Många Playstation-titlar håller "högre kvalitet" än Xbox egna – enligt Microsoft

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Sonys spel må vara bättre, men skillnaden är att Sony har gjort dessa varumärken från början. Skapat, inte tagit ifrån. MS plan är att ta ifrån från spelarbasen istället för att producera något nytt, förutom några få titlar som Forza och Halo osv. MS uppköpstaktik handlar om att på sikt utesluta etablerade spelserier från spelarbasen. Det de handlsr om, och viss skillnad. Samma gällande Zenimax. Sen om nu Activision gör nya spelserier som blir exklusiva, absolut. Dåliga odds på den dock.

Sony har precis som microsoft köpt upp spelutvecklare..

Återstå att se vad planen är med Activision, tror dock att tex cod säljer för bra för att ens tänka tanken på att rycka det från playstation, dessutom ger det en så jävulskt dålig PR för xboxen, typ lite som att skjuta sig i huvudet och tro att man ska överleva,.. brukar inte gå så bra

Medlem

Det är en större grej att köpa upp utgivare och studios på det sättet Microsoft gör. Men jag tycker ändå att Street fighter V, Spider man & Final Fantasy VII remake samt andra exempel plockar lite av argumenten ändå. Det är tydligen ok då, bara inte i för stor mängd.

Det handlar mer om vad Sony kan göra ekonomiskt. Microsoft är en större spelare och kunde Sony göra samma sak så skulle dom det. Detta betyder inte att Sonys egna spel borde finnas på Xbox men ovanstående exempel är sånt som borde det.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Det är en större grej att köpa upp utgivare och studios på det sättet Microsoft gör. Men jag tycker ändå att Street fighter V, Spider man & Final Fantasy VII remake samt andra exempel plockar lite av argumenten ändå. Det är tydligen ok då, bara inte i för stor mängd.

Det handlar mer om vad Sony kan göra ekonomiskt. Microsoft är en större spelare och kunde Sony göra samma sak så skulle dom det. Detta betyder inte att Sonys egna spel borde finnas på Xbox men ovanstående exempel är sånt som borde det.

Fast utan Sony så hade inget av dessa spel sett dagsljus.
Xbox sa nej till att göra Marvel spel innan Sony fick chansen att göra ett så känns konstigt att skylla Sony på det när du borde skylla på Xbox som sa nej istället.
Så vi kan säga att utan Xbox hade vi inte fått Spiderman.

Medlem

Skämt åsido så hoppas jag inte att någon tror att Microsoft skulle gå in och säga någonting annat när det handlar om att få en affär som denna att gå i lås.

Medlem

Blir väl så när skiten ska ut på gamepass och pressa ner priset före kvalite.Får man mediokra spel

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ribcage:

Skillnaden är storleken på plånboken ja. Sony köper vad de har råd med.

Och fixar exklusivitetsavtal när de kan, både vad gäller tid och innehåll.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av roftg:

Sony har precis som microsoft köpt upp spelutvecklare..

Återstå att se vad planen är med Activision, tror dock att tex cod säljer för bra för att ens tänka tanken på att rycka det från playstation, dessutom ger det en så jävulskt dålig PR för xboxen, typ lite som att skjuta sig i huvudet och tro att man ska överleva,.. brukar inte gå så bra

De kan mycket väl behålla vissa IP:n på PlayStation, däribland CoD. Just för att det säljer så bra och ger goda intäkter. Se Minecraft som ett ofta påpekat exempel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Och fixar exklusivitetsavtal när de kan, både vad gäller tid och innehåll.

Precis som Microsoft då, fast det kanske inte gäller för dom?

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast utan Sony så hade inget av dessa spel sett dagsljus.
Xbox sa nej till att göra Marvel spel innan Sony fick chansen att göra ett så känns konstigt att skylla Sony på det när du borde skylla på Xbox som sa nej istället.
Så vi kan säga att utan Xbox hade vi inte fått Spiderman.

Det är ett sätt att se på saken! 👍🏼

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Neverwild:

Precis som Microsoft då, fast det kanske inte gäller för dom?

Skillnaden är väl att Sony gnäller som tusan om det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Skillnaden är väl att Sony gnäller som tusan om det.

Har jag inte sett, är mest massa Xbox fans som gnäller.
Samt vi såg Microsoft gnälla om det att Sony har fler exklusiva spel än dom.

Tror inte jag sett Sony gnälla något om Microsoft exklusiva eller tids exklusiva spel alls.

Det som gnälls är när Microsoft köper upp 2 stora tredje parts publisher och tar bort dom spelen från Sony.

Xbox spelare får inga nya spel utav det utan samma mängd spel innan uppköpen som efter.

Medlem

Jag vettefan. Vad jag tycker. Jag själv tycker xbox redan vunnit denna generation med sin låda och förra generationen. Jag styr allt genom xbox. Mina högtalare, min digitalbox och en massa annat uppkopplat med cortana eller vad den heter. Så för mig finns inget annat val och därav så är spelen inte det viktigaste. Jag struntar fullständigt om xbox gör massa spel eller playstation. Inte relevant för mig längre. Så länge det finns spel jag spelar så är jag nöjd. Så för mig är xbox alltid årets konsol och vinner varje år pga det jag tog upp.

Jag var en liten konsolkrigare förut men har helt släppt det nu. Ganska skönt. Jag kommer aldrig ändra uppfattning om xbox för den är mer än en spel konsol för mig.

Medlem
Skrivet av denza:

Jag var en liten konsolkrigare förut men har helt släppt det nu. Ganska skönt. Jag kommer aldrig ändra uppfattning om xbox för den är mer än en spel konsol för mig.

Låter ganska exakt som en konsolkrigare. 😅

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Neverwild:

Har jag inte sett, är mest massa Xbox fans som gnäller.
Samt vi såg Microsoft gnälla om det att Sony har fler exklusiva spel än dom.

Tror inte jag sett Sony gnälla något om Microsoft exklusiva eller tids exklusiva spel alls.

Det som gnälls är när Microsoft köper upp 2 stora tredje parts publisher och tar bort dom spelen från Sony.

Xbox spelare får inga nya spel utav det utan samma mängd spel innan uppköpen som efter.

Sony gnäller när Microsoft köper på sig fördelar men gör samma sak själva. Det är hyckleri. Att Microsoft har en större plånbok är sant, men båda försöker köpa sig fördelar och Sony gnäller mest.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sony gnäller när Microsoft köper på sig fördelar men gör samma sak själva. Det är hyckleri. Att Microsoft har en större plånbok är sant, men båda försöker köpa sig fördelar och Sony gnäller mest.

Detta är ju helt sant.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sony gnäller när Microsoft köper på sig fördelar men gör samma sak själva. Det är hyckleri. Att Microsoft har en större plånbok är sant, men båda försöker köpa sig fördelar och Sony gnäller mest.

Nä det är inte sant utan tvärtom att Microsoft gnäller att Sony har fler exklusiva spel.

Är inte ens i närheten av samma sak som Sony och Microsoft sysslar med.

Microsoft kommer ha köpt runt 30 studios på 4 år när Activision-Blizzard köpet går igenom varav 2 publisher.

Men på något sätt så tycker Xbox fans att det är i samma anda som Bluepoint, Housemarque och Insomniac trots att dessa tre mer eller mindre alltid varit knytna till Sony.

Medlem

Sakta men säkert går vi mot en framtid där hela spelindustrin ägs av 2-3 företag. De andra får välja mellan bli uppköpta eller utkonkurrerade.

Går detta igenom borde det vara fritt fram att köpa upp EA, Ubisoft, Square enix osv. Är redan kännt både EA och Ubisoft vill bli uppköpta så lika bra det.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nä det är inte sant utan tvärtom att Microsoft gnäller att Sony har fler exklusiva spel.

Är inte ens i närheten av samma sak som Sony och Microsoft sysslar med.

Microsoft kommer ha köpt runt 30 studios på 4 år när Activision-Blizzard köpet går igenom varav 2 publisher.

Men på något sätt så tycker Xbox fans att det är i samma anda som Bluepoint, Housemarque och Insomniac trots att dessa tre mer eller mindre alltid varit knytna till Sony.

Men det handlar mer om mentaliteten. Sony är inte främmande för att betala för att få tidsexklusiva avtal exempelvis, hade de haft resurser hade de gjort likadant och köpt Activision/Blizzard. Jag är själv inte impad av Xboxens spelutbud och spelar mest Nintendo och Sony spel men jag tycker Sony är fel ute senaste tiden med höjda spelpriser samt konsolpriser, dåligt utbud på ps+ tjänsterna och en jävla massa gnäll istället för att fokusera på att göra något åt saken.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Men det handlar mer om mentaliteten. Sony är inte främmande för att betala för att få tidsexklusiva avtal exempelvis, hade de haft resurser hade de gjort likadant och köpt Activision/Blizzard. Jag är själv inte impad av Xboxens spelutbud och spelar mest Nintendo och Sony spel men jag tycker Sony är fel ute senaste tiden med höjda spelpriser samt konsolpriser, dåligt utbud på ps+ tjänsterna och en jävla massa gnäll istället för att fokusera på att göra något åt saken.

Xbox är heller inte främmande för det.
Under Xbox 360 så hade dom väldigt stora titlar som tids exklusiva.
Samt under den tiden hade dom CoD marknadsföring så som Sony har nu.

Hade inte Xbox strulat till det med Xbox One så kanske CoD fortfarande varit marknadsfört utav Xbox.

Att hela tiden skylla på Sony funkar inte och nu försöker man skänka bort spel och använda pengar för att ta bort spel från annan konsol.

Inget annat spelföretag kan skänka bort spel som Microsoft nu gör med Xbox utan att riskera företaget.

Tror faktiskt att denna konsol är sista Xboxen och sen går dom över och blir tredjeparts publisher istället för att kunna få gamepass överallt.

Alla som skyller att Sony får göra samma sak och skänka bort sina spel på Ps+ måste vakna upp, hade dom sett att dom tjänat mer pengar på dag ett släpp så hade dom gjort det.
Dom hade på det sättet gjort att gamepass skulle vara så mycket sämre jämfört med Ps+.

Medlem

Du missar poängen. Det har diskuterats till leda i tråden så det går inte att understryka ytterligare eller tydligare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Neverwild:

Nä det är inte sant utan tvärtom att Microsoft gnäller att Sony har fler exklusiva spel.

Är inte ens i närheten av samma sak som Sony och Microsoft sysslar med.

Microsoft kommer ha köpt runt 30 studios på 4 år när Activision-Blizzard köpet går igenom varav 2 publisher.

Men på något sätt så tycker Xbox fans att det är i samma anda som Bluepoint, Housemarque och Insomniac trots att dessa tre mer eller mindre alltid varit knytna till Sony.

Microsoft går väl inte ut i media och gnäller över Sonys förstapartsbibliotek? Det du tänker på nu är de uppgifter som släppts i samband uppköpet av Activision-Blizzard där Sony och Microsoft försöker argumentera för att stoppa respektive släppa igenom affären.

Sony hycklar, det är det jag försöker säga.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tror inte att någon är mer hycklare än någon annan. Här har ni statements från både Microsoft och Sony gällande denna affär, dessa PDF-filer är från den Engelska regeringen:

Microsoft: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Sony: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Medlem

Tror det gick många över huvudet till att anledningen till att som sa detta - jämförde sig med Playstation till deras föredel - var för att dom vill att domslutet kring deras fortsatta uppköp ska gå i deras fördel.

Sen är det ifs inget snack om att det är få Microsoft-spel som håller samma kvalité som Playstations bästa spel.

Om man jämför mängden spelutvecklare och studios som Microsoft äger, VS Sony - så är det väl inget snack om att Microsoft har många fler, samt kända och marknadsdominanta spelproducenter vad gäller vinst och spelarbas?

Sen är det ju kanske lite lustigt att dom inte fått ut ett enda spel utan att Sony ändå har typ 3 som är bättre, ändå.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Lista Microsofts spelutvecklare där du räknar med dom planerade uppköpen och jämför dom med Sonys - så kommer du se att vad gäller marknadsandel allmänt inflytande i spelbranchen så kan det som ägs av Sony inte ens nästan mäta sig med det som ägs av Microsoft.

Men dom får rätt i att Sony likförbannat gör bättre spel.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Du får rätt i att det handlar om att påverka domslutet.

12
Skriv svar