Geforce RTX 4070 Ti kostar ca 10 500 kr, släpps torsdag

Robot
Geforce RTX 4070 Ti kostar ca 10 500 kr, släpps torsdag

Samma prestanda som RTX 3090 Ti - för mindre än halva priset.

#ces, #geforce, #nvidia, #rtx-4070-ti


Medlem

Prestandamässigt billigt, men endå inte billigt för ett XX70 kort


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Rimligt. 10k måste väl ändå vara gränsen för hur mycket man ska behöva lägga för ett grafikkort idag.

Geeks Gaming

Ner till 6-7k så kanske. Men känns som mitt 2070 super får tugga på något år till.

Medlem
Medlem

Fortfarande för vidriga priser.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Ovärt att byta från ett 3080 till detta


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jag har 2080 och det börjar klia lite men håller mig nog ett helt år till..

Medlem
Skrivet av Najkan:

Jag har 2080 och det börjar klia lite men håller mig nog ett helt år till..

Samma här sitter med ett 2080 super, Börjar bli sugen på ett nytt kort typ detta men man kanske ska vänta ändå.


signatur

GPU: Zotac 4070ti | CPU: Ryzen 7 3800x | Mobo:ASUS ROG Strix X570-F GAMING | RAM: HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 32GB | CPU kylare: CM Masterliquid ML240L

Medlem
Skrivet av PerZil:

Samma här sitter med ett 2080 super, Börjar bli sugen på ett nytt kort typ detta men man kanske ska vänta ändå.

Ja.. Om alla andra pc delar är bra ökar ju suget ännu mer för nytt kort iofs. Har glömt vad jag har för processor måste kolla upp lite grejer.

Medlem

Fast nu är ju den dåliga kursen och svaga kronan som är problemet, inte för högt pris? Tycker inte jag i alla fall. Mycket rimligt prissatt för prestandan, sen inte Nvidias fel kronan är nere i gatsmutsen bland leran och spyorna och att dollarn dessutom är i dålig kurs. Så.

Medlem

Rimligt pris? Nope inte alls enligt mig...
Undrar vad tillverkningskostnad kontra försäljningspris igentligen ligger på??

Medlem

Bra prestanda men dyrt. Det finns få anledningar till att priset skulle öka i takt med prestandan, ungefär som att utvecklingen skulle stå stilla. Hade det varit en godtagbar ursäkt så hade en dator idag kostat miljoner med tanke på hur mycket bättre de är än i mitten på 90-talet. Nvidia försöker såklart mjölka genom att hela tiden lägga sig exakt lägre än AMD vad gäller prestanda per krona, och det är bara konsumenterna som kan sätta stopp för den utvecklingen.

Redaktör
Skrivet av Gertzy:

Fast nu är ju den dåliga kursen och svaga kronan som är problemet, inte för högt pris? Tycker inte jag i alla fall. Mycket rimligt prissatt för prestandan, sen inte Nvidias fel kronan är nere i gatsmutsen bland leran och spyorna och att dollarn dessutom är i dålig kurs. Så.

4070 Ti är mycket dyrare i dollar också, så det är inte bara kassa kronkursen. Tidigare riktpriser: RTX 3070 Ti - 599 dollar, RTX 3070 (och 2070) - 499 dollar. 4070 Ti verkar ju vara rätt kraftfullt, men om prishöjningen bara beror på bättre prestanda så borde Nvidia släppa (eller tillkännage) kort med pris och motsvarande prestandaökning i tiidgare generationsskiften.


signatur
Medlem

Hmm frågan är om man ska slå till eller vänta och se slutgiltiga priset med alla skatter tillagda, sugen på att byta ut mitt 3070 nu.

Medlem
Skrivet av gizm0:

Hmm frågan är om man ska slå till eller vänta och se slutgiltiga priset med alla skatter tillagda, sugen på att byta ut mitt 3070 nu.

Ställ dig frågan. Behöver du det för de spel du spelar? Eller kan det vara värt att sänka grafiken från ultra till High för att spara 10000kr+

Medlem

För dem som redan har rtx, vette fan om något i 40-serien är värt det? Det är om man är "entusiast" och måste ha senaste.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

4070 Ti är mycket dyrare i dollar också, så det är inte bara kassa kronkursen. Tidigare riktpriser: RTX 3070 Ti - 599 dollar, RTX 3070 (och 2070) - 499 dollar. 4070 Ti verkar ju vara rätt kraftfullt, men om prishöjningen bara beror på bättre prestanda så borde Nvidia släppa (eller tillkännage) kort med pris och motsvarande prestandaökning i tiidgare generationsskiften.

Jo, som jag skrev så är även dollarn nere - men för några år sedan hade ju inte 799 varit över 10k. Sen att det inte är ett xx70-kort heller, utan rebrandat 4080 12gb gör jämförelsen konstig. Speciellt som den presterar som ett 3090Ti med mindre förbrukning. För det är det ju fortfarande en bra deal hur en än vrider och vänder på det. Men visst, det hade ju varit ännu billigare utan Covid-kriser och kretsbristar, så detta är ju bara ett pris för rådande omständigheter och inte överlag. Hade det aldrig hänt hade jag nog inte känt det är lika fantastiskt. Men nu är det som det är och då tycker jag Nvidia gör en skön avvägning på pris/prestanda/omständigheter.

Medlem

Som vanligt denna generation, fantastisk prestanda (med DLSS 3 i titlar som stödjer dessa) men katastrofal prislapp. Kommer aldrig lägga 10k på ett 70-klass kort. Förr fick man ett titan för det priset.

Blir intressant att se hur långt de kan pusha priserna uppåt tills fler och fler väljer att dra sig ur. Till slut blir gpuer ett väldigt nischad marknad enbart för entusiasterna och inte för majoriteten.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Sen att det inte är ett xx70-kort heller, utan rebrandat 4080 12gb gör jämförelsen konstig.

Det är egentligen inte ett rebrandat 4080, det är i grunden ett kort xx70-klassen som dom ursprungligen försökte branda som ett xx80-kort, men det var ingen i industrin gick på den bluffen.

https://www.youtube.com/watch?v=V1O9oldh_g4


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Väntar in RTX 5070 då om det får liknande prestanda som 4090.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Fy fan vad jag aldrig någonsin skulle betala 10k för ett grafikkort. Ren principfråga.

Vilken scam.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Fy fan vad jag aldrig någonsin skulle betala 10k för ett grafikkort. Ren principfråga.

Vilken scam.

Priserna bör gå ner på sikt nu när efterfrågan på den överhettade komponentmarknaden sjunkit som en sten. Bara det minskade trycket på TSMC borde ge utdelning ganska snabbt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

10500? Kanske för de 50 första korten och sen landar priset på 14-15 lakan.. rekommenderat pris är inte vatten värt på gpu'er nu för tiden.

Medlem

Klarar mig på mitt 3060 Ti. Har ingen anledning att byta. Finns mycket annat jag får ut mer nöje av att lägga pengarna på.

Medlem
Skrivet av roftg:

Rimligt pris? Nope inte alls enligt mig...
Undrar vad tillverkningskostnad kontra försäljningspris igentligen ligger på??

Egentligen ointressant, det som styr är ju dels tillgång och efterfrågan, dels hur mycket stålar tillverkaren vill tjäna och hur mycket Återförsäljaren vill tjäna. Sälja saker för det dom egentligen kostar, det finns inte.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av PerZil:

Samma här sitter med ett 2080 super, Börjar bli sugen på ett nytt kort typ detta men man kanske ska vänta ändå.

Samma här. Haft 2080 i över 4 år nu. Det känns fortfarande tillräckligt för allt jag spelar men när 3080 kom blev jag så avis på de som lyckades köpa ett för 8000kr.

Nu drömmer jag om 4080 men allt över 10000kr känns bara orimligt, oavsett om man har råd eller inte.

Jag väntar nog jag med. 🤭


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Priserna bör gå ner på sikt nu när efterfrågan på den överhettade komponentmarknaden sjunkit som en sten. Bara det minskade trycket på TSMC borde ge utdelning ganska snabbt.

Så sa folk redan i våras när covidlockdowns lättades samtidigt som miningkraschen kom. Ändå syns ingen som helst ljusning i priser (bara något bättre tillgänglighet, men herregud 3080 är över 2 år gamla nu och man får väl fortfarande ge uppåt 8000kr för PS5 när de väl råkar finnas i lager).

Hur vet du att efterfrågan på komponenter minskat?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Så sa folk redan i våras när covidlockdowns lättades samtidigt som miningkraschen kom. Ändå syns ingen som helst ljusning i priser (bara något bättre tillgänglighet, men herregud 3080 är över 2 år gamla nu och man får väl fortfarande ge uppåt 8000kr för PS5 när de väl råkar finnas i lager).

Hur vet du att efterfrågan på komponenter minskat?

Efterfrågan på halvledare har minskat. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/15qWWW/efter-bristen-nu-...

Men det betyder inte att företag som Nvidia kommer sänka sina priser. Finns det inte konkurrens som tvingar ned priserna så kommer de bara att ta ut de större marginalerna från sänkta kostnader som större vinst. Ska det ske utan konkurrens så måste efterfrågan på produkterna dyka ganska markant först.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Så sa folk redan i våras när covidlockdowns lättades samtidigt som miningkraschen kom. Ändå syns ingen som helst ljusning i priser (bara något bättre tillgänglighet, men herregud 3080 är över 2 år gamla nu och man får väl fortfarande ge uppåt 8000kr för PS5 när de väl råkar finnas i lager).

Hur vet du att efterfrågan på komponenter minskat?

Men nu pratar vi på sikt, inte över en natt. Priserna på många av förra generationens kort hade hunnit halveras långt innan dom nya korten ens annonserats, och dom nya har redan hunnit gå ner runt 1-2 tusen, varierande beroende på modell och tillverkare. Du kan kolla prishistoriken på prisjakt. På sikt kommer priserna troligtvis gå ner markant. Alternativet är att Nvidia får sitta kvar med ett massivt lager av 4080-kort som ingen köper.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

123
Skriv svar