Returnal rekommenderar hela 32 GB RAM på pc

ELF
Medlem

Tror som några andra att det beror på att spelet är gjort för PS5ans "direct storage".
Lite av ett icke problem då alla gamers sitter med 32GB ram nu.....

För övrigt.
Finns det något generallt namn för "direct storage"?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Konstig take detta, men i viss mån håller jag inte med.

Jag börjar känna att mitt PS5-köp var väldigt onödigt då de flesta exklusiva titlarna kommer till PC, inte alla givetvis, men jag är inte intresserad av alla heller.

Givetvis är det skönt om man kan välja exakt plattform för sina spel, men med tanke på att jag sitter med en monster PC så tappar jag användsområden för min PS5.

Får väl bara sälja då mao.

Jag köpte ett 4090 och sålde mitt Series X och PS5, ångrar mig inte. Men jag tycker det är bra att man kan välja platform. Önskar att alla spel kom till alla platformar. Nästa lite konstgjord andning när man måste släppa exlusiva spel för att hålla igång sin platform. Platformen i sig ska vara så bra att folk vill använda den ändå.

ZF
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Helt övertygad om att det är just där skon klämmer. Sedan så har ju PS5 16GB VRAM också, vilket är ganska ovanligt för PC.

Den kan inte använda allt till VRAM. Och en held del är avsatt till "OS". Mer än vad som man kan få som minst på en (vettig) dator faktiskt.

Men visst, speldatorer har ju generellt fortfarande GPU med eget minne å andra sidan.

Så skillnaden blir kanske inte riktigt så markant som det först kan se ut.

ZF
Medlem
Skrivet av ELF:

För övrigt.
Finns det något generallt namn för "direct storage"?

RAM-BUS.

::)

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Till viss del stämmer det om overhead och om optimering men varför ta upp TLOU som om det vore ett tekniskt mästerverk? Det är ett relativt simpelt linjärt spel med bakad ljussättning, med vissa dynamiska ljus och skuggor. På vissa sätt har det egentligen mer gemensamt med Doom 3, än Crysis eller GTA 4.

Ja TLOU2 är snyggt men det skulle gå att spela på vilken potatis som helst, speciellt om 30fps räcker. RDR2 är snarare då sjukt mer imponerande spel att de ens fick det att fungera så pass bra som det gjorde på konsolerna. Du har dynamisk day-night cycle i en öppen värld med relativt avancerad fysik och spellogik.

Även andra spel med bakad ljussättning som Half Life Alex, som måste uppnå 90fps i VR, är bra mycket större bedrift.

Och det är det tekniska språnget mellan PS4 och PS5 blev ju större pga hur svag PS4 var från början. Men oavsett är det ju inte i närheten av den skillnad det var mellan PS1 och PS2.

Ja det stämmer och betydelsen är ganska signifikant, oavsett potatis eller kraftverk. Nämnde mest TLOU eftersom det är imponerade vad de krämade ur maskinen givet dess hårdvara.

Om ett spel är linjärt eller open world säger ju i sig självt ingenting om spelet är välgjort eller inte, vare sig designmässigt eller tekniskt.

Vad har TLOU med Doom 3 att göra, eller ens RDR2.. bara D3 som exempel pushade ju nytt inom flera områden som gui, fenomenalt implementerad bump-mapping och inte minst dynamiska ljuskällor överallt som beräknades i realtid där allt kunde kasta en skugga.

Medlem
Skrivet av ZF:

Den kan inte använda allt till VRAM. Och en held del är avsatt till "OS". Mer än vad som man kan få som minst på en (vettig) dator faktiskt.

Men visst, speldatorer har ju generellt fortfarande GPU med eget minne å andra sidan.

Så skillnaden blir kanske inte riktigt så markant som det först kan se ut.

Det verkar vara 2,5GB reserverat på Series X och mellan 2 och 2.5GB på PS5, så mellan 13-13.5GB är mer än betydligt mer än vad som är standard för PC idag. Med hjälp av den supersnabba lagringen så blir det ganska extrema skillnader jämfört med PC som än så länge inte kan dra nytta av detta.

Skulle vara intressant att veta hur mycket prestanda som konsoler sparar in på att skicka datan direkt till VRAM för att sköta kompression via GPU eller separata kretsar istället.

12
Skriv svar