Slutspel - God of War Ragnarök

Redaktör
Ponny
Slutspel - God of War Ragnarök

SPOILERVARNING! Den här texten avhandlar spoilers om God of War Ragnarök

Välkommen till ett nytt FZ-initiativ: Slutspel. Här tar vi ett hyfsat aktuellt spel (du ska haft chansen att spela igenom det) och släpper alla hämningar. Snackar dramatiska vändpunkter, cliffhangers och bombatiska slutsekvenser. Kort sagt: det kommer spoilas så det sjunger om det. Därför utfärdas en STOR SPOILERVARNING. Om du inte spelat titeln i fråga och sugit ut allt alla godbitar finns risken att du blir spoilad här. Som sagt: här är ingenting heligt.

Har du inte spelat igenom God of War Ragnarök och vägrar spoilers: SLUTA LÄS NU.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SPOILERVARNING! Den här texten avhandlar spoilers om God of War Ragnarök

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Är du kvar...? Välkommen till andra sidan Ragnarök. Då detta är debuten för Slutspel får vi känna oss fram, och vad som fungerar och inte. Men jag tänker kort sagt: analyser, spekulationer och reaktioner. Det bästa jag kan göra är såklart att gå till mig själv; känslor och funderingar jag fick innan och efter sluttexterna i Ragnarök. Sedan vill jag såklart höra era svar på mina frågor – och egna grubblerier. Högt och lågt!

  • Vad finns egentligen bortom revan Oden kände en sådan besatthet kring. Den som skapades när Ymer störtades. Alltings början? Skapelsen? Nya mytologiska världar? Jag både hatar och älskar att vi inte fick veta. I God of Wars variant av den nordiska mytologin var det, när han försökte se in i den, som Oden miste ett öga. Denna "reality tear" blev Odens stora besatthet. Asgårds centrum byggdes över den. Mycket existentiell ångest vilar här. To be continued...? Hoppas! Älskar sådan här existentiell ångest, av någon anledning. 😅

  • Jag borde sett det, men blev faktiskt förvånad när Odin var Týr. Den stora twisten! (Týr var i ett annat fängelse och kan endgame-räddas). Och smärtsamt att Brok blev ett offer under omständigheterna. Och extra (med f*ckin plusmeny) smärtsamt att han förintades helt och fullt. Vilket öde. Jag erkänner: tårar trillade. Älskade, besvärliga Brok.

  • Och på tal om Brok: Sindri (eller Sindre). Eftertexterna rullar inte färdigt förrän efter sidouppdraget A Viking’s Funeral. Varför innebär detta "slut-slutet"? Bara spekulationer, men Sindres avsky mot Kratos och hans boy lättar aldrig och det är inte otänkbart att denna historia kan bli ett driv i uppföljaren. Åtminstone delvis. Varför skulle man annars rikta så starkt strålkastarljus häråt utan att knyta ihop säcken?

  • Ragnarök markerar slutet på den nordiskmytologiska sagan. Det är över. Men å andra sidan: där trean handlade om hur Kratos hade ihjäl snart sagt hela Olympen innebär slutet av Ragnarök att Kratos bygger upp den sargade nordiska mytologin. Den finns kvar och kanske kommer den spela en roll också i nästa spel. Vi har ju exempelvis ett parti med Midgårdsormen där en upplösning mer eller mindre utlovats.

  • Vilken Kratos möter vi härnäst? I svallvågorna efter Ragnarök upptäcker krigsguden att målningen som förutspådde hans död målats över med en bild där folket tycks vörda honom. Och Atreus? Vart bär hans vägar honom. Sannolikt mot jättarnas öde.

  • Knäckfrågan är förmodligen ändå vilken mytologi vi ska möta härnäst. Santa Monica Studios har varit väldigt tydliga med att detta är slutet för den nordiska mytologin i deras spel. Den egyptiska? Känns väl kanske som lågoddsaren med tanke på dess position i popkulturen. Eller keltisk mytologi? Absolut inte lika känd – men då finns en del att utforska. Shintoism och mayansk mytologi är andra (högoddsare). Nog är ändå den egyptiska det sannolika valet. Jag är absolut ingen expert men visst känns den som en av "the big three" bredvid den grekiska och nordiska?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag tyckte det var en liten kul foreshadowing med Týr. När man läser i lore och träffar den riktiga, skrivs hans namn med ý, medan Odins Týr skrivs bara ut i dialog som Tyr. Inget man la märke till under hela spelet förens efter. It was there all along!

Medlem

Gillar iden med Slutspel, finns ofta saker man känner för att diskutera i story tunga spel som God of war.

Jag tror att nästa spel kommer vara en spinoff där vi får följa Atreus och jag tror att det spelet kommer ge svaren om Midgårdsormen och följa upp med vad som händer med Sindri.

Revan, som ju faktiskt stängdes och masken försvann in i den, tror jag är ett avslutat kapitel. Tror inte vi kommer få veta något alls mer om den.

Egyptisk mytologi hade ju varit kul för nästa del i God of war men jag har svårt att se hur det ska förklaras....varför Kratos skulle välja att resa dit istället för att bara bo kvar i norden.

Redaktör
Ponny
Skrivet av TheVoomyOne:

Gillar iden med Slutspel, finns ofta saker man känner för att diskutera i story tunga spel som God of war.

Jag tror att nästa spel kommer vara en spinoff där vi får följa Atreus och jag tror att det spelet kommer ge svaren om Midgårdsormen och följa upp med vad som händer med Sindri.

Revan, som ju faktiskt stängdes och masken försvann in i den, tror jag är ett avslutat kapitel. Tror inte vi kommer få veta något alls mer om den.

Egyptisk mytologi hade ju varit kul för nästa del i God of war men jag har svårt att se hur det ska förklaras....varför Kratos skulle välja att resa dit istället för att bara bo kvar i norden.

Tack! Eller hur? Finns ju alltid mycket man vill snacka om, men vågar inte riktigt göra det (av förklarliga spoilerskäl).

Ja, risken finns att det är over and out med revan, men jag tänker hålla liv i hoppet. Samtidigt: ligger ju nån slags poetisk rättvisa i att Odens besatthet inte leder någonstans. Han har byggt ALLT på det. Ett luftslott. Jo, så kan det vara.

Nej, Kratos flytt till Egypten är svår att motivera. Norden var logisk, då han flydde från Grekland. Kan det... kanske vara så att vi får något mellanspel, som fungerar som en brygga mellan Norden och Egypten? 🤔


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Gillar iden med Slutspel, finns ofta saker man känner för att diskutera i story tunga spel som God of war.

Jag tror att nästa spel kommer vara en spinoff där vi får följa Atreus och jag tror att det spelet kommer ge svaren om Midgårdsormen och följa upp med vad som händer med Sindri.

Revan, som ju faktiskt stängdes och masken försvann in i den, tror jag är ett avslutat kapitel. Tror inte vi kommer få veta något alls mer om den.

Egyptisk mytologi hade ju varit kul för nästa del i God of war men jag har svårt att se hur det ska förklaras....varför Kratos skulle välja att resa dit istället för att bara bo kvar i norden.

Jag tror att Atreus på något sätt kommer att landa i Egypten och att Kratos därför kommer att bege sig dit.

Edit: plus att Kratos har varit där tidigare. Det finns alltså redan en koppling dit.

https://godofwar.fandom.com/wiki/Egypt


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack! Eller hur? Finns ju alltid mycket man vill snacka om, men vågar inte riktigt göra det (av förklarliga spoilerskäl).

Ja, risken finns att det är over and out med revan, men jag tänker hålla liv i hoppet. Samtidigt: ligger ju nån slags poetisk rättvisa i att Odens besatthet inte leder någonstans. Han har byggt ALLT på det. Ett luftslott. Jo, så kan det vara.

Nej, Kratos flytt till Egypten är svår att motivera. Norden var logisk, då han flydde från Grekland. Kan det... kanske vara så att vi får något mellanspel, som fungerar som en brygga mellan Norden och Egypten? 🤔

Jag tror att revan är för svår att förklara. Tanken om svaret på alla frågor, om att få reda på meningen med allt är hissnande och oavsett vad de hade kommit med så hade man blivit besviken.

Tror på ett spel där vi får följa Atreus och att han på något sätt landar i Egypten. Kanske för att han nystar i Kratos förflutna och följer hans steg för att slutligen landa i Grekland? Kratos har ju varit i Egypten tidigare, innan han begav sig till norden.

Och sen går det åt pipan där och pappa Kratos måste åka dit och rädda Atreus.

Edit: Tyr har ju förmågan och kunskapen att resa mellan dessa världar. Nu när vi vet att han lever så kan han vara en naturlig del av att hjälpa Kratos att åka dit. Han gillar ju också Atreus. Tror alltså inte att Kratos flyttar dit, utan endast åker dit för ett uppdrags skull. Länken till norden, där Kratos nu är härskare kommer ej att släppas.

Edit 2: ju mer jag tänker på det ju häftigare blir det. Tänk om Tyr kan öppna en portal för att åka till Egypten. Då finns det möjlighet att andra från norden ansluter och hjälper till. Tänk att se Freya ösa runt bland pyramider tillsammans med Tyr, Kratos, Atreus och Angrboda. Gåshud.

https://godofwar.fandom.com/wiki/Egypt


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Freakon:

Jag tror att revan är för svår att förklara. Tanken om svaret på alla frågor, om att få reda på meningen med allt är hissnande och oavsett vad de hade kommit med så hade man blivit besviken.

Tror på ett spel där vi får följa Atreus och att han på något sätt landar i Egypten. Kanske för att han nystar i Kratos förflutna och följer hans steg för att slutligen landa i Grekland? Kratos har ju varit i Egypten tidigare, innan han begav sig till norden.

Och sen går det åt pipan där och pappa Kratos måste åka dit och rädda Atreus.

Edit: Tyr har ju förmågan och kunskapen att resa mellan dessa världar. Nu när vi vet att han lever så kan han vara en naturlig del av att hjälpa Kratos att åka dit. Han gillar ju också Atreus. Tror alltså inte att Kratos flyttar dit, utan endast åker dit för ett uppdrags skull. Länken till norden, där Kratos nu är härskare kommer ej att släppas.

Edit 2: ju mer jag tänker på det ju häftigare blir det. Tänk om Tyr kan öppna en portal för att åka till Egypten. Då finns det möjlighet att andra från norden ansluter och hjälper till. Tänk att se Freya ösa runt bland pyramider tillsammans med Tyr, Kratos, Atreus och Angrboda. Gåshud.

https://godofwar.fandom.com/wiki/Egypt

Revan: ja, ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att du har rätt. Det var ju det mystiska med revan som fick mig att kippa efter luft. (Kunde relatera till Oden? 😅) Och risken är att man bara skulle bli besviken, som du säger. Lite som min relation till Dan Brown-böcker; är alltid taggad till tusen. Sedan knyts alltihop och det känns lite... underväldigande.

Kände faktiskt inte till Egypten. Måste läsa den serietidningen, alltså. Men ja, om allting leder tillbaka till Grekland vore det förmodligen hänförande. Men tillbaka till Egypten: är personligen såld på grekiska och nordiska gudar, men har aldrig riktigt haft känslan av att egyptiska har lika utpräglade personligheter. Hoppas jag har fel, dock.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Zominator:

Jag tyckte det var en liten kul foreshadowing med Týr. När man läser i lore och träffar den riktiga, skrivs hans namn med ý, medan Odins Týr skrivs bara ut i dialog som Tyr. Inget man la märke till under hela spelet förens efter. It was there all along!

Tänkte på det, men trodde bara de skrev fel...!? Men en jäkligt kul detalj nu när du säger det.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Revan: ja, ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att du har rätt. Det var ju det mystiska med revan som fick mig att kippa efter luft. (Kunde relatera till Oden? 😅) Och risken är att man bara skulle bli besviken, som du säger. Lite som min relation till Dan Brown-böcker; är alltid taggad till tusen. Sedan knyts alltihop och det känns lite... underväldigande.

Kände faktiskt inte till Egypten. Måste läsa den serietidningen, alltså. Men ja, om allting leder tillbaka till Grekland vore det förmodligen hänförande. Men tillbaka till Egypten: är personligen såld på grekiska och nordiska gudar, men har aldrig riktigt haft känslan av att egyptiska har lika utpräglade personligheter. Hoppas jag har fel, dock.

Håller med angående Dan Brown-böckerna. Fick en liknande känsla av serien Lost när det begav sig. Man ville ju så gärna få ett svar som blåste en av stolen men i slutändan blev man något besviken. Hypen blir för stor liksom.

Träffande liknelse med Oden, vi alla blev lika giriga efter kunskapen som honom. Briljant av Santa Monica.

Som tur är för mig så har Egypten alltid fascinerat. Hur flera av gudarna är korsningar mellan människa och djur, utstyrseln som faraohnerna (stavning?) hade, mumifiering, pyramider och övrig arkitektur. Tror att Santa Monicas tolkning kan bli riktigt fet. Tänk att slåss med Anubis och Horus, flygandes över öknen genom pyramider och sfinxer.

Hägringar hade kunnat bli en koppling till något väsen. Kratos ser igenom hägringarna och slaktar den som är ansvarig. Hade varit fett.

Tänker mig också att det kan göras något coolt med att ta sig fram genom ökenlandskap, likt släden i Ragnarök. Pyramiderna kan användas för sidouppdrag likt gruvorna i senaste spelen.

Det finns en koppling till keltisk kultur iom Mimir, kanske kan det betyda något? Den har jag noll koll på så hade varit häftigt att få ta del av den genom Gow. Spontant känns den dock för lik den nordiska? Åtminstone sett till miljö?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Freakon:

Som tur är för mig så har Egypten alltid fascinerat. Hur flera av gudarna är korsningar mellan människa och djur, utstyrseln som faraohnerna (stavning?) hade, mumifiering, pyramider och övrig arkitektur. Tror att Santa Monicas tolkning kan bli riktigt fet. Tänk att slåss med Anubis och Horus, flygandes över öknen genom pyramider och sfinxer.

Hägringar hade kunnat bli en koppling till något väsen. Kratos ser igenom hägringarna och slaktar den som är ansvarig. Hade varit fett.

Tänker mig också att det kan göras något coolt med att ta sig fram genom ökenlandskap, likt släden i Ragnarök. Pyramiderna kan användas för sidouppdrag likt gruvorna i senaste spelen.

Det finns en koppling till keltisk kultur iom Mimir, kanske kan det betyda något? Den har jag noll koll på så hade varit häftigt att få ta del av den genom Gow. Spontant känns den dock för lik den nordiska? Åtminstone sett till miljö?

Bra poänger. Jag känner nog lite för lite till Egyptens gudar för att dra några slutsatser. Var ju lite i AC Origins, men där var de mest på "avstånd". God of War-ifierar man det kan det nog blir riktigt mäktigt. Jag tar dig på orden! Och som du säger: miljöerna. Öken och pyramider. Jo, det kan nog blir bra detta. Trodde faktiskt att man skulle få någon hint om Egypten i Ragnarök...? Men nej, där hålls vi på halster.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Bra poänger. Jag känner nog lite för lite till Egyptens gudar för att dra några slutsatser. Var ju lite i AC Origins, men där var de mest på "avstånd". God of War-ifierar man det kan det nog blir riktigt mäktigt. Jag tar dig på orden! Och som du säger: miljöerna. Öken och pyramider. Jo, det kan nog blir bra detta. Trodde faktiskt att man skulle få någon hint om Egypten i Ragnarök...? Men nej, där hålls vi på halster.

Ja, det verkar vara snålt med hintar om spelets framtida inriktning. Den enda referensen jag kan påminna mig om att ha sett är i slutet på Gow 2018 där man får se fyra symboler från fyra olika kulturer (keltisk, grekisk, egyptisk och japansk). Känns lite som att dem spelar säkert och håller möjligheterna öppna.

Eller så har vi alla missat något i Ragnarök som kommer att kännas självklart när vi väl vet.

Spännande, minst sagt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vad jag har förstått så verkar inte inte bli en expansion men hade varit trevligt att följa Atreus resa på en expansion.

Sen ett storslaget spel Egypten eller något oväntat som Japan/Kina 😃

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Vad jag har förstått så verkar inte inte bli en expansion men hade varit trevligt att följa Atreus resa på en expansion.

Sen ett storslaget spel Egypten eller något oväntat som Japan/Kina 😃

Jag tror ändå lite på en expansion/dlc just för att följa Atreus. För att skapa en brygga inför nästa stora spel. Nu har ju Santa Monica sagt att det inte blir så, men ändå. Vi måste få ta del av hans resa på något sätt och jag hoppas att det inte blir på samma sätt som i Ragnarök, att man hoppar mellan karaktärer. Det sabbar flytet enligt mig.

Har tänkt lite på Kratos i Japan. Det känns så udda och konstigt på något vis. För... elegant på något sätt? Att släppa lös Kratos där känns som att skicka in en elefant i en porslinsbutik.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Har tänkt lite på Kratos i Japan. Det känns så udda och konstigt på något vis. För... elegant på något sätt? Att släppa lös Kratos där känns som att skicka in en elefant i en porslinsbutik.

Just därför det skulle kunna bli så bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Just därför det skulle kunna bli så bra.

Ja, visst. Det hade ju varit häftigt såklart.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

(Týr var i ett annat fängelse och kan endgame-räddas).

Va i helv-

Daaaaaags att göra alla små saker jag har kvar då märker jag haha, trodde helhjärtat att Týr var död och det är så det är. Tji fick jag!

Medlem
Skrivet av Zensu:

Va i helv-

Daaaaaags att göra alla små saker jag har kvar då märker jag haha, trodde helhjärtat att Týr var död och det är så det är. Tji fick jag!

Han befinner sig i ett fängelse i Nilfheim som blir tillgängligt som en del av Asgard som sprids över rikena vid dess undergång. Efter hans frigörelse så kan man hitta honom på flera olika ställen, något jag aldrig hade lyckats upptäcka själv utan fick ta hjälp av tuben.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Freakon:

Ja, det verkar vara snålt med hintar om spelets framtida inriktning. Den enda referensen jag kan påminna mig om att ha sett är i slutet på Gow 2018 där man får se fyra symboler från fyra olika kulturer (keltisk, grekisk, egyptisk och japansk). Känns lite som att dem spelar säkert och håller möjligheterna öppna.

Eller så har vi alla missat något i Ragnarök som kommer att kännas självklart när vi väl vet.

Spännande, minst sagt.

Ja, den här biten tänkte jag också på. Känns möööjligen som om Santa Monica vill hålla dörren öppen för fler alternativ, eller så vill de bara hålla oss på halster. Tror på det senare. Men nån av keltisk, japansk, egyptisk känns det som om det blir. Och Egypten känns som lågoddsaren.

Men ja, såg inte heller nån referens i Ragnarök. Höll noga utkik, tyckte jag också. Men säkert har jag glömt något.

Skrivet av Freakon:

Jag tror ändå lite på en expansion/dlc just för att följa Atreus. För att skapa en brygga inför nästa stora spel. Nu har ju Santa Monica sagt att det inte blir så, men ändå. Vi måste få ta del av hans resa på något sätt och jag hoppas att det inte blir på samma sätt som i Ragnarök, att man hoppar mellan karaktärer. Det sabbar flytet enligt mig.

Har tänkt lite på Kratos i Japan. Det känns så udda och konstigt på något vis. För... elegant på något sätt? Att släppa lös Kratos där känns som att skicka in en elefant i en porslinsbutik.

Elefant i en porslinsbutik. Jag gillar! Men ja, något extra för Atreus. Skulle rentav kunna bli något för PSVR2, i stil med satsningen på Horizon Call of the Mountain. Är inte alls främmande för den tanken (men då kommer ju man stänga en del spelare ute, för merparten av PS5-spelarna lär INTE köpa PSVR2... väl?).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ser ingen som har diskuterat Kratos nya vapen i denna installation, Draupnir.
Jag tyckte i början inte om känslan i spjutet, det saknade punch!
Efter att ha uppgraderat det lite så börjar jag gillade det mycket mer. Gillar speciellt hur snabbt man kan kasta det utan att behöva recalla det som yxan. Men den attack som jag använt minst måste ändå vara när man med spjutet kan ladda upp en ljudvåg och använda mot fiender. Vad tycker ni andra om Draupnir? Hiss eller diss?

Medlem
Skrivet av SteelBlastern:

Vad tycker ni andra om Draupnir? Hiss eller diss?

Absolut första striden kändes den underväldigande men växte snabbt på mig, efter att uppgraderat den lite och fått specialattacker till den var den tveklöst min favorit! Riktigt ball lösning och användande av Draupnir ringen. Tyvär spoilades vapnet i FZ's recension så visste ju direkt vad jag skulle få(Får la skylla mig själv att jag läste den )

Bonus var ju att den var ganska lätt att bemästra och kul lösning med "explosionerna" när man matat in ett gäng spjut i fienderna eller använde runic attacken som gjorde att det regnade spjut som man sedan också kunde smälla av

Passande vapen också med tanke på att våran älskade och ack så muntra protagonist är Spartan!

Skrivet av Freakon:

Han befinner sig i ett fängelse i Nilfheim som blir tillgängligt som en del av Asgard som sprids över rikena vid dess undergång. Efter hans frigörelse så kan man hitta honom på flera olika ställen, något jag aldrig hade lyckats upptäcka själv utan fick ta hjälp av tuben.

Skattjakt!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Men ja, något extra för Atreus. Skulle rentav kunna bli något för PSVR2, i stil med satsningen på Horizon Call of the Mountain. Är inte alls främmande för den tanken (men då kommer ju man stänga en del spelare ute, för merparten av PS5-spelarna lär INTE köpa PSVR2... väl?).

Spännande tanke! Hade passat bra till VR då Atreus kör med båge och det hade varit ett bra försäljningsargument för Sony. De som väljer att inte köpa VR kan få en recap med storyn i nästa spel, likt hur dem gjorde i Ragnarök. Jag hade iaf köpt (om jag hade haft råd).


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av SteelBlastern:

Ser ingen som har diskuterat Kratos nya vapen i denna installation, Draupnir.
Jag tyckte i början inte om känslan i spjutet, det saknade punch!
Efter att ha uppgraderat det lite så börjar jag gillade det mycket mer. Gillar speciellt hur snabbt man kan kasta det utan att behöva recalla det som yxan. Men den attack som jag använt minst måste ändå vara när man med spjutet kan ladda upp en ljudvåg och använda mot fiender. Vad tycker ni andra om Draupnir? Hiss eller diss?

Jag gillade Draupnir skarpt! Mäktig animation när man spränger spjuten där Kratos poserar like a boss. Som någon nämnde så passar det extra bra då Kratos är spartan.

Använde heller aldrig ljudvågsattacken, kändes helt meningslös. Antar att jag missar något och att högre svårighetsgrader kanske får den funktionen att blomma ut. Överlag så var jag inte jättebra på att nyttja alla olika element och kombinationer däremellan.

Är dock fortfarande lite besviken att Kratos aldrig fick svinga Tors hammare även om jag köper det lore-mässigt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
  • Och på tal om Brok: Sindri (eller Sindre). Eftertexterna rullar inte färdigt förrän efter sidouppdraget A Viking’s Funeral. Varför innebär detta "slut-slutet"? Bara spekulationer, men Sindres avsky mot Kratos och hans boy lättar aldrig och det är inte otänkbart att denna historia kan bli ett driv i uppföljaren. Åtminstone delvis. Varför skulle man annars rikta så starkt strålkastarljus häråt utan att knyta ihop säcken?

Detta. Sindre blev ju närmst ond av det som hände med Brok, precis som du skriver så visades stor avsky mot Kratos och Atreus utan någon form av intresse för försoning. Det måste finnas en större tanke bakom detta, känns konstigt med en sådan pass stor lös tråd annars.

Har svårt att se att Sindre blir en faktiskt fiende som försöker skada Kratos och Atreus, men samtidigt så kanske han sitter på sin kammare och filar på en plan för hämnd. Men vad skulle han kunna göra? Han är ju liten och svag liksom, även om han har förmågan att typ teleportera sig. Kanske smider han mer än planer och återkommer med en rustning och ett vapen som gör honom mäktig? Alternativt att han samlat ihop andra som tillsammans utgör ett stort hot? Känns avlägset dock... hmm. Svårt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vilka scener gjorde störst intryck på er? Där är ju en massa häftiga så det är svårt att bara välja några stycken men här kommer de som spontant dyker upp i huet:

  • När Tor och Oden besöker Kratos och Artreus i deras hem.

    Stämningen är riktigt tät, man kan nästan ta på den. Tor agerar artigt och vill komma in för att prata, men vi alla vet ju att Kratos har dödat hans söner och bror. Det kan han omöjligt ha förlåtit så det är bara en tidsfråga innan det blir strid.

    Det blir en snoppmätartävling av rang när Kratos och Tor lägger upp sina vapen på bordet under tystnad samtidigt som dem inspekterar varandra. Sprit hälls upp och Oden gör entre. Efter en dialog så smäller Tor Kratos åt pipan med Mjölner och en av spelets fetaste strider tar vid.

  • Mötet med Heimdall.

    Precis när Artreus når toppen av den enorma väggen så griper Heimdall tag i hans arm. Med lila ögon och ett underbart skådespel så sitter man med hjärtat i halsgropen. Något ondskefullt kan ske precis när som helst.

  • Kratos möter ekorren.

    Han kommer från ingenstans, den där ettriga ekorren. Han klättrar på och inspekterar Kratos och Kratos yttrar på sitt bistra sätt "What is happening?!?". Det fick mig att skratta gott.

Där finns många fler, som frigörandet av och striden mot Garm, när Kratos säger hejdå till Loki men att Atreus stannar kvar i hans hjärta (får nästan tårar bara av att skriva det), chocken och sorgen över att Brok dör (musiken på begravningen är så jäkla Spot on), Tors fylleslag där hela baren slås sönder, med mera med mera.

Vilka är era favoriter?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vilka är era favoriter?

Hade många, men en som slog hårt är Brokks död och hur det är med Sindri efter. Slog fan riktigt jävla hårt och att han va så arg/äcklad/besviken på Kratos i sista uppdraget "Viking Funeral" kändes fan in i benmärgen, man ville bara kuta efter honom och be om total förlåtelse :´(

Hoppas det blir någon form av uppföljning på Sindri men samtidigt så kan det spegla sig som i verkligheten att vissa saker går helt enkelt inte att fixa...

Medlem

hmm klarad main quest nu och om jag inte helt missförstod skulle jag få en uppgradering för amuletten? Men jag kan fortfarande inte uppgrada den till nivå 8 av 9 står 0/1 yggdrasil seed så vad var det jag fick. Var det Frejas svärd uppgradering jag fick av ekorren.

Fel man att diskutera story med den fastnar aldrig i gow för mig. Faye hade jag helt glömt bort jag tror det var Kratos fru i gow 2018 då jag har ett vagt minne jag var och gnabbades med henne om att uppfostra snorvalpen? Intressant att Freja gjorde en total 180 och blev Faye 2.0?

Även Thor är ju rätt så duktig på andra kinden till så känns väl dumt de tog livet av Odin de kunde ju bli bästa polare?

Medlem
Skrivet av Shodan:

hmm klarad main quest nu och om jag inte helt missförstod skulle jag få en uppgradering för amuletten? Men jag kan fortfarande inte uppgrada den till nivå 8 av 9 står 0/1 yggdrasil seed så vad var det jag fick. Var det Frejas svärd uppgradering jag fick av ekorren.

Det enda jag kommer ihåg att man får av ekorren i slutet är en påse med seeds (eller vad som nu är i den) som gör att du kan låsa upp nya portaler.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Det enda jag kommer ihåg att man får av ekorren i slutet är en påse med seeds (eller vad som nu är i den) som gör att du kan låsa upp nya portaler.

Ah ja jag var inte helt uppmärksam

Redaktör
Ponny
Skrivet av SteelBlastern:

Vad tycker ni andra om Draupnir? Hiss eller diss?

Håller med andra här, om att första intrycket var något underväldigande. Typ: "Är det fel på den här? Pengarna tillbaka!" Gillade den också mer och mer, och snart blev spjutet beroendeframkallande. Fungerar lite som ett automatvapen? Den där "Spear Drill"-attacken är nog min favorit, dock. Mycket tillfredsställande.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Freakon:

Vilka är era favoriter?

Så många godbitar. Jag skriver under på ekorren. Skrockade gott.

  • Det här är kanske inte en scen, men Atreus studiebesök i Asgård är fantastiskt. Den inblicken man får bortom fiendelinjen är kittlande. De här gudarna blir mer än antagonister och det kanske ändå inte är så lätt att säga vad som är svart och vad som är vitt.

  • Mötet med Tyr (eller ja, Tyr och Tyr...). När Tyr tornar upp över Kratos och man inser att detta är ett möte mellan krigsgudar. Gods of War!

  • Ankomsten till Sindris hus. Skrockade gott även här, när Sindri försökte få Kratos att torka av skorna och Kratos som bistert säger: "I do not need a snack".

  • Nornorna. Jäkligt vass scen, mindblowing och spektakulär. Hade bara önskat att partiet med nornorna varit längre.


signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar