Geforce RTX 4070 Ti kan bli billigare än Radeon RX 7900 XT

Robot
Geforce RTX 4070 Ti kan bli billigare än Radeon RX 7900 XT
Medlem

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

ett XX70 Ti kort för över 10k kr... Jag tror inte folk anser det är billigt precis.

Medlem

Man måste inte köpa.
Köp ett beggat om 2, 3 år eller så


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Helt sanslösa priser på grafikkort idag.

Inaktiv

Hur var det nu? Var det inte bara "brist" på komponenter som ledde till höga priser under Corona...?

Jo så lät det då. Nu skyller de helt plötsligt att det blivit dyrare att producera och att vi ska vänja oss vid höga priser.
Varför lät det inte så under Corona?

För att de ljög.

Folk snackar här om Microsoft vs Sony. Det större problemet är hur Ngreedia håller på att köra spelvärlden i botten på grund av monopol priser. Som visar sig i Steam survey där folk håller hårt i gamla kort.

De vill att vi ska hyra grafikkort genom Geforce Now för 199 kr i månaden. Gå inte med på det.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Hur var det nu? Var det inte bara "brist" på komponenter som ledde till höga priser under Corona...?

Jo så lät det då. Nu skyller de helt plötsligt att det blivit dyrare att producera och att vi ska vänja oss vid höga priser.
Varför lät det inte så under Corona?

För att de ljög.

Folk snackar här om Microsoft vs Sony. Det större problemet är hur Ngreedia håller på att köra spelvärlden i botten på grund av monopol priser. Som visar sig i Steam survey där folk håller hårt i gamla kort.

De vill att vi ska hyra grafikkort genom Geforce Now för 199 kr i månaden. Gå inte med på det.

RTX3000 serien var "billig" när den släpptes.
Lägre RTX2000 serien rejält.
Sen kom corona ja.
Jag hoppas RTX5000 blir nå liknande


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Hur var det nu? Var det inte bara "brist" på komponenter som ledde till höga priser under Corona...?

Jo så lät det då. Nu skyller de helt plötsligt att det blivit dyrare att producera och att vi ska vänja oss vid höga priser.
Varför lät det inte så under Corona?

För att de ljög.

Folk snackar här om Microsoft vs Sony. Det större problemet är hur Ngreedia håller på att köra spelvärlden i botten på grund av monopol priser. Som visar sig i Steam survey där folk håller hårt i gamla kort.

De vill att vi ska hyra grafikkort genom Geforce Now för 199 kr i månaden. Gå inte med på det.

Speciellt nu när det finns färre "crypto miners" så borde priset ju minska också 🤔


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man måste inte köpa.
Köp ett beggat om 2, 3 år eller så

Nä jag klarar mig bra på ett 3060 Ti än så länge då jag nöjer mig med 1080p

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Nä jag klarar mig bra på ett 3060 Ti än så länge då jag nöjer mig med 1080p

Jo jag klarar mig också än så långe med RTX3070 och jag kör VR.
Tänkte mer om man kände sig tvungen att köpa ett RTX4000 kort


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tja, vad kan man säga...konkurrens är bra för oss konsumenter. Tyvärr blir det skrattretande marginaler med bara två aktörer. Gillar ändå hur AMD tvingar ner Nvidia på deras giriga knän.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Speciellt nu när det finns färre "crypto miners" så borde priset ju minska också 🤔

Så länge folk köper så lär priserna inte minska. Tänk vad glatt överraskade Nvidia måste ha blivit när de stod som herre på täppan med 3k-serien och folk köpte korten till vilka priser som helst. Jag kan garantera (jag menar att jag tror att jag killgissar otroligt träffsäkert) att köphysterin på kort som inte fanns att få tag på satte ribban för 4k-seriens prissättning, ingenting annat.

Medlem

Något nytt för 4900kr tack. Jag skiter i vad Nvidia eller AMD vill ha. Om jag kan få 2st PS5:or för priset av en ny GPU, för att ha 1440p eller 4K till dator-spel också, då säger jag bara nope och vägrar uppgradera. Nya konsolerna kan fixa 4K o ibland 120Hz på riktigt fina nya spel på massiva skärmar, då vill jag liksom ha något för valutan också med en GPU.
Så som prognosen ser ut nu, så 2024 minst innan mitt GTX 1070 blir utbytt, men bara kanske då.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Hur var det nu? Var det inte bara "brist" på komponenter som ledde till höga priser under Corona...?

Jo så lät det då. Nu skyller de helt plötsligt att det blivit dyrare att producera och att vi ska vänja oss vid höga priser.
Varför lät det inte så under Corona?

För att de ljög.

Korrelation och kausalitet är inte samma sak - har du något som styrker påståendet annat än gissningar och antaganden?
Visst, jag förstår irritationen och att det leder till spekulationer åt det hållet, men alltså... det känns inte direkt som att så många här sitter på särskilt mycket insikt i nVidias (eller partnertillverkare, eller relationen dem emellan) tillverkning och distribution av kretsar/kort.

Att tycka att priserna är på tok för höga eller att marknadsföringen är som att de ger sina kunder och potentiella sådana käftsmäll efter käftsmäll däremot... det kan man, med rätt stor lätthet, göra.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Hoppas Radeon 7900 XT blir billigare till följd av releasen av GeForce 4070 Ti. Priset på 7900 XT är redan nu helt obegripligt, och lär bli ännu mer så då 4070 Ti släpps.

Medlem

Man kanske skall vänta och se lite. Sitter just och filar lite på nytt datorbygge då jag såg ett 4080 vattenkylt för under 20k. Hopp från 10-serien till 40-serien dubblar prestandan i poäng på benchmark. Samt RTX. Men notan slutar ju på 40k med alla komponenter, så vet inte om jag är.så motiverad i slutändan...

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Man kanske skall vänta och se lite. Sitter just och filar lite på nytt datorbygge då jag såg ett 4080 vattenkylt för under 20k. Hopp från 10-serien till 40-serien dubblar prestandan i poäng på benchmark. Samt RTX. Men notan slutar ju på 40k med alla komponenter, så vet inte om jag är.så motiverad i slutändan...

Nej, inte fan är det värt att pröjsa 40 lökar för att spela spel. Dessa priser är helt absurda, och om priserna inte sjunker tillbaka till normalare nivåer, typ 8-10k för ett xx80 Ti som det brukade vara, så kommer i alla fall jag personligen aldrig mer köpa något annat än begagnat i framtiden.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Efterfrågan till dessa priser kommer bara sjunka från redan låga nivåer. Det kommer bli en slakt framöver, så sitt still i båten.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Speciellt nu när det finns färre "crypto miners" så borde priset ju minska också 🤔

Snarare tvärt om eftersom Nvidia behöver kompensera det bortfallet på annat vis så att de kan fortsätta öka sin vinst för att inte få aktieägarna på sig

Medlem
Skrivet av Komured:

Snarare tvärt om eftersom Nvidia behöver kompensera det bortfallet på annat vis så att de kan fortsätta öka sin vinst för att inte få aktieägarna på sig

Jo, men är inte helt konstigt om de vill ha något för det. En aktie innebär ju att du som innehar aktien lånat ut pengar till företaget. Varför skulle du göra det om du inte får något för det? Kan inget om Nvidia's policy om utdelningar, men ofta ligger de runt 5%, vilket inte är så jättemycket.
Jag är inte med på allt negativt mot just aktieägare; är mer frågande till alla feta bonusar som skall delas ut till högt sittande positioner, eller när ägare plockar ut en jäkla massa pengar ur företaget. Där väljer jag ofta att "rösta med plånboken" och skippar de titlarna. Att de delar ut till aktieägare innebär ju att all kan ta del av kakan; inte extrema summor, men kanske tillräckligt för att finansiera spelköp 😉

Medlem

Det är fortfarande brist på det ena eller det andra runt om i världen, det är inflation mm. Samtidigt finns det folk som har pengar ich är beredd att spendera, Därför mycket är dyrt.
Inget är som det var tidigare, vi kan alla ta på oss foliehattarna och börja spekulera i vad som är orsaken till allt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Komured:

Snarare tvärt om eftersom Nvidia behöver kompensera det bortfallet på annat vis så att de kan fortsätta öka sin vinst för att inte få aktieägarna på sig

Så kan man inte alltid tänka i en marknadsekonomi faktiskt. Så jag tror inte det. Att öka priser för att kompensera för minskande försäljning leder alltid till en sak när konkurrenter finns. Vad det är kan du nog lista ut!

Medlem

Brukade vara så att nåt som kostade tusen kr kostade 10 kr att tillverka, det var tydligen en myt.

Medlem
Skrivet av Kenchu:

Hoppas Radeon 7900 XT blir billigare till följd av releasen av GeForce 4070 Ti. Priset på 7900 XT är redan nu helt obegripligt, och lär bli ännu mer så då 4070 Ti släpps.

Ja, och ändå sägs att den stora merparten av 7900-seriens kort som tillverkas är just 7900XT, som ingen vill ha.

Bara 20-30% av korten är 7900XTX, som ju ändå har viss chans att konkurrera med Nvidia.

Så typiskt AMD, som precis som Xbox-divisionen gör misstag efter misstag (medan Nvidia och Sony gör allting rätt). Bara min åsikt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja, och ändå sägs att den stora merparten av 7900-seriens kort som tillverkas är just 7900XT, som ingen vill ha.

Bara 20-30% av korten är 7900XTX, som ju ändå har viss chans att konkurrera med Nvidia.

Så typiskt AMD, som precis som Xbox-divisionen gör misstag efter misstag (medan Nvidia och Sony gör allting rätt). Bara min åsikt.

Enda 7900xt behöver är en prissänkning och det kommer med tiden. Just nu gissar jag på att de satt det högt både för att nvidia inte släppt sitt i den klassen och att det lockar folk att välja xtx.
Lite som att nvidia misslyckas med att sälja 4080 för det är så dyrt att folk hellre lägger till några procent och köper 4090.

1
Skriv svar