Todd Howard känner pressen att Starfield ska sälja Xbox-konsoler

Medlem
Skrivet av Jud1t:

Eftersom en ny PC som kan köra spelet minst går på 30 papp så skulle jag säga att ett XBOX series känns som en no brainer om man inte har andra alternativ. Bara de finns tillgängliga?

Notera! Min åsikt är dock att spelet ska spelas på PC och att konsolifieringen av spel i stort har lett till sämre upplevelser för oss PC-spelare.

Minst 30 papp!? Till vad? 8K 60fps?

Tom en laptop med ett mobilt RTX 3070 (som är betydligt svagare än den stationära versionen), kan prestera i nivå med Series X i vanlig prestanda. Och med DLSS och RTX, växer skillnaden markant.

Vill man komma upp i Series S nivå räcker väl en potatisdator så länge CPUn inte är helt kass.

Gillar inte sådana här sponsrade videos men det kanske tyärrr är nödvändigt ibland som en viss motbalans.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Oblivion minns jag som ett spel som nog inte bara jag utan många andra var intresserad av att äga en Xbox 360 och en stor faktor var nog att det var helt exklusivt för konsol fanns inte på PC.

Anledningen till att jag köper hårdvara beror nästan uteslutande på spelen som finns till den och då i synnerhet spel jag inte kan spela på något annat format som jag inte redan äger. Eftersom det här spelet kommer till PC dag ett, nej jag tror inte alls på att det kommer vara en lika stor konsolsäljare som Elder Scrolls IV var.

Nu vet jag inte om du minns rätt. Oblivion var inte konsolexklusivt. Det släpptes även på PC där naturligtvis den bästa versionen med den bästa upplevelsen fanns. Kommer förmodligen vara detsamma med Starfield.

Medlem

Toddan kommer att fortsätta att säga Toddan saker och så vidare. Själv så kommer jag kanske att köpa xbox om dom börjar slå Sony i antal mega titlar(om dom passar mig inte nästa Diablo eller Cod alltså). Tills vidare så köper jag psvr2 och nöjer mig med playstation psvr2 och Switch. Det är mycket mer än vad jag klarar av att spela igentligen. Men jag får helt enkelt hoppa över vissa spel.

Medlem

Jag tror absolut att det kommer att hjälpa till att kränga xboxar, jag själv är bra sugen. Att det saknas bra exklusiva spel i dagsläget lär bidra till detta.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Svårt att tro att de kommer sälja extra konsoler på detta spel. Tror att majoritet av de som "endast" köper en utav konsolerna redan hsr gjort sitt val. De som har PS5 å inte båda skiter nog i de bara. De som redan har valt Xbox märker ingen skillnad eftersom de hade kommit ändå. Sen kanske de lägger till Starfield som ett dragplåstet trots att de flesta redan köpt Xbox trots brist på spel.

ZF
Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Svårt att tro att de kommer sälja extra konsoler på detta spel. Tror att majoritet av de som "endast" köper en utav konsolerna redan hsr gjort sitt val.

Ja den sortens spel säljer knappt hårdvara alls. Inte ens på datorn.

Det är ungefär som att förvänta sig att Elite skulle ha gjort det för förra generationen. Och det var nog rätt marginellt redan på C64.

Medlem

Är jag ensam om att tycka att Starfield ser otroligt tråkigt ut? Ja jag äger en Xbox Series X men har inga planer på att köpa det här.

Edit: Kikade lite närmare, är det så att det kommer släppas i 30FPS ? Kanske pga Series S?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Är jag ensam om att tycka att Starfield ser otroligt tråkigt ut?

Rymden är rätt tråkig. Mass Effect och andra liknade ser ju också rätt tråkiga ut ärligt talat.

Men visst, utvecklarens spel ser även jämte en konkurrensen ändå alltid tråkiga och stela ut.

Det är handling och buggar som står för underhållningen.

Medlem
Skrivet av robbis:

"Howard säger å ena sidan att det är naturligt då de jobbat med Xbox-exklusivt material sedan 2022 års Morrowind"??

Morrowind Remake som släpps i år bekräftat???

Gen
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ja usch för gamla spelmotorer, hoppas Unreal Engine läggs ner också, den är ju skapad 1991! /sarkasm

Så Unreal Engine har aldrig uppdaterats? UE 5.1 existerar alltså inte? Nu kollade jag på Wikipedia gällande Creation Engine och äntligen uppdaterar de den till version 2 i samband med utvecklingen av Starfield och ESVI (tog bara 11 år).

Skrivet av Jud1t:

Inget ont om creation engine nu. Den har sina begränsningar och fel men det finns få bättre motorer som jag vet har lyckats leverera samma typ av spel som bethesda levererar.

Jag vet inte...kanske det. Bara som exempel så minns jag när jag köpte Fallout 4 att spelet inte klarade mer än 60fps och om man tvingade igenom det så hände alla möjliga konstigheter. Tekniskt är motorn verkligen en besvikelse men det är väl möjligt att den är versatil gällande vad man kan göra i en RPG värld.

Medlem
Skrivet av zevile:

Morrowind Remake som släpps i år bekräftat???

Definitivt 😝

Medlem
Skrivet av Gen:

Så Unreal Engine har aldrig uppdaterats? UE 5.1 existerar alltså inte? Nu kollade jag på Wikipedia gällande Creation Engine och äntligen uppdaterar de den till version 2 i samband med utvecklingen av Starfield och ESVI (tog bara 11 år).

Det var ju precis hela min poäng. Gamebryo har naturligtvis också uppdaterats, precis som Unreal Engine. Om de sätter ett nytt nummer eller name eller inte spelar ju ingen roll. Varken Unreal eller Gamebryo har nog någon kod kvar sedan 90-talet. Varför skulle de släppt någon "ny version" av Creation Engine när de inte släppt något nytt spel? Det hade ju varit totalt meningslöst Självklart har de uppdaterat den kontinuerligt under hela utvecklingsprocessen av Starfield osv.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det var ju precis hela min poäng. Gamebryo har naturligtvis också uppdaterats, precis som Unreal Engine. Om de sätter ett nytt nummer eller name eller inte spelar ju ingen roll. Varken Unreal eller Gamebryo har nog någon kod kvar sedan 90-talet. Varför skulle de släppt någon "ny version" av Creation Engine när de inte släppt något nytt spel? Det hade ju varit totalt meningslöst Självklart har de uppdaterat den kontinuerligt under hela utvecklingsprocessen av Starfield osv.

Ofta har deras spel visats ha samma buggar som tidigare spel haft vid release.
Förtroendet äe inte högt om man säger så.
Med det sagt betyder det inte att spelen är dåliga vissa gillar spelen som dom är andra kräver patchar och moddar mm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det var ju precis hela min poäng. Gamebryo har naturligtvis också uppdaterats, precis som Unreal Engine. Om de sätter ett nytt nummer eller name eller inte spelar ju ingen roll. Varken Unreal eller Gamebryo har nog någon kod kvar sedan 90-talet. Varför skulle de släppt någon "ny version" av Creation Engine när de inte släppt något nytt spel? Det hade ju varit totalt meningslöst Självklart har de uppdaterat den kontinuerligt under hela utvecklingsprocessen av Starfield osv.

Och min poäng också Har försökt göra lite efterforskningar och även om Creation Engine uppdaterats så har motorn egentligen bara fått en större uppdatering under dessa 11 år och det var till releasen av Fallout 4. Nu kommer äntligen version 2 men jämför man med UE så har UE fått fem stora uppdateringar.

Summan av kardemumman är att Bethesdas spel är ökända för att ha mängder av buggar och vara tekniskt undermåligt, trots att de säljer otroligt mycket spel vilket jag tycker är skevt :/ Nu blev det äntligen dags för en ny version men det är lite som CoD och att de länge körde med en gammal 3D motor som hade rester av Quake 2 motorn tills de äntligen tog tag i saker och uppdaterade IW Engine, och nu ser allt jättebra ut.

Medlem
Skrivet av Gen:

Och min poäng också Har försökt göra lite efterforskningar och även om Creation Engine uppdaterats så har motorn egentligen bara fått en större uppdatering under dessa 11 år och det var till releasen av Fallout 4. Nu kommer äntligen version 2 men jämför man med UE så har UE fått fem stora uppdateringar.

Summan av kardemumman är att Bethesdas spel är ökända för att ha mängder av buggar och vara tekniskt undermåligt, trots att de säljer otroligt mycket spel vilket jag tycker är skevt :/ Nu blev det äntligen dags för en ny version men det är lite som CoD och att de länge körde med en gammal 3D motor som hade rester av Quake 2 motorn tills de äntligen tog tag i saker och uppdaterade IW Engine, och nu ser allt jättebra ut.

Fast att det bara fått en större uppdatering är ju en sanning med hög halt modifikation. Först kom NetImmerse 1997, som användes för exempelvis Morrowind. Sedan blev det Gamebryo 2003 som användes för Oblivion och Fallout 3. Sedan blev det Creation Engine som användes till Skyrim 2011. Den motorn uppdaterades sedan rätt kraftigt till Fallout 4 2015, dock utan att få något nytt namn eller nummer. Sedan modifierades den igen till Fallout 76 2018, även här utan något nytt namn eller versionsnummer. Och nu har de byggt om stora delar av motorn till Starfield och den här gången faktiskt gett den namnet Creation Engine 2. Det har ju alltså hänt väldigt mycket under åren, men de har liksom inte haft någon anledning att döpa om motorn varje gång eftersom det är de själva som använder den. Om de hade sålt den som en licensierad motor hade det kanske funnits större anledning att döpa om varje version eller sätta nya versionsnummer på dem, så de kunde sålt fler licenser.

Att deras spel är ökända för att ha mängder av buggar säger jag däremot inte emot Jag tror dock att det är extremt svårt att bygga så öppna världar som de gör utan att det blir buggar här och där. Speciellt om det ska ha det extremt grymma modstöd som de har i sina spel. Många rörliga delar som ska funka tillsammans och de bygger ju spel som tar hundratals timmar att spela. Personligen har jag mest stött på smågrejer och inga game breaking-buggar i deras spel trots att jag spelat de flesta direkt vid släpp, men jag har förstått att många andra haft det betydligt värre. Jag skulle också gissa att det hade sett likadant ut även om de bytt till någon annan populär motor, kanske till och med värre då de inte själva skulle kunna modifiera motorn för att passa deras behov på samma sätt som de kan göra idag.

Allt som allt så ville jag inte starta nån långdragen diskusion utan bara poängtera att deras motor nog fått extremt många uppdateringar genom åren precis som de flesta andra motorer, men att de inte haft någon anledning att sätta nya nummer på den hela tiden eftersom de bara använt den själva Jag önskar en trevlig fredagskväll och håller tummarna att spelet blir bra och att Creation Engine 2 innebär ett stort lyft

Medlem

Det han menar är att det är press på att se till att leverera en bra upplevelse på konsol. Alltså börja tänka på vad man behöver klippa och kompromissa på för att det ska fungera på konsoler. Kanske till och med de gamla konsolerna om de misstänker att försäljning av de nya går ner mer den höga inflationen.
Så mer eller mindre Cyberpunk igen..

12
Skriv svar