock.

Det måste vara nåt fel på mig. 😊

Jag gör aldrig det, men det är ju där för att användas och jag känner vissa som gör detta mest hela tiden.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Känns som ett klockrent Deck-spel synd att inte GP funkar på den. Hade varit underbart med officiellt stöd från MS.

Medlem

För mig känns det som ett Kickstarter spel. Udda men vea. Skapat av folk från känd studio...

Men had man redan köpts av MS så vill de väl fylla åå Gamepass.

Medlem

Ja, Obsidian är ägt av Microsoft så detta är en snygg PR-kampanj.
Frågan är hur mycket MS betalar utvecklarna, det är ju olika från fall till fall. Gäller att få en ordentlig klumpsumma och sedan hoppas att tillräckligt många köper det även på andra plattformar. Men ju fler som har Game Pass, desto mindre kan man sälja. Samtidigt genererar det publicitet/reklam/word-of-mouth vilket ju är värt en hel del.

Om man som utvecklare kan visa att man har en någorlunda färdig PS- och Switch-version så kan man säkert kräva mera kosing för en GP-exklusivitetsdeal.
Om spelet är tillräcklig bra så dubbeldippar nog några spelare och skaffar det till bärbart format som Steam Deck eller Switch senare och publiciteten gör att de som inte har GP då upptäcker spelet och kanske köper det eller skaffar GP.

Men ja, det är spännande att man kan pitcha ovanliga idéer och få klumpsumma och publicitet direkt. Frågan är hur mycket det rör sig om och huruvida framtida indie-utvecklare kommer kunna förvänta sig en större klumpsumma om fler spelare går över till GP och mängden försäljning på andra plattformar minskar?

Medlem
Skrivet av Famipan:

Ja, Obsidian är ägt av Microsoft så detta är en snygg PR-kampanj.
Frågan är hur mycket MS betalar utvecklarna, det är ju olika från fall till fall. Gäller att få en ordentlig klumpsumma och sedan hoppas att tillräckligt många köper det även på andra plattformar.

Jag tror att du har en del fel där. En klumpsumma kan i många fall vara en sämre deal. Särskilt om man tror på sitt spel som i det här fallet. Att få betalt efter hur mycket spelet spelas och av hur många är nog en bättre deal då, något som verkar rätt vanligt. Eller en blandning helt enkelt. Sen kan folk fortfarande köpa det efter att de provat det på Game pass, vilket folk verkar göra om det är just bra spel som detta.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag tror att du har en del fel där. En klumpsumma kan i många fall vara en sämre deal. Särskilt om man tror på sitt spel som i det här fallet. Att få betalt efter hur mycket spelet spelas och av hur många är nog en bättre deal då, något som verkar rätt vanligt. Eller en blandning helt enkelt. Sen kan folk fortfarande köpa det efter att de provat det på Game pass, vilket folk verkar göra om det är just bra spel som detta.

Tror du att GP-spelen får betalt kontinuerligt efter hur många nedladdningar+speltimmar istället för en klumpsumma? Det kan ju vara en kombination av båda delarna, men jag tror det som lockar med GP är att utvecklarna får ett förskott/klumpsumma som möjliggör sista polish på spelen.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Tror du att GP-spelen får betalt kontinuerligt efter hur många nedladdningar+speltimmar istället för en klumpsumma? Det kan ju vara en kombination av båda delarna, men jag tror det som lockar med GP är att utvecklarna får ett förskott/klumpsumma som möjliggör sista polish på spelen.

Såvitt jag har läst är det så ja, likt netflix, Spotify med mer. Men att det varierar från spel till spel, där större spel kan få extra betalt för att släppas dag ett eller hjälp med PR för spelet via Microsoft.

1
Skriv svar