GTA 25 år - FZ om serien igår, idag, imorgon

Robot
GTA 25 år - FZ om serien igår, idag, imorgon

Redaktionen både minns och blickar framåt – och vill att du gör detsamma!

#grand-theft-auto, #gta


Medlem

Har en kluven reaktion till spelserien. Spelade ettan och tvåan när jag var liten, uteslutande för friheten och våldet. Rakt av freeroaming.

Sedan kom trean. Hypen var enorm och hela världen hade äntligen fått sin frälsare. Jag spelade mycket, klarade det och ville verkligen gilla det. Men med handen på hjärtat så var det rätt tråkigt att faktiskt spela. Dåliga kontroller, tråkiga uppdrag och det fanns knappt något att göra i staden utöver att köra runt och döda folk. Grafiken och friheten var dock fantastiskt häftigt.

Vice city var samma sak. Grym musik, cool atmosfär, men usel kontroll och tråkiga uppdrag. Slakten och friheten dominerade även denna upplevelsen.

San Andreas skippade jag vilket jag idag ångrar då de spelet verkar ha rådit bot på mitt gnäll ovan.

Fyran var mäktigt som fan. Grafiken, världsbygget och AI hypades något enormt. Gillade storyn och karaktärerna mer än tidigare spel. Den mörkare atmosfären var också trevlig.

Femman var det första spelet där jag tyckte att allt klaffade. Underbar stad, bra kontroll (för att vara GTA), bra och roliga karaktärer och en bra övergripande story. Fanns också mer kuliga saker att göra runtomkring när man bara utforskade staden. Onlinebiten var kul men förstördes totalt av fuskare och flera tråkiga spelägen. Vem gillar racingen och flygningen?

Överlag tycker jag att serien är överhypad. Lägger man tekniken åt sidan så kvarstår rätt fattigt gameplay.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Spelade väldigt mycket av det första GTA på min första egna PC, en Pentium 90. For mest runt och jävlades med polisen och sålde stulna bilar i hamnen men hade skitkul.
Riktigt bra spelserie som har lyckats bli bättre för varje ny del så framtiden ser ljus ut, ser väldigt mycket fram emot GTA VI.

Medlem

Jäkligt många bra spel. GTA1 och 2, alla spel i 3-serien, 4an. Skulle gärna spela VC-Stories på något vänster...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Som förespråkare av isometriska spel,så var gta 1 och 2 riktigt roliga. En del LAN hade vi med det också. Då staden var lite som en open world, så tror jag att gta1 var första gången jag kom i kontakt med en sådan frihet. Helt otroligt spel för den tiden när det kom ut 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

När/hur/var upptäckte du GTA-serien?
Första spelet på en bland-demoskiva som följde med någon random PC-tidning hos en kompis. Såg att det fanns en pistol på "omslaget" så det såg intressant ut. Vilken resa det blev.

Vilket är det bästa spelet i serien?
Fyran, främst pga fysiken och storyn. Köpte spelet när Media Markt hade nattöppet också så det var ett gött minne.

Hur ser din relation ut till serien idag?
Spelade igenom femman, testade online, väntar på nya.

Handen på hjärtat: hur många gånger har du köpt GTA V?
Två, PS3 och PC

Beskriv dina förväntningar på GTA VI.
Har inga mer än att jag tror det kommer vara bättre än V. När det kommer till Rockstars spel är det bara vänta och se.

Medlem

Jag har spelat alla spel.
Min favorit är San Andreas eller IV men alla är riktigt bra.
Även 1an och 2an bra spel men annorlunda.

Liberty och Vice City stories är bortglömda godbitar och även det spelet som var till DS.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

När/hur/var upptäckte du GTA-serien?
Svar: Som åttaåring, cirka 1999. En kompis hade lånat en bränd skiva av en annan kompis storebrors kompis, så den skivan fick cirkulera tills GTA fanns på praktiskt taget varenda dator i byn. Vi gjorde sällan uppdrag, utan använde fusk för att få bazooka och oändlig ammunition. Vi kunde hålla på tills hela stan var tom på bilar, av någon anledning respawnade de aldrig.

Vilket är det bästa spelet i serien?
Svar: När nån säger GTA så tänker jag direkt på Vice City. Miljöerna, karaktärerna, storyn, musiken, 80-talsstämningen; allt bara stämde. Gud, vad roligt det var.

Hur ser din relation ut till serien idag?
Svar: GTA-spelen har varit en central del av mitt spelande ända från början, och jag tycker det är den bästa spelserien någonsin trots att de äldre spelen inte har åldrats så bra rent tekniskt. Spelar fortfarande GTA Online med kompisar när andan faller på, men Rockstar får nog rappa på och släppa GTA VI innan vi dör av hög ålder.

Handen på hjärtat: hur många gånger har du köpt GTA V?
Svar: En gång till PS3, en gång till PC, och två exemplar som födelsedagspresenter åt släktens nästa gamergeneration.

Beskriv dina förväntningar på GTA VI.
Svar: Som Trevor i en container full med knark: Bajshöga.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

När/hur/var upptäckte du GTA-serien?
Svar: Första jag spelade på riktigt var nog GTA III som någon kusin eller kompis hade på PS2. Har dock inga större minnen av det.

Vilket är det bästa spelet i serien?
Svar: Det står nog mellan San Andreas och V, har tyvärr aldrig kör IV mer än på multiplayer.

Hur ser din relation ut till serien idag?
Svar: Hoppar in på GTA Online en gång per år, blir lika besviken varje gång.

Handen på hjärtat: hur många gånger har du köpt GTA V?
Svar: 3 gånger. 1 till 360, och två till PC p.g.a. att jag kände behovet att fuska till mig lite pengar för att få uppleva spelet. Resulterade i en ban.

Beskriv dina förväntningar på GTA VI.
Svar: Tveksamma faktiskt. Om det i story blir mer likt RDR2 är jag mer än nöjd, men med tanke på hur utför det gick med GTA V så väntar jag bara och ser.

Medlem

Hipp hipp hurra, grattis, lätt bästa serien som gjorts

Skribent
Skrivet av vbgbasse:

Som förespråkare av isometriska spel,så var gta 1 och 2 riktigt roliga. En del LAN hade vi med det också. Då staden var lite som en open world, så tror jag att gta1 var första gången jag kom i kontakt med en sådan frihet. Helt otroligt spel för den tiden när det kom ut 😀

Sjukt skön bilkörning också minns jag. Hastighetskänslan satt som en smäck trots att det var isometriskt!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Första gången jag hörde talas om GTA var när jag gick hem från skolan med en kompis som snackade sig svettig över nåt spel där man kunde köra över folk och skjuta och sno bilar. Spelade väl ettan vad det led senare men det var först när jag gick GTA 2 och ett Voodoo 3 i julklapp som det drog igång på allvar. Har fortfarande kvar den stora pc-kartongen med GTA 2. Höjdpunkten i serien är ju San Andreas. Magiskt spel. Femman var bra men det började kännas lite gjort. Är svagt intresserad av sexan även att man vet att det kommer bli bra. Men Rockstar har inte längre monopol på stora välgjorda öppna värdar som det hade en gång i tiden. GTA i sig är inte så unikt som det en gång har varit.

Medlem

Tycker San Andreas gjorde mest avtryck på mig iaf.

Världen kändes öppnare och mer friare. Samt att man hade mer valmöjligheter på sin karaktär. Komihåg att man kunde hålla på ett bra tag med att bara gå till gymmet och jobba upp styrkan och staminan.

Inaktiv

När/hur/var upptäckte du GTA-serien?
Svar: Provade det på PS1 i slutet av 1997.
Jobbade i spelbutik och det var viktigt att prova alla spel så man visste vad man pratade om när kunderna frågade.

Vilket är det bästa spelet i serien?
Svar: Antar del fyra, det orkade jag spela mer än 30 minuter iaf.

Hur ser din relation ut till serien idag?
Svar: Undviker bestämt. Inte alls min tekopp.

Handen på hjärtat: hur många gånger har du köpt GTA V?
Svar: Noll.

Beskriv dina förväntningar på GTA VI.
Svar: Har inga.

Tillägg: Tycker mycket mer om Sleeping Dogs.
Ville man köra över folk 1997 så var Carmageddon roligare.

Medlem

När/hur/var upptäckte du GTA-serien?
Svar: Jag spelade mängder och åter mängder av GTA II på PC när det begav sig. Det upplevdes på min pentium 3-burk som oerhört grafiskt tilltalande (inte minst el-effekterna) samtidigt som det gav mig friheten och möjligheten att gå berserkagång utan reella konsekvenser. Uppdragen spelade jag inte alls - men roligt det hade jag.

Vilket är det bästa spelet i serien?
Svar: I ärlighetens namn har jag inte gillat ett enda av de spel som Rockstar spottat ur sig i serien sedan GTA: Vice City. GTA San Andreas kändes 90-tals töntigt, stereotypt och svårbegripligt. GTA IV långsamt, konstlat och frustrerande för en relativt introvert person som jag. "Hej, Roman. Vill du bowla?". Fan heller.... GTA V var hoppigt, tjatigt och så till bredden fyllt av usel och konstlad dialog samt överdriven satir att jag stängt av halvvägs igenom cirkus fem gånger vid det här laget.

Hur ser din relation ut till serien idag?
Svar: Den är minst sagt ljummen. Rockstar är i min värld kungar av långsam, trögstyrd och tråkig gameplay - vilket de bekräftade återigen med Red Dead II - det ska således mycket till för att jag ska bli sugen på GTA VI. Men köpa det kommer jag alldeles säkert att göra...

Handen på hjärtat: hur många gånger har du köpt GTA V?
Svar: Jag skäms... Köpte det först till 360 och blev besviken, köpte det sedan till PC för grafiken innan jag slutligen också plockade hem det via storen till PS5 för att undersöka hur väl de lyckats med sin remaster... Nämnde jag att jag fortsatt inte spelat igenom spelet eller spenderat en enda minut i GTA Online?

Beskriv dina förväntningar på GTA VI.
Svar: Jag förväntar mig mer av allt. Mer av online-tjafset, mer av den banala satiren (som jag avskyr) och mer av det stela gameplayet...

Testpilot

När/hur/var upptäckte du GTA-serien?
Svar: Hemma hos kompis vid hans speldator. Om det var GTA 1 eller 2 minns jag inte riktigt men det var spännande att spela spelet trots att vi båda var alldeles för unga för det.

Vilket är det bästa spelet i serien?
Svar: San Andreas, enorm frihet och skön story.

Hur ser din relation ut till serien idag?
Svar: Ganska sval, gillade serien mer när jag var yngre men hoppas på att GTA VI kan få mig mer peppad.

Handen på hjärtat: hur många gånger har du köpt GTA V?
Svar: noll gånger (lånat av kompis)

Beskriv dina förväntningar på GTA VI.
Svar: mer fokus på story och frihet likt San Andreas.

Medlem

När/hur/var upptäckte du GTA-serien?
Svar: Demoversionen av första spelet i serien, hemma hos en kompis när man gick i 4:an eller 5:an.

Vilket är det bästa spelet i serien?
Svar: GTA 4 är klart bäst.

Hur ser din relation ut till serien idag?
Svar: Gör ett återbesök någon gång ibland faktiskt.

Handen på hjärtat: hur många gånger har du köpt GTA V?
Svar: EN gång. Första releasen till Xbox... sedan fick man det ju även gratis hos Epic, men där har jag ännu inte spelat det.

Beskriv dina förväntningar på GTA VI.
Svar: Kan inte direkt säga att man har några.

Medlem

När/hur/var upptäckte du GTA-serien?
Svar: Jag spelade GTA2 för försa gången kring 2000 har jag för mig, och det var väl runt de åren jag spelade som mest på datorn. Men det var GTA Vice City som jag spelade hos en kusin i Sandviken som jag faktiskt blev intresserad på riktigt av spelet, GTA3 (som förstås kom innan) såg jag bror min spela men det gillade jag inte av någon anledning. Tror mina föräldrar försökte få bror min att inte låta mig spela det hehe.

Vilket är det bästa spelet i serien?
Svar: GTA SA helt klart! Mest för att musiken och tiden jag spelade spelet var nice när man kunde spela det på PS2 och senare på PC. GTA SA känns verkligen som ett gammalt spel om man spelar det idag men just då var det ju coolaste som fanns på något vis. Önskar att Rockstar hade haft med Las Venturas i GTA5.

Hur ser din relation ut till serien idag?
Svar: Jag slöspelar GTA5 ibland när jag har tråkigt, i vintras försökte jag spela om storyn men jag kom inte långt alls. Tror jag har vuxit ifrån det men samtidigt kanske det inte passade med massa drama i ett spel under pandemin när det var jobbigt med annat redan då.

Handen på hjärtat: hur många gånger har du köpt GTA V?
Svar: Två gånger, PS3 och PS4. Tror det skulle kunna fungera på min dator faktiskt...

Beskriv dina förväntningar på GTA VI.
Svar: Nyskapande, roligt och intressant med två karaktärer om det stämmer! Jag ser faktiskt fram emot en Bonnie och Clyde-duo om det stämmer att man faktiskt ska spela med dom. Sedan skulle jag vilja att man kunde styra saker lite mer i spelet även när man inte är i storyn, exempelvis planera rån med mera. Inte i online alltså.

Medlem

När/hur/var upptäckte du GTA-serien?
Svar: När jag var 8 år spelade jag nån piratkopia av 1:an, men det var först när 2:an kom som jag började spela riktigt mycket. Jag minns hur jag tänkte "tänk vad coolt om dom skulle göra ett GTA i full 3D - och sen kom det. Kändes nästan overkligt att dom hade fått till det. Spelade 3:an mycket och tyckte det var underbart...men när sedan Vice City kom, var jag totalt golvad. Är osäker på om min mamma förstod hur brutalt spelet egentligen var, för varje gång hon var i rummet sa jag att det var ett bilspel och körde lugnt och lagligt längs Vice Citys gator.

Vilket är det bästa spelet i serien?
Svar: För sin tid tyckte jag att Vice City hade det kompletta paketet. Tidseran, staden, scarface-maffian etc. Idag sätter jag mig gärna ner och spelar IV eller San Andreas - 5an har inte helt fastnat hos mig.

Hur ser din relation ut till serien idag?
Svar: Nostalgispelar ibland San Andreas och IV, men den kantiga bilkörningen i Vice City gör att jag inte går längre bak än så. Har köpt 5an på rea både till PS4 o PC men inte spelat mer än nån timme.

Handen på hjärtat: hur många gånger har du köpt GTA V?
Svar: 2 ggr. PC o PS4

Beskriv dina förväntningar på GTA VI.
Svar: Det hade varit intressant att se hur ett GTA skulle vara i en annan storstadsregion, såsom Tokyo, London, Paris eller så. Bara för att känna om det tillför något att ha ett annat vägsystem och kultur än USA. Har egentligen inte så mycket till förväntningar mer än det. Skulle det vara USA så vore det kanske intressant med San Francisco - även om San Fierro var en miniatyr av det i San Andreas.

Medlem

San Andreas. Open world på rätt sätt, jämfört med femman.

Om jag ser fram emot GTA 6? Ja, och jag hoppas dom skippar det som pajade femman.
Men det verkar som att det här är vad folk vill ha. Med tanke på hur mycket femman har sålt.
Tråkig utveckling.

Medlem

Ps innan : jag har dålig koll hur det fungerar med att få fetstil på frågorna. Kopierar man allt inklusive symbolerna?

När/hur/var upptäckte du GTA-serien?

Svar: När 1:an kom ut. Jag kommer ihåg hur snacket gick inför releasen. Wow en öppen värld där man ska sno bilar. Wow! Minns telefonkioskerna där typ piff och puff.

Vilket är det bästa spelet i serien?

Svar: san andreas utan tvekan. Jag hade mest kul med den. Kommer ihåg hur man gick på dejt och gymmade. Eller så blev man fet om man åt för mycket snabbmat.

Hur ser din relation ut till serien idag?

Svar: Ge mig nästa gta. Så ser min relation ut. Jag tycker inte att onlinelägget är bra alls i gta v. Men ge mig nästa nu, helst redan igår. Plus att jag har nästan växt upp med serien. Serien har blivit en del av gaming livet. Ett måste att spela när något nytt släpps.

Handen på hjärtat: hur många gånger har du köpt GTA V?

Svar: 1 gång.

Beskriv dina förväntningar på GTA VI.

Svar: Dom är skyhöga. Mycket tack vare red dead 2. Mycket detaljer hoppas jag på. Att kunna ta en kaffe på något hak och utforska en fenomal skapad värld. Jag ser helst inte att spelet släpps på old gen för det hämmar bara utvecklingen rent grafiskt sett.

Fokus på nya konsolerna och pc, så världen som skapas blir fenomenal. Jag själv tror absolut inte att gta VI kommer dyka upp på ps4 eller xbox one x. Men det är min egna åsikt. Inget jag gärna diskuterar. Jag bara tycker så.

Jag hoppas också på DLC som gay tony och sånt. Bygg ut världen man skapar med nytt singleplayer innehåll

Medlem

GTA IV! Filmklipparverktyget som kom till PC-versionen var ju magiskt roligt!

Medlem

När/hur/var upptäckte du GTA-serien?
Svar: Spelade ettan hemma hos min kusin när jag var runt 7-8 år, och absolut inte var gammal nog för det (som majoriteten inte var heller skulle jag tro) ^^

Vilket är det bästa spelet i serien?
Svar: Har spelat alla, förutom fyran som jag inte klarat helt (skämskudde, jag vet). Men skulle nog säga att nostalgimässigt sett så är ändå San Andreas det som ligger varmast om hjärtat. Att i sommarstugan med min bror och våra kusiner spela det spelet när solen gassade (ibland i alla fall), samtidigt som vi kastade ned en stackars man i en bajamaja för att sedan fylla i hålet med cement var fantastiskt skrämmande och roande! xD

Hur ser din relation ut till serien idag?
Svar: På is sedan femman

Handen på hjärtat: hur många gånger har du köpt GTA V?
Svar: Endast en gång.

Beskriv dina förväntningar på GTA VI.
Svar: Mja, jo, det är väl som alltid, hoppas på en bra story med roliga karaktärer och uppdrag. Online-delarna har aldrig lockat mig på GTA just så om de har fullt fokus på SP-delen vore jag tacksam ^^

1
Skriv svar