Gotham Knights - Inte så dåligt som du tror.

Medlem
Gotham Knights - Inte så dåligt som du tror.

När jag först såg namnet och de fyra karaktärerna blev jag lite uppspelt. Arkham serien är trots allt en av mina favoritserier NÅGONSIN och jag hoppades såklart på en fortsättning. Efter att ha sett gameplay videos blev jag smått skräckslagen, vad var detta för (troligt) mög?!

Var det så bra/dåligt som jag trodde/fruktade? Se nedan...

The story thus far...
Ingen spoiler, Batman är död. Kvar finns hans fd sidekicks:
Dick Grayson - the original Robin. Efter att mer och mer inte hålla med om sättet som Batman löser problem/brott/younameit så flyttade han till Blüdhaven (en annan stad) och antog identiteten Nightwing. Bekämpar brott, men inte lika brutalt som Batman.
Jason Todd - Robin no2. Blev kidnappad och brutalt mördad av Jokern. Utom Batmans kännedom tog Talia (League of Shadows, dotter till Ra's Al Ghul) honom till en Lazarus pit och återupplivade honom. Lätt förbannad för han antog att Batman övergivit honom att dö hos Jokern antog han identiteten Red Hood och började avliva brottslingar. Long story short - Batman och Red Hood begraver stridsyxan och Red Hood lovar att sluta mörda brottslingar. Anpassar sin ammunition att skada, inte döda.
Tim Drake - Robin no3. Fortfarande Robin, väldigt ung och oerfaren jämfört med alla andra. Total tech geek.
Barbara Gordon, Jim Gordons dotter AKA Batgirl. Som Batgirl blev hon svårt skadad i ryggen (tack, Jokern!) och blev förlamad från midjan neråt. Detta tvingade in henne i rollen som Oracle ett tag, där hon blev Batmans sambandscentral/hacker. Efter operationer och rehab kan hon återigen gå, och gick åter till rollen som Batgirl.

"Tur jag tog regnkläder på mig."

Dessa sidekicks försöker nu axla Batmans mantel och därmed blir de Gotham Knights.
Brott ökar lavinartat i Batmans frånvaro och som om det inte räckte, så sitter det en hemlig sekt som styr Gotham dit de känner är bäst som kallar sig Court of Owls. Så hemliga att inte ens Batman & Co visste om att de fanns. Förrän nu.

Spelmekanik
Förvänta dig inget Arkham spel. Striderna är inte lika flytande och du känner dig aldrig så badass som Batman i Arkham serien. Du har en enda komboserie som du slår folk med, om, och om, och om, och om igen.... ad nauseum. Du kan ändra lite med finishern och slå ett hårt slag istället för vanligt (WOW!). Utöver detta så har du olika specialattacker som du låser upp efterhand du klarar av challenges. Dessa kan bestå av training area, eller besegra ett visst antal fiender av en viss sort. Du har även avståndsattacker, men det är samma sak där. Vanliga attacker med normal räckvidd eller hårda med ENORMT kort räckvidd.

Do you feel lucky? Well... do you? PUNK!

Man kan även i sann anda ändra sin utrustning, rollspel style. Varför denna mekaniken kom in i spelet förstår jag inte, den tillför absolut ingenting förutom möjlig frustration, imho. Man kan crafta ny, och man kan lägga in statshöjande mods på all sin utrustning, som för övrigt är rustning, närstridsvapen, avståndsvapen. Dessa kommer i sann MMO andra i olika kvalitéter som även representeras med färger. Lila tex är epic kvalitét. Lila är det bästa exemplet då det är den snyggaste färgen och tycker du inte det har du fel. Utrustningen kommer även i olika stilar så du kommer förändra hur dina karaktärer ser ut många ggr. Det enda positiva här är att det är STOR skillnad på de olika stilarna så du kan verkligen hitta stilen du tycker om och köra på den. Utöver detta, om du inte gillar någon av dem så kan man "transmoga" dvs lägga ett skin ovanpå så din rustning ser ut på ett specifikt sätt.
Man kan även ändra rustningens färgschema och ja, även detta måste låsas upp efterhand.

På tal om fiender så är dessa av MMO slag. Dvs det finns olika typer (närstridare, avståndare, stora starka saker, etc) och dessa kommer i svårare varianter med lite olika färger och liiite förändringar på deras klädsel. Inget man direkt håller reda på i närstridskaoset, bara bulta på dem tills de ligger ner. Bra i striderna dock är att du, liksom Arkham, blir attackerad av mer än en åt gången. Minus jämfört med arkham är att du kan inte kontra i detta spelet mer än dodge, counter. Detta enbart mot en fiende.

Oj ja jävlar vad det blixtrar.

Kartan är stor, och de skröt med att det finns vanliga medborgare på gatorna och det inte är folktomt. Sanning med modifikation. Ja, det finns folk ute som inte är brottslingar, men det är fortfarande ganska tomt på gatorna. Kartan tar du dig runt på antingen till fots och änterhake (yaaaaay... zzz....), med motorcykel (batcycle eller w/e) som går relativt fort. Fåtal bilar du behöver akta dig för och om du frontalkrockar så stannar du bara. Ingen "riktig" krock. Utöver detta kan varje karaktär låsa upp ett speciellt sätt att färdas. Ja, varje måste gå genom upplåsningsprocessen. Varenda. Jävla. Karaktär.

Detta ger dig ett bra eller mindre bra sätt att färdas. Vissa är helt klart överlägsna andras. I logikens namn så kan Robin teleportera eftersom - tech wiz. Batgirl gör en klassiker och spänner ut sin mantel och segelflyger Batman style. Nightwing snodde Green Goblins svävarbräda, men ville inte stå på den så han hänger under den istället. Red Hood blev påverkad av Lazarus pit och kan nu hoppa på luften. Because, reasons.

I can see my house from here!!

Utöver detta kan du låsa upp Fast Travel punkter så du kan zippa runt den relativt stora kartan fort. Detta är bra, eftersom kartan är stor och tom så vanligt resande hade blivit drygt.

Grafik & ljud
Grafiken är väl OK. Inget speciellt utan snarare väldigt mellanmjölk med dagens standard. De har dock lyckats bra med ljus, rök och dylikt som du kan se på följande bild med en sassy Batgirl:

*Batgirl sounds ensues*

Ljudet tycker jag är bra överlag. Slagsmålen ger en bra "Ooouuummppphhh!" när du slår/sparkar någon. Röstskådisarna gör ett OK jobb. Helt enkelt lika mediokert som spelet är.

Up, Up, and awaaaay!

Avslutningsvis vill jag säga att spelet är helt OK. Det är ingen kioskvältare och om du förväntade dig ett nytt Arkham så kommer du bli grymt besviken. Vill du ha ett superhjälte actionspel med en helt OK story så kommer du bli nöjd, troligtvis.

Denna recension gjordes efter att ha spelat en jävla massa timmar, craftat en helt absurd mängd saker och frenetiskt gjort varenda sidequest som jag hittat. Alla bilder är från PS5, som allt spelandet skedde på.

Gotham Knights
3
Bra
+
Kul strider, till en början.
+
Bra variation på karaktärer man kan skifta mellan.
+
Bra story och sidouppdrag.
-
Efter patrull 28+ är striderna inte lika kul längre.
-
Jag saknar Batman :(
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I drank what?

Medlem

Bra skrivet! Kul att se någon som tittar på spelet för vad det är, brister och allt, inte bara vad det borde varit.

Medlem

+kul strider

-striderna är ganska enformiga.

Hur blir dom kul om dom är enformiga? Blirbju bara tröttsamt då det är en stor del av spelet.

Medlem

Bra skrivet, kanske testar det i framtiden när det går att få för 200kr eller dylikt.
Visste inte ens att det var släppt, inget bra betyg från utgivarna.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

+kul strider

-striderna är ganska enformiga.

Hur blir dom kul om dom är enformiga? Blirbju bara tröttsamt då det är en stor del av spelet.

This.

Medlem

Tack för recension. Vart sugen att köra men tappade lite hoppet av det jag hört innan.
Jag tycker det låter lite som de små dlc som var till Arkham Knight tror jag, där man fick köra som bihjältar och fiender lite granna.
Tror också jag kommer sakna att spela som Batman : )

Måste säga att undertiteln i den här recensionen var bland den bästa/roligaste jag läst - Inte så dåligt som du tror.
De kan sätta den på boxen

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

+kul strider

-striderna är ganska enformiga.

Hur blir dom kul om dom är enformiga? Blirbju bara tröttsamt då det är en stor del av spelet.

Skrivet av Zidious G:

Det jag menade är att de är kul, men med längden blir det enformigt. Hade man slagits hälften så mycket eller om spelet inte varit så stort så hade det inte varit någon anmärkning. Ska ändra formuleringen.

Skrivet av korvmos:

Bra skrivet, kanske testar det i framtiden när det går att få för 200kr eller dylikt.
Visste inte ens att det var släppt, inget bra betyg från utgivarna.

Tack

Gick för lite mindre än 300 på rean, och jag hade redan lite överblivet flis liggande på kontot som kom "gratis" via Benify, så jag betalade 180:- från plånboken.

Men ja, köp absolut inte till fullpris. Det är, som sagt, inget Arkham.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det jag menade är att de är kul, men med längden blir det enformigt. Hade man slagits hälften så mycket eller om spelet inte varit så stort så hade det inte varit någon anmärkning. Ska ändra formuleringen.

Kändes motsägelsefullt bara. Mycket bättre nu👍

Medlem

Jag spelade klart spelet för någon vecka sedan.
Detta var ett spel jag sett fram emot då jag gillade konceptet. Blev dock ganska besviken.
Jag hade för det första önskat att det var en direkt fortsättning på Arkham-serien, men sen tycker jag också att spelet haltar å det grövsta rent narrativt. Det finns få till inga incitament till att byta mellan karaktärerna. Har man hittat sin favorit och kör med den. Man har även gjort försök att skohorna in lite personliga sidoberättelser för varje karaktär men de kändes sjukt påklistrade och efterhandskonstruerade.
Sen att de inte kan få ordning på frameraten med en grafik som påminner om tidig last-gen är nästan imponerande.

Kort sagt var detta ett spel med potential som slarvades bort.
Mitt betyg är 2/5. Det var tillräckligt underhållande för att jag skulle spela igenom det men det hade kunnat vara så oerhört mycket bättre.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Kändes motsägelsefullt bara. Mycket bättre nu👍

Ja, jag fick fram en bättre formulering nu, tack

Skrivet av Emret:

Jag spelade klart spelet för någon vecka sedan.
Detta var ett spel jag sett fram emot då jag gillade konceptet. Blev dock ganska besviken.
Jag hade för det första önskat att det var en direkt fortsättning på Arkham-serien, men sen tycker jag också att spelet haltar å det grövsta rent narrativt. Det finns få till inga incitament till att byta mellan karaktärerna. Har man hittat sin favorit och kör med den. Man har även gjort försök att skohorna in lite personliga sidoberättelser för varje karaktär men de kändes sjukt påklistrade och efterhandskonstruerade.
Sen att de inte kan få ordning på frameraten med en grafik som påminner om tidig last-gen är nästan imponerande.

Kort sagt var detta ett spel med potential som slarvades bort.
Mitt betyg är 2/5. Det var tillräckligt underhållande för att jag skulle spela igenom det men det hade kunnat vara så oerhört mycket bättre.

Som jag avslutar med, om du förväntar dig ett Arkham blir du grymt besviken.


signatur

I drank what?

Medlem

Utvecklarna - Jag vet! Vi gör ett Batmanspel utan Batman!

Medlem
Skrivet av Mirage:

Som jag avslutar med, om du förväntar dig ett Arkham blir du grymt besviken.

Jag hade nog inte förväntat mig ett nytt Arkham-spel. Vi har redan fått tre sådana.
Jag gillade tanken att införa RPG-element och allt det där. Det var bara det att genomförandet kändes lite tafatt.
Det var bara att jag hade önskat att det storymässigt tagit vid efter Arkham Knight istället för i en alternativ storyline. Jag hade inga önskemål om eller förhoppningar på att det skulle bli ett Arkham utan Batman.

Medlem

Jag klarade ut spelet i helgen, måste säga att det är långt bättre än ryktet säger. Hade svinkul med det!


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Emret:

Jag hade nog inte förväntat mig ett nytt Arkham-spel. Vi har redan fått tre sådana.
Jag gillade tanken att införa RPG-element och allt det där. Det var bara det att genomförandet kändes lite tafatt.
Det var bara att jag hade önskat att det storymässigt tagit vid efter Arkham Knight istället för i en alternativ storyline. Jag hade inga önskemål om eller förhoppningar på att det skulle bli ett Arkham utan Batman.

Jag syftade inte specifikt på ett Arkham spel utan spelstilen som Arkham serien har.


signatur

I drank what?

Chefredaktör

Tack för fin recension!

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Tack för fin recension!

Tack själv för att du läste den.


signatur

I drank what?

Redaktör
Ponny

Kul att läsa! Det verkar ju finnas rejäla brister, men också något bra om man är beredd att vada genom det trista. Som du säger, man ska inte gå in med Arkham-förväntningar. Blir nog lätt pannkaka då.

Körde du ensam eller co-op? En vacker dag ska jag nog spela det, men vet inte om det blir ensam eller icke.


signatur

En Bamseponny av folket

Bra recension, anställ Mirage FZ

Ang. spelet. Det är onekligen så att man jämför med Rocksteadys spel, och deras spel var överlägset på alla punkter. Denna avart är så förvirrad och vet inte riktigt vilket ben den ska stå på. Som någon skrev, det finns inget incitament att byta karaktär, allt går på repeat. Hade man i varje fall lagt lite mer tid på menyerna (om man nu ska var petig), och atmosfären i spelet (regn, smuts, m.m.), och lite mer folk ute på gatorn hade det upplevts mer som en levande stad istället för inslängda "assets" från spelmotorn.

Spelade inte ut det, såg slutet på YouTube och förstod inte hur X kunde göra X när X redan var X?

Nåväl, ser framemot Rocksteadys nästa giv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Bra recension, anställ Mirage FZ

Ang. spelet. Det är onekligen så att man jämför med Rocksteadys spel, och deras spel var överlägset på alla punkter. Denna avart är så förvirrad och vet inte riktigt vilket ben den ska stå på. Som någon skrev, det finns inget incitament att byta karaktär, allt går på repeat. Hade man i varje fall lagt lite mer tid på menyerna (om man nu ska var petig), och atmosfären i spelet (regn, smuts, m.m.), och lite mer folk ute på gatorn hade det upplevts mer som en levande stad istället för inslängda "assets" från spelmotorn.

Spelade inte ut det, såg slutet på YouTube och förstod inte hur X kunde göra X när X redan var X?

Nåväl, ser framemot Rocksteadys nästa giv.

Tack för de snälla orden. Du beskrev det bättre än mig med inslängda assets. För det är precis så det känns.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kul att läsa! Det verkar ju finnas rejäla brister, men också något bra om man är beredd att vada genom det trista. Som du säger, man ska inte gå in med Arkham-förväntningar. Blir nog lätt pannkaka då.

Körde du ensam eller co-op? En vacker dag ska jag nog spela det, men vet inte om det blir ensam eller icke.

Jag spelade enbart solo. Co-op med randos är ett big no-no och jag känner ingen med PS som spelar detta

Rejäla brister, definitivt. Detta spelet hade fått en 4a om det släppts för 15 år sedan. Spelmekaniken känns lite för simpel. Som du säger, man jämför helt klart med Arkham, för den serien var så satans bra, och det är Batman/Gotham i fokus.


signatur

I drank what?

Medlem

Körde igenom hela spelet solo på PC, med ett 1080 kort. Senaste patchen förbättrade flytet ganska rejält (mestadels runt 60fps nu), men orsakade konstanta krashar. Dock så var det nån smart människa som fixade problemet med ett litet powershell script så att jag kunde fortsätta krashfritt. Unofficial patch to fix the constant crashing

Kan ju inte säga att Gotham City är speciellt intressant, relativt platt och tråkigt. Striderna funkar bra och är ganska kul om man inte hamrar knappar. Ska ge mig på NG+ väldigt snart, med Nightwing då jag körde igenom spelet med Batgirl först. Provade Redhood men tyckte han var astråkig att spela. Spelet är inget mästerverk men jag blir ändå sugen att spela mer.

Storyn är helt ok, speciellt spelets avslutande delar. Fienderna kör väldigt mycket på arketyperna för sådana här spel (vilket även var en brist i Arkhamspelen om jag ska vara ärlig), men olika faktioner har bra med variation och det är ändå ganska nice att man kan anpassa sitt gear efter vad man ska slåss mot (bra att ta ha i åtanke om fienderna känns som bulletsponges, det kan göra en seg strid till en snabbt avklarad sådan).

När det gäller menyerna så lider de inte av den pest som många spel har nuförtiden. Menynerna är lättnavigerade, inte överbelastade med bling bling, snabba (till skillnad från de katastrofala menyerna i Marvels Avengers), passar spelets stil osv.

Medlem

Håller med det mesta.
Själv har jag kommit ganska långt i spelet och gillade det jätte mycket (trots alla dåliga recensioner vid release), men utan att ens lägga märke till det, så har jag en vacker dag insett att jag inte lirade klart och inte heller saknar spelet. Lite synd, men jag ångrar ändå inte köpet.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Hade svinkul med det!

Samma här

Avstängd

Gotham knights är en stor besvikelse både tekniskt och berättarmässigt.

Skribent

Jag får lite känslan av att jag skulle gilla det här spelet. Jag är nog en av de få som var underhållen av Avengers-spelet. Visst det var inget topp-spel, långt ifrån, men jag hade ändå kul med det.

Men plockar nog upp detta under någon rea senare.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Gotham Knights hade ju så stor potential, men satan vad tråkigt det blev med grinden i mitten av spelet.

Jag är halvvägs in i spelet kanske, tröttnat rätt ordentligt. Kanske hoppar på det någon dag igen. Men man ska inte vara rädd för att ge det en chans. Trots mycket dåliga publicitet.
Enformiga strider dock.

Bra recension iaf.

Simma lugnt!


signatur

the power of playstation

1
Skriv svar