Dualsense drifting
Få saker i livet är så frustrerande som drifting. Alltså när en eller båda av handkontrollens spakar börjar leva sitt eget liv. Kameran snurrar konstant eller att ens karaktär ständigt backar.
Det finns flera olika tips på nätet angående detta. Några av dem är att starta om kontrollen eller att ta bort den från konsolen bluetooth-minne och synka om. Eller att stänga av konsolen och hålla inne resetknappen på kontrollens baksida i fem sekunder.
Om inget av detta funkar så dör man lite inombords. Nästa steg är antingen att nyttja garantin (om man har någon kvar) alternativt att köpa en ny. Båda alternativ suger då det antingen tar lång tid eller kostar mycket pengar.
Men!
Det finns en annan lösning och det är att öppna upp hela härligheten och rengöra sensorerna vid spakarna. Detta kan kännas skrämmande och avlägset för många, åtminstone var det så för mig. Jag ser mig själv som totalt handikappad när det kommer till den typen av aktiviteter. Jag använder gärna teknik, men att mecka med den? Nej tack, det lär bara bli värre då.
Nu hade jag dock ingenting att förlora. Garantin har löpt ut och pengar saknas för att köpa en ny. Så jag tog första bästa klipp jag hittade på tuben och satte igång.
Det hela gick väldigt smidigt. Allt lossnade som det skulle utan något speciellt motstånd och hoppet växte inombords.
Jag rengjorde sensorerna med en tops, tyvärr saknade jag rengöringssprit så det fick bli att torka torrt. Det lossnade något svart skit från båda sensorerna tillhörandes ena spaken. Den som driftar.
Efter rengöringen så var det bara att koppla in sladdarna igen och klicka ihop kontrollen. Gör inte samma misstag som mig bara, glöm inte att sätta tillbaka spakarna innan du monterar ihop allt. Det kan upplevas något frustrerande.
Nu har jag provat i 10 minuter drygt och hittills ingen drifting. Tar ännu inte ut hela segern men det bådar onekligen gott.
Och var inte orolig om du känner att du saknar rätt verktyg. Jag använde vad jag hade och det gick jättebra.
Klarar jag av det så gör även du det. Ge det åtminstone en chans om du ändå inte har någon garanti kvar. Det var faktiskt kul att få pilla lite och få känna sig som en tekniskt kompetent individ.
Här är guiden jag följde:
Ännu en dag i paradiset.
Tack för tråden!
Jag gör ett försök.
Lycka till! Jag hoppas att det går bra. 🤓👍
Ännu en dag i paradiset.
Hade en Xbox-kontroll med liknande problem, garantin hade gått ut, men jag kontaktade ändå Elgiganten, och jag fick en ny! Bra tips annars om man inte möter trevlig kundstjänst.
<Uppladdad bildlänk>
Tack för tips för julpyssel
Kul! Dela gärna med dig av ditt resultat
Ännu en dag i paradiset.
Snyggt! Hoppas det fortsätter fungera för dig.
Här tog jag en chansning och skickade in den till Webhallen trots två år gammal kontroll. Är ju inte direkt ett ovanligt fel vad det verkar så håller tummarna.
Verkar vara den utav två som även haft lite märkligt ljud för sig i skakfunktionen från start så. Oklart om det är den som var bundlad eller den separat köpta.
|Playstation 5|Metspö|
Snyggt! Hoppas det fortsätter fungera för dig.
Tack! Hoppas att du det löser sig med garanti hos Webhallen. Annars kan du skicka kontrollen till mig så provar jag att lösa det 🤠
Ännu en dag i paradiset.
Hade en Xbox-kontroll med liknande problem, garantin hade gått ut, men jag kontaktade ändå Elgiganten, och jag fick en ny! Bra tips annars om man inte möter trevlig kundstjänst.
Värt att nämna är att trots att garantin har gått ut så kan man fortfarande ha reklamationsrätt.
Innan konsumentköplagen ändrades i år så fungerade det som så att om du upptäckte ett fel inom 6 månader från köp anses det automatiskt som ursprungligt fel, dvs. företaget måste bevisa att du står för felet (oftast brukar de inte bry sig om att undersöka, tar för mycket tid). Men nu med den nya konsumentköplagen är den tiden utökad till 2 år, dvs. inom två år så anses fel vara ursprungliga.
Men allt är inte över bara för att den tiden gått ut, bara att du måste bevisa att felet är ursprungligt.
Är köpet över 3 år så har man inte "rätt" att reklamera (företag kan givetvis vara schyssta där eventuellt).
I detta fall med kontroller så är det ett dokumenterat fel att joysticks är jäkliga ibland och därför bör kanske din metod vara det man provar allra först som du säger! Så jag instämmer att det är ett bra tips! Reklamera allt, utöva era rättigheter till fullo!
Värt att nämna är att trots att garantin har gått ut så kan man fortfarande ha reklamationsrätt.
Innan konsumentköplagen ändrades i år så fungerade det som så att om du upptäckte ett fel inom 6 månader från köp anses det automatiskt som ursprungligt fel, dvs. företaget måste bevisa att du står för felet (oftast brukar de inte bry sig om att undersöka, tar för mycket tid). Men nu med den nya konsumentköplagen är den tiden utökad till 2 år, dvs. inom två år så anses fel vara ursprungliga.
Men allt är inte över bara för att den tiden gått ut, bara att du måste bevisa att felet är ursprungligt.
Är köpet över 3 år så har man inte "rätt" att reklamera (företag kan givetvis vara schyssta där eventuellt).
I detta fall med kontroller så är det ett dokumenterat fel att joysticks är jäkliga ibland och därför bör kanske din metod vara det man provar allra först som du säger! Så jag instämmer att det är ett bra tips! Reklamera allt, utöva era rättigheter till fullo!
Helt rätt. En pryl ska inte funka i ett år, och sedan gå sönder dagen efter garantin går ut. Dessutom, kolla alltid upp vad andra säger om produkten. Exempelvis trodde jag att Elit kontrollen skulle vara bra, men kollar man på YouTube så är dessa kontroller bortkastade pengar.
Jag har inte tittat själv men finns det inget sätt att lösa det till en början med mjukvaran? kalibrering och deadzone?
Skruva upp kontrollen gör man väll när det inte går att kalibrera mer? Men nu var det ju iofs bara lite smuts verkar det som
Jag har inte tittat själv men finns det inget sätt att lösa det till en början med mjukvaran? kalibrering och deadzone?
Skruva upp kontrollen gör man väll när det inte går att kalibrera mer? Men nu var det ju iofs bara lite smuts verkar det som
Det finns möjlighet att ställa in deadzone i vissa spel, men tyvärr finns där inga sådana inställningar i själva konsolen. Vilket är synd.
Ännu en dag i paradiset.