Ånej... Windows 8.1 går i graven

Medlem

Windows 10 är utan tvekan min favoritversion hittills. Har inte fått chansen att testa Windows 11 så kan inte uttala mig om det men kommer utan tvekan uppgradera när jag får chansen till det.

Innan dess var det nog Windows 7. Hade personligen aldrig några problem med Windows 8 heller för den delen.
Windows Vista är nog den enda versionen som jag faktiskt skarpt ogillat. Jag var nog för ung för att ordentligt uppskatta Windows XP så har inga särskilt bra minnen av det.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Samma här, hade det för länge. Till slut fick jag nog och köpte ny laptop. Den har Windows 11. Här är det extra festligt med S-läget, som verkar stört omöjligt att ta bort. Så BankID kan jag glömma. Jag lyckades ändra så att jag slipper clowniga Bing-sökningarna i alla fall. Helv.... vad dom ska krångla till allt.

Windows XP var tider det. Spelade mycket på PC då, och hade nog inga problem.

S-läget ska du kunna ta bort via microsoft store. Kräver ett tillfälligt microsoft-konto bara. Som du sedan kan logga ur, och glömma bort.

Medlem

Höll länge tillbaka från att köra Win10 då jag satt på 7an... men tidigt 2019 gick det inte längre, då jag uppgraderade hårdvaran och det inte fanns stöd för Win7.

Måste ändå säga, att efter en del custom inställningar så har Win10 varit ganska problemfritt förutom några få gnälliga saker såsom att "rättigheterna" fått fnatt när man flyttat diskar från gamla systemet. Det är det störta klagomålet jag har kring 10an, att administration och rättighets-systemet kring filer är helt idiotiskt.

Windows 7 förblir ändå min favorit för att det var så jäkla enkelt, pedagogiskt och snyggt.
Tamefan allt rullade kanon på 7an. Tror jag inte ett enda problem med något som inte startade eller dyl.

Värst var Windows Vista med katastrofal kompatiblitet. Det var inte mycket man kunde köra med det tungrodda OS'et.
Tätt efter kommer Windows 8 & Windows XP.
8an led av identitetskris och prestandaproblem medan XP såg helt ok ut, men hade många egenheter för sig såsom att krascha vissa program och spel helt random. Främst kunna köra spel en gång efter installation och sedan helt vägra vid nästa uppstart.

Hade inget emot W8 när jag hade det


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Det enda jag irriterar mig på i windows 10 är att de hela tiden vill att jag ska byta till Windows 11.

Jag har testat w11 på en laptop och gillar inte hur det döljer sig menyer i menyer. Skulle bli galen om jag uppdaterar min stationära dator till win11.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Chefredaktör

Jag lider så med Bill som måste "dansa" under lanseringen av Win 95.

Redaktör
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Jag lider så med Bill som måste "dansa" under lanseringen av Win 95.
https://youtu.be/lAkuJXGldrM

Duktigt obekväm! Av dansen, eller av att Ballmer verkar ha testat Borlänges årsförbrukning tjack i ett svep..?


signatur
Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Jag lider så med Bill som måste "dansa" under lanseringen av Win 95.
https://youtu.be/lAkuJXGldrM

Vet inte riktigt vad som är värst, de som står på scen nuförtiden och försöker dra lite skämt. Bill ser iaf ut att ha genuint roligt på scen.

Medlem

Kör Windows 10 och hoppar över Windows 11. Windows XP och 7 var riktiga långkörare. Testade Windows 8 på jobbet, fick licens och allt, men ... orka. Det hemska användargränssnittet som var Surface anpassat fick mig att vilja spy. De fixade det senare, men hur i helvete tänkte de när de skapade och påtvingade på alla PC användare?

Var annat Windows OS brukar bli en katastrof: Windows ME, Vista, Windows 8 och nu Windows 11. Största reservationen jag har är den förbannade iden att kräva inloggning med Microsoft konto för att kunna använda datorn. Kul om du inte har internet eller är utanför 4G/WiFi räckvidd - hur ska du kunna använda burken då? Glöm det Microsoft.

Medlem

"Plug and Pray" var kul när det kom med Windows 98:

12
Skriv svar