PC-versionen av The Callisto Protocol är nu omplåstrad

Robot
PC-versionen av The Callisto Protocol är nu omplåstrad
Medlem

Väntar på implementeringen av DLSS och tills spelet hamnar på rea, lär väl hända ganska snart med tanke på den negativa feedback det fått... En game ready driver från Nvidia vore ju trevligt också.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Fick en 12 gb till min series x i morse

Medlem

Det kom en till uppdatering i natt till ps5an också. Fick en bugg i början så jag hoppas att spelet är stabilare nu. Vibrationerna i ps5ans handkontroll är väldigt bra i spelet. Bäst hittills tycker jag och då jämför jag med GoW Ragnarök Horizon forbidden west och Returnal.

Medlem

Verkar fungera mycket bättre nu. Att dom inte kunde fixat detta innan släppet för att undvika all negativ feedback..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Verkar fungera mycket bättre nu. Att dom inte kunde fixat detta innan släppet för att undvika all negativ feedback..

Programmering är ganska svårt, håller själv på att lära mig.
Dagens AAA-spel har ju tusentals rader kod i sina spelmotorer och oftast har man med nått som inte testats i spel innan.
Inte ens de duktigaste QE-testarna kan hitta alla fel, därför får man pacha efteråt.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Programmering är ganska svårt, håller själv på att lära mig.
Dagens AAA-spel har ju tusentals rader kod i sina spelmotorer och oftast har man med nått som inte testats i spel innan.
Inte ens de duktigaste QE-testarna kan hitta alla fel, därför får man pacha efteråt.

Visst, förstår det men det var inget man kunde missa om man bara spelade några minuter..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Ja det är mycket märkligt att man ska betala fullpris för att beta testa spel.

Medlem

Snabbt fixat, synd att spelen inte släpps i bra skick dag 1 dock, slipper dålig PR om inte annat

Medlem
Skrivet av Gaara:

Snabbt fixat, synd att spelen inte släpps i bra skick dag 1 dock, slipper dålig PR om inte annat

Jo det var bra att en patch som fixade det mesta kom så pass snabbt. Fortfarande frysningar och stutters för mig men mycket mindre. Är spelbart nu på PC.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Visst, förstår det men det var inget man kunde missa om man bara spelade några minuter..

Det beror på vilken hårdvara man har, Och PC har så otroligt många konfigurationer. Speltester sker med den hårdvaran flest kunder har vilket ofta är 4-6 år gammal hårdvara. Ju nyare och vassare kort du har ju fler buggar får du. Det är det som är fördelen med konsol; fler kunder har samma hårdvara vilket gör optimering och buggfixar lättare.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det beror på vilken hårdvara man har, Och PC har så otroligt många konfigurationer. Speltester sker med den hårdvaran flest kunder har vilket ofta är 4-6 år gammal hårdvara. Ju nyare och vassare kort du har ju fler buggar får du. Det är det som är fördelen med konsol; fler kunder har samma hårdvara vilket gör optimering och buggfixar lättare.

Fast samtidigt så verkar de ju inte ha testat den hårdvaran som de flesta kunderna har. Eftersom det har fått så dålig kritik. Om de flesta kunderna skulle ha ett stabilt spel, då hade man ju fått mer beröm än negativitet.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det beror på vilken hårdvara man har, Och PC har så otroligt många konfigurationer. Speltester sker med den hårdvaran flest kunder har vilket ofta är 4-6 år gammal hårdvara. Ju nyare och vassare kort du har ju fler buggar får du. Det är det som är fördelen med konsol; fler kunder har samma hårdvara vilket gör optimering och buggfixar lättare.

Inte i det här fallet dock. Alla hade samma problem på PC. Var tydligt, inget man kunde missa. Fixades (till en viss del) snabbt. Borde inte skett.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Maysay:

Fast samtidigt så verkar de ju inte ha testat den hårdvaran som de flesta kunderna har. Eftersom det har fått så dålig kritik. Om de flesta kunderna skulle ha ett stabilt spel, då hade man ju fått mer beröm än negativitet.

Första dagen ett spel lanseras så kommer flera hundratusen personer att testa spelet. De nya spelarna kommer hitta fler buggar den första timmen än QE kan hitta på flera månader.
Den populäraste GPU är GTX 1650 och då är det fortfarande bara 6,27% av kunderna på steam. Det är pyttelitet. Vad studion har som minimal krav är 1060 (5.77%) eller RX 580 (1,2%) och rekommenderat GTX 1070 (1,89%) eller RX 5700 XT (0,64%). Det är förutsatt att man har samma CPU, RAM och operativsystem.

När var det senast det kom ett buggfritt spel till PC?

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det beror på vilken hårdvara man har, Och PC har så otroligt många konfigurationer. Speltester sker med den hårdvaran flest kunder har vilket ofta är 4-6 år gammal hårdvara. Ju nyare och vassare kort du har ju fler buggar får du. Det är det som är fördelen med konsol; fler kunder har samma hårdvara vilket gör optimering och buggfixar lättare.

Absolut är det så... men samtidigt finns där sätt att programmera spel där sånt här inte blir ett problem, oavsett konfiguration. Utvecklarna har helt enkelt tagit genvägar som fungerar på konsol, men inte på PC.

Utöver det så har QA testarna antagligen inte provat spelet på en ren installation av Windows, utan med största sannolikhet, kört spelet om och om på samma installationer... så de har inte tänkt på att det hackar som tusan första gången man kör spelet.

Det här är mer ett problem med dåliga rutiner och en primär fokus på konsol än något annat. Spelet kostar lika mycket på PC, så borde kunna förvänta sig bättre i min mening.

Medlem
Skrivet av alias:

Visst, förstår det men det var inget man kunde missa om man bara spelade några minuter..

Skrivet av Maysay:

Fast samtidigt så verkar de ju inte ha testat den hårdvaran som de flesta kunderna har. Eftersom det har fått så dålig kritik. Om de flesta kunderna skulle ha ett stabilt spel, då hade man ju fått mer beröm än negativitet.

Tycker det är ganska uppenbart att de visste om problemet men att de inte han släppa patchen som day 1. Eller tänker ni att de skapade, testa och få den godkänd på en dag?

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Programmering är ganska svårt, håller själv på att lära mig.
Dagens AAA-spel har ju tusentals rader kod i sina spelmotorer och oftast har man med nått som inte testats i spel innan.
Inte ens de duktigaste QE-testarna kan hitta alla fel, därför får man pacha efteråt.

Skrivet av alias:

Visst, förstår det men det var inget man kunde missa om man bara spelade några minuter..

Lines of code

Doom

idTech1

idTech2

idTech3

idTech4

Engine

39079

143855

135788

239398

601032

Tools

341

11155

28140

128417

-

Total

39420

155010

163928

367815

601032

Idag pratar vi miljontals rader kod, speciellt på plattformar som Unreal med massa overhead eller gigantisk teknikstack som ska vara volvo-grund för alla som vill använda den för så många olika syften. Med det sagt har de flesta team varken budget, kompetens eller vilja att ha koll på hela den stacken, och det är ju en av de stora nackdelarna att nyttja något sådant vs tex en Inhouse-motor.

Jag är en bit in i spelet på PS5 och gillar mycket av det skarpt. Miljöer och design är löjligt läcker men mer subjektivt har jag inte fallit för stridssystemet, tyvärr. Miljöerna och platserna är riktigt atmosfäriska, men jag hade hoppats på lite mer "seriös" inledning på storyn, jag får tyvärr ett ganska barnsligt intryck av hur dialogerna var skrivna i början åtminstone. Skräcken har också inte varit allt för påtaglig ännu, på vissa platser där man drar ner stämningen och inte vet vad som komma skall känner man hur bra det kan vara men ofta är fiender tyvärr redan spawnade och det gör rätt stor skillnad. Hittills har det mest skrämmande varit just det när man pimplat runt i ett par rum utan att någon fiende varit där och ljudet är på topp.

Inaktiv

Blev mycket bättre med patchen, men känns som att varje gång en ny "effekt" laddas in laggar det till för mig.

Dock tycker jag väl inte att det är särskilt läskigt. Känns mer som splatter action än "horror".
Man bombarderas ju med fiender och förutsägbara "jump scares" hela tiden, så ingen atmosfär hinns byggas upp.

Medlem

Tror fortfarande dom rusade ut spelet för att hinna före dead space remaken.

Medlem

Gllar det också, känns som en riktig nummer ett där Callisto Protocol 2 kommer kunna vara något riktigt bra, Mer fokus på historien förhoppningsvis.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Det dröjde inte länge!

Medlem
Skrivet av magma:

Väntar på implementeringen av DLSS och tills spelet hamnar på rea, lär väl hända ganska snart med tanke på den negativa feedback det fått... En game ready driver från Nvidia vore ju trevligt också.

Då Striking Distance Studios har partnerskap med AMD skulle jag inte räkna med DLSS, men vi får säkert se drivrutiner från Nvidia

Vad gäller svårigheter med spelutveckling och så vidare antar jag att utvecklare/utgivare redan var medvetna om problemet. Snarare handlar det om lönsamhet och att få ut en produkt ett visst datum (buggfixar kan komma senare, per modern metod).


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Mina nerver skulle aldrig klara av att chansa så hårt som man tydligen måste göra med pc. När jag hade pc så slet jag ofta mitt hår för att kunna hitta fel och pathar till hårdvara mm. Mycket bättre att ha konsol då. För är det något fel så behöver jag bara vänta och är/känner mig inte tvingad att hitta felen själv mm. Och att ljudet mm inte fungerar eller att spelet inte fungerar alls har aldrig hänt mig iaf på konsol.

Medlem

Funkade bra för mig, lite stutters i början bara. Har dock låga fps med inställningarna jag kör med 30-50 fps, fick sänka rtx shadows.
Men annars är spelet riktigt snyggt, lite mer survival än gamla dead space då man inte får lika mycket ammo. AMDs kort är lite starkare än nvidias med om man inte kör med RTX.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

ZF
Medlem
Skrivet av itsnotme:

Första dagen ett spel lanseras så kommer flera hundratusen personer att testa spelet. De nya spelarna kommer hitta fler buggar den första timmen än QE kan hitta på flera månader.
Den populäraste GPU är GTX 1650 och då är det fortfarande bara 6,27% av kunderna på steam. Det är pyttelitet. Vad studion har som minimal krav är 1060 (5.77%) eller RX 580 (1,2%) och rekommenderat GTX 1070 (1,89%) eller RX 5700 XT (0,64%). Det är förutsatt att man har samma CPU, RAM och operativsystem.

När var det senast det kom ett buggfritt spel till PC?

Huvudproblemet (stutter) var dock fortfarande inget som bara dyker upp på på viss hårdvara, utan på all, inklusive på de absolut högsta nivåerna.

Det handlar dessutom om shaderkompilering på UE, vilket de redan borde veta väl kommer vara ett problem då det varit samma problem på de flesta andra spel som anväder det också.

Andra buggar, som försvinnande hissar, kan däremot säkert förklaras av både svåröverskådlig kod och mjukvaran för hårdvara som inte kan tolka felen i den rätt.

Medlem

Stängde av motion blur och vertical sync. Nu flyter spelet på 60 fps i 4k utan stutters med allt på ultra.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av TooAngryToDie:

Då Striking Distance Studios har partnerskap med AMD skulle jag inte räkna med DLSS, men vi får säkert se drivrutiner från Nvidia

Vad gäller svårigheter med spelutveckling och så vidare antar jag att utvecklare/utgivare redan var medvetna om problemet. Snarare handlar det om lönsamhet och att få ut en produkt ett visst datum (buggfixar kan komma senare, per modern metod).

Inte för att jag åkte på smällen den här gången (då jag gick på magkänslan och inte förhandsbokade) men man får en bitter smak i munnen när utvecklaren redan börjar utannonsera en roadmap dagen efter release. Misstänker också, precis som nämnts av @SWEBarb i tråden, att de är lite oroliga inför dead space remastern som troligen kommer sopa banan med detta...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Stängde av motion blur och vertical sync. Nu flyter spelet på 60 fps i 4k utan stutters med allt på ultra.

Ja, skräpinställningar som motion blur, grain mm är "effekter" som drar prestanda och samtidigt förfular imo.
Det här är typiska "konsol inställningar" för den där "filmiska kännslan".
Vertical sync på det hela som tankar prestandan om du inte har en dator långt över kraven.

Av av av med allt detta oavsett spel 👍👍👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förstår att det funkar sämst dag 1 på pc.
På konsolerna är ju alla lika byggda så de kan hårdtestas innan släpp. Pc är en annan femma. Kul att de patchar om snabbt denna gång. Om det löser alla problem är annan femma.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd

Patchen löste väldigt få problem för mig, spelet är fortfarande trasigt. Kommer inom en vecka begära återköp om de inte fixar det. Det är fan oacceptabelt. Över 600 kr för en trasig produkt som de behöver... ja gud vet hur mycket tid för att fixa. Om det handlar om månader eller veckor, who knows.

The Callisto Protocol är årets besvikelse för mig.

12
Skriv svar