Medlem
Tinykin

I sin jakt på mänsklighetens ursprung så hamnar den lille Milodane på jorden och måste samla delar till ett rymdskepp för att kunna ta sig hem igen.

För de som har spelat Pikmin så känns både upplägg och story igen. Men där Pikmin fokuserar mer på strategi så ligger fokusen på plattformande och samlande i Tinykin. Ett exempel på detta är avsaknaden av fiender och strider. Där är saker i miljön som man kan ta skada av, såsom vatten som kortsluter ens utrustning eller hungriga köttätande plantor som gärna vill mumsa på en, men annars är det mer eller mindre riskfritt att traska runt i den vackra världen och bara njuta av den underbara och lekfulla designen. Och samla grejor. Massor av grejor! Mer om det längre ner.

Världen är inget annat än fantastisk i sin uppbyggnad. Milodane är liten, pytteliten till och med. I storlek som en myra rör han sig i ett gigantiskt hus som är tomt på människor men befolkat av diverse insekter. Dessa insekter har byggt upp sina egna samhällen i de olika rummen man besöker och har använt sig av vardagliga ting som finns i de flesta hus tillsammans med naturliga element som blommor och blad. Kombinationen är härligt kreativ och rolig, ibland direkt magisk. Sängar är byggda av tändstickor och tändsticksaskar, små stearinljus lyser upp en kyrka byggd i kartong, staplade böcker agerar trappor, med mycket mera. Här har utvecklaren verkligen tagit sig tid och fått ihop en värld som känns trovärdig trots sitt fantasifulla upplägg. Att banorna sedan utvecklas och förändras i takt med att man utforskar dem gör att det ständigt känns varierat och fräscht.

Grafiken är en blandning av 2d och 3d. Världen är tredimensionell medans karaktärerna är i två dimensioner. Har man spelat Paper Mario så vet man vad man får. Detta fungerar ypperligt och skapar en mycket trevlig känsla och stämning. Bättre blir det av att spelet är silkeslent i sitt flyt och körs i hög upplösning, åtminstone på PS5 som är konsolen jag har spelat på. Animationer av både huvudkaraktären och övrig befolkning är kanon. Uttrycksfullt och levande. Insekter dansar runt lägereldar, står och har konversationer med varandra i butiker och restauranger/pubar eller tillber högre makter i kyrkan. Överallt finns det NPC:er som skänker liv och rörelse till världen. Alla går också att prata med även om ingen är röstsatt (utöver Milodane i filmsekvenser och något annat undantag) utan det är random ljud som yttras. Det är förståeligt med tanke på antalet invånare och studions storlek och det fungerar bra.

På tal om ljud så är musiken trallvänlig och stämningshöjande. Den anpassar sig efter miljön man rör sig i på ett trevligt sätt. Exempelvis om man går in i ett piano, då spelas samma låt som tidigare men på just piano istället. Detta ändras på ett flytande sätt och skapar bra variation som gör att musiken sällan känns tjatig. Även om spelet är glatt och mysigt rakt igenom så finns där tillfällen och områden där det blir lite mörkare och musiken bidrar starkt till stämningen här. Övriga ljudeffekter är strålande och belönar en för vad man än gör. Allt klickar och smackar på ett tillfredställande sätt.

Jaja. Världen är kanon och ljudbilden likaså. Men det räcker ju inte, det måste ju faktiskt vara kul att röra sig i världen också. Vilket det som tur är. Kontrollen är enkel och följsam. Till sin hjälp har man en tvål man kan glida fram på samt en såpbubbla som gör att man kan sväva korta sträckor. Denna bubbla går att uppgradera under spelets gång vilket gör att man kan sväva längre sträckor och komma åt områden på banorna som tidigare inte var tillgängliga. Varje bana är proppfull med saker att samla, främst pollen som är utspritt precis överallt. Detta konstanta samlande är beroendeframkallande och gör att det hela tiden känns belönande att utforska banorna riktigt ordentligt. Utöver det så finns det även sidouppdrag att utföra på varje bana. Det kan vara att fotografera ett monster som gömmer sig under en soffa eller att samla ingredienser och slänga ner i en matberedare för att göra en kaka åt lokalbefolkningen. Då man är så liten så behöver man hjälp för att flytta enorma ting som en kamera eller yoghurt och det leder oss in på spelets andra huvudkaraktär.

Tinykins.

Det är små små varelser kommer i olika färger och där varje färg fyller en unik funktion. De röda används som små bomber för att spränga bort bråte som är ivägen, rosa för att flytta på och lyfta grejor, gröna för att bygga en vertikal stege, blåa för att leda elektricitet och gula för att bygga broar. I början av varje bana har man inga att tillgå utan man får snällt traska runt och samla ihop dem. Det är enkelt att se vart dem finns och samlandet av dem är givande och kul. Användandet av dem är enkelt och man behöver aldrig själv välja vilken sort man vill nyttja utan det räcker att sikta på något så väljs automatiskt rätt. Befriande och smidigt.

Spelet har också den goda smaken att vara alldeles lagom långt. Mellan 8-10 timmar beroende på om man gör och samlar allt. Visst, ett par banor till hade inte varit fel men det man får för priset räcker mer än väl.

Vill man ha ett riktigt mysigt och friktionsfritt spel att avnjuta i vinstermörkret så kan man inte gå fel med Tinykin.

Tinykin
4
Mycket bra
+
Mysig grafik
+
Kul och kreativt världsbygge
+
Belönande samlande och utforskande
+
Bra ljudbild och varierad musik
-
Kan upplevas som något repetivt
-
Att hitta de sista pollen kan vara frustrerande
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tack för recensionen.

Jag spelade när det kom till Gamepass. Mycket trevligt, lagom långt och avslappnande spel. Perfekt för att varva ner några kvällar.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Tack för recensionen.

Jag spelade när det kom till Gamepass. Mycket trevligt, lagom långt och avslappnande spel. Perfekt för att varva ner några kvällar.

Tack för att du läser

Ja, det är rogivande och avslappnande att spela. Hoppade från ångesten i The Last of Us 2 till detta och det är som natt och dag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kanske får ge det en chans under julledigheten. Tack för recensionen!

Medlem
Skrivet av psp123:

Kanske får ge det en chans under julledigheten. Tack för recensionen!

Gör det. Hoppas du tycker om det

Tack för att du läser!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Ponny

Räckte att jag läste "För de som har spelat Pikmin..." för att bli pirrig. Sedan läste jag också "fokusen på plattformande och samlande", och blev än pirrigare. Ser verkligen ut att vara min grej, helt och fullt. MOT GAME PASS!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Grym recension.

Spelade detta när det kom till gamepass och tyckte det var helt fantastiskt. Tydligen skapat av en väldigt liten studio i Frankrike så vi får hoppas de får fortsätta skapa nytt med ekonomiskt stöd.

Chefredaktör

Tack för fin recension! ❤️

Medlem

Aldrig spelat pikmin men varit intresserad av det så blev sugen på det här oxå och att det bara är 8-10timmar långt gjorde mig ännu mer sugen.

Medlem

Tar och laddar ned på en gång!

Ni som gillar dessa spel .glöm inte Overlord ett och 2


signatur

New life, New hope

Medlem

Tack för fina ord och jag hoppas att alla ni som provar spelet finner mycket nöje! 🤓


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

För för recension! Ser väldigt mys pys ut!

Älskar att medlemsrecensioner finns och att communityn är villig att lägga ner tid att skriva åt oss andra!

Medlem

Ett fantastiskt spel som ibland känns bättre än Pikmin. Jag gillar hur rummet man befinner sig i bara känns att växa och när man väl kommer högt upp så får man överblicken och aha momentet. Det är så det ser ut, där har jag varit osv. Man vill som samla allt även om man klarat banan vill man ha den sista nektaren. Extremt beroendeframkallande. Hoppas verkligen de gör en del 2.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tack för en bra recension!

Älskade demot som släpptes på Nintendo Switch. Jag har försökt invänta att spelet ska komma i fysisk release till Switch. Får se om man kanske får slå till på det digitalt ändå, perfekt till julledigheten.

Medlem

Ett av årets bästa spel, helt klart!


signatur
Medlem
Skrivet av Freakon:

Gör det. Hoppas du tycker om det

Tack för att du läser!

Köpte det häromdagen och blev klar precis. Väldigt charmigt och roligt spel som passade utmärkt på Steam Deck!
Hade inte gett det en chans om det inte varit för din recension!

Medlem
Skrivet av psp123:

Köpte det häromdagen och blev klar precis. Väldigt charmigt och roligt spel som passade utmärkt på Steam Deck!
Hade inte gett det en chans om det inte varit för din recension!

Vad roligt att läsa och det glädjer mig! 😃


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar