Sony räknar med att Playstation 6 släpps 2027 som tidigast

Robot
Sony räknar med att Playstation 6 släpps 2027 som tidigast
Medlem
Medlem

Så drygt 5 år till ps6. Undrar när ps5 pro kommer?

Jag kommer då vänta på ps5 pro innan jag slår till. Hoppas det kommit fler exklusiva titlar tills dess

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Så drygt 5 år till ps6. Undrar när ps5 pro kommer?

Jag kommer då vänta på ps5 pro innan jag slår till. Hoppas det kommit fler exklusiva titlar tills dess

Lär bli insane med scalpers på PlayStation 5 PRO versionerna även. Detta är en trend som lär fortsätta nu även för spelkonsoler. Tyvärr..
#FuckScalpers


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Sony har absolut anledning att vara oroliga, även om Microsoft skulle släppa alla framtida CoD spel till Playstation så har de inget egenintresse i att skapa en version för den som är i paritet med deras egna. Vilket skulle kunna leda till att Sony får nöja sig med en sämre version, säger inte att det behöver vara så men det finns en risk för att så sker.

Skribent

Gissningsvis kommer detta med dubbla generationer fortsätta så även om PS6 skulle komma 2027 lär PS5 stödjas många år efter det med dubbla släpp.

Blir intressant och se hur Microsoft tänker kring hårdvara nästa generation, om de kanske tar vägen med streamingfokus istället? Kanske någon kombo med billigare hårdvara som sen boostas av streaming teknologi? Det där molnet som de redan pratade om kring Xbox One, men aldrig riktigt fick att funka som det skulle, kanske är redo nästa generation?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Och folk trodde PS5 Pro skulle komma redan 2023😂

Inaktiv

Blir till att förhandsboka på Webhallen igen då. Jag och mina tre polare fick våra dag ett.
Tror inte det blir nån PS5 Pro faktiskt.

Medlem

Vad finns det för meningen med en PS5 Pro egentligen?
det mesta som släppts hitils är cross gen spel. Har man ens sett potentialen i fullt optimerade PS5 spel gjorda för endast PS5 och liknande.
PS4 Pro hade väll en anledning pga 4K slog igenom eller nått var det som jag hört ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Ponny
Skrivet av Chef-la-def:

Förboka nu!

Försent!


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Molotov:

Vad finns det för meningen med en PS5 Pro egentligen?
det mesta som släppts hitils är cross gen spel. Har man ens sett potentialen i fullt optimerade PS5 spel gjorda för endast PS5 och liknande.
PS4 Pro hade väll en anledning pga 4K slog igenom eller nått var det som jag hört ?

Det jag funderar över är om det ens blev en norm att Pro-konsoler släpps? Gick se så bra att det finns en mening att släppa dem denna generation också?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Känns bra. Grafikmässigt är det idag så pass bra att det viktiga är hur bra spelutvecklare är på att skapa atmosfär, story, ljud, intressanta spelmekaniker etc. Kan man skapa spel som tex Red dead redemption 2 och God Of War Ragnarök på förra generationen så räcker denna generation lääänge. Upp till utvecklarna nu att visa vad dem går för. 2023 kommer bli högintressant. Ssd diskarna är dessutom helt fantastiska.

Skribent
Skrivet av memorycard:

Känns bra. Grafikmässigt är det idag så pass bra att det viktiga är hur bra spelutvecklare är på att skapa atmosfär, story, ljud, intressanta spelmekaniker etc. Kan man skapa spel som tex Red dead redemption 2 och God Of War Ragnarök på förra generationen så räcker denna generation lääänge. Upp till utvecklarna nu att visa vad dem går för. 2023 kommer bli högintressant. Ssd diskarna är dessutom helt fantastiska.

Om man ser rent grafiskt så är ju Witcher 3 som släpptes i början av förra generationen fortfarande snorsnyggt idag. Så jag håller helt med om att det är annat spelutvecklarna behöver fokusera på nu. Personligen ser jag också att de gärna får göra framsteg i AI:n.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Om man ser rent grafiskt så är ju Witcher 3 som släpptes i början av förra generationen fortfarande snorsnyggt idag. Så jag håller helt med om att det är annat spelutvecklarna behöver fokusera på nu. Personligen ser jag också att de gärna får göra framsteg i AI:n.

Absolut. Kan lägga till AI på listan. 👍 Helt enkelt gäller det att vara kreativa till tusen. Kraften är där.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Om man ser rent grafiskt så är ju Witcher 3 som släpptes i början av förra generationen fortfarande snorsnyggt idag. Så jag håller helt med om att det är annat spelutvecklarna behöver fokusera på nu. Personligen ser jag också att de gärna får göra framsteg i AI:n.

Och fysik! Vill så gärna att det ska kännas mer äkta att hugga i fiender. DOOM Eternal gjorde ett tappert försök med "Destructible Demons" där det bildas skotthål och lemmar flyger av osv. Ett steg åt rätt håll men det kan förbättras väldigt mycket.

Nu när jag tänker på det så var Gears of war riktigt bra på detta. Åtminstone för sin tid. Det kändes när man motorsågade.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad finns det för meningen med en PS5 Pro egentligen?
det mesta som släppts hitils är cross gen spel. Har man ens sett potentialen i fullt optimerade PS5 spel gjorda för endast PS5 och liknande.
PS4 Pro hade väll en anledning pga 4K slog igenom eller nått var det som jag hört ?

Just nu kanske det funkar okej eftersom den här generationen inte kommit igång riktigt än. Men kollar man framöver i exempelvis UE5 demos, är det nog stor risk att PS5/Series X hamnar runt 30fps 1440p. Just upplösningen kanske inte är något jätteproblem om det skalas upp bra men det svåra blir att få de mer krävande spelen att rulla i 60fps.

Ska de behålla sitt mål att sikta på 4K 60fps, även i riktigt krävande nextgen titlar, behöver de verkligen något liknande som DLSS 2&3 och tensorkärnor. Nuvarande RDNA2 som dagens konsoler använder är hyfsat stark i vanlig rasterisering prestanda, men var redan långt efter i maskininlärning och ray tracing prestanda när de släpptes.

Vill de också uppnå någon högre nivå av ray tracing som faktiskt ger skillnad, behövs avsevärt bättre grafikdel. PS5 Pro / Series XL med RDNA 3 eller 4, skulle kunna erbjuda möjlighet att spela mer krävande AAA-spel i 4K 60fps. Samt öppna upp för betydligt mer krävande ray tracing inställningar med GI och path traced möjligheter.

Medlem

Inte helt säker på att Sony ens kommer släppa en PS5 Pro men om de gör det så köper jag en! Men först ska jag skjuta ett stort hål i plånboken och köpa PSVR2 i februari 😜

The Ashen One
Skrivet av Mo0rbid:

Så drygt 5 år till ps6. Undrar när ps5 pro kommer?

Jag kommer då vänta på ps5 pro innan jag slår till. Hoppas det kommit fler exklusiva titlar tills dess

Helt inne på samma spår, väntar in PRO versionen tills de säger helt ärligt att den inte kommer på tapeten.

Varit så dålig tillgänglighet att vid det här laget är det nog ett måste för mig om jag ens ska skaffa en PS5.
Har fortfarande helt otroligt roligt på PS4 PRO så måste säga att PS4an var en riktigt bra konsol.

PC däremot sitter man kvar på GTX 1080 Ti för den så kallade GPU branchen den är en påse ruttna ägg.

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Så drygt 5 år till ps6. Undrar när ps5 pro kommer?

Jag kommer då vänta på ps5 pro innan jag slår till. Hoppas det kommit fler exklusiva titlar tills dess

Jag har svårt att tro att ps5pro är något som blir verklighet. Finns ingen anledning.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Önskar en maskin som bumpar upp framesen till stabila 60 fps i krispiga native 4k upplösning. Visst, PC finns då men jag behöver byta rubbet i min antika låda då vilket blir sjukt dyrt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Bra ändå om detta stämmer, så kan man planera lite bättre. Jag ägde ps5 men såg ingen anledning att behålla den just nu. Jag väntar in tillräckligt mycket exklusiva spel som jag vill spela först. Än så länge är det inget direkt intressant för mig. Känns inte som att denna generation hunnit släppa den förra. Om priset någonsin hamnar under 6000kr innan 2027 är ju osäkert. Kanske lika bra att vänta in ps6 och lira ps5 spelen då i stället.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Just nu kanske det funkar okej eftersom den här generationen inte kommit igång riktigt än. Men kollar man framöver i exempelvis UE5 demos, är det nog stor risk att PS5/Series X hamnar runt 30fps 1440p. Just upplösningen kanske inte är något jätteproblem om det skalas upp bra men det svåra blir att få de mer krävande spelen att rulla i 60fps.

Ska de behålla sitt mål att sikta på 4K 60fps, även i riktigt krävande nextgen titlar, behöver de verkligen något liknande som DLSS 2&3 och tensorkärnor. Nuvarande RDNA2 som dagens konsoler använder är hyfsat stark i vanlig rasterisering prestanda, men var redan långt efter i maskininlärning och ray tracing prestanda när de släpptes.

Vill de också uppnå någon högre nivå av ray tracing som faktiskt ger skillnad, behövs avsevärt bättre grafikdel. PS5 Pro / Series XL med RDNA 3 eller 4, skulle kunna erbjuda möjlighet att spela mer krävande AAA-spel i 4K 60fps. Samt öppna upp för betydligt mer krävande ray tracing inställningar med GI och path traced möjligheter.

Tror inte man släpper Pro konsoler pga detta.
Det låter inte som nått som lockar den typiska konsol spelaren.
Raytracing osv kommer skippas om det gör att det går för tungt, alt kommer man acceptera 30FPS.
4K var en "standard" som var mer allmän, "alla vet" vad 4k är. Är inte så säker på att många vet vad DLSS, FPS, Raytracing mm är.
Men men man får se.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Önskar en maskin som bumpar upp framesen till stabila 60 fps i krispiga native 4k upplösning. Visst, PC finns då men jag behöver byta rubbet i min antika låda då vilket blir sjukt dyrt.

Jag skulle tro att ps6 kommer fixa det. Ps5 är väl som ett rtx 2070 i styrka så om ps6 kommer upp till 3080 kan den nog ta 60fps i 4k men tror inte de siktar på 120fps. Undrar hur stor konsolen skulle bli.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det jag funderar över är om det ens blev en norm att Pro-konsoler släpps? Gick se så bra att det finns en mening att släppa dem denna generation också?

Tanken var väl att PS4 Pro skulle rikta sig till 4K ägare, jag vet inte riktigt hur dem ska marknadsföra en PS5 Pro och vilken feature de ska pusha till en ganska stor användargrupp i så fall.

Tror även att övergången till PS6 blir svårare, nu så kunde man ju bland annat peka på 4k för ägare av vanliga PS4 och sedan obefintliga eller väldigt korta laddningstider. Behöver de gå tillbaka och pusha för exklusiva spel istället för features igen?

Skrivet av Sapiens:

Just nu kanske det funkar okej eftersom den här generationen inte kommit igång riktigt än. Men kollar man framöver i exempelvis UE5 demos, är det nog stor risk att PS5/Series X hamnar runt 30fps 1440p. Just upplösningen kanske inte är något jätteproblem om det skalas upp bra men det svåra blir att få de mer krävande spelen att rulla i 60fps.

Ska de behålla sitt mål att sikta på 4K 60fps, även i riktigt krävande nextgen titlar, behöver de verkligen något liknande som DLSS 2&3 och tensorkärnor. Nuvarande RDNA2 som dagens konsoler använder är hyfsat stark i vanlig rasterisering prestanda, men var redan långt efter i maskininlärning och ray tracing prestanda när de släpptes.

Vill de också uppnå någon högre nivå av ray tracing som faktiskt ger skillnad, behövs avsevärt bättre grafikdel. PS5 Pro / Series XL med RDNA 3 eller 4, skulle kunna erbjuda möjlighet att spela mer krävande AAA-spel i 4K 60fps. Samt öppna upp för betydligt mer krävande ray tracing inställningar med GI och path traced möjligheter.

Yes, och den kommer bara kosta 15000Kr😅

Med det du beskriver så kan man nog inte nå ett vettigt pris innan tidigast 2025 om ens då. GPU priserna går ju fortfarande krabbgång, PS5 gick ju till och med upp i pris.

Men har vi lite tur så kraschar priserna till våren, nu när inte bristen är lika stor längre.

Tidigast RDNA4 så finns tillräckligt stort prestanda kliv till tillräckligt lågt pris för konsoler.

Medlem

"Sony skriver att Microsoft "bara" lovat att släppa Activision-spel till Playstation fram till 2027, eller "möjligen kortare". Man fruktar att man kommer ha "förlorat tillgången till Call of Duty och andra Activision-titlar" när "nästa generations Playstation-konsol" släpps"

"Möjligen kortare" måste väl ändå antyda 2026?

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har svårt att tro att ps5pro är något som blir verklighet. Finns ingen anledning.

Tror det finns ganska många dollar anledningar. Inbitna fanatiker köper Pro medans dom som tvekat köper en begagnad ps5 istället för ingen alls.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tror även att övergången till PS6 blir svårare, nu så kunde man ju bland annat peka på 4k för ägare av vanliga PS4 och sedan obefintliga eller väldigt korta laddningstider. Behöver de gå tillbaka och pusha för exklusiva spel istället för features igen?

Tänk på att 2027 är 5 år bort. Grafikmässigt kommer spel att utvecklas. Ps5 kommer inte hänga med i svängarna till 4k 60fps, vi landar säkert på 30fps i de mer krävande spelen. Folk kommer alltid vilja ha något kraftfullare hårdvara och om 5 år lär säkert inte ps5 hänga med längre så då blir det ps6 det alla sony spelare villja ha. Ps4 pro spelare kanske rent av hoppar över ps5 denna generation.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Är det kanske bäst att förboka PS6 istället för att sikta på en PS5:a?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Är det kanske bäst att förboka PS6 istället för att sikta på en PS5:a?

Kör på

Medlem
Skrivet av Issue:

Tror det finns ganska många dollar anledningar. Inbitna fanatiker köper Pro medans dom som tvekat köper en begagnad ps5 istället för ingen alls.

Att folk skulle köpa en är ju helt klart sant men vars platsar en ps5 pro? När skulle den släppas om ps6 kommer 2027 ? 2023/2024 ? Ska den kosta 10 000kr? Vilka uppgraderingar ska den ha?

Folk har fortfarande svårt att få tag på ps5. Jag tror de behöver mätta alla som suktar efter ps5 först och släppa greppet om ps4 helt.

Än så länge har vi väl inte fått några hårdkokta ps5 titlar som har svårt att hålla måttet som en pro skulle fixa bättre då många spel fortfarande släpps på ps4.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar