[TD] Den svarta elefanten

[TD] Den svarta elefanten

Det är helt otroligt hur man kan ändra sitt sätt att tänka och leva efter att ett visst antal år har passerat. Vintern år 2012 kändes det som att jag samlade elektroniska prylar runt omkring mig som en sorts Kung Krösus. Jag tänkte i min villfarelser att om pryl 1 slutar funka, då måste jag ha en backup, och om pryl 2 slutar funka, då måste jag ha det "här", vad det nu än var. Idag känns allt det där så avlägset. Världen år 2012 är inte samma värld som år 2022, den förändrades och vi med den, vissa i varje fall.

Samlandet som livsstil går överstyr för många, inte för mig som tur var, men det lades ändå för mycket pengar på elektronik, sedan var det böcker, men jag har lyckats ändra på mina tankebanor, och idag äger jag ingen laptop. Jag har självfallet den jobbet har försett mig med och en platta, men jag behöver inget utöver det.

Rensandet av prylar hjälpte mig att rensa hjärnan och idag har jag inget sådant klutter.

De få gånger jag börjar samla något, tänker jag att det bara är för en viss tid, sedan ska det bort. Jag fick ge "Game of Thrones"-böckerna kicken för någon dag sedan. Jag kommer ju aldrig läsa dem, varför ens spara dem? Herr Martin kommer förmodligen inte slutföra den sista boken heller; det finns väl vettigare saker att ägna sig åt, inte sant?

Förr i världen älskade jag Black Friday, Cyber Monday / Week och allt vad dom kallade det, inte längre. Det är ganska uppenbart att lockpriserna inte stämmer riktigt, och att man är lite mer luttrad idag vad det gäller webb-butikernas prissättningar. Det enda jag köpte under den s.k. rean var "Disco Elysium - The Final Cut" på Steam, sedan fick jag omedelbart dåligt samvete då jag fick veta att spelutvecklarna fått kicken av kapitalister i putsblanka stövlar som nu fick in alla pengar.

Nästa år håller jag förhoppningsvis också i plånboken och är fortsatt lika klok.

#walter_iego


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar