Diablo IV kommer "frekvent" byggas ut med expansioner, gratis-säsonger, betal-"Battle Pass"

Robot
Diablo IV kommer "frekvent" byggas ut med expansioner, gratis-säsonger, betal-"Battle Pass"

"Det är menat att hålla under lång tid."

#diablo-iv


Medlem

Mums, live-service spel


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

FM-guru
F.d. Sisyr

MTX i fullprisspel har en ganska unken doft, kan jag känna. Inget fan av live service som koncept heller, och än mindre i utförande.

Aja, det är nya tider nu!

Medlem

Vadå gratis säsonger? Är detta ett feature nu?

Medlem

Det är mer åt mmo hållet nu. Det är det jag väntat på länge och ser fram emot detta!

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Vadå gratis säsonger? Är detta ett feature nu?

Av alla spel jag spelat med seasons/battlepass så har det funnits en gratisdel och premiumdel. Gratisdelen ger kanske 10% av belöningarna och premium ger alla. Antar att det är liknande här


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Om nu microsoft tänker ta över blizzard så blir det väl som med windows10 som skulle vara det sista. Med andra ord tror jag på flera delar när jag väl ser det.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Om nu microsoft tänker ta över blizzard så blir det väl som med windows10 som skulle vara det sista. Med andra ord tror jag på flera delar när jag väl ser det.

Att windows 10 skulle vara det sista har Microsoft aldrig sagt. Hela internet tog ett lösryckt citat från en enskild utvecklare på Microsoft som troligtvis menade "latest" när han sa "the last windows".

OT så gillar jag säsongsupplägget, det höll D3 fräscht ett tag och det är en bra utsäkt att testa olika klasser. Perfekt läge också att introducera ny content eller balansera om spelet osv. Jag är riktigt taggad på det här och dagarna går fort nu

Medlem
Skrivet av dTexN:

Av alla spel jag spelat med seasons/battlepass så har det funnits en gratisdel och premiumdel. Gratisdelen ger kanske 10% av belöningarna och premium ger alla. Antar att det är liknande här

Av alla spel som släppts efter 2010 kanske. Säsonger var gratis och en del av spelet precis som skins var förr. Men antar att hur gear som man grindade för om man ville ha en speciell look förr är något man betalar för nu. De stackars mega företagen måste ju tjäna pengar på något sätt nu när spelen släpps gratis.......oh....

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Vadå gratis säsonger? Är detta ett feature nu?

-The future feature is now old man.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Att windows 10 skulle vara det sista har Microsoft aldrig sagt. Hela internet tog ett lösryckt citat från en enskild utvecklare på Microsoft som troligtvis menade "latest" när han sa "the last windows".

Det där påståendet får du nog backa upp. Jag har svårt å tro att alla missförstod likadant. Dessutom, varför reagerade då inte microsoft på dessa påståenden redan när de kom i och med "missuppfattningen" från allmänheten? Jag gissar på att det handlar om att sälja fler kopior och att ge ett genuint argument för den enskilde att uppgradera ifrån windows 7 och 8. Även att få in mer folk i systemet där Microsoft kunde börja sälja datan på ett bättre sett, något som var brgränsat under 7 och 8.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Undrar hur de tänker fylla battlepass. Vill gärna inte ha en dark fortnite där folk springer omkring med löjliga cosmetics som inte passar spelets setting. Men risken finns att det är just vad vi kommer få när deras artists behöver skapa filler material.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Undrar hur de tänker fylla battlepass. Vill gärna inte ha en dark fortnite där folk springer omkring med löjliga cosmetics som inte passar spelets setting. Men risken finns att det är just vad vi kommer få när deras artists behöver skapa filler material.

Exakt så det kommer bli om man kollar på D3 och Diablo Immortal.

Medlem

Drumroll! Pay tooooooooooooooo win!
Fast inslaget i fint papper?

Medlem
Skrivet av dTexN:

Av alla spel jag spelat med seasons/battlepass så har det funnits en gratisdel och premiumdel. Gratisdelen ger kanske 10% av belöningarna och premium ger alla. Antar att det är liknande här

Alla dom viktiga belöningarna ligger på gratis, Betal delen är enbart cosmetics eller currency för att köpa valfria cosmetics. Inget annat.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Exakt så det kommer bli om man kollar på D3 och Diablo Immortal.

"The Shop’s cosmetics build on top of the foundation of a huge variety of transmogs from weapons and armors players will find in-game. It’s also important to us that the Shop is grounded within Diablo’s world, so our cosmetics are holistic fantasies, the individual components of which can be mixed and matched with transmogs from armors acquired in-game for endless customization options." D4 dev blog Aug 2022.

https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23816415/diablo-iv-qu...

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det där påståendet får du nog backa upp. Jag har svårt å tro att alla missförstod likadant. Dessutom, varför reagerade då inte microsoft på dessa påståenden redan när de kom i och med "missuppfattningen" från allmänheten? Jag gissar på att det handlar om att sälja fler kopior och att ge ett genuint argument för den enskilde att uppgradera ifrån windows 7 och 8. Även att få in mer folk i systemet där Microsoft kunde börja sälja datan på ett bättre sett, något som var brgränsat under 7 och 8.

Om du googlar windows 10 last windows så är allt baserat på en intervju med deras "developer evangilist" (vad det nu betyder) Jerry Nixon, som sa: "Right now we’re releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we’re all still working on Windows 10.". Sen varför Microsoft inte gick ut och rättade det vet jag inte så klart

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

"The Shop’s cosmetics build on top of the foundation of a huge variety of transmogs from weapons and armors players will find in-game. It’s also important to us that the Shop is grounded within Diablo’s world, so our cosmetics are holistic fantasies, the individual components of which can be mixed and matched with transmogs from armors acquired in-game for endless customization options." D4 dev blog Aug 2022.

https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23816415/diablo-iv-qu...

Hindrar ju inte att Geralt dyker upp. Men egentligen är det väl inte helt off heller om de skulle göra så. Värre om Batman dyker upp...

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

"The Shop’s cosmetics build on top of the foundation of a huge variety of transmogs from weapons and armors players will find in-game. It’s also important to us that the Shop is grounded within Diablo’s world, so our cosmetics are holistic fantasies, the individual components of which can be mixed and matched with transmogs from armors acquired in-game for endless customization options." D4 dev blog Aug 2022.

https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23816415/diablo-iv-qu...

Så naivt tänk, tror inte jag sett ett enda spel som följer den design filosofin. Även om det gör det så kommer inte Activision Blizzard att göra det.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Så naivt tänk, tror inte jag sett ett enda spel som följer den design filosofin. Även om det gör det så kommer inte Activision Blizzard att göra det.

Jag är väl medveten om att det är naivt men jag orkar inte va konstant skeptisk mot allt dom skriver och säger. Då tar jag den hellre den medvetna risken och får lida för det om dom backar på detta, hälften eller rent av allt dom sagt.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Om du googlar windows 10 last windows så är allt baserat på en intervju med deras "developer evangilist" (vad det nu betyder) Jerry Nixon, som sa: "Right now we’re releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we’re all still working on Windows 10.". Sen varför Microsoft inte gick ut och rättade det vet jag inte så klart

Ja, ett väldigt öppenbart fel i det uttrycket om det inte var meningen. Jag uppfattar iaf oavsett om det var meningen eller ej, att microsoft får ta ansvar för att de inte rättade uttalandet i efterhand. För mig så tappade jag en hel del förtroende till microsoft pga den fasdäsen. Med det sagt, så betyder det inte att microsofts uppköp av blizzard nödvändigtvis kommer vara en dålig affär för oss gamers, och framför allt inte i diablos framtida spel. I mattens värld betyder ju trots allt - och - (minus) = + 😉


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Jag är väl medveten om att det är naivt men jag orkar inte va konstant skeptisk mot allt dom skriver och säger. Då tar jag den hellre den medvetna risken och får lida för det om dom backar på detta, hälften eller rent av allt dom sagt.

Fair enough.

Gnällkuk

Det är ju ett spel som passar live-service modellen, men sen om det verkligen enbart blir kosmetistk in the long run eller liknande tänker jag inte svälja med hull och hår dock. Misstänker väl att dedikerade fans inte kommer "behöva" xp boost för att låsa upp allt, men kanske finns de som inte har tiden som tycker det är värt.

Mer troligt är väl att de som är låst bakom "premium" kommer vara rätt coola och de som är gratis rätt mediokra, alternativt kräver orimligt mycket grind. Men vi får se som sagt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av delli:

Drumroll! Pay tooooooooooooooo win!
Fast inslaget i fint papper?

Hur är kosmetika prylar ptw?

Medlem
Skrivet av dTexN:

Av alla spel jag spelat med seasons/battlepass så har det funnits en gratisdel och premiumdel. Gratisdelen ger kanske 10% av belöningarna och premium ger alla. Antar att det är liknande här

Jag tror att han syftade på själva säsongerna inte battle passet, dvs de tematiska uppdateringarna där du måste starta om men en ny karaktär för att delta med och redan existerar i D3.

Dem får det att låta som att det skulle vara något gratis och speciellt dem gör vid sidan av för folk som klarat spelet när detta redan är en grej i nuvarande spel som det aldrig varit snack om att det inte skulle vara gratis.

Medlem

Allting Blizzard säger angående Diablo väger ungefär lika tungt som lögnerna 3-åringarna på jobbet försöker dra.

Här är ett inlägg från en utvecklare som uttalade sig angående Diablo Immortal. Allting han sade visade sig vara raka motsatsen till sanningen. Jag har ingen anledning att tro att Diablo 4 skulle vara ett undantag när det kommer till uppdateringar, betalmodell, och content.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag väljer att vara naiv och utgår från att Blizzard kommer att sköta detta på ett balanserat och bra sätt. Har inga större problem med Battlepass, seasons och allt vad det är så länge spelet är bra och får regelbundna uppdateringar med vettigt innehåll.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Såna här spel ska inte kosta fullt pris.
Satans mjölkandes måste ta slut (drömma kan man)

Medlem

Måhända att jag levt under en sten det senaste decenniet vad gäller hippa "features" och dylikt i spel, men... Vad fan är en "gratis-säsong" för något?

Låter för övrigt som att de sneglat på storebror gällande "frekventa" utbyggnader av spelet. Bättre sent än aldrig antar jag.

Medlem
Skrivet av apokalypze:

Måhända att jag levt under en sten det senaste decenniet vad gäller hippa "features" och dylikt i spel, men... Vad fan är en "gratis-säsong" för något?

Låter för övrigt som att de sneglat på storebror gällande "frekventa" utbyggnader av spelet. Bättre sent än aldrig antar jag.

Det är nog fz som uttrycker sig lite skumt. Säsonger är alltid gratis, precis som i d3. Det är också samma sak som ladder resets i d2. Dvs varje säsong är en omstart av ladder och man börjar på level 0 och har inte tillgång till tidigare grejer man hittat utanför den säsongen. I samband med säsongsstarter introducerar de förändringar, precis som i d3 och d2.

Nu blev jag nyfiken vad du menar är storebror? Diablo 2? Eller tänker du på alla tusen expansioner i PoE (oklart hur PoE kan ses som storebror dock enligt mig). Personligen hoppas jag INTE det blir som PoE, jag ogillar skarpt att de bara slängt på tusen saker ovanpå varandra. Om man kommer som ny spelare där har man ingen aning om vad tusan man ska göra när man når end game, eller iaf kände jag så när jag plockade upp spelet igen i våras och spelade igenom alla akterna. Jag lade ner spelet rätt snabbt när jag väl nått endgame pga den röran, trots att jag verkligen uppskattade spelet fram till dess.

12
Skriv svar