Medlem
LG C2

Tjena grabbar och grabbor,

Jag drog precis hem en LG C2 55" på black friday rean, jag har aldrig ägt en high end tv. Är det något jag lär tänka på? Hur känslig är oled för burn in och sånt?

Tacksam för svar/tips.

/Beer.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Intressant att du gör research EFTER du gjort ditt köp

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Tjena grabbar och grabbor,

Hur känslig är oled för burn in och sånt?

oled är den tekniken som är mest känslig för burn in. dagens oleds har väl skärmsläckare/dimmers osv för att undvika det dock ..tror jag? köper alltid led/qled just för att slippa tänka på burn in.

Skribent

Jag har ägt ett flertal LG Oled. Så även mina vänner. Alla vi spelar ofta och länge. Ingen av oss har råkat ut för det.

Dagens paneler har mängder av olika lösningar för att undvika detta fenomen. Därmed inte sagt att det inte händer.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Vid permanent burn in (samt vid uppkomst av döda pixlar) så skickar LG hem en tekniker till dig som byter panelen på teven i upp till tre år efter inköp.

Medlem

Dagens Oled är mycket bättre nu än de första, finns en del inlagda funktioner som motverkar burn in. Man kanske inte ska ha dem som datorskärm dock.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Vid permanent burn in (samt vid uppkomst av döda pixlar) så skickar LG hem en tekniker till dig som byter panelen på teven i upp till tre år efter inköp.

Det låter j*kligt bra!


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Gaara:

Dagens Oled är mycket bättre nu än de första, finns en del inlagda funktioner som motverkar burn in. Man kanske inte ska ha dem som datorskärm dock.

Börjar se gamingskärmar med oled dyka upp, så det känns som de bör kommit rätt långt nu!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

ZF
Medlem

Inget att oroa sig för antagligen.

Är den som C1 så kommer den göra sitt bästa för att skydda både dig och sig själv till en ibland störande nivå.

Medlem

Kolla bara laxpuddings LG oled tråd på sweclockers istället, som man kunnat göra innan köpet 😉

Medlem

Den här sidan gör alltid stora och utarbetade tester. Den här artikeln är för 2017 modeller (dom ska göra ett nytt test). Så det går att se hur stort inbränning är på OLEDs

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Jag har en gammal OLED och har fått inbränning pga av att min fru tittar på tv4 morgon VARJE dag så där deras banner är har jag fått inbränning med alla funktioner aktiverade som ska förhindra det. Men det är det enda stället så hade inte frugan titta på så mycket tv4 morgon skulle den fortfarande vara perfekt.

Medlem

Grattis till en väldigt fin TV!
Äger en LG Oled B6 och C8 sedan tidigare och köpte mig en C2 nu på BF. Inte så värst mkt att tänka på. Kör i Cinema eller Filmmakers-bildlägena. Se till så att interpolering (TruMotion) är avstängd. Stäng av energisparlägen, för en korrekt bild.

Använd spelläget när du spelar. Alla bildlägen är tillräckligt bra kalibrerade för att man bara ska kunna köra på och njuta.

Jag har aldrig haft problem med inbränningar, men tittar väldigt lite på Nyhetsmorgon...

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Grattis till en väldigt fin TV!
Äger en LG Oled B6 och C8 sedan tidigare och köpte mig en C2 nu på BF. Inte så värst mkt att tänka på. Kör i Cinema eller Filmmakers-bildlägena. Se till så att interpolering (TruMotion) är avstängd. Stäng av energisparlägen, för en korrekt bild.

Använd spelläget när du spelar. Alla bildlägen är tillräckligt bra kalibrerade för att man bara ska kunna köra på och njuta.

Jag har aldrig haft problem med inbränningar, men tittar väldigt lite på Nyhetsmorgon...

Tack! Sorry för sent svar.
Heerreeguud vilken bild det är på tvn, jag trodde inte att TV apparater hade kommit så här långt. Jag har nu haft den i ca 3 dygn och jag måste nog säga att jag har nog aldrig dreglat såhär mycket. 🤤

Ang bildlägena så tycker jag att Standard eller Sport läget ger bäst brightness.

Tack för det du sa om energisparläget, det vart en väldigt stor skillnad. Men om spelläget, har du märkt av någon nämnbar skillnad om du slagit av freesync eller har det på?

/Beer. 🍺


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Det du kan göra är att kolla igenom:
https://www.lg.com/se/tvs/oled-tvs/oled-reliability/main.jsp

De nyare modellerna har också flertalet tekniker för att förhindra burn-in. "Torterar" man inte tv:n konstant med hög ljusstyrka med statiska bilder under längre perioder ska det inte vara något problem. Sen kan man ha otur såklart men det är därför det finns garanti så ska LG byta ut panelen vid fel som uppstått.

Vill man vara ännu mer på säkra sidan kan man köpa till LG förlängning av garantin till 5 år. Efter samtal med folksam är det lite diffust om en allriskförsäkring täcker burn-in, det är mera olyckshändelser.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Vill man vara ännu mer på säkra sidan kan man köpa till LG förlängning av garantin till 5 år, blir då totalt 8 år inklusive reklamationen på 3 år då.

Reklamationen är från den dagen man köpt tv:n, samma sak med garantin. Så nej det blir inga 8år där.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Reklamationen är från den dagen man köpt tv:n, samma sak med garantin. Så nej det blir inga 8år där.

Ah, ok, då har jag missförstått. Menar, C2 har 2 år garanti från butik + 3 år reklamation enligt lag, med förlängning blir det 5 år totalt av garantin.

Citerar från LG hemsida:
"Förlängd LG-garanti för OLED TV med inköpspris upp till 15000 SEK med löpande betalning

Denna förlängning av garantin skyddar din LG-enhet med ytterligare 36 månader med en total garantitid på 5 år vilket gör att du inte kommer att ha några extra kostnader vid eventuell reparation. LG service och support kommer att vara tillgängliga för dig på ett enkelt sätt - det betyder smidig hantering vid eventuellt utbyten eller reparation där alltid originalreservdelar används.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Ah, ok, då har jag missförstått. Menar, C2 har 2 år garanti från butik + 3 år reklamation enligt lag, med förlängning blir det 5 år totalt av garantin.

Citerar från LG hemsida:
"Förlängd LG-garanti för OLED TV med inköpspris upp till 15000 SEK med löpande betalning

Denna förlängning av garantin skyddar din LG-enhet med ytterligare 36 månader med en total garantitid på 5 år vilket gör att du inte kommer att ha några extra kostnader vid eventuell reparation. LG service och support kommer att vara tillgängliga för dig på ett enkelt sätt - det betyder smidig hantering vid eventuellt utbyten eller reparation där alltid originalreservdelar används.

Perfekt 👍


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av magma:

Ah, ok, då har jag missförstått. Menar, C2 har 2 år garanti från butik + 3 år reklamation enligt lag, med förlängning blir det 5 år totalt av garantin.

Citerar från LG hemsida:
"Förlängd LG-garanti för OLED TV med inköpspris upp till 15000 SEK med löpande betalning

Denna förlängning av garantin skyddar din LG-enhet med ytterligare 36 månader med en total garantitid på 5 år vilket gör att du inte kommer att ha några extra kostnader vid eventuell reparation. LG service och support kommer att vara tillgängliga för dig på ett enkelt sätt - det betyder smidig hantering vid eventuellt utbyten eller reparation där alltid originalreservdelar används.

Jo 2år garanti + 1år reklamation blir det. Och som du skriver så förlängs garantin med 36månader.

1
Skriv svar