Svensk pensionsfond stämmer Activision och Microsoft - "missgynnat aktieägarna"

Medlem
Skrivet av kintobe:

Kan nån förklara, vad har en svensk statlig pensionsfond med Activision Microsoft köpet att göra?

Är det medlemmar i svensk statlig pensionsfond som har aktier i Activision som nu klagar på köpet ? låter helt bisarrt

Miljoner svenska pensionssparare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av kintobe:

Kan nån förklara, vad har en svensk statlig pensionsfond med Activision Microsoft köpet att göra?

Är det medlemmar i svensk statlig pensionsfond som har aktier i Activision som nu klagar på köpet ? låter helt bisarrt

Sjunde AP-fonden äger aktier i Activision. Nu menar man att Activisions och Microsofts agerande missgynnat Activisions aktiekurs, vilket då drabbar svenska pensionssparare.


signatur
Medlem

På ytan så är min uppfattning att affären är korrekt, sen har förstås vi lekmen inte insyn till hur allt gått till på djupet.

Däremot är jag inte positivt till att vi går mer och mer åt att få två gigantiska företag som äger det mesta (MS och Sony). Som liksom dammsuger upp allt mindre som ser lovande ut. Sålänge vi har relativt starka företag som inte ägs av dessa två så är det "okej" för då måste fortfarande dessa ha stor kreativiret. MEN ifall vi har två egna sfärer där dessa äger allt inom så lär vi få se stor styrning från toppen och där villkoren dikteras av högsta ledningen och kreativiteten förtrycks.

Sony (även MS till viss del tror jag) låter ju vissa av sina ägande bolag ändå få göra sitt idag (att bibehålla den nuvarande kreativa roten) detta kommer inte vara för evigt och ifall det skulle gå 1-2 spel där det går sämre (vilket inte är helt omöjligt när det kommer till studios med stor kreativitet) så finns det risk för förändring.

Medlem

Frågan är när AP indexfond förmodligen autoköpte ATVI. Var det för länge sedan när den var högt värderad (före skandalerna), mitt i skandalerna (prisvärd) eller efter uppköpsrykten (på väg upp)?

Jag köpte typ när den låg på ”number of the beast” 66,6 (passar bra för Diablos utvecklare) vilket den märkligt nog gjorde länge. Sedan sålde jag på lite plus tror jag. Men dumt företag att lägga skattepengar på.

12
Skriv svar