Activision slår tillbaka mot FTC, "absurt" om uppköpet av Microsoft inte går igenom

Robot
Activision slår tillbaka mot FTC, "absurt" om uppköpet av Microsoft inte går igenom
Medlem

Finns ingen chans att amerikanska myndigheter/politiker skulle göra något för att sätta käppar i hjulen för ett amerikanskt bolag att slåss mot ett utländsk.

Oavsett vad FTC säger och gör så kommer detta att lobbas igenom om det behövs.

Det är så otroligt sjukligt att företag får lov att köpa upp varande på detta sätt. Den ganska fina teorin för marknadsekonomi fungerar inte när den normala reaktionen är uppköp och sammanslagningar snarare än konkurrens.

Medlem

Har svårt att se att affären inte skulle gå igenom. Återstår dock att se hur det kommer gynna branschen och spelarna i det långa loppet.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Finns ingen chans att amerikanska myndigheter/politiker skulle göra något för att sätta käppar i hjulen för ett amerikanskt bolag att slåss mot ett utländsk.

Oavsett vad FTC säger och gör så kommer detta att lobbas igenom om det behövs.

FTC har väl blockerat flera amerikanska teknikbolag från uppköp den senaste tiden? Man har bland annat stoppat Nvidia från att köpa brittiska Arm och jag har för mig att man blockerat (eller tänker blockera?) Meta från ett köp av något som jag inte minns vad det var.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Den ganska fina teorin för marknadsekonomi fungerar inte när den normala reaktionen är uppköp och sammanslagningar snarare än konkurrens.

Kan man inte ha både uppköp/sammanslagningar och konkurrens?

Medlem
Skrivet av Margy:

FTC har väl blockerat flera amerikanska teknikbolag från uppköp den senaste tiden? Man har bland annat stoppat Nvidia från att köpa brittiska Arm och jag har för mig att man blockerat (eller tänker blockera?) Meta från ett köp av något som jag inte minns vad det var.

Var britterna som satte stopp för Nvidia då Arm ansågs vara en strategisk resurs. FTC "blockerar" inte men om de tycker det är olämpligt kan det sluta med en rättegång. I det här läget kommer både MS och Activision ta strid verkar det som. Om det nu blir något.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Margy:

FTC har väl blockerat flera amerikanska teknikbolag från uppköp den senaste tiden? Man har bland annat stoppat Nvidia från att köpa brittiska Arm och jag har för mig att man blockerat (eller tänker blockera?) Meta från ett köp av något som jag inte minns vad det var.

FTC var riktigt nära på att splittra Microsoft för att dom blev för stora. Om jag minns rätt splittra Microsoft sig själv men hade då istället själv kontrollen över vad och hur mycket.

Medlem

Kapitalet gonna konsolidera å explotera...

Man tycker kanske att dom borde ganske motta Olle i grind redan när media bolagen gick ihop med tex Stor-Disney etc...

Medlem
Skrivet av neocon:

Kan man inte ha både uppköp/sammanslagningar och konkurrens?

Ofta är det väl precis det som krävs för att mindre aktörer ska ha en chans att konkurrera mot branchledare...


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jag tänker väl snarare att vi behöver starkare globalt motstånd mot de stora aktörerna som rör sig på marknaden. Man kan bry sig om för mycket makt inom ett land likväl som globalt. Embracer Group är också ett företag jag exempelvis skulle vilja se regleras. Argumentet om att "vi möter hård konkurrens utomlands" är inte en bra poäng eftersom den härstammar från redan mörka vatten, fokus bör ligga på striktare regulering av stora företag på den globala marknaden med hänsyn till samtliga länder. Det är redan ett i stort globaliserat landskap idag, ju längre det tar innan vi erkänner det desto jobbigare blir det i framtiden.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Margy:

FTC har väl blockerat flera amerikanska teknikbolag från uppköp den senaste tiden? Man har bland annat stoppat Nvidia från att köpa brittiska Arm och jag har för mig att man blockerat (eller tänker blockera?) Meta från ett köp av något som jag inte minns vad det var.

Det stämmer Meta blev blockerad att köpa upp ett företag som gjort Fitness-appen Supernatural


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Var britterna som satte stopp för Nvidia då Arm ansågs vara en strategisk resurs.

Googlar man verkar FTC agerat för att stoppa köpet och Nvidia lade då ner sina planer.

https://www.ftc.gov/news-events/news/press-releases/2021/12/f...

Medlem
Skrivet av Margy:

Googlar man verkar FTC agerat för att stoppa köpet och Nvidia lade då ner sina planer.

https://www.ftc.gov/news-events/news/press-releases/2021/12/f...

Stämmer att FTC var emot det också. Precis som EU, massa tech-bolag som Apple m.fl. Arm är ju brittiskt och när politikerna började blanda sig i med att arm var en strategisk resurs så blev det ganska kört för Nvidia.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Stämmer att FTC var emot det också. Precis som EU, massa tech-bolag som Apple m.fl. Arm är ju brittiskt och när politikerna började blanda sig i med att arm var en strategisk resurs så blev det ganska kört för Nvidia.

När jag läste lite artiklar nyss så hann brittiska myndigheter inte färdigt med sin utredning som man lade ner då FTC stämde.

Edit: "The British government Competition and Markets Authority, which had been investigating whether the deal might hurt competition, said it was abandoning the probe. European Union regulators also had been investigating."

https://www.npr.org/2022/02/08/1079206347/arm-nvidia-deal-sof...

Medlem
Skrivet av Margy:

När jag läste lite artiklar nyss så hann brittiska myndigheter inte färdigt med sin utredning som man lade ner då FTC stämde.

Edit: "The British government Competition and Markets Authority, which had been investigating whether the deal might hurt competition, said it was abandoning the probe. European Union regulators also had been investigating."

https://www.npr.org/2022/02/08/1079206347/arm-nvidia-deal-sof...

Du har rätt där men det gick väl inte vidare då Nvidia ansåg det hopplöst då typ allt och alla var mot det hela?


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Ofta är det väl precis det som krävs för att mindre aktörer ska ha en chans att konkurrera mot branchledare...

Nja det är snarare tvärt om. Branschledare köper upp det som har en chans att utvecklas till en konkurrent. Eller så köper de upp strategiskt för att förhindra att en konkurrent gör detsamma. Det inbyggda målet för företag av det här slaget är alltid en form av monopol på marknader och organisationer som FTC har som uppdrag att försöka hålla tillbaka detta för att själva marknaden skall vara hälsosam. Det är inte en slump att så många försöker konsolidera marknaden för Spelutvecklling via uppköp just nu.

Tyvärr så går det även politik i detta. Bara kika på Activisions uttalande i artikeln. "Amerikanska jobb" och "Hårdare motstånd utomlands". Det vill säga de argumenterar mot fungerande konkurrens när det skulle innebära att ett Amerikanskt företag inte är just branschledare, men det är OK när det omvända gäller. En form av hyckleri.

Kikar vi utanför spelbranschen så ser vi samma mönster. Det lär inte komma någon uppstickare som kan utmana Meta eller Google till exempel. Kommer det någon med potential så köps den upp av strategiska skäl. Nu är båda "too big to fail". Metas platform är så dominerande att den i vissa länder har möjliggjort folkmord (Myanmars övergrepp på Rohingyas) samt att den öppnar för att forma demokratin på beställning (Betalda Trollfabriker, Brexit, Trump/MAGA, cambridge analythica, Narendra Modi, Erdogan m.m).

Vi vill inte ha drakar som detta i Spelbranschen för det kommer ha en påverkan på vad spel som medium ens är i framtiden. Mest troligt inte till det bättre för oss konsumenter.

Medlem

"Sammanslagningen kommer gynna både spelare och den amerikanska industrin..."

Yeah, right...mer Diablo: Immoral åt folket.

Medlem
Skrivet av neocon:

Kan man inte ha både uppköp/sammanslagningar och konkurrens?

Det blir svårt när allt i en genre i slutänden ägs av samma företag.

Medlem

Sony's argument för att stoppa affären är så svaga. Just nu finns det 2 av 3 Destin videos som går igenom det här senaste argumenterna. Det är i stort sett "Vi kommer att konka utan CoD. Och just nu 5 miljoner sålda God Of War Ragnarök på 2 dagar mycket vinst".

Medlem

Olika regeringar i USA har olika uppfattningar gällande större sammanslagningar, vilket uttrycks genom vilka presidenten utnämner till platser i FTC.

Obama var mer vänligt inställd till större sammanslagningar än Trump var och Biden är.

https://www.yahoo.com/news/biden-appoints-ftc-fcc-acting-2330...

Citat:

The appointments signal that Biden's administration will likely continue to get tougher on regulating tech and telecom companies, building on the Trump administration's mix of increasing antitrust enforcement, attempts to roll back Section 230's legal protections for internet companies, and laissez-faire approach to telecom regulations.

The outgoing FTC Chairman Joe Simons, a Trump appointee, had begun to ramp up the agency's antitrust and consumer privacy work, opening several landmark investigations into Facebook, Amazon, Google, and even started looking at past mergers and acquisitions by big tech.

Slaughter has supported the FTC's increasingly hard line on antitrust issues as well as privacy, but she has also argued the agency should have taken action earlier and issued harsher penalties more likely to deter companies from future law-breaking, including holding executives personally liable for their companies' privacy violations.

Tror att de väger mot att FTC inte godkänner. Gäller att stämma i bäcken i tid, innan de har blivit för stora. Enklare att stoppa i tid än att backa tillbaka tidigare beslut, även om det då också talades om det senare.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Olika regeringar i USA har olika uppfattningar gällande större sammanslagningar, vilket uttrycks genom vilka presidenten utnämner till platser i FTC.

Obama var mer vänligt inställd till större sammanslagningar än Trump var och Biden är.

https://www.yahoo.com/news/biden-appoints-ftc-fcc-acting-2330...

Tror att de väger mot att FTC inte godkänner. Gäller att stämma i bäcken i tid, innan de har blivit för stora. Enklare att stoppa i tid än att backa tillbaka tidigare beslut, även om det då också talades om det senare.

Hur många olika regeringar har USA? Eller du menar historiskt, regeringschefer? Joe Biden nu alltså.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Hur många olika regeringar har USA? Eller du menar historiskt, regeringschefer? Joe Biden nu alltså.

De har väl likt de flesta demokratier en regering per mandatperiod.
Sen har de väl iofs. också en permanent regering i USA som inte ändras genom val.

1
Skriv svar