"Vi kritiserar för att vi bryr oss", Pokémon-spelarna går hårt åt Scarlet och Violet

Robot
"Vi kritiserar för att vi bryr oss", Pokémon-spelarna går hårt åt Scarlet och Violet

Betygen är, för serien, ovanligt svaga.

#pokémon-scarlet, #pokémon-violet


ZF
Medlem

Undra om detta är ett av Switch spel som hjälps eller fixas helt av en emulator. Men kanske det är djupare problem än för svag hårdvara för vad de tänkte sig.

Medlem

@uberpwnage2.0, du köpte väl ett av dessa i fredags? Nyfiken att höra din erfarenhet så här långt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Moderator | Testpilot
Skrivet av Pjotor:

@uberpwnage2.0, du köpte väl ett av dessa i fredags? Nyfiken att höra din erfarenhet så här långt.

3 timmar in är jag rätt så positv till spelen ändå. Spelen ser galet fula ut och prestandan är skit, men lyckas man bortse från allt det där så finns det ett bra spel bakom.

Om det sedan håller i långa loppet är en annan fråga. Kanske ska skriva en "medlemsrecension", då det oavsett kommer bli sista Pokémon-spelet jag köper på release


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Varför förväntar folk sig bra graffe på Switch? 🤦🏽‍♂️


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Det här tilltaget att de fortsätter släppa spelen i två olika versioner (förutom för Arceus då, som lyckligtvis bara kom i en version) känns ju ganska unket...

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kleptoman:

Varför förväntar folk sig bra graffe på Switch? 🤦🏽‍♂️

Det tror jag inte folk gör. Däremot att det flyter helt okej...!


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kleptoman:

Varför förväntar folk sig bra graffe på Switch? 🤦🏽‍♂️

Vi förväntar oss bara något likt andra open world-spel levererat på konsolen.

Xenoblade Chronicles 3

Pokémon Scarlet & Violet


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Sluta aldrig kritisera mina vänner Sedan ska man väga upp kritik och sedan lägga till en massa och ge beröm när man kan.
Klaga för klagandets skull ska man också se upp med. Petitesser ska man akta sig för.

Inte många spel nyhetssidor som lyfter artiklar av dessa slag med denna vinkeln. Mycket givande.

Medlem

Pokemon-spelare har gått hårt mot spelen sen Nintendo DS-dagarna. Varje iteration har varit fyllda med klagomål på att spelen inte är lika snygga som något annat framgångsrikt spel.

De klagade på att SwSh inte var open-world som Breath of the Wild. De klagade på att Arceus inte var helt open-world samt frame-drops. De klagar på att det är dålig grafik i Violet/Scarlet och framedrops.

Pokemon-spelarna kommer inte vara nöjda förens Nintendo tillåter GameFreaks släppa till PC/PS/Xbox, eller ger licensen till större studios som har bättre trackrecord, samt tillåtelse att släppa till andra platformar.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vi förväntar oss bara något likt andra open world-spel levererat på konsolen.

Xenoblade Chronicles 3
https://cdn.discordapp.com/attachments/343848424149352458/104...

Pokémon Scarlet & Violet

https://cdn.discordapp.com/attachments/343848424149352458/104...

Woah ser ut som ett 3ds spel

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vi förväntar oss bara något likt andra open world-spel levererat på konsolen.

Xenoblade Chronicles 3
https://cdn.discordapp.com/attachments/343848424149352458/104...

Pokémon Scarlet & Violet

https://cdn.discordapp.com/attachments/343848424149352458/104...

Jäklar! Det var... skralt.


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jäklar! Det var... skralt.

Precis. Det känns så fel när andra titlar på konsolen presterar så mycket bättre rent bilduppdateringsmässigt och grafiskt.

Jag brukar bli trött på att folk jämför fula spel med retro-konsoller såsom Dreamcast eller PS2, men jag skulle utan problem kunna påstå att delar av det här spelet är gjort bättre i Sonic Adventure till just Dreamcast. Det är otroligt dåligt gjort av utvecklarne i det här fallet.

Vi har liksom fått Xenoblade Chronicles 3 (finns som bild ovan) och Breath of the Wild. Nog för att båda har sina svanker med tapp i fps i vissa segment, men det är absolut ingenting mot alla problem som dessa Pokémon-spel stöter på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Min recension dyker upp här imorgon så stay tuned.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Pokemon-spelare har gått hårt mot spelen sen Nintendo DS-dagarna. Varje iteration har varit fyllda med klagomål på att spelen inte är lika snygga som något annat framgångsrikt spel.

De klagade på att SwSh inte var open-world som Breath of the Wild. De klagade på att Arceus inte var helt open-world samt frame-drops. De klagar på att det är dålig grafik i Violet/Scarlet och framedrops.

Pokemon-spelarna kommer inte vara nöjda förens Nintendo tillåter GameFreaks släppa till PC/PS/Xbox, eller ger licensen till större studios som har bättre trackrecord, samt tillåtelse att släppa till andra platformar.

Klart de aldrig kommer vara nöjda när stora massan nöjer sig med medelmåttighet och försvarar pokémon till döden. Game Freak kommer undan med löjligt mycket som andra spelutvecklare skulle få enormt mycket skit för. T.ex att de fortfarande släpper två identiska versioner av sina spel vid launch och enda skillnaden är en legendary och 10 pokemon som är exklusiva respektive.

Medlem

8 år. Vad förväntar ni?

Edit: 9 år. Kom ju 2013.

Nu kommer jag säkert bli brandad som en Nintendo /Switch hatare.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

8 år. Vad förväntar ni?

Edit: 9 år. Kom ju 2013.

Nu kommer jag säkert bli brandad som en Nintendo /Switch hatare.

9 år vadå? Switchen släpptes 2017 om det är den du syftar på.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Spelet lider väldigt mycket på prestanda sidan, borde vara betydligt bättre optimerat än vad det är.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Dom hade ju typ 1 år på sig så inte oväntat att det inte skulle vara genomarbetat vid släpp….att spelbranschen aldrig lär sig är så sjukt förvånad.

OT Hur mår Arceus idag, kanske slå till på det så jag inte har något Pokémon till min switch.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vi förväntar oss bara något likt andra open world-spel levererat på konsolen.

Xenoblade Chronicles 3
https://cdn.discordapp.com/attachments/343848424149352458/104...

Pokémon Scarlet & Violet

https://cdn.discordapp.com/attachments/343848424149352458/104...

Oj! Det där tänkte jag inte på när jag själv köttade Pökémån i helgen!

Spelmekanismen finns där och det är det PKMN-spelet åtminstone jag önskade att få spela som barn innan jag blev vuxen. Grafiken är riktig GameCube-aktig minst sagt, och det är tragiskt för det finns sådan potential att verkligen göra det likt XC3. Eller går det egentligen? Jag tänker att det ska vara många vandrandes PKMN samtidigt på skärmen eller fungerar liknande situation i XC3 med vandrande monster man kan engagera samtidigt miljön är högkvalitativ runtomkring? Jag undrar hur stor del av GameFreaks lathet låg i att Nintendo Switch är en klen enhet så att försöka optimera grafiken efter hårdvarans begränsningar var inte lika givande. Å andra sidan så lyckades XC3 med det för det mesta?

Bortser man som sagt var från grafiken, glitches, den icke-konskeventa FPS:en så är det PKMN-spelet åtminstone jag ville få spela som barn innan jag blev vuxen! (en sak jag tror GameFreak kmr påstå är att deras spel "ska rikta sig främst mot barn" som ett sätt att rättfärdiga den tecknade-liknande grafiken)

Medlem
Skrivet av Pjotor:

9 år vadå? Switchen släpptes 2017 om det är den du syftar på.

Just det grafik chipet. Teknik i den är super gammal. Nej 2015 utannonserades den så 7 år sedan.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Varför förväntar folk sig bra graffe på Switch? 🤦🏽‍♂️

Går att göra otroligt snygga spel som flyter på bra även på svag hårdvara om man väljer en fördelaktig artstyle.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Just det grafik chipet. Teknik i den är super gammal. Nej 2015 utannonserades den så 7 år sedan.

Men nu har det ju redan kommit exempel i tråden på open world-spel till Switch som är sjumilakliv snyggare än det här och funkar bättre, så jag förstår inte vad du försöker få fram.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vi förväntar oss bara något likt andra open world-spel levererat på konsolen.

Xenoblade Chronicles 3
https://cdn.discordapp.com/attachments/343848424149352458/104...

Pokémon Scarlet & Violet

https://cdn.discordapp.com/attachments/343848424149352458/104...

Är Xenoblade Chronicles 3 ett bra spel? Beställde det nämligen för 299 kr på El-giganten.

Medlem

Game Freak är tyvärr galet inkompetenta och verkar fortfarande utveckla spel för 3DS som dom sedan skalar upp till Switchens upplösning. Okej, jag överdriver lite men det finns ju den där kända anekdoten där dom hade problem med att få plats med Silver/Gold på en kassett och sen kom Iwata till undsättning och lyckades få ner storleken så pass så dom dessutom kunde lägga till regionen från Red/Blue. Det var över två decennier sedan och fortfarande verkar dom ha så stora problem med att designa spel. Det är ju ganska sorgligt hur en så pass stor franchise kan misshandlas på det här sättet.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Just det grafik chipet. Teknik i den är super gammal. Nej 2015 utannonserades den så 7 år sedan.

20 oktober 2016 presenterades switch, så just över 6 år. Spelar dock ingen roll då många lyckats gjort snyggare spel till Switch utan att fps:en droppar ner mot 15 fps. En annan sak är att fysiken är kopplat till frameraten så man springer dessutom långsammare när man får fps drop.

https://youtu.be/f5uik5fgIaI

Inväntar FZ:s recension men det verkar som det får stanna på listan "potentiella reaköp" för min del.

Redaktör
Ponny

Nintendos egna spel är ju i regel slipade som faen. Pokémonstudion borde få samma möjlighet.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag måste säga att jag inte tänkt på något av det eller stött på buggar, har nog haft för fullt upp med själva spelandet.
Dock inte spelat dockat än, då kanske jag ändrar mig.
Nu kommer jag ju dock säkert komma att störa mig på det

Självklart hade det ju inte skadat med lite mer polerad grafik, men tycker inte riktigt att det gör något just i en pokemon-värld, dom har ju alltid varit ganska avskalade.
Men... normalt så är ju större spel som är dedikerade till switch jäkligt polerade och färdiga när dom släpps.
Multiformat förstår jag att det buggar, där tycker jag dom i större utsträckning kan skippa switch personligen än några halvfjäsiga portar som det är i dagsläget och låta nintendo har nintendo-målgruppen. T.ex. varför släppa en android-portningen av farming simulator som ett spel till switch?

Var sak på sin plats, jrpg och mysiga spel = nintendo, annat xbox/pc sedan finns det säkert någon anledning att någon ska köpa playstation också...

Men, jag skulle rekommendera pokemon scarlet om man tillhör målgruppen för den typen av spel ändå om man uppskattar själva spelet (världen, handlingen, känslan och mekaniken) och inte förväntar sig ett grafiskt mästerverk. Men som jag skrivit ovan, när jag stöter på buggarna som andra gjort kanske jag ändrar mig.

1
Skriv svar