Behöver vi få reda på allting?
Vad är gaming och nöje menade till?
Jo, ha förjäkla roligt och glömma bort att klockan ringer kl 05.00, för FM-skiftet börjar 06.00 och där emellan ska havregröten och äppelmoset röras ned i buken, så vi överlever sträckan mellan morgonens nu och matpausen - som innebär en silvrande och värmd matback. Sedan går sträckan bara utför på jobbet med hjälp av den där svullna mage.
Poängen är, min alltså, att FZ bör också vara till stora delar en fristad från den obehagliga krympta tröjan - från ett vuxet onåd av måsten. När jag läser exempelvis FZ-artikeln Åtal för insiderhandel väckt mot Sonic-skapare och Square Enix-anställd (länk) så släcks en liten del av min geist. Givetvis förstår även jag att framsidans rullgardin måste masseras, så drivmedel rullar in för drift och FZ-crews enskilda behov.
Men tänk er om stämningen faktiskt höll sig vid en absolut god vigör, lik den jultider brukar jubla människan mot då helheten lugnar ned sig och alla får bara sitta, därmed njuta. Personligen känns det som att åtminstone 99.1% av internet skulle avundas av denna miljö, för peppar-peppar vars fasen hittar du ett avbrott från den väldiga, till och med ständiga, negativiteten som enbart ritar ut regnmoln på himlen eller strör bordssalt i såret.
Det är en faktor för att locka fram interaktion, ibland väldiga polariserade sådana, så masstalet växer. Men strössel (sådant där knastrande gott på mjukglassen) kommer i olika former och olika smaker, som gör sig alldeles underbart roliga och goda - att bara prata om. Och det banar iväg för en bättre attityd då människan möter andra människor, för ditt tankande harmoniska skop kommer verka för att vara alldeles överdrivet positivt - då ni drabbas.
Notis: artikeln som nämns är endast snabbt valt exempel, i syfte som en riktande tonsättning.
Förstår din tanke och kan hålla med i stort. Men här måste jag ge FZ credit, dem är mycket bra på att hålla negativ skit borta. Bara jämför med Gamereactor som är rent skräp sett till atmosfär och diskussioner.
Men negativa saker som exemplet du nämner om insider-affären är dock relevant och intressant. För mig iaf.
Ännu en dag i paradiset.
Jag tänker att det är väldigt bra att orättvisor/missförhållanden mm lyfts fram och uppmärksammas så att saker och ting förhoppningsvis kan bättra sig. Men med det sagt behöver du ju inte gå in och läsa om de saker som gör att du tappar sugen... Skippa det då! Jag är inte på sajten så ofta men det känns som att FZ jobbat mer än de flesta just med att ha en skön stämning och sammanhållen community så det tycker jag att de gör ett bra jobb med.
Det är i alla fall spelrelaterat, kolla på Gamereactor och hur de kan slänga ut dammsugarrecensioner, F1-artiklar eller allt möjligt skräp som redaktionsmedlemarna antingen kände för just då eller behövde göra för att få tillgång till gratis recensionsexemplar av någonting de ville köpa.
Förstår din tanke och kan hålla med i stort. Men här måste jag ge FZ credit, dem är mycket bra på att hålla negativ skit borta. Bara jämför med Gamereactor som är rent skräp sett till atmosfär och diskussioner.
Men negativa saker som exemplet du nämner om insider-affären är dock relevant och intressant. För mig iaf.
Jag tänker att det är väldigt bra att orättvisor/missförhållanden mm lyfts fram och uppmärksammas så att saker och ting förhoppningsvis kan bättra sig. Men med det sagt behöver du ju inte gå in och läsa om de saker som gör att du tappar sugen... Skippa det då! Jag är inte på sajten så ofta men det känns som att FZ jobbat mer än de flesta just med att ha en skön stämning och sammanhållen community så det tycker jag att de gör ett bra jobb med.
Spröt är menad för helheten, och menar till att de flesta typer av kantade problem för oss att fundera på och lösa, bör ha anknytning till insidan av ett spel. Exempelvis: lösningen kom med en BFG i Doom, eller vid X raid boss i WoW var det nödvändigt för alla deltagarna att inte stå i elden.
Spelvärlden är ju en typ av maskering från allt annat urartat tjat. Visserligen behöver det sämre exponeras, så att folk får nys om att patchen som tillsynes skapade problem för dig, beror på ett haveri i den släppta patchen och inte på ditt system osv.
Den där nyheten som jag tog upp som ett exempel: eldar igång för någonting som ännu inte är fastställt. Och hur många kan varenda löpande tråd inom aktiehandel - därtill på den japanska marknaden - på den här sidan? Ren konstruktivt tycker jag att det är väldigt svårt att lirka in harmoniserad röd tråd för innehållet i nyheten, mer än att människan bevisligen kan verka girig - i detta fall var det ej fastställt.
Notis: åter igen, just den där artikeln var endast menad som en fingervisning.
Vad jag känner rent spontant, så verkar tendensen för nyheterna hos FZ vara positiva. FZ som sida gör sig trevlig, för innehållet är i många fall toppen och reklamen är definitivt inte kränkande. Då och då kommer det dock ut ett blåbär, ibland på rad, som endast ger ett torrt och ovärdigt intryck. Sådant där material som endast influerar till en distanserande känsla, undan från det goda och generösa som ger upphov till en salig positivitet bland en drös gamerhjärtan.
Det finns ingen klar egg mellan bra och dåligt, den visaren är helt och hållet upp till individens kalibrerade barometer. Men det påtryckande och underliggande budskapet - kan verka för en sannerlig god fröjd åt den helhet som lyssnar. Och som nämnt, så behövs de dåliga påvisas via medier, men då bör också materialet ha en bärighet och en relevans som gör artikeln allt annat än ett veck - fast i en problematisk gråzon.
Inga nyhetsmedia skulle fungera om de skrev att "10 miljoner svenskar hade en vanlig dag idag".
En extrem tolkning.
En extrem tolkning.
Nej det är det komplementären till chock"nyheter" som "Drogfest på äldreboende satte huset i brand och hund exploderade i chock!".
Nej det är det komplementären till chock"nyheter" som "Drogfest på äldreboende satte huset i brand och hund exploderade i chock!".
Låter som vardagsmat för de behövande, som är inneboende på ett äldreboende. Äldre folk brukar äta en del piller för att må åt det bättre hållet.
Inga nyhetsmedia skulle fungera om de skrev att "10 miljoner svenskar hade en vanlig dag idag".
Men en spelnyhetsmedia skulle klara sig om de endast skrev om spel, och inte skandaler, drama och åsikter bakom dem.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Men en spelnyhetsmedia skulle klara sig om de endast skrev om spel, och inte skandaler, drama och åsikter bakom dem.
Jo precis, Dessa uppkast gör mer skada än nytta, kan jag tycka. Oavsett om en individ ifråga väljer att ignorera innehållet under artikelns rubrik, så går en viss halt energi till att figurera att artikeln endast innehåller mänskligt bråte. Bråte som i många fall framkallar det allra värsta ur människor.
Ibland kan det så klart vara befogat.
Jag förstår inte riktigt. Vem ska granska missförhållanden och andra negativa sidor av spelbranschen om inte spelmedia? Jag håller med om att skandalrubriker och liknande inte behöver förekomma, men att man faktiskt tar upp avigsidor av vår hobby är väl bara bra?
Om det är större grejer så tas ju sånt upp även av större medier (t ex Jason Schreier på Bloomberg är ju toppen). Men jag tycker verkligen bara det är positivt om spelmedia också försöker granska och kritisera när det är befogat och sajten/tidningen ifråga har kompetensen att göra det.
Eftersom spelbranschen nu för tiden är ett globalt multimiljardfenomen kommer det alltid vara svårt att bortse från businessidan av det hela. Precis som i andra branscher med stora mängder pengar så kommer det finnas rötägg och misskötsel, och då är det i mitt tycke helt i sin ordning att rapportera om sådant. Det är det vi har journalister till. FZ är inget undantag.
Som många andra så håller jag med om att det för det mesta är en otroligt god ton både i nyhetskommentarerna och forumet här på FZ, även om det ibland kan kännas lite väl hårt reglerat. Jag skulle dock aldrig påstå att de artiklar som publiceras inte tillför något för oss spelintresserade, det är genomgående god kvalité på rapporteringarna och där ska hela redaktionen ha en eloge för sin strävan om att vara Sveriges bästa spelmediesajt.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Jag förstår inte riktigt. Vem ska granska missförhållanden och andra negativa sidor av spelbranschen om inte spelmedia? Jag håller med om att skandalrubriker och liknande inte behöver förekomma, men att man faktiskt tar upp avigsidor av vår hobby är väl bara bra?
Om det är större grejer så tas ju sånt upp även av större medier (t ex Jason Schreier på Bloomberg är ju toppen). Men jag tycker verkligen bara det är positivt om spelmedia också försöker granska och kritisera när det är befogat och sajten/tidningen ifråga har kompetensen att göra det.
Jag är helt för, som nämnt, att välbärgat skit ska få se dagen.
Min funderingar var hur mycket behöver redovisas? Är det matnyttigt att dras till en sida ämnad för främst bortkopplande underhållning, och uppleva "nyhets"-artiklar med negativ inverkande galla? Det kan vara artiklar baserat på massan av en pinnål, stoft som upplåts till läsaren att tolka med sina värderingar och felande källhantering.
Jag menar på att den överhängande jargongen från FZ och andra spelsidor - kan verka för en väldig konstruerad god ton, genom att lägga upp sådant som för det mesta menar mot ett välmående, vilket ger en fröjd känsla. Det är en bärande ton som följer individen med in i spelet, och troligen smittar av sig över medspelarna.
Världen har sina problem, men fasen också - de behöver inte nyanseras överallt och ur minsta spån? Det är ett sådant förutsägbart och billigt sätt att tillkalla uppmärksamhet - vilket i många fall bildar helt vild och icke-konstruktiv opinion.
Hjälpa är mer kul än att stjälpa. Visserligen är det kul att knuffa syrran i snödrivan.
Jag tycker FZ håller nyhetsrapporteringen på en saklig och relevant nivå, och när jag kommer hit förväntar jag mig att läsa aktualiteter om alla sidor av industrin med vårtor och allt. Sånt som inte intresserar scrollar jag förbi, och vill jag helt fly verkligheten spelar jag istället.
Debattklimatet på FZ har f.ö. förbättrats med sjumilakliv sen 00-talet, kanske vi är äldre och förståndigare nu?